Permalänk
Medlem

High end system + 122C

Tjena!

Vill först och främst tacka alla för den fina hjälpen jag har fått hittils med mina funderingar!

Iaf så är det såhär, inhandlade ny burk från Db.com för nån månad sen. C2D E6600 + 8800GTX etc...

Köpte också precis nytt nätagg (COrsair HX620) och installerat det. Inledningsvis så har jag ~35C CPU , 32C mobo, 35C HDD temps. 2 frågor här och nu:

1. När jag spelar (belastar systemet) så hänger sig datorn, den rebootar inte eller något, den fryser bara. Vad kan vara fel? Detta har börjat efter att jag installerat det nya nätagget, Corsair HX620. Detat händer som sagt endast när jag spelar / belastar.

2. CPU,MB,HDD temps är perfekt men jag oroar mig över AUX tempen som enligt SpeedFan ligger på ~122C ! Är det så enkelt som att det är mitt interna ljudkort som har käkat chili eller vad är fel? (notera att jaginte har något externt Ljudkort) Eller står AUX för något annat? Hur åtgärdar jag det?

Tack på förhand!

Visa signatur

NXZT Zero Fulltower | Core 2 Duo E6600 | Asus P5NB Wifi-Ap Deluxe | Asus Geforce 8800GTX | Corsair XMS2-6400Xtreme 2x1024MB 800MHz | WDC 300gb HDD | Corsair HX620w

Permalänk
Medlem

AUX visar galet på de flestas datorer (min står på 125C)

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

Som osiris säger, min står på 117

Visa signatur

E6600 | Arctic Freezer 7 Pro | 7600 GT @ passiv kylning | Spinpoint 250 GB | Asus P5B | Hiper 530 @ zalman fläktstyrning | Coolermaster Mystique 631

Permalänk
Medlem

Jo det vet jag också.

Med vad är det för Temp som visas ? Vad beror det på ? Vissa verkar ha en temp på 11C medans andra har ca 122C.

Inte bara speedfan som visar denna temp utan andra benching program också!

Har sökt och kollat men ingen verkar veta vad AUX är utan allt är bara gissningar.

Någon som VET vad det är och kan förklara?

Visa signatur

NXZT Zero Fulltower | Core 2 Duo E6600 | Asus P5NB Wifi-Ap Deluxe | Asus Geforce 8800GTX | Corsair XMS2-6400Xtreme 2x1024MB 800MHz | WDC 300gb HDD | Corsair HX620w

Permalänk
Medlem

Min Aux temp står på 119c enligt speedfan

Visa signatur

Antec P180B | Hiper Type-M HPU-4M530 | Asus P5B | Intel Core 2Duo E6600@ 2400 | Corsair PC 6400 XMS2 Xtreme 4gb | Sapphire X1950Pro 256mb | 1st Hitachi Deskstar T7K500 320gb 3st Samsung Spinpoint 500gb 1st Samsung Spinpoint 1TB| LG W2452W 24" WIDE

Permalänk
Medlem

Alltså det är en bugg, ingenting är 125 grader i din dator.

Visa signatur

E6600 | Arctic Freezer 7 Pro | 7600 GT @ passiv kylning | Spinpoint 250 GB | Asus P5B | Hiper 530 @ zalman fläktstyrning | Coolermaster Mystique 631

Permalänk

Min första tanke som dyker upp är om du verkligen kopplat in alla kablar till moderkortet och grafikkortet, lätt att glömma en eller 2 .

Satte ihop en burk nyss med ett gigabyte s3 mobo, på det kortet sitter 4-pins kontakten över cpun, så den blir nästan dold med kylaren monterad, lätt att missa då .

Vissa har även en molex kontakt som ska sitta vid pci-e porten inte heller alltid lätt att se med graffet monterat.

Sen självklart den sladden som sitter direkt i graffet då .

Nu vet jag ju att det funkat med ett annat agg men jag ville bara be dig kolla alla sladdar igen utifall att .

Permalänk

Precis. Somliga har alla möjliga olika temperaturer mellan 50 och uppåt 130.

