Permalänk
Medlem

Bästa laptopen <20k?

Hallå!

Går i vägarna för min första laptop!

Är inte särskilt kunnig i området, men vill ha en dator som kan klara FPS spel hyfsat, och även spel i övrigt bra.

Skärmen ska vara BRA och den ska som sagt klara spel hyfsat.
Reflexer och sådan från skärmen spelar ingen större roll.

Budgeten ligger på ca 20k och har kolllat lite på;

Dell 9400 med:
PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo-processor T7200 (2,0 GHz, 4 MB L2 cache, 667 MHz FSB) redigera
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® XP Media Center Edition 2005 (inkl. CD för ominstallation av operativsystemet) redigera
SINNESRO Hämt- och returservice, endast 1 år redigera

LCD-SKÄRM 17" UltraSharp Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife® redigera
MINNE 2048MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x1024) redigera
HÅRDDISK SATA-hårddisk med 160 GB (5 400 v/min) redigera
OPTISK(A) ENHET(ER) 8X DVD+/-RW med Software (DVD/CD-brännare och DVD/CD-uppspelning) redigera
GRAFIKKORT 256MB NVIDIA® GeForce™Go 7900 GS redigera
PRIMÄRT BATTERI Primärt 9-cell 80 WHr batteri

och även på

http://prisjakt.nu/produkt.php?e=125008

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=153030

Men 20" skärm kanske är lite mycket?
Vilket är bäst av dessa alternativ?

Ni får mer än gärna komma med egna förslag !

Mvh

*EDIT* Glömde också Asus G2PC som var på sweclockers test.

Permalänk
Medlem

Jag är i samma sitts som dig, väljer främst mellan:

Dell Inspiron 9400 (med samma spec som dig förutom skärmen)

Toshiba Satellite P100-347

Asus F3JP-AK031M

Vet varken ut eller in längre, men det lutar väldigt mycket åt Dell ändå, känns som att man får mycket prestanda för pengarna. Dock känns den väldigt klumpig och ful. Men det får man kanske leva med.

Toshiban är snyggare och inte lika klumpig, men då stör jag mig på tangentbordslayouten och på att det bara är 533mhz minne, vet inte hur mycket det gör dock. Men det ser tråkigt ut på papperet

Asusen får man inte lika grafikprestanda för pengarna, men dock en mycket smidigare dator med 15,4 tums skärm men ändå med bra upplösning.

Permalänk

Är också i investeringstankar och efter att ha scannat marknaden tycker jag att den Toshiban verkar vara ett mkt gott köp. Än så länge ligger den etta på min lista.

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt jag har bestämt mig för Toshiban jag också. Har läst lite recensioner på P100-serien (inte hittat någon på just p100-347 dock) och den verkar få goda betyg vad det gäller byggkvalité och skärmen, två viktiga saker för mig. Det enda negativa verkar vara tangentbordslayouten som är lite skum, men det kan man nog lära sig leva med.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mope
Jag är i samma sitts som dig, väljer främst mellan:

Dell Inspiron 9400 (med samma spec som dig förutom skärmen)

Toshiba Satellite P100-347

Asus F3JP-AK031M

Vet varken ut eller in längre, men det lutar väldigt mycket åt Dell ändå, känns som att man får mycket prestanda för pengarna. Dock känns den väldigt klumpig och ful. Men det får man kanske leva med.

Toshiban är snyggare och inte lika klumpig, men då stör jag mig på tangentbordslayouten och på att det bara är 533mhz minne, vet inte hur mycket det gör dock. Men det ser tråkigt ut på papperet

Asusen får man inte lika grafikprestanda för pengarna, men dock en mycket smidigare dator med 15,4 tums skärm men ändå med bra upplösning.

kan bara säga att Dells senaste ultra sharp wxga+ skärmar har grymt bra färger och har en enorm skarphet i spel/bilder/foton, etc. (aldrig tidigare haft så bra bild i spel. Native resolution rules)
skärmen är mycket prisvärd.

edit. 9400 är inte ful, den är maskulin. he he
taget med min k800i;

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Ok!
KSMB: Så skärmen kan alltså även hänga med nogorlunda i fps spel?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Groggan
Ok!
KSMB: Så skärmen kan alltså även hänga med nogorlunda i fps spel?

tror du har missförstått lite om upplösningar och bra bild i spel.

ju högre upplösning, desto svårare får spelet "att hänga med".

så ja, det är grymt bra bild i spel på den. (kan Obbedemus och CompassioN skriva under på, dom har samma skärm).
du kan garanterat inte få den skarpheten på en wuxga med gs-kortet.

lycka till.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

KSMB:
Fan vad tangentbordet såg litet ut på Dell´n?
17" bärbara brukar ju ha fullstora, men här verkar dell snålat till det!
Ser rent ut sagt oproportionerligt ut...

Permalänk
Avstängd

he he. det är taget från sidan med en mobil (gör bilden lite osann).
har du känt responsen och studsen en gång, kommer du aldrig mer vilja ha ett annat tangentbord. det är underbart, stora fina tangenter med "rätt ordning" på shift & Fn.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Macbook pro är ett riktigt bra köp. Klarar väl spel hyfsat. Skärmen är inte direkt ace anser jag... har en matt, vet inte iaf glossy är att föredra.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Ska själv köpa en dell inspiron 9400. Tror den kommer passa mig riktigt bra och jag får datorer att svettas dagligen.

Permalänk

http://www.zepto.se/

En Znote 6615WD med:
2,0 Ghz Core2duo
2048 mb 667 Mhz ram
Go7600 512 mb
160 gig S-ATA
Bluetooth, wireless LAN och tjosan tjohejsan
(TV-tuner finns för en tusing)

får du för 14 425 kr inkl moms. Och den är MYCKET mindre och lättare än 9400an. Dock har ju Dell:en sitt 7900-kort.

Visa signatur

VAIO VGN-A397XP | 2,0 Ghz M | 2 gig 533 Mhz DDR2 | X600 128mb | 80 gig 5400 RPM | WLAN | Bluetooth | DVD-RW | Extern 1 TB WD MyBook USB | 17" Widescreen HD 1920x1200 | Audigy 2 THX | Samsung 32" 720p-LCD

Permalänk

har haft min 9400 med ett 7900 i ett par veckor nu och jag rekomenderar den starkt men mest p.g.a grafikkortet.

de negativa sakerna med den enligt mej är
1. stor och ganska tung, du flyttar inte omkring den med en hand som du gör med de flesta mindre.

2. Hade det inte varit för att jag är så nöjd med gpun så hade jag inte tolererat den nästan ursla betraktningsvinkeln, i film och spel blir det
mörka helt lysande kolsvart så jag måste sitta(vinkla skärmen) så att jag ser den mer uppifrån ner än på nån annan skärm eller laptop jag testat.

positivt

1. grafikkortet har kört de flesta spel jag testat på max inställningar.

2. kanon cpu, jag spelar wow, tankar, surfar och extraherar saker samtidigt
utan det minsta problem det har jag inte kunnat göra på nån annan dator jag ägt utan den totalt segat ihop.

Anzy har du sett de där telefonerna för synskadade, så skulle tangentbordet se ut om de använde hela ytan på den:)

Permalänk
Medlem

Nej, men 17" brukar iaf ha fullstort tangentbord inkl. numpad?

Permalänk

Har precis nyss beställt en zepto 6615wd med samma specs som ovan nämnda, dock med en 100 gb rpm hårddisk i stället. Med väska, vista home premium och 2 års garanti gick kalaset på 16 000 kr. Känns som ett riktigt bra köp!

Permalänk
Medlem

Macbook pro eller IBM THinkpad Z61

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk

det är lika stort som på min andra 15" lappis och lika stort som på de vi har på jobbet 14" samt 15". sen kan jag hålla med om att en numpad hade inte vart fel

Permalänk
Medlem

Så var den beställd, blev en Toshiba p100-347!

Ska bli spännande och se om den lever upp till mina förväntningar. Det som föll avgörandet var att den är smidigare, snyggare och lättare än Inspiron 9400 och att jag tror att den har bättre skärm.

Är dock lite orolig för tangentbordslayouten. Men vi får se hur den känns, återkommer med bilder och recension!

Permalänk
Medlem

Fint mope!
En liten recension när du får den blir prima!
Kanske påverkar mitt köp

Permalänk
Medlem

Grrr! Gud vad less jag blev nu, fick följande e-post från Inwarehouse där jag beställde datorn:

"Tyvärr så har den beställda varan Toshiba Satellite P100-347 C2D 2.0 2048 utgått utan någon direkt ersättare"

Tillbaka på ruta ett! Vafasen gör man nu?

Permalänk
Medlem

Köper en inspiron 9400?

Permalänk
Medlem

En ful tjock klump? Nä vet du vad

Ja, kanske får krypa till korset, det är ju det enda alternativet som det ser ut nu, men Toshiba måste ju komma med en ersättare med Vista.

Jag är obeskrivligt less nu. Kändes så bra att ha bestämt sig.

Permalänk
Avstängd

så går det när man velar omkring på tomgång. he he

skämta lite med dig. som sagt kryp du till Dell-korset och gå med i 9400-fanboy-klubben, kommer att rena din själ.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Enligt Inwarehouse så kommer Toshiba inte med någon ersättare med Vista förrän till sommaren.

Har börjat fundera på om jag ska satsa på en 15,4" istället. Jag sitter alltid med datorn i knät i soffan och aldrig vid ett skrivbord, kanske är för stort med en 17" då. Det tråkiga är att man måste gå ner i prestanda men ändå betala lika mycket eller mer. Får isåfall bli en Asus G1 eller F3JP-AK031M. Synd bara att Asus G1 är så otroligt ful

Permalänk

men gaaahhh... nääe?... Utgått??..
Jag vill absolut ha den Toshiban! Räknade ju iofs direkt med att den skulle skeppas med Vista redan om man beställer den nu. Får kolla runt lite och se vad jag hittar för ersättare om den nu inte finns tillgänglig.