Välkommen tillbaka XP!!

Permalänk
Medlem

Välkommen tillbaka XP!!

Installerade precis Windows XP efter att ha dragits med Vista under en tid och jag säger bara en sak; Välkommen tillbaka!

Systemet bootar på nolltid och är redo att användas så snart skrivbordet har startats. Nätverket hoppar igång på nolltid och allting är mycket responsivt. Inga konstiga buggar som får program att hänga sig. Inget konstant swappande som gör att datorn knappt svarar på input.

Fyfan för vista!

Visa signatur

i7-920 || Asus P6T SE || 12 GB DDR3 || GTX 970

Permalänk
Medlem

Den här tråden var ju givande, Vista fungerar fint på min burk som är sämre än din Inget program har hängt sig för mig änsålänge. Körde du 32 eller 64 bitars versionen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Re: Välkommen tillbaka XP!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_p
Installerade precis Windows XP efter att ha dragits med Vista under en tid och jag säger bara en sak; Välkommen tillbaka!

Systemet bootar på nolltid och är redo att användas så snart skrivbordet har startats. Nätverket hoppar igång på nolltid och allting är mycket responsivt. Inga konstiga buggar som får program att hänga sig. Inget konstant swappande som gör att datorn knappt svarar på input.

Fyfan för vista!

när okunskap möter ilska uppstår ovanstående formulering oftast! kör själv vista (ultimate) och snabbare boot och OP får man leta efter. jämfört med xp pro känns vista som rena raketen!

Permalänk
Medlem

Det är konstigt att du har problem med starten...
för att jag som personen ovan , har fått snabbare start av datorn med Vista 64...
och i ärlighetens namn, Vista skulle ha funkat prima för mig om det inte vore Creative's fel....de har inte gett ut några riktiga drivrutiner.

Det bästa med vista är att det tar bara 15 minuter installera det.

Permalänk
Medlem

Lol men lär er installera rätt slags mjukvara så slipper ni menlösa problem. Problem med OS beror 95% av fallen på användaren.

Permalänk
Medlem

Funkar fint här med...sen att det fattas lite drivisar till olika saker är väl ngt man får ta.......Det kommer med tiden.

Permalänk
Medlem

Re: Välkommen tillbaka XP!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_p
Installerade precis Windows XP efter att ha dragits med Vista under en tid och jag säger bara en sak; Välkommen tillbaka!

Systemet bootar på nolltid och är redo att användas så snart skrivbordet har startats. Nätverket hoppar igång på nolltid och allting är mycket responsivt. Inga konstiga buggar som får program att hänga sig. Inget konstant swappande som gör att datorn knappt svarar på input.

Fyfan för vista!

Skam den som ger sig. Att få ett operativsystem att bete sig som man vill lär man sig inte över en natt. Sitter själv med en linux-server just nu som jag inte blir klok på. Bara att kämpa vidare.

Permalänk
Medlem

Sätt i 2GB i Vista-burken så upphör swappandet, och allt blir istället smidigare än i XP.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siefer
Problem med OS beror 95% av fallen på användaren.

"Everyone knows that you can use statistics to prove anything. 14% of all people know that." -- Homer Simpson

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Avstängd

Nja användaren skulle jag inte vilja säga, mera företag som nvidia,creative m.m.
Just nu är vista rent ut sagt skit att köra, men det är inte pga vista utan för att det inte finns bra drivrutiner.

Sen hatar jag också att man inte kan köra alla gammla program/spel ;/
Får väll köra vmware och lägga in xp virtuellt så jag kan starta om, men det känns hyfsat omständigt jämfört med att bara köra xp där allt fungerar bra

Permalänk
Medlem

Det är sånna här trådar som gör en osäker på om man ska installera Vista ännu.. det blir till att köra XP några månader till minst för min del..

Visa signatur

AMD Athlon XP 2500+ | Canon 350D | iAudio 6 | Archos 404 /iAudio A2 | Samsung D600

Permalänk
Medlem

Re: Välkommen tillbaka XP!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_p
Installerade precis Windows XP efter att ha dragits med Vista under en tid och jag säger bara en sak; Välkommen tillbaka!

Systemet bootar på nolltid och är redo att användas så snart skrivbordet har startats. Nätverket hoppar igång på nolltid och allting är mycket responsivt. Inga konstiga buggar som får program att hänga sig. Inget konstant swappande som gör att datorn knappt svarar på input.

