Nvidia Geforce 8900 GTX och 8950 GX2

Permalänk
Avstängd

Vad tror ni om ett hiper type-r 580w med en c2d på ~3.5ghz och ett nyare dx10 grafikkort? Sen typ 3hdds? Och typ 3x120mm?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Vad tror ni om ett hiper type-r 580w med en c2d på ~3.5ghz och ett nyare dx10 grafikkort? Sen typ 3hdds? Och typ 3x120mm?

Om det inte är fråga om en av de första utgåvorna av Type-R så ska det inte vara något problem så länge du håller dig till ett grafikkort och helst inte inte ett GTX, även om Hipern ska klara av det. Min egen filosofi är: helst lite mer än nödvändigt så att PSU:n får lite andrum och marginal. Jag har själv god erfarenhet av Hiper Type-R 580W som under lång testkörning presterade riktigt bra.

Permalänk

oh shit, plocka fram era thermalright 1200W nätagg, för här kommer 8950 GX2... Ärligt talat, majoriteten av folk är normala gamers och normala användare som inte extremar sig... Tror nog nVidia känar mer på att specialtillverka sådana kort åt folk som beställer de istället, för the average användare lär ju inte köpa det.

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

jag kommer nog satsa på ett 8900gtx tror jag...hoppas dom inte blir lika långa bara(sannolikheten för det är tyvärr låg). fast är det så långt att jag måste byta låda skiter jag nog i det.
hoppas de kommer till påsk då ska jag va ledig hoppas jag iallafall och ha tillgång till 6k.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

låter schtek med 8900gtx.. ska skaffa ny burk direkt när dessa goes wild!!

Visa signatur

i7 3770k @ 4.5ghz, 680gtx, 16gb Corsair Dominator 1600mhz, OCZ Vertex 3 128gb, 2x Samsung s23a700d

Permalänk
Medlem

vilken tid det ska ta att kräma ut dx 10 grafikkort.. ifall jag inte vill ha ett GTX kort eller motsvarande ati så borde väl mitt nätagg räcka till mitt bygge här nedan?

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

har kollat min låda samt måtten på 8800gtx som är hela 28cm långt, då antar jag att 8900gtx är lika långt. det kommer bli tajt...jävligt tajt om jag ska vara ärlig kortet kommer troligen ligga mot hd racket. har ett antec super lanboy. någon som har denna låda med ett 8800gtx i stoppat? vill verkligen veta om det får plats!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

nVidia är i full rull, där ser man...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Tror nog ATi är självsäkra och därför tajmar release date med 8900.
Tror och hoppas ATi vinner den första DX10 kampen.

O'really?! Det är nVidia som är självsäkra och de tajmar 8900 releasen med R600. Inte tvärtom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne
Tror nog nVidia känar mer på att specialtillverka sådana kort åt folk som beställer de istället, för the average användare lär ju inte köpa det.

Det är därför 8600-serien kommer släppas runt samma tid som 8900. Kanske lite senare för de vanliga användare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne
Undrar huw många kW man kommer behöva på nätagget för detta kort..

För 8900GTX ska man inte behöva mer än 500W kvalitets agg. Och för GX2 ska man nog behöva en 600-700W nätagg.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

OMFG man hinner ju knappt fundera på vad man ska köpa och så är näsa och ännu kraftfullare kort ute! Jaja, nu får man vänta tills PCI-E 2.0 grafikkort börja ploppa upp då är det väl dags att uppgradera sig.

Visa signatur

SLUTA SÄR SKRIV! http://www.skrivihop.nu/exempel/roliga.php
|Core2Duo E6600 @2.4Ghz | Gigabyte GA-965P-DS3 | OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB + Corsair XMS2 PC6400 4GB | Radeon 4870 512MB @stock | Hiper 580W | 2x250GB + 640GB WD SATA2|

Permalänk
Medlem

var det inte så att det var processorn som begränsa 8800 korten? att man inte fick ut all prestanda pga processorn med dom korten.
varför då göra ännu en värsting till?

kanske ska börja utveckla cpu ett tag istället för gpu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
vilken tid det ska ta att kräma ut dx 10 grafikkort.. ifall jag inte vill ha ett GTX kort eller motsvarande ati så borde väl mitt nätagg räcka till mitt bygge här nedan?

Ärligt talat, så vad ska du ha ett DX10 grafikkort till idag? Varför så bråttom? Det finns ju inget stöd eller spel ute för det ännu.. ^ ^

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qtronic
var det inte så att det var processorn som begränsa 8800 korten? att man inte fick ut all prestanda pga processorn med dom korten.
varför då göra ännu en värsting till?

kanske ska börja utveckla cpu ett tag istället för gpu?

Hm, dithän har vi trots allt inte kommit ännu, alltså ett scenario där CPU:n är en flaskhals på riktigt. T.o.m den gamla AMD64 arkitekturen har relativt små eller inga problem att driva 8800GTX och direkta prestandavinster i spel är svåra att få även med bättre C2D processorer. Naturligtvis går det att i syntetiska tester försöka påvisa bättre resultat, men flera tester bygger bland annat på ett poängsystem som inte överförs i reell spelprestanda.

Vid mycket extrem överklockning med två 8800GTX i SLI visar det sig att även en C2D processor "håller" tillbaka resultaten något, eftersom resultaten förbättras ju högre processorn kan klockas. Men talar vi om resultat som kan överföras till gemene mans spelupplevelse? Nej, långt ifrån och hur många användare kommer överhuvudtaget att ha råd att satsa på typ två phase-kylda 8800GTX i SLI samt den uppsättning av kompletterande hårdvara som det skulle kräva? Vi hamnar nog procentuellt nere i promilletal med flertalet decimaler.

Om du avser direkt användning och inte några 3DMark världsrekordförsök så tror jag du kan känna dig lugn för att Nvidias nästa släpp inte ska fallera på svaga centralprocessorer. En större utmaning blir nog att utveckla spel som verkligen kan ta till vara alla muskler.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qtronic
var det inte så att det var processorn som begränsa 8800 korten? att man inte fick ut all prestanda pga processorn med dom korten.
varför då göra ännu en värsting till?

kanske ska börja utveckla cpu ett tag istället för gpu?

Alla tester som visar att processorn flaskhalsar är utförda i låga upplösningar och med låg bildkvalitet, för att lasta processorn så mycket som möjligt och grafikkortet så lite som möjligt.
Om man ställer in högre upplösning och högre bildkvalitet, så är det grafikkortet som får jobba mer och processorn flaskhalsar inte längre.
Vem går och köper ett 8800GTX för att lira i 1024x768 och med low i grafikkvalitet?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
En större utmaning blir nog att utveckla spel som verkligen kan ta till vara alla muskler.

Absolut. Crysis verkar ju vara på rätt väg... men om man kollar på andra spel som är på väg kan man fundera över om hårdvaran sprungit ifrån mjukvaran lite för långt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
En större utmaning blir nog att utveckla spel som verkligen kan ta till vara alla muskler.

Och kan de inte programera ett lättillgängligt OS kan man ju glömma att spelen blir bättre på att tillvarata datorns resurser.. XB0X360 och PS3 säger jag =P även om jag för mitt liv inte vill förlora kontrollkänslan av att spela med mus och skärm på två decimeter från ögonen.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk

måste va svårt att sätta pris på allt, 8800 320MB borde ju kosta runt 1000-1500 om de vill sälja det, om inte X2 ska ligga på 8000kr st

helt sjukt vad de kastar ut kort, de gör väl allt de kan för att knäcka Ati just nu.

hmmm, ligger 8900 kortet på 512MB kanske man får 512bit...?
imed 8800gtx ligger på 768 o 384mbit....?

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
Ärligt talat, så vad ska du ha ett DX10 grafikkort till idag? Varför så bråttom? Det finns ju inget stöd eller spel ute för det ännu.. ^ ^

För min del vill jag ha ett dx10-kort så jag slipper köpa ett nytt kort om ett eller två år då det finns fler spel för dx10.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem

Typiskt Sweclockers att bara skriva om 8900 när det intressantatste från Ocworkbench enligt mig är 8600 (och även 8100-8300).

SweC inriktar sig i stort sett bara på den dyra hårdvaran och inte hårdvara för folket, tråkigt tycker jag....

