Permalänk
Medlem

Alla Program du behöver! (länkar)

Är själv en noob och då många frågar noobsaker hela tiden tänkte jag underlätta lite för alla.

Dessa program har jag själv använt vid mina OC försök, och kommit fram till att vara det bästa, och mest pålitliga;)

TAT: För cpu temps. http://www.techpowerup.com/downloads/392

Everest: Mäter o kollar tons of stuff. pålitligt o intressant. http://www.majorgeeks.com/EVEREST_Ultimate_Edition_2006_d4876...

Memset: För minnestimings, använbart men inte nödvändigt. http://www.overclock.net/intel-memory/120402-memset-3-0-a.htm...

CPU-Z: litet o smidigt, men kan inget everest inte kan. http://www.softpedia.com/progDownload/CpuZ-Download-6980.html

Orthos: Belastningsprogram för båda dina cpu:s för stabilitetskontroll. Kör minst två timmar utan errors o du är stabil! http://www.techpowerup.com/downloads/385

Super Pi: Dels kollar stabilitet, men framför allt, hur snabbt din dator kan beräkna Pi;) http://www.techpowerup.com/downloads/366

Speedfan: Om ditt moderkort ger support för det (inte gigabyte), och då endast till fläktkontroll. http://www.softpedia.com/progDownload/SpeedFan-Download-4103....

NOTE: Det vanligaste felet vid ostabil clock är att du har för lite Vcore, HÖJ! (inte över 45c idle)

NOTE 2: Nej alla program som finns är inte med, men det bästa som du BEHÖVER är...efterom jag har en duo är det vad jag gått efter och bara där min erfarenhet finns.

Lycka till!

Visa signatur

Fraktal R3, Corsair HX 750, Asus P8Z68-PRO, i5 2500k @ 4.8GHz (24/7), H80, 6950 2GB CF @ 890/1536, Corsair SSD 120 GB, WDC 1,5 TB, Samsung 1TB, VENGEANCE 16GB, BenQ 24" LED. Logitech Z-5500, Xonar DS

Permalänk
Medlem
Citat:

NOTE: Det vanligaste felet vid ostabil clock är att du har för lite Vcore, HÖJ!

Och då blir det jättevarmt, särskilt om man kör Orthos i flera timmar med stängd låda, så se till att ha bra kylning och övervaka tempen noga med "core"-sensorn i SpeedFan.

Annars bra tips!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Re: Alla Program du behöver! (länkar)

Citat:

NOTE: Det vanligaste felet vid ostabil clock är att du har för lite Vcore, HÖJ!

Inte jättesmart att berätta för andra "noobs" vad de ska göra med sin Vcore när du själv är en... just a point

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Re: Re: Alla Program du behöver! (länkar)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Inte jättesmart att berätta för andra "noobs" vad de ska göra med sin Vcore när du själv är en... just a point

"Gå i lådan med dig GUBBE!" varför klaga när jag har rätt?

det är inte en guide till överklockning, sådana finns det gått om, utan ett tips baserat på erfarenhet vid just ostabilitet.

Visa signatur

Fraktal R3, Corsair HX 750, Asus P8Z68-PRO, i5 2500k @ 4.8GHz (24/7), H80, 6950 2GB CF @ 890/1536, Corsair SSD 120 GB, WDC 1,5 TB, Samsung 1TB, VENGEANCE 16GB, BenQ 24" LED. Logitech Z-5500, Xonar DS

Permalänk

Kanske ska lägga till coretemp på listan, bra för dom med amd.
Sen kan ju a64tweaker vara värt att nämna. a64memfreq är oxå behändigt att ha till hands

Permalänk
Medlem

12-24 timmar med Orthos för att man ska få kalla det stabilt imho.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
12-24 timmar med Orthos för att man ska få kalla det stabilt imho.

Seriöst?

Man spelar inte direkt i 12-24 h,så varför ska man anta att 12 h är stabilt?

Det är väll upp till en själv att avgöra hur många h man vill köra programet för att det ska räknas som stabilt?

