Permalänk

Vad gör man om det går fel?

Hej,, jag undrar vad man ska göra om något går fel vid överklockningen som gör att datorn inte startar.

Permalänk
Medlem

Om inget har blivit skadat av klockningen (vilket det oftast inte har) räcker det att resetta CMOS.

Detta görs antingen via en jumper på moderkortet:
* stäng av datorn(dra ur strömsladden kan vara o föredra)
* ändra jumpern(se moderkortsmanualen)
* tryck på on knappen(datorn startar inte)
* ändra tebax jumpern
* starta datorn

eller att ta ut batteriet:
* stäng av datorn
* ta ur batteriet
* vänta ett tag(finns delade åsiker om hur länge)
* sätt i batteriet och sparka igång datorn

Själv kör jag alltid med jumpern så jag ber om ursäkt om informationen med batteriet är felaktig

Visa signatur

Amd64 3500+, Epox NDA3+, 2048 Kingston/Corsair ValueR, 160gb, x800xt AGP, TT Tsunami.
Citera och jag hittar tillbaka...

Permalänk
Medlem

men vad kan vara en syntom på att något har blivit skaat när man tex klockat gpun ?

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

Det är lätt att se om du har sabbat ditt grafikkort, om du har clockat det. Och fått problem, och sedan klockat tillbaka och du fortfarande har massor av artefakter, då har du nog sabbat kortet

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

oki :/ surt finderar på om jag oxå har gjort det e inte säker får lite fel på GTA ibland när den ska rita upp saker på Distans så hoppar de och håller på

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

Kör du med distansmodd?

Är samma grej för mig, helt sjukt dåligt.
Dock inget fel på graffet..

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1