Permalänk
Medlem

7'' tum monitor up ur burken

jag undrar ifall ni har en lösning på hur man kan få en 7'' tums monitor komma upp hur chassit.
ex om man trycker på en knapp så kommer den up från toppen av burken.. sen så ska man kunna trycka på knappen igen och den åker ner i chassit igen.

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel core duo T8300 2.40 GHz | ramminne 3071mb | nvidia 9500 GS

Permalänk

första tanken var en fönsterhiss för bilar..

Permalänk
Medlem

du menar typ en sax lyft.

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel core duo T8300 2.40 GHz | ramminne 3071mb | nvidia 9500 GS

Permalänk

det kommer att bli advancerat!
om du inte är pro på kugghjul och liknande mekanismer.
annars så kan du jue använda tryckluft, men det tar möe platts, pump,slangar,styrutrustning.

men det skulle nog kunna gå om du bygger en "ramp" som den kan åka upp och ner igenom, och sedan ett snöre,lina som drar upp den
men ja kan lägga upp några bilder om en stund på hur jag har tänkt mig det hela

bild 1 (nere):

bild 2 (uppe):

så, nu har jag gett dig lite tips till bygget, hoppas det blir något:D

jag misstänker att detta är någon form av skolprochekt.
isåfall har du fuskat till dej ett betyg och tagit min ideé, men men de är det nog inte:P
/fidde

Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk
Medlem

tackar det var en bra ide det där. jag har det som projektarbete. blir ett datorchassi men ett ps2 inbyggt så skärmen ska komma upp när man vill spela lite guitar hero hehe..

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel core duo T8300 2.40 GHz | ramminne 3071mb | nvidia 9500 GS

Permalänk

En ide kanske kan vara att bygga om en gammal cdläsare, strippa den på motor och annat smått o gått

Permalänk
Medlem

Du kanske kan använda en gasfjäder, en sådan som puttar upp bakluckan på bilar. Sedan får du väll trycka ned skärmen manuellt.

Det finns ett stort utbud av dessa på biltema.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mega_bra
Du kanske kan använda en gasfjäder, en sådan som puttar upp bakluckan på bilar. Sedan får du väll trycka ned skärmen manuellt.

Det finns ett stort utbud av dessa på biltema.

dom är på tok för starka!
dom lättaste är väl på en 12kg.

Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk
Medlem

jag har ett par gamla utslitna hemma de skulle vara perfekta.. jag har ingen koll pånya dock bara en ide jag hade

Permalänk
Medlem

tror faktiskt mest på zoppatorsks ide om en cd/dvd rom som anpassas lite

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
tror faktiskt mest på zoppatorsks ide om en cd/dvd rom som anpassas lite

/Daniel

Om man försöker behålla styrkort och sånt så kan man ju öppna den i datorn dessutom!

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

ja det skulle vara fräckt men det tar ju lite större plasts. har ju en cd läsare hemma som bara ligger och skräpar. många bra förslag. Om ni kommer på nåt annat så skriv gärna det.

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel core duo T8300 2.40 GHz | ramminne 3071mb | nvidia 9500 GS

Permalänk

du ska INTE använda en cdläsar släde + motor, den är anpassad för att dra några gram horisontellt. inte vertikalt och inte 1-2kg eller vad nu displayen väger. du bör göra som fide_modboy säger, eller ta valfri motor, montera en gängstav på axeln montera 2-3 muttrar på displayen och 2 läges-strömbrytare som känner att nu är displayen nere/uppe och då slå av ett relä som matar sig själv med spänning... jag kan göra ett koplingsschema om du vill
sedan får du ha skenor på displayen och i chassiet.

Visa signatur

Hej

Permalänk

finns ju dvd spelare till bilar med inbyggd skärm.... hur funkar dom?! kanske går att härma (stavningen?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victor_passe
du ska INTE använda en cdläsar släde + motor, den är anpassad för att dra några gram horisontellt. inte vertikalt och inte 1-2kg eller vad nu displayen väger. du bör göra som fide_modboy säger, eller ta valfri motor, montera en gängstav på axeln montera 2-3 muttrar på displayen och 2 läges-strömbrytare som känner att nu är displayen nere/uppe och då slå av ett relä som matar sig själv med spänning... jag kan göra ett koplingsschema om du vill
sedan får du ha skenor på displayen och i chassiet.

det skulle vara snällt. kom på senare att cd/dvd läsare går in igen om man trycker lite löst på dom. inte så bra kanske om det skulle orka trycka upp lcd displayen och sen åka in igen när den kommer upp.

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel core duo T8300 2.40 GHz | ramminne 3071mb | nvidia 9500 GS

Permalänk

Har funderat på liknande grejor. Kolla in biltemas eldrivna saxdomkraft, modda lite o koppla in några mikrobrytare till ändlägena så är det klart

Permalänk
Medlem

jo men det tar lite för stor plats. sen är inte den domkraften så billigt. rymmer inte ricktigt i min budget.

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel core duo T8300 2.40 GHz | ramminne 3071mb | nvidia 9500 GS

Permalänk

599kr? Tror ärligt talat att du inte kommer undan billigare än så, om du inte har grejor hemma dvs. Hur stor plats har du?

Permalänk
Medlem

en elmotor och lite annat är inte så dyrt kommer lätt under 599kr.. jag har ungefär 20B*14H*5D cm plats och det får man plats men lite el motorer och lite. en domkraft är mycket större.

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel core duo T8300 2.40 GHz | ramminne 3071mb | nvidia 9500 GS

Permalänk
Medlem

kanske ett servo till modell bilar modell stor, dom pallar några kilo o sen göra en brytare som ställer servot i max läge(skärm uppe) eller min läge(skärm nere)

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.