Nya kameror från Canon

Permalänk
Melding Plague

Nya kameror från Canon

Idag visade tillverkaren Canon upp en hel del nya vår-produkter för media i London. Totalt handlar det om 43 nya produkter, allt i från digitalkameror till skrivare och videokameror. Bland annat visade de upp två nya kameror i den populära Ixus-serien.

Läs nyheten: Nya kameror från Canon

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Canon Powershot G7 är inte speciellt ny. Har haft min i ett par månader nu.

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk

Gutt med "Live-View" i MarkIII'an. Fast vilket proffs använder det. Kan ju vara bra ibland men man kan ju aldrig fokusera med hjälp av en fattig LCD. Sätt Live-View i instegsmodellerna istället och canon kommer sälja ännu mer.

Säljaren till en n00b om en tänkt 400D:

-Denna kameran har 10Mp och Live-View
-Yeah, jag tar den...

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Medlem

10 bilder/sek är fan inte illa...!

Permalänk
Medlem

hög "vill-ha"-faktor på mark III

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
hög "vill-ha"-faktor på mark III

Om!

Visa signatur
Permalänk

tuff kamera!!!

Nikon är ju kända för snabba kameror där deras fetaste, i croppat läge, plåtar i 8.5 bilder/sek. (har jag för mig)
Jag undrar vad de kommer att slå tillbaka med nu.

Permalänk
Medlem

Hoppas de inte bara satsar på megapixlar hela tiden, den hysterin är ju sjuk. Redan 4mpix är duktigt mycket, bilder tagna i 7 rena mpix är brutalt stora och knappast något för hemanvändaren.

Bara för att en bild är stor behöver den ju inte bli bra. Jag har själv en Ixus 400, den tar riktigt bra bilder, jag använder inte ens 4mpix fullt ut i vanliga fall. Däremot skulle den kunna må bra av lite högre ljuskänslighet. Hur kul är det att inte ens kunna ta skarpa bilder på en innebandymatch för att belysningen är för dålig i hallen?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandola83
Sätt Live-View i instegsmodellerna istället och canon kommer sälja ännu mer.

Fast eftersom det inte går att använda autofokus med Live-View så är det nog inte någon funtion som lämpar sig för en instegsmodell. Så som funktionen verkar funka nu så äör det knappast något som kan ersätta sökaren, utan det verkar bara vara något som man använder då man inte kan använda sökaren.

Permalänk
Medlem

eller när man redan ställt in skärpan och försöker vänta på rätt ögonblick etc.
Det finns många bra poäng med live view och folk som verkligen behöver en sådan kamera är nog proffs och uppskattar det nog mer. Det behöver ju inte ersätta sökaren utan hjälpa till vid andra situationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Hoppas de inte bara satsar på megapixlar hela tiden, den hysterin är ju sjuk. Redan 4mpix är duktigt mycket, bilder tagna i 7 rena mpix är brutalt stora och knappast något för hemanvändaren.

Ett traditionellt negativ motsvarar runt 20 mpix så än så länge har digitalkamerorna en bit kvar. Därtill är det fortfarnade få digitalkameror som har fullsensor...

/ Aje

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acana79
Ett traditionellt negativ motsvarar runt 20 mpix så än så länge har digitalkamerorna en bit kvar. Därtill är det fortfarnade få digitalkameror som har fullsensor...

/ Aje

Ett traditionellt negativ har inte ens "pixlar". Det har däremot fruktansvärt mycket bättre optik än vad de flesta digitalkameror idag har, ej medräknat digitala systemkameror. Sen är den digitala sensorn inte alls lika ljuskänslig som vanlig analog film.

Det finns ju en anledning till att alla blundar på digitala bilder men inte på vanliga. Blixten är brutalt mycket starkare på en (vanlig) digitalkamera för att kompensera för den dåliga ljuskänsligheten.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Ett traditionellt negativ har inte ens "pixlar". Det har däremot fruktansvärt mycket bättre optik än vad de flesta digitalkameror idag har, ej medräknat digitala systemkameror. Sen är den digitala sensorn inte alls lika ljuskänslig som vanlig analog film.

Det finns ju en anledning till att alla blundar på digitala bilder men inte på vanliga. Blixten är brutalt mycket starkare på en (vanlig) digitalkamera för att kompensera för den dåliga ljuskänsligheten.