Permalänk
Medlem

Vill ni ha 100% stabilt, köp playstation... orthos belastar BÅDA coren max under timmar. Det händer ju bara inte under normalanvändning annars...så JA!, datorn får anses stabil. Även innan jag fick orthos att gå stabilt hade jag inga problem med datorn, men nu har jag sinnesro över att min dator mår bra med clockningen.

Visa signatur

Fraktal R3, Corsair HX 750, Asus P8Z68-PRO, i5 2500k @ 4.8GHz (24/7), H80, 6950 2GB CF @ 890/1536, Corsair SSD 120 GB, WDC 1,5 TB, Samsung 1TB, VENGEANCE 16GB, BenQ 24" LED. Logitech Z-5500, Xonar DS

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Alla Program du behöver! (länkar)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gcbossen
"Gå i lådan med dig GUBBE!" varför klaga när jag har rätt?

det är inte en guide till överklockning, sådana finns det gått om, utan ett tips baserat på erfarenhet vid just ostabilitet.

För att du har fel?
Keffa timings på minnena (alt att minnena inte pallar mer) brukar vara främsta anledningen till att det säger stopp. Att bara HÖJJA vcoren och hoppas på det bästa är ju galet. Strävar ju efter så låg vcore som möjligt då det får ner temperaturen. Och att toköka vcore för mycket ökar risken för att du dödar någon annans CPU.

TAT: Inte använda på E4300 då den visar helt fel
Everest: Visar allt man inte behöver veta
Cpu-Z: Visar det som kan vara intressant att veta
Memset: orka ?
Orthos: Är verkligen din uppfattning om en stabil dator att den inte ska dö under 2 timmar ?
SuperPi: Kollar inte alls någon som helst stabilitet... den beräknar PI och inget annat (dör datorn under den så är det bad)
Speedfan: mmm

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Alla Program du behöver! (länkar)

Hmmm...du verkar ha vaknat på fel sida idag.....

Visst är det inte någon bra ide' att enbart höja Vcore när det blir instabilt, men det är en av de saker som kan hjälpa till att få stabilitet. Var står det att man skall tokhöja? Det finns väl en massa inställningar man inte skall tokhöja eller toksänka, varför förutsätta att man skulle tokhöja Vcore och inte de andra (jepp, jag hårddrar, som du gör )

Angående när en dator kan anses stabil eller inte råder det mycket delade meningar om, men två timmar med maxlast är ganska stabilt skulle jag vilja säga. När annars belastar du din processor så hårt under så lång tid? (aldrig med normala applikationer skulle jag vilja påstå)

Super PI belastar även den processorn genom att utföra en mängd beräkningar, så i likhet med alla andra program som belastar processorn hårt så testar den även stabiliteten. (dessutom så bryts beräkningen om processorn räknar fel, vilket ger en indikation att processorn är instabil)
Orthos (och Prime95) belastar bara minnet lite mer också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
För att du har fel?
Keffa timings på minnena (alt att minnena inte pallar mer) brukar vara främsta anledningen till att det säger stopp. Att bara HÖJJA vcoren och hoppas på det bästa är ju galet. Strävar ju efter så låg vcore som möjligt då det får ner temperaturen. Och att toköka vcore för mycket ökar risken för att du dödar någon annans CPU.

TAT: Inte använda på E4300 då den visar helt fel
Everest: Visar allt man inte behöver veta
Cpu-Z: Visar det som kan vara intressant att veta
Memset: orka ?
Orthos: Är verkligen din uppfattning om en stabil dator att den inte ska dö under 2 timmar ?
SuperPi: Kollar inte alls någon som helst stabilitet... den beräknar PI och inget annat (dör datorn under den så är det bad)
Speedfan: mmm

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

>HÖJ< i versaler får det att låta som att det bara är att fläska på.
Bara för att du max loadar cpun under 2 timmar säger det inget om hurvida den är stabil eller ej. Finns gott om spel och applikationer som klarar av att maxxa cpun.

