Permalänk

HDTV och YPBR problem

Hejsan jag har en 37" plasma som stödjer HD bild via VGA anslutning endast !. jag undrar om jag köper en HD box eller HD dvd om det finns någon sorts omvandlare som kan omvandla YPBR/HDMI till VGA ?

Sen en till sak när vi kopplar in en DVD med YPBR anslutning så står det bara Bildformat ej tillgängligt det är en philips 42" som kostade 30.000kr för ca 3år senn. har provat med två olika samsung DVD..

Hjälp tack

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

Re: HDTV och YPBR problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gymnasie.elev
Hejsan jag har en 37" plasma som stödjer HD bild via VGA anslutning endast !. jag undrar om jag köper en HD box eller HD dvd om det finns någon sorts omvandlare som kan omvandla YPBR/HDMI till VGA ?

Sen en till sak när vi kopplar in en DVD med YPBR anslutning så står det bara Bildformat ej tillgängligt det är en philips 42" som kostade 30.000kr för ca 3år senn. har provat med två olika samsung DVD..

Hjälp tack

jadå. http://www.direktronik.se/index.asp?sida=http://www.direktron...

du kanske har progressivt aktiverat på dem?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Re: Re: HDTV och YPBR problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jadå. http://www.direktronik.se/index.asp?sida=http://www.direktron...

du kanske har progressivt aktiverat på dem?

Hittar ingen funktion i Dvdn som har med progressivt att göra.

Hittade heller ingen omvandlare dit du länkade ?

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: HDTV och YPBR problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gymnasie.elev
Hittar ingen funktion i Dvdn som har med progressivt att göra.

Hittade heller ingen omvandlare dit du länkade ?

andra uppifrån, eller nr 25-0064 om länken inte funkar.

det finns även DVD-spelare med VGA-utgång (även om de är väldigt ovanliga) kanske lika bra att hitta en sån istället med tanke på priset för omvandlare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Re: Re: Re: Re: HDTV och YPBR problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
andra uppifrån, eller nr 25-0064 om länken inte funkar.

det finns även DVD-spelare med VGA-utgång (även om de är väldigt ovanliga) kanske lika bra att hitta en sån istället med tanke på priset för omvandlare.

DVI-VGA ?

jag sa YPBR/HDMI till VGA

EDIT HITTAT: http://www.psxcare.com/product.php?xProd=185&xSec=31&jssCart=...

Då är det bara att vänta på HD dvds sjunker i pris så kan jag med köra HD på min 37"plasma tv via vga ingången

edit2: hmm fast HD-dvds kommer bara med hdmi ? så fall måste jag söka vidare ;P

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: HDTV och YPBR problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gymnasie.elev
DVI-VGA ?

jag sa YPBR/HDMI till VGA

EDIT HITTAT: http://www.psxcare.com/product.php?xProd=185&xSec=31&jssCart=...

Då är det bara att vänta på HD dvds sjunker i pris så kan jag med köra HD på min 37"plasma tv via vga ingången

edit2: hmm fast HD-dvds kommer bara med hdmi ? så fall måste jag söka vidare ;P

öh, jo ja jag glömde bara nämna att du behöver en konverter från HDMi till DVI till den också, men den där grejen du länkar till omvandlar inte HDMi iaf..

nej, HDDVD använder även komponent, men upplösningen kan ju begränsas då, (och det är ju knappast vad du var ute efter i det här fallet) men om det är kodat får du ju ändå ingen HD signal i slutändan om du omvandlar analogt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: HDTV och YPBR problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
öh, jo ja jag glömde bara nämna att du behöver en konverter från HDMi till DVI till den också, men den där grejen du länkar till omvandlar inte HDMi iaf..

nej, HDDVD använder även komponent, men upplösningen kan ju begränsas då, (och det är ju knappast vad du var ute efter i det här fallet) men om det är kodat får du ju ändå ingen HD signal i slutändan om du omvandlar analogt.

amen vafan så jag kan inte köra HD via en dvd spelare på min TV via VGAn?

jävla skit tv.. 16lappar för 1 år sen och ingen HD:.. !"¤"#!&#&¤#& sug pung philips

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: HDTV och YPBR problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gymnasie.elev
amen vafan så jag kan inte köra HD via en dvd spelare på min TV via VGAn?

jävla skit tv.. 16lappar för 1 år sen och ingen HD:.. !"¤"#!&#&¤#& sug pung philips

nå, Philips är nog inte mer synska än andra. jag antar att den är gammal då den saknar DVI eller HDMi, så HDCP kanske inte var så aktuellt då.

jag sa inte hela sanningen heller visst. du kan givetvis få HD-upplösning från VGA, bara inte från HDDVD eller BluRay eller andra i framtiden kodade källor. en DVD får du inte HD alls från, men uppskalad signal till "HD-upplösning" via konverter till VGA funkar givetvis, så det kan du ju köra på utan problem, men HD är det ju inte egentligen..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

ja kan köra tven i 1920×1080 pixlar via VGA med datorn.. och de skalar inte det blir den verkliga upplösningen..

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gymnasie.elev
ja kan köra tven i 1920×1080 pixlar via VGA med datorn.. och de skalar inte det blir den verkliga upplösningen..

hmm, en ruta mitt på skärmen då alltså eller pan? ja det är ju inte så kul kanske, men varför inte bara köra i native, det är ju bäst trots allt.

vad heter TVn exakt?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
hmm, en ruta mitt på skärmen då alltså eller pan? ja det är ju inte så kul kanske, men varför inte bara köra i native, det är ju bäst trots allt.

vad heter TVn exakt?

'

ingenaning vad den heter... måste ju lyfta bort TVn från väggen och kolla där bak har ingen lust till de då den väger 500kilo

vad är native och pan och vadå en ruta mitt på skärmen???

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gymnasie.elev
'

ingenaning vad den heter... måste ju lyfta bort TVn från väggen och kolla där bak har ingen lust till de då den väger 500kilo

vad är native och pan och vadå en ruta mitt på skärmen???

oh, tung burk!

nativ = den exakta upplösning i pixlar som TVns skärm har. det betyder att om du skickar en signal som har upplösningen 1366x768 tex och det även är TVns upplösning så behöver den inte dra ut eller tryck ihiop bilden (skala) så den täcker skärmen, detta ger bättre kvalitet.

ruta ~ om du kör tex en mindre upplösning native på en stor skärm blir det kanter, motsatsen är om bilden är större så bilden måste flyttas över skärmen. (detta är enbart användbart vid koppling till dator dock)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

min TV verkar trivas bäst på 1440x900.. men vafan har kan jag se massa korn typ på tven för ? kan de vara fel på vga-sladden ?
asså det är ingen fel på bilden men kvalitén menar jag inte så bra... kornig bild typ färgerna är iallfall grymmt bra

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gymnasie.elev
min TV verkar trivas bäst på 1440x900.. men vafan har kan jag se massa korn typ på tven för ? kan de vara fel på vga-sladden ?
asså det är ingen fel på bilden men kvalitén menar jag inte så bra... kornig bild typ färgerna är iallfall grymmt bra

som sagt, har du inte exakt rätt upplösning kan det lätt bli lite orolig bild med LCD eller plasma. och även i rätt märkte jag att min blev lugnare med DVI än VGA, var dock bara på ett par röda pixlar här och där det gick att avgöra nån skillnad. men kan vara värt att kolla på kanhända..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kör 1366x768 (native). Det blir alltid bäst så.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Kör 1366x768 (native). Det blir alltid bäst så.

jaha men hur ställer man in de på native då ?

finns heller ingenstans att ställa in upplösningen på 1366x768

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

1366x768 är med största sannolikhet INTE native på den tv´n! 1366x768 är vanligast på LCD skärmar.

Du får kolla i instruktionsboken vad din tv har för upplösning! finns inga andra genvägar.

VGA signalen innehåller komponent signaler så det är inga problem alls att få en HD signal via VGA. Dock som sagts tidigare så är blu-ray och hddvd skyddade med HDCP vilket innebär att dom enbart skcikar ut HD kvalité via digitala utgångar så som DVI och HDMI. Komponent signalen som är analog kommer bara att vara en vanlig SD signal.

Tyvärr, men sånt är livet. Dom första plasma/lcd tv apparaterna saknade många av dom funktionerna som vi idag tar för givet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ahh sorry trodde du hade LCD. De brukar ha 1366x768. Plamsa brukar väl oftast ha 1024x768? Det ser dock skummt ut när man kör widescreen i så fall.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm