Permalänk
Medlem

Fläkt till ny CPU INTEL CORE 2 DUO E6600

Fläkten som fäljer med denna. Är det något att ha. Eller för den mycket liv.
Bör jag köpa bättre kylare som är tystare.

Processor: INTEL CORE 2 DUO E6600 2.4GHZ 4MB 1066MHZ S-775
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010096988

Permalänk
Medlem

om du inte ska klocka då duger den fint...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
om du inte ska klocka då duger den fint...

tack för det. Ska inte klocka något.

Permalänk
Medlem

Rekomenderar att du köper en bättre kylare även om orginalt kyler ganska hyfsat. Den medföljande fläkten är nämligen helt värdelös att montera.
moteras med fyra plastclips typ hullingar kvaliten påminner om Jula eller Biltema typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apis
Rekomenderar att du köper en bättre kylare även om orginalt kyler ganska hyfsat. Den medföljande fläkten är nämligen helt värdelös att montera.
moteras med fyra plastclips typ hullingar kvaliten påminner om Jula eller Biltema typ.

Du menar standardfästet på typ alla 775-fläktar? Däremot kan jag hålla med om att det inte är det bästa att dom är i plast, tröck nästan sönder den ena på min Infinity för att den hade hamnat lite snett :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Orginalkylaren gör sitt jobb och håller temperaturen på en mer än accetabel nivå. Ljudnivån är skaplig men långt ifrån ljudnivån som en Scythe Ninja eller Tunic Tower erbjuder.

Överklockning är inte denna kylares starka sida.

Permalänk

För mig var det en självklarhet att byta ut kylaren mot en med tystare fläkt. Onödigt oljud gör mig galen.
Men om det är så att du ändå har andra fläktar i systemet som låter mycket, kanske skillnaden inte skulle bli jättestor, jag vet inte.
Om du är intresserad av en tystare och mer effektiv kylare kan du kolla efter Scythe Infinity.

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd med Arctic-Cooling Freezer 7 Pro.
Tyst och kyler bättre än originalkylaren.

Permalänk
Medlem

Håller med Sumitomo!!
Arctic-Cooling Freezer 7 Pro är riktigt bra och VÄLDIGT lätt att installera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Arctic-Cooling Freezer 7 Pro ca 200kr och den funkar skitbra!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Flytande kväve is teh shit!

Visa signatur

SLUTA SÄR SKRIV! http://www.skrivihop.nu/exempel/roliga.php
|Core2Duo E6600 @2.4Ghz | Gigabyte GA-965P-DS3 | OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB + Corsair XMS2 PC6400 4GB | Radeon 4870 512MB @stock | Hiper 580W | 2x250GB + 640GB WD SATA2|

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Riktigt nöjd med Arctic-Cooling Freezer 7 Pro.
Tyst och kyler bättre än originalkylaren.

Samma här.

(Dock har jag ju inte C2D)

Permalänk
Medlem

Tycker för övrigt att originalfläkten är ren skräp 45 grader idle och upp till 72 i load känns juh inge bra

Visa signatur

SLUTA SÄR SKRIV! http://www.skrivihop.nu/exempel/roliga.php
|Core2Duo E6600 @2.4Ghz | Gigabyte GA-965P-DS3 | OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB + Corsair XMS2 PC6400 4GB | Radeon 4870 512MB @stock | Hiper 580W | 2x250GB + 640GB WD SATA2|

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vodkaman
Tycker för övrigt att originalfläkten är ren skräp 45 grader idle och upp till 72 i load känns juh inge bra

Oklockad? Då är den felmonterad, kylpastan knas eller fläkten som lagt av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Oklockad? Då är den felmonterad, kylpastan knas eller fläkten som lagt av.