Kompaktdigitalkameror har i allmänhet rätt kass ljuskänslighet, vanligen börjar de på ISO50 och brusar för mycket över iso200 (grov generalisering).

En bra DSLR är dock användbar ända upp på iso1600, vissa klarar ännu högre. Vanling 35mm film har inte en chans när man kommer upp på så hög känslighet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Hoppas de inte bara satsar på megapixlar hela tiden, den hysterin är ju sjuk. Redan 4mpix är duktigt mycket, bilder tagna i 7 rena mpix är brutalt stora och knappast något för hemanvändaren.

3-4 mpix är alldeles för lågt anser jag.

Självklart ska man satsa på kvalitet och inte offra allt för megapixlarna (finns inget jag avksyr mer än mobilkameror med 5 mpix +). Men megapixlar behövs ju också.

Om jag hade en kamera som kunde ta vettiga 7 mpix bilder hade jag lätt kört på det. När man får en 500 gb disk för dryga tusenlappen och 4 gb minneskort för femhundringen så är filstorleken nästintill försumbar.
Och med dagens processorer så finns det inga andra problem med 7 mpix bilder heller, anser jag. Men återigen, är förstås en balansgång mellan megapixlar och kvalitet.

Sen har jag börjat undra lite över formatet på digitalkameror. Vanliga kameror (för oss dödliga) har väl i princip alltid kört på något wide-format. Inte direkt många som har fotoalbum med 4:3 bilder...
Varför kör man så stenhårt på 4:3?

Är ju skittrisst att se på oredigerade 4:3 bilder på HTPCn som är kopplad till en widescreen skärm/TV.

Permalänk
Medlem

Phew, jag som var på väg att skaffa en Ixus 60 nu när de fallit en del i pris... Nu lär jag nog hålla mig och kolla upp en Ixus 70!
Nästan för fyrkantig design dock kanske... Men man vänjer sig nog
Vilken föredrar ni: silver/silver, eller silver/svart?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Phew, jag som var på väg att skaffa en Ixus 60 nu när de fallit en del i pris... Nu lär jag nog hålla mig och kolla upp en Ixus 70!
Nästan för fyrkantig design dock kanske... Men man vänjer sig nog
Vilken föredrar ni: silver/silver, eller silver/svart?

Grr. Jag köpte en Ixus 60 nu den 1e Februari...
Visste att det skulle komma ny när som. Men jag råkade paja min Ixus 40 o jag kunde inte vänta så...

Upplösningen bryr jag mig inte så mycket om. Men nästa generations processor hade väl inte varit fel.

Aja. Får vara nöjd med den jag har nu ändå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Ett traditionellt negativ har inte ens "pixlar". Det har däremot fruktansvärt mycket bättre optik än vad de flesta digitalkameror idag har, ej medräknat digitala systemkameror. Sen är den digitala sensorn inte alls lika ljuskänslig som vanlig analog film.

Det där är fel.

-Film med olika ASA använder sig av korn som kan motsvaras av DSLR'ns pixlar. Kornen varierad dock i storlek på samma filmruta beroende på kvalitén ASA.

Citat:


Det finns ju en anledning till att alla blundar på digitala bilder men inte på vanliga. Blixten är brutalt mycket starkare på en (vanlig) digitalkamera för att kompensera för den dåliga ljuskänsligheten.

Och det där är fel.

-DSLR har samma typ av blixtar som SLR

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
En bra DSLR är dock användbar ända upp på iso1600, vissa klarar ännu högre. Vanling 35mm film har inte en chans när man kommer upp på så hög känslighet.

Håller inte riktigt med, har fotat ganska mkt med ISO 800 analogt och det blir bra resultat, har inte testat ISO 1600 dock men är kvalitetsförlusten hyffsat linjär är kvaliten fullt gämnförbar med en 20D med samma ISO.

Permalänk
Medlem

Ta med era argument till fotosidan.se och jag är övertygad om att ni inte kommer att ha några kvar.
Bara för informations skull så räcker 3mp upplösning till ett foto i storleken10x15, och du kan inte se skillnad på om det är analogt.

Permalänk
Medlem

Jaha när får vi se EOS-1Ds Mark III då, hoppas på senast april iaf.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?