Permalänk
Medlem

TILL VKN

HEj,

Hur mycket kostade ditt system.
Har funderat på att köpa nåt liknande men har svårt att välja.

Kan du sätte ihop en lista på de grejer du har i?

Tack på förhand!

Mvh

Visa signatur

Antec 300 | Intel Q9400 @ 2,66 | Asus P5Q | PowerColor 4870 1GB | Twin2X 4Gb | WD Caviar Black 500GB | Silver Power 600W | SyncMaster 2443BW

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Typiskt Sweclockers att bara skriva om 8900 när det intressantatste från Ocworkbench enligt mig är 8600 (och även 8100-8300).

SweC inriktar sig i stort sett bara på den dyra hårdvaran och inte hårdvara för folket, tråkigt tycker jag....

Men det här är ju ett forum för dom som gillar extremare delar och klockning, inte för dom som bara köper "det som fungerar" eller svensson-delarna.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Njaa jag tror nog 8950GX2 kommmer bli ägd av ATIs X2800XTX, samt hela 8 serien. Jag väntar på R600.

Permalänk

bara o vänta o se

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Njaa jag tror nog 8950GX2 kommmer bli ägd av ATIs X2800XTX, samt hela 8 serien. Jag väntar på R600.

Namnet är ändrat ill X2900XTX nu enligt VRzone.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

hehe, dekaltrimning på hög nivå!!!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Som konsument är det bara att hoppas att R600 blir snabbare än 8950GX2. Annars lär nog inte Ati länge uppfattas som någon seriös konkurrent för Nvidia. I alla fall inte av människor som köper det snabbaste oavsett pris...

IOM att 8950GX2 har dubbla kretsar misstänker jag att det kan bli tufft för R600 i spel med bra SLi-stöd...

Men man får väl se.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Men det här är ju ett forum för dom som gillar extremare delar och klockning, inte för dom som bara köper "det som fungerar" eller svensson-delarna.

Jasså, jag trodde en stor del av vitsen med överklockning var att köpa billig hårdvara och klocka den så den presterar som dyr hårdvara.

Permalänk

touché

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Jasså, jag trodde en stor del av vitsen med överklockning var att köpa billig hårdvara och klocka den så den presterar som dyr hårdvara.

Jo..vissa överklockar för att få mer prestanda för pengarna.

Andra är mer inne på att försöka vara absolut snabbast nästan oavsett hur dyrt det blir. Dvs man köper de snabbaste och dyraste delarna och sedan överklockar man dessa med ofta dyra extrema metoder, vattenkylning, vapochill, flytande kväve osv. T.ex för att ligga i topp i 3d-mark bygger man en dyr extremt överklockad maskin som ev går sönder ganska snabbt. Men det gör inget för då är man redan sugen på att bygga nästa 3d-mark värsting för ännu mer pengar.

Ofta börjar överklockaren som den första typen som är ute efter mer prestanda för pengarna. Men blir sedan besatt av hobbyn och övergår till att bli mer som den andra typen. Köper kanske 5 moderkort och 6 processorer per år varav flera klockas/pressas sönder och kastas utan vidare.

Sedan finns nog många som är lite mittemellan.

Så..det finns mer än en typ av överklockare. Och det är väl bra om alla kan hitta intressanta artiklar och nyheter på sweclockers.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Som konsument är det bara att hoppas att R600 blir snabbare än 8950GX2. Annars lär nog inte Ati länge uppfattas som någon seriös konkurrent för Nvidia. I alla fall inte av människor som köper det snabbaste oavsett pris...

IOM att 8950GX2 har dubbla kretsar misstänker jag att det kan bli tufft för R600 i spel med bra SLi-stöd...

Men man får väl se.

Om du missat det så har ATI ett eget två chip kort pågång om man skall tro TheInq: http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=37631

Löjligt med dessa kort i mitt tycke men det handlar mycket om prestige antar jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av riddim
Absolut. Crysis verkar ju vara på rätt väg... men om man kollar på andra spel som är på väg kan man fundera över om hårdvaran sprungit ifrån mjukvaran lite för långt.

Supreme comander första spelet att använda 2 processor samtidigt!
Längtar!!!! precis min typ av spel!