Fyfan för vista!

Och sen har du installerat alla dina program som du alltid använder och kört XP i en månad och då är systemet helt plötsligt långsammare på grund av XP:s urusla boot-hantering och då saknar du Vistas minneshantering, uppstart och nätverksfunktionalitet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Jag hade helt klart kört med vista om jag bara kunnat köra med mitt trådlösa PCI kort. Det fungerar nämligen inte ihop med drivisarna.. vilket gör mig smått förbannad! När allt jag testar med vista ger mig positiva vibbar. Dock är Ultimate för mig totalt bortkastade pengar. Helt onödiga funktioner..

Permalänk
Inaktiv

Hur gjorde du för att formatera c: i vista? har försökt i x antal timmar nu utan framsteg. format c: i cmd.exe vart hju inte så lyckat, mitt försök att boota med xp (bytt till "boot from: cd rom" i bios) skivan tog mig endast tillbaka in i vista igen. Så min fråga är, hur gick du tillväga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stukad
Hur gjorde du för att formatera c: i vista? har försökt i x antal timmar nu utan framsteg. format c: i cmd.exe vart hju inte så lyckat, mitt försök att boota med xp (bytt till "boot from: cd rom" i bios) skivan tog mig endast tillbaka in i vista igen. Så min fråga är, hur gick du tillväga?

hur svårt kan det vara att googla din fråga egentligen? har du provat?

Permalänk

Har precis tagit bort vista igen efter man läst och hållt på lite, det enda stora som jag kommer sakna är schack Stod att min prestanda eller va det nu va att den va på 4,2 i medel. Installerade vista så som det va och fick 64bitars men nu när jag läst lite så skulle jag ha 32. spelar gammla spel, använder gammla drivisar. kör enbart med 4*256minnen så säger som Martin_p Välkommen tillbaka XP.

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Inaktiv

AlfonsA:

Jag hade inte frågat här om jag hade svar på min egen fråga. Google går väll ALLA till först?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stukad
AlfonsA:

Jag hade inte frågat här om jag hade svar på min egen fråga. Google går väll ALLA till först?

En guide till hur man installerar Windows XP lär du inte hitta i denna forumsdel iallafall, sök.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

En liten fråga: Hur stänger man av uac? Vad är de nackdelar samt fördelar med att stänga av? Tack.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Sök på uac i kontrollpanelen så kommer det fram...

Skönt att slippa de irriterande frågorna som ploppar upp då och då, men det kanske är lite säkrare att ha uac på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonathan H
Sök på uac i kontrollpanelen så kommer det fram...

Skönt att slippa de irriterande frågorna som ploppar upp då och då, men det kanske är lite säkrare att ha uac på.

ok.. skall kolla. tack

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Haha, det är skönt att XP plöstsligt efter att ha varit utskällt i sex år nu är det bästa på jorden :-).

Självklart ska man köra Vista om man inte har några program man inte kan leva utan som inte funkar än. Då får man vänta några månader.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Välkommen tillbaka XP!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
när okunskap möter ilska uppstår ovanstående formulering oftast! kör själv vista (ultimate) och snabbare boot och OP får man leta efter. jämfört med xp pro känns vista som rena raketen!

Samma här. Går mycket fortare.
Fast att det är musacceleration som gör att man inte kan spela fps spel gör nog så att jag inte tänker använda vista..

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Haha det kommer ju säkerligen att fixas alldeless snart, jag har själv en razer mus och där är det i varje fall ingen mus-acc på.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Jag längtar till att kunna köra Vista hemma, måste köpa ny dator först bara och det kommer ske om ett par månader. Tillsvidare får jag nöja mig med att köra Vista på jobbet.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Avstängd

Ang booten.
Har slängt in vista på 5 datorer eller något sådant nu, och själv bootandet går fortare i xp, även när du stänger av.

Själv vista upplever jag dock att det arbetar bättre än xp.

Permalänk
Medlem

Gillar inte alls vista..

Jobbiga menyer. Drar ju kraft som satan.. Sen problem med drivrutiner, får inte enns in ljudkortsdrivisarna men det beror ju iofs på moderkortstillverkaren..

Format sen in med XP igen <3