Ja börjar fråga mig själv vad de kan vara. En del tror att de är nätagget som registrerar olika värden men uppåt 130C de är inte precis lite varmt och komponenter smälter ju i dessa temps.

De kan mycket väl vara en bugg och ja tror mest på de, men nåt säger mig ändå att de har att göra med nätagget.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Speedfan, värdens mest tillförlitliga program =S

Själv vägrar jag använda det eftersom den en gång fick för sig att 100%hastighet innebar att fläkten skulle stå stilla... och 0% innebära full hastighet.

Så jag tror det är fel på SF, inte din dator.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BABOON_ASS
Min första tanke som dyker upp är om du verkligen kopplat in alla kablar till moderkortet och grafikkortet, lätt att glömma en eller 2 .

Satte ihop en burk nyss med ett gigabyte s3 mobo, på det kortet sitter 4-pins kontakten över cpun, så den blir nästan dold med kylaren monterad, lätt att missa då .

Vissa har även en molex kontakt som ska sitta vid pci-e porten inte heller alltid lätt att se med graffet monterat.

Sen självklart den sladden som sitter direkt i graffet då .

Nu vet jag ju att det funkat med ett annat agg men jag ville bara be dig kolla alla sladdar igen utifall att .

Går både en 8-pings kontakt och en 4 pins kontak direkt ifrån Nätagget... tidigare när jag körde mitt förra agg så fanns det endast en 4-pin kontak som skulle gå direk in i moderkortets översta del.

Gick igenom manualen för mitt mobo innan jag kopplade i allt och där stod det att det inte spelar någon roll om man sätter i 4-pin kontakten eller den 8-pin.

Så jag satte i 8-pin kontakten, var detta fel? Spelar det någon roll? Jag tänkte att det kanske skulle fungera mer stabilt med 8-pin istället för 4-pin

PS! Denna kontakten har Gula och svarta kablar och som sagt går direkt ifrån Nätagget. DS

Visa signatur

NXZT Zero Fulltower | Core 2 Duo E6600 | Asus P5NB Wifi-Ap Deluxe | Asus Geforce 8800GTX | Corsair XMS2-6400Xtreme 2x1024MB 800MHz | WDC 300gb HDD | Corsair HX620w

Permalänk
Medlem

Som det står i manualen så måste man gissa en del som programutvecklare mot typ 1000 olika sorters moderkort. Så på vissa mäter man mot en komponent som inte finns - vilket kan ge vilket svar som helst (t.ex. 11 eller 125 grader).

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk

som osiris8 säger, asus har även uttalat sig om det och lugnat oroliga kunder med att detta värde mäts mot en komponent som inte finns. moderkorttillverkarnas egna temp-program försöker inte mäta "AUX" överhuvudtaget.

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk
Medlem

Jag har ungefär samma problem, köpt en ny dator ifrån db.com.
Allt funkar bra så länge jag inte belastar den. (E6600, GFX 8800gtx, Asus P5b Dlx, 2gb ddr2 osv).
Jag har ett antec 500w nätagg som jag kanske misstänker är för klent men verkar ändå långsökt då jag kan spela kanske ~2 timmar? sen får jag blåskärm utan anledning där det står driver_irql_not_less_or_equal eller något liknande. Hittar ej felet på detta.. har felsökt minnet i 10timmar med memtest, noll fel rapporterade.

Någon som vet bra felsökningsverktyg för t.ex grafikkort?

Visa signatur

Asus p5b-deluxe - 2gb ddr2 - Intel E6600@orginal - pov 8800gtx -

Permalänk

Ditt fel är inte något som riktar sig mot topic.
Irq not less or equal kan betyda att en driver inte matchar mot ditt OS. Nånting du har installerat som inte passar in som ex.
I visa fall har meddelandet betytt att instickskskort krockat men de är högst ovanligt nurförtiden.
Men de räcker med att de är något dåligt program du använder så kan de skita sig. En snubbe körde ex: zone-alarm brandvägg och hade problemet. Installera sedan Sygate Pro och allt löste sig.

Nu nämner du inte vad du har för märke och output på dinna +12v rails, kan mycket väl vara där problemet ligger. De är för klent hellt enkelt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare