Permalänk

DVI --> HDMI färgfel

Jag har HDMI ingång på min lcdTV och DVI utgång på grafikkortet.

Jag har kört med en DVI --> HDMI-sladd och det har fungerat bra tills idag.
Jag satte igång Datorn kopplade in sladden till TV'n men nu får jag en lila/röd bild

Kan DVI utgången gått sönder eller kan HDMI-ingången på TV'n gått eller är det sladden?

Permalänk
Inaktiv

Re: DVI --> HDMI färgfel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hultanhasek
Jag har HDMI ingång på min lcdTV och DVI utgång på grafikkortet.

Jag har kört med en DVI --> HDMI-sladd och det har fungerat bra tills idag.
Jag satte igång Datorn kopplade in sladden till TV'n men nu får jag en lila/röd bild

Kan DVI utgången gått sönder eller kan HDMI-ingången på TV'n gått eller är det sladden?

Eftersom det är en digital signal skulle jag vilja påstå att om du haft ett signalfel hade du inte fått någon bild alls.

Permalänk

så man kan inte ha glapp i en digital signal?

jag avinstallerade powerstrip igår kan det bero på det?

jag installerade om det idag när det inte fungerade men det hjälpte inte

Permalänk
Avstängd

Nej men längden och kvaliten kan ha betydelse , men du borde inte få färg fel så att det syns för mycket även om du har en simpel kabel.
Antar att du kör dvi från datorn hdmi till tvn ?
Model på tvn och kanske vilket graffe du hade skulle vara kul att veta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andegon
Nej men längden och kvaliten kan ha betydelse , men du borde inte få färg fel så att det syns för mycket även om du har en simpel kabel.
Antar att du kör dvi från datorn hdmi till tvn ?
Model på tvn och kanske vilket graffe du hade skulle vara kul att veta.

Det är mycket, mycket sällsynt att det blir fel på bild pga längd eller kvalité på kabel.. ^^
Dessutom så har det ju funkat för honom tidigare.
Jag vet att jag hadde samma fel när jag kopplade in min dvd till plasman för första gången. Då var felet att jag inte ställt in (valt) komponent i DVD inställningarna.
Testa se över grafikkortsinställningarna..eller tv..

Permalänk

Har du en vettig kabel så ska den klara 10m utan problem.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk

Jag har en 5 meter lång kabel. Hittar inget märke på den med det står Accessories & Cables på påsen och den är köpt på DataCorner i Västerås.

Det har fungerat felfritt fram tills igårkväll då det blev helt lila.
Jag har provat att "rucka" på kontakerna både DVI(datorn 9800PRO) & HDMI(TV'n Mirai DTL-532W100 ) Det blir ingen skillnad.

Kan HDMI ingången eller DVI ingången vara trasig med ändå visa en bild även fast den har färgfel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hultanhasek

Det har fungerat felfritt fram tills igårkväll då det blev helt lila.
Jag har provat att "rucka" på kontakerna både DVI(datorn 9800PRO) & HDMI(TV'n Mirai DTL-532W100 ) Det blir ingen skillnad.

tänkte precis föreslå det.

trasig kan den väll vara men det blir den nog inte bara spontant, någon som snubblat över sladden eller behandlat den lite för våldsamt?

kolla även inställningarna överallt o se så allt stämmer!

dyraste alternativer är ju att köpa en ny kabel, koll om du kan testa med en polares kabel, eller låna av grannen eller nått.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Det kan inte bero på vågon våldsam behandling. Har varit väldigt försiktig (Som man brukar vara med nya grejer)

Tänkte på en grej till.
Kan det bli nåt slags överslag om man har Datorn och TV'n på när man kopplar in sladden.

Det borde ju inte vara något problem eftersom jag har haft datorn på tusentals gånger och kopplat in tft-skärmen. Det kan ju "blixtra till" i kontanken litegrann

Permalänk
Medlem

pröva med ett annat grafikkort

Permalänk
Medlem

vilken upplösning kör du? 720p 1080i 1080p? viktigt är att kolla Hz på grafikkortet, när du har PAL så ska Hz ligga på 50 eller 25Hz beroende på upplösning, pröva med att byta Hz

Visa signatur

MSI K8N Diamond Plus - AMD 4000+ SD - TT Big Typhoon - OCZ EL DDR PC3700 Platinum 2x512 -WD 2000JD SATA - OCZ Modstream 450W - HS X1900XT 512 - ViewSonic VX912 19"

Permalänk

kan man ens få en bild om man kör med fel frekvens?
jag ska prova senare ikväll när jag kommer hem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hultanhasek
kan man ens få en bild om man kör med fel frekvens?
jag ska prova senare ikväll när jag kommer hem

bara om du är utanför skärmens frekvensomfång t ex över 100Hz osv.

Visa signatur

MSI K8N Diamond Plus - AMD 4000+ SD - TT Big Typhoon - OCZ EL DDR PC3700 Platinum 2x512 -WD 2000JD SATA - OCZ Modstream 450W - HS X1900XT 512 - ViewSonic VX912 19"

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag har bara använt sladden till TV'n 2 gånger. Då har jag ryckt (tagit bort försiktigt) ut sladden.
Kan väl knappast ha hunnit bli något slitage.

Permalänk

Att rekommendera vore väl att låta kabeln sitta i? Eller är du tvungen att byta?

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergstrom
Att rekommendera vore väl att låta kabeln sitta i? Eller är du tvungen att byta?

Visst ska man hellst låta kabeln sitta i, men jag har då aldrig heller upplevt att en gått sönder för att man "försiktigt" dragit ur den.
Iof så köper jag endast high-end kablar, dom billigare har ju som bekant sämre hållbarhet bla.
Fast ska man köpa en 5 meters kvlitéts cabel så kostar det ju en slant.

Permalänk

jag har nu provat med ett annat grafikkort. Fick det inte att fungera så jag bytte sladden idag. de had eingen 5 m så jag fick en 7m av samma märke.
har försökt få igång det nu på eftermiddagen men färgäves.

Det borde inte vara fel på grafikkortet och sannolikheten att två nya sladdar skulle vara trasiga är inte stor.

Då återstår bara två saker
antingen så är det HDMI-ingången det är fel på. (har fungerat utmärkt innan jag fick röd färg på bilden)
eller så är det jag sin är dum och inte kan hitta rätt inställningar.

Kolla om HDMI-ingången är trasig torde vara svårt över nätet men är det någon där ute som har något tips?

SNälla!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hultanhasek
jag har nu provat med ett annat grafikkort. Fick det inte att fungera så jag bytte sladden idag. de had eingen 5 m så jag fick en 7m av samma märke.
har försökt få igång det nu på eftermiddagen men färgäves.

Det borde inte vara fel på grafikkortet och sannolikheten att två nya sladdar skulle vara trasiga är inte stor.

Då återstår bara två saker
antingen så är det HDMI-ingången det är fel på. (har fungerat utmärkt innan jag fick röd färg på bilden)
eller så är det jag sin är dum och inte kan hitta rätt inställningar.

Kolla om HDMI-ingången är trasig torde vara svårt över nätet men är det någon där ute som har något tips?

SNälla!

Om du inte har din dator jordad så kan du få en potentialskillnad mellan din dator och teven som kan bränna ingången på din teve eller utgången på din dator. Grejerna ska vara avslagna när du rycker ur kablarna.
Du bör undvika att hålla på och dra in/ur kablarna hela tiden.

Permalänk

VAr rädd för det! F*N!
då får det väl bli plan B
VGA-ingången.. blir det stor skillnad på kvaliteten?

Permalänk
Medlem

Ja det blir skillnad i kvalitet. Men om du kommer att märka av den är osäkert. Du får la prova. På 32" och ett bra avstånd är det inte säkert att det syns.

Kabel borde inte vara problemet eftersom signalen är digital, vore mycket märkligt om den digitala signalen skulle ge dig en jämn lila bild. Det låter som fel i konverteringen från den digitala signalen till bilden, i själva TV:n. Dvs avkodar-delen i TV:n.

Har du garanti på TV:n så lämna in den! (nämn inget om ditt kabeljuckande och i/ur-tagande. )

Har provat olika upplösningar/frekvenser?

Tycker att utrustningen borde tåla att du sätter i/tar ur kabeln.

Permalänk
Medlem

Samma fel -

Har samma Tv och exakt samma problem.

Fungerade 2 ggr och sedan pajjade det och har nu röd/lila bild.

Testat med ny Kabel men problemet kvarstår.

Har du fått det att fungera än?

Kan var Mirai's kontakt som är grymt känslig eller bara värdelös.

Permalänk
Medlem

köpte en dvi-vga kabel på dustin te min lcd tv.. 10meter var den kabeln. Kopplade in och min bild var oxå rosa/lila. Trode kabeln var trasig så skickade tillbaka den. Testade en annan dator med en kort 1meter vga-vga kabel och perfekt bild. Det ska funka att omvandla från digital till analog vga eller? utan missfärgnignar? DVI->VGA så att säga.

Visa signatur

Asus p5b-deluxe - 2gb ddr2 - Intel E6600@orginal - pov 8800gtx -