Belastningen är inte särskilt hög med SuperPi. Därmed visar den sällan de fel som uppstår när komponenterna är under riktigt tung belastning.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Hedersmedlem

och var är prime95?

Det är tämligen användbart för att både tortera minnen och cpu.

Två timmar är för lite att testa oavsett vad det är för program, jag kräver att min dator ska vara stabil hela tiden hur mycket jag än lastar ner den med.. så minst 24 timmar bör man köra innan man ens kan fundera på om det är stabilt eller inte.

Vad det gäller att hitta vad som är instabilt så är det inte bara att dra på med mer vcore, leta efter orsaken istället för att lösa problemet med våld (volt). När man har uteslutit alla andra felorsaker och vet att kylningen är ok, då kan man peta upp vcore nån tjugondels volt till.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
och var är prime95?

Det är tämligen användbart för att både tortera minnen och cpu.

Två timmar är för lite att testa oavsett vad det är för program, jag kräver att min dator ska vara stabil hela tiden hur mycket jag än lastar ner den med.. så minst 24 timmar bör man köra innan man ens kan fundera på om det är stabilt eller inte.

Vad det gäller att hitta vad som är instabilt så är det inte bara att dra på med mer vcore, leta efter orsaken istället för att lösa problemet med våld (volt). När man har uteslutit alla andra felorsaker och vet att kylningen är ok, då kan man peta upp vcore nån tjugondels volt till.

Om jag förstått det hela rätt så är Orthos en vidareutveckling av Prime95 som stödjer dual core bättre.

Och ja, jag håller med om att 2h är på tok för lite för att testa stabilitet.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk

En fråga ang Tat i den länken, är den up to date ? Den visar ca 35c när asus probe visar ~50c . Har en 6400.

Permalänk
Medlem

"max loadar cpun under 2 timmar säger det inget om hurvida den är stabil eller ej." (mrfisse)

SVAR: LOL!

Absolut nada va? Kan ju vara lika ostabilt som bluescreen uppstart.... I övrigt tänker jag inte kommentera denna kille mera.....

Andra svar; Orthos tycker jag är smidigare än prime då du ju måste köra dubla prime annars, en till var core.... men visst, det är ett alternativ. Om du gillar det bättre använd det då! Om du vet skillnaden är du ingen noob, och det är dem jag ville ge en hjälpande hand. Men LOL, det får man bara skit för.
hoppas ni som anser er hjälpta skriver det i ett litet inlägg.

Ang minst 24 h, så ett liknande senario i verklig datoranvändning:

Kör winrar, xp update,antivirussökning och kör på i oblivion i 24 h och bli förvånad om inte den stabilaste dator i världen hänger sig eller crachar

Be nice...;)

Visa signatur

Fraktal R3, Corsair HX 750, Asus P8Z68-PRO, i5 2500k @ 4.8GHz (24/7), H80, 6950 2GB CF @ 890/1536, Corsair SSD 120 GB, WDC 1,5 TB, Samsung 1TB, VENGEANCE 16GB, BenQ 24" LED. Logitech Z-5500, Xonar DS

Permalänk
Medlem

Har du felfria komponenter så låser sig inte datorn av det. Största risken är väl att oblivion dör pga söndags kodning.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Alla Program du behöver! (länkar)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gcbossen
"Gå i lådan med dig GUBBE!" varför klaga när jag har rätt?

det är inte en guide till överklockning, sådana finns det gått om, utan ett tips baserat på erfarenhet vid just ostabilitet.

Altså att skriva så är väll jävlgit onödigt Varför provosera när du kan accpetera?... Han har rätt i när han säger att om du nu är nybörjare så ska du inte komma med tips om ämnet till andra mindre kunnigt folk.

Å en ökning av "Vcore" resulterar inte nödvändigtvis i stabilare dator, särskilt inte i luftkylt system. Allt *kan* gå åt helvette ändå. Å i värsta fall bränna någon stackars enhet som kanske inte riktigt förkänar det

Visa signatur

7700K @ Stock | 16GB Budgettrams | MSI 1060 3GB

Permalänk
Medlem

Hum, måste säga att det är mycket skitkastning istället för konstruktiv kritik. Tycker att det är bra att han gör en tråd där han länkar till diverse nödvändiga program. Tycker oftast att det är volten som gör att det går att klocka mer, dock så kör jag ju alltid med lätta timings och låg speed på minnena samt kollar tempen när jag försöker komma fram till max klock. Skulle nog säga att jag är en nobb, även om jag lästa på i ungefär 4 år här på forumet.

Mer konstruktiv kritik än bara säga: du vet inget, du har fel och alla dina försök att hjälpa alla är av ondo. Det är ju inte så moget eller kreativt på något sätt alls. Goda initiativ ska uppmuntras, och om möjligt hjälpas på traven.

Angående vad som är stabilt eller ej är ju faktiskt upp till var och en. Det handlar om att det är stabil "nog" åt respektive. Det är ju omöjligt att se om den är stabil som något slags fast stadium, då ju så många saker spelar in. För mig räcker det om den e stabil i 2 timmar i något påfrestande så som orthos. Visst, min dator i sign som jag klockat till 3.6 kanske inte är jättestabil, men har bara stängt av sig en gång när den inte ska så då bryr jag mig inte

Angående Tat så undrar jag var du har din källa mrfisse, inte så att jag tvivlar, skulle bara vilja läsa på lite mer då jag har två e4300 som jag tycker får väldigt hög loadtemp.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tullen
Hum, måste säga att det är mycket skitkastning istället för konstruktiv kritik. Tycker att det är bra att han gör en tråd där han länkar till diverse nödvändiga program. Tycker oftast att det är volten som gör att det går att klocka mer, dock så kör jag ju alltid med lätta timings och låg speed på minnena samt kollar tempen när jag försöker komma fram till max klock. Skulle nog säga att jag är en nobb, även om jag lästa på i ungefär 4 år här på forumet.

Mer konstruktiv kritik än bara säga: du vet inget, du har fel och alla dina försök att hjälpa alla är av ondo. Det är ju inte så moget eller kreativt på något sätt alls. Goda initiativ ska uppmuntras, och om möjligt hjälpas på traven.

Angående vad som är stabilt eller ej är ju faktiskt upp till var och en. Det handlar om att det är stabil "nog" åt respektive. Det är ju omöjligt att se om den är stabil som något slags fast stadium, då ju så många saker spelar in. För mig räcker det om den e stabil i 2 timmar i något påfrestande så som orthos. Visst, min dator i sign som jag klockat till 3.6 kanske inte är jättestabil, men har bara stängt av sig en gång när den inte ska så då bryr jag mig inte

Angående Tat så undrar jag var du har din källa mrfisse, inte så att jag tvivlar, skulle bara vilja läsa på lite mer då jag har två e4300 som jag tycker får väldigt hög loadtemp.

Jo visst har du rätt i det du säger. Från början sade jag bara som så att det inte är så lämpligt att vråla ut att man ska skruva upp vcore så går allt bra typ. Sen började det käftas tillbaks och jag va inte sen på att hänga på. Menmen visst är det ett bra initiativ men det finns redan liknande trådar här från mer erfarna användare. Angående TAT, jag ska försöka hitta källan när jag kommer hem. Kommer fan inte på vart det var jag såg det just nu (är på jobb och ska hem nu). Kommer ihåg att TAT har en felmarginal på runt +-15 grader på E4300.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

"gå i lådan gubbe" är ett citat från nationalteatern men ignorent mrfisse arbetar-as we speak- med att komma upp med en ny lista på program som man ska använda istället för mina skitprogram som inte verkar göra någon nytta alls.

Ska bli roligt att se vilka....inte något av mina iaf, det är ett som är säkert.

"the fight is on..."

edit: mrfisse skulle ögnat igenom "tänk på att" längst nere på sidan innan han började skriva sina hätska inlägg på min tråd

Visa signatur

Fraktal R3, Corsair HX 750, Asus P8Z68-PRO, i5 2500k @ 4.8GHz (24/7), H80, 6950 2GB CF @ 890/1536, Corsair SSD 120 GB, WDC 1,5 TB, Samsung 1TB, VENGEANCE 16GB, BenQ 24" LED. Logitech Z-5500, Xonar DS

Permalänk
Medlem

Någon lista blir det inte mr.
Men hätsk är jag. Särskilt på morgonen. Från första början så va det bara ditt Vcore tips som jag reagera på. Program är individuellt och du får gärna tipsa om de program du gillar.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

kanske ska undvika datorn på morgonen då för allas trevnad.

nej men jag gillade dessa program, tack så mycket

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Hur går det med dn där TAT källan mrfisse?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Orka.....se ut som bra progg...fast jag saknar Prime 95 på listan..

En dator är stabil om den inte krashar...dvs det är ingen ide att tortera den i flera dagar med div stresstest, om man inte själv gör liknande saker IRL med datorn.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gcbossen
Vill ni ha 100% stabilt, köp playstation... orthos belastar BÅDA coren max under timmar. Det händer ju bara inte under normalanvändning annars...så JA!, datorn får anses stabil. Även innan jag fick orthos att gå stabilt hade jag inga problem med datorn, men nu har jag sinnesro över att min dator mår bra med clockningen.

Konsoller är inte direkt stabila dom heller. Mitt 360 låser sig i jämna mellanrum. Speciellt i tunga spel som gears of war

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Konsoller är inte direkt stabila dom heller. Mitt 360 låser sig i jämna mellanrum. Speciellt i tunga spel som gears of war

Vilket verkligen är något att förundras över. Under alla år med konsoller från både nintendo, sony och sega så har jag då aldrig varit med om att de kraschat eller låst sig.

I övrigt är väl nyckelorden när det kommer till överklockning eller när man ger tips om överklockning, lite i taget och försiktighet. Man bör även ha en del kunskaper i hur datorn jobbar och hur förändringar på en komponent kan påverka andra delar.

att skriva HÖJ! kan lätt missuppfattas, bättre att skriva höj LITE i taget och testa systemet efteråt och följ upp tempnivåerna ofta och regelbundet.

Att ta upp farorna med överklockning är också viktigt så att personer med mindre erfarenhet får klart för sig vad de ger sig in på.

Annars är det ju bra att nån tar sig tid att göra sådanna här guider, eller i det här fallet länka till verktyg man tycker är bra. även om man inte är proffs så är det ju bra att få feedback från mer erfarna människor.

Permalänk
Medlem

Varför ens köra med TAT när CoreTemp finns?

Sedan 2h Orthos är ju skrattretande lite.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll

Sedan 2h Orthos är ju skrattretande lite.

Så du höjer 25Mhz, kör Orthos i 24h och höjer 25MHz till och kör Orthos 24h till, när du klockar? Måste ta lång tid....Jag misstänker att även du gör kortare tester under klockningen och sedan kör en långtest när du tror att du har värden som fungerar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

funkar tat bara på de nyare procersorerna?? för jag har en P4 och det står invalid procesor när jag startar tat....

Visa signatur

|| Win7x64 | | i7 sandy 2600k | 8GbDominatorGT | CorsairAX850w | 2xXFX6970 | 80GbSSD |
| 1,5kGbHdd | LanBoyAir| Dell22" och Acer22" | MacbookAir 13"-11 i7 | Erik ||

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Varför ens köra med TAT när CoreTemp finns?

Sedan 2h Orthos är ju skrattretande lite.

Man använder TAT mest när man håller på att testa ny klock för att lasta cpu'n mer än vad Orthos/Prim95 gör, dvs man kortar ned processen att hitta gremlins genom att låta TAT köra 95% på båda kärnorna och samtidigt kör Orthos med Gromacs Core för att utesluta minnesrelaterade problem.