Nej då kan vara massa andra saker också. Kraftigt varierande temperaturer på Exxxx serien är väl knappast något ovanligt. Illa tillverkad IHS är det ett himmla tjat om också vilket jag inte sett något konkret bevis på egentligen. Men visst kolla så den är monterad rätt. Kylpastan lär inte vara "knas" om det nu är stock kylning. Fläkten har med all säkerhet inte lagt av då den hade blivit betydligt mycket varmare än så. Byt kylare till något mer effektivt är mitt tips. Det ger en tystare dator och förhoppningsvis lite lägre temperaturer men det är ingen garanti med dessa cpuerna tyvär. Men fortfarande 72 grader är inte extremt högt och inte något du behöver du oroa dig över egentligen. Cpuerna har en throttle funktion om de blir för varma och om du inte märker av dåliga cpu prestanda så är det inget att bry sig över egentligen. Det här med att jaga rumstemperering på sin cpu har ju nästan blivit en mani här på swec. Who gives a flying f*** ? Cpun kommer inte brinna upp ändå. Och innan den dör av slitage från värmeutvecklingen kommer den sedan flera år vara ett musei förmål

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite,

har precis skaffat mig en E6600 och undrar bara ifall jag vill byta kylare sen, hur får man bort orginalkylaren ? måste man gör det underifrån morderkortet eftersom man tryckte fast det ?

Visa signatur

---------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanrulf
lånar tråden lite,

har precis skaffat mig en E6600 och undrar bara ifall jag vill byta kylare sen, hur får man bort orginalkylaren ? måste man gör det underifrån morderkortet eftersom man tryckte fast det ?

Antar att det är samma annordning som på min Tuniq Tower och då funkar det som så att du ska ta och skruva de vita pluggarna ett kvarts varv åt något håll (brukar vara markerat på dem) för att låsa upp annordningen sen ska det bara vara att dra de vita pluggarna rakt upp.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

vad har du för montering på din tuniq egentligen ? Använder du inte de 4 kopparskruvarna som följer med den ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Jofan det stämmer ju hehe den skruvas ju fast. Blanda ihop den med min Scythe Mine Cooler som har samma fästningsanordning som box kylningen.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Jag har t o m monterat om fläkten och köpt bra pasta (Arctic Silver lr va fan den heter), allt sitter som det ska o fungerar. Har bra luftflöde inne i burken, sitter en 80mm i sidan som blåser rumsluften inåt.
Har pratat med supporten på komsnett.se där deras tekninker tyckte att det inte var nån hög temperatur "Det är ju en Intel-processor o de brukar vara rätt så varma". Undrar om CPU-n orkar 3 år med såna temp, datorn är nästan alltid på och belastad.

Visa signatur

SLUTA SÄR SKRIV! http://www.skrivihop.nu/exempel/roliga.php
|Core2Duo E6600 @2.4Ghz | Gigabyte GA-965P-DS3 | OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB + Corsair XMS2 PC6400 4GB | Radeon 4870 512MB @stock | Hiper 580W | 2x250GB + 640GB WD SATA2|

Permalänk
Avstängd

Konkav cpu core duo 2 i ett nötskal...

Permalänk
Medlem

På min E6600 har jag en Scythe Ninja. Oklockad och med lägre spänning än original så var det inga problem att köra helt utan fläkt. På 3GHz behöver jag en fläkt på 600RPM för att hålla den på 52-53 grader under full belastning med Orthos. En anledning till mina fina temperaturer är nog att min E6600 har en riktigt plan heatspreader.

Skall du inte klocka så håller jag nog dock med om vad flera andra sagt, nämligen att originalflänsen duger fint. Dra ner spänningen till 1,1V (om ditt moderkort kan gå så lågt) och dra sedan ner fläkthastigheten. Det går säkert även med den halvkassa originalkylaren.

Permalänk
Avstängd

jag vart impad på fläkt fan (boxade) att den v a så tyst o jhag har klockat min cpu lite grann 400mhz men från början då jag starta datorn första gången å såg att den stod still blev jag livrädd o trodde jga kopplat fel så jag stängde av den direkt ,men dom på jobbet sa att det va smart fan som gjorde det o den startar inte fören den uppnått 30-40 grader min cpu har inte överstigit 65 grader

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Letar efter en bra och billig men möjlighet att kunna klocka, men inte låter så mycket.
Mission Impossible?

Permalänk
Medlem

Mission complete: Arctic Freezer 7 pro

Visa signatur

E6600 | Arctic Freezer 7 Pro | 7600 GT @ passiv kylning | Spinpoint 250 GB | Asus P5B | Hiper 530 @ zalman fläktstyrning | Coolermaster Mystique 631

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Senda^SM
Mission complete: Arctic Freezer 7 pro

Permalänk
Medlem

Den fungerar fin fint med en Delta FFB0812EHE fläkt till.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989