Fujitsu introducerar snabba hårddiskar för bärbara

Permalänk
Melding Plague

Fujitsu introducerar snabba hårddiskar för bärbara

Tillverkaren Fujitsu har idag släppt tre nya hårddiskar med en rotationshastighet om 7200 varv per minut i 2,5-tumsformat för bärbara datorer.

Läs nyheten: Fujitsu introducerar snabba hårddiskar för bärbara

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

det går åt rätt håll..=)..hur mycket låter en "vanlig" hårddisk?..(3.5")

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nej tack, jag vill inte ha massa onödig extra värme.

edit: 7200 är väl inte nyhet i bärbara vad jag vet.

Permalänk
Avstängd

på tiden..

Permalänk
Medlem

Själva nyheten är väl sata2 så vitt jag förstår.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Hårddiskarna ingår i den nya MHW2 BJ-serien

Varför ska dom alltid ha så förbaskat svåra serie-namn? Jag fattar väl visst att "MHW2" står för något avancerat babbel. Numera lanserar i princip alla it-företag produkter med en random kombination av bokstäver. Det sätter mer frågetecken i skallen på konsumenter, än det säger om produkterna.

Edit: "De heter Quadro FX 4600, Quadro FX 5600 samt Quadro Plex VCS och bygger på Geforce 8800-arkitekturen"

Saxat från nyheten om Nvidias nya grafikkortsserie! Behöver jag tillägga nåt mer för att styrka mitt påstående?

Permalänk
Medlem

Själv så tycker jag att dom ska lägga mer tid på att utveckla SSD. Det skulle vara trevligt med en sån i laptopen.

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet så har 2,5" 7200 rpm hårddiskar endast funnits med som mest 100GB... Hade gärna bytt ut min 7200rpm 100GB hdd mot en 7200rpm 160GB istället.

Visa signatur
Permalänk

Ack! Och jag som just beställde och fick hem en 80GB 5400rpm Hitachi, typiskt.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Inaktiv

Det går snabbare att läsa från en disk med perpendikulär (vinkelrät) lagring... så att en 5400 rpms disk väldigt löst räknat nästan är jämförbar med en vanlig 7200 rpms disk. Alltså är de nya diskarna ganska mycket snabbare :).. *köpa*

Permalänk
Avstängd

Ako: Visst håller jag med dig! Inte nog med att namnen på datorprodukter är obegripliga, de är ofta rätt fåniga också. Mycket skitsnack som "force" och "fire". Trenden började kanske med TNT- och Voodoo-grafikkorten (jag varken vet eller bryr mig om hur kvackeriet "voodoo" stavas).

Jag säger som Carl Lidbom: Trams!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
nej tack, jag vill inte ha massa onödig extra värme.

edit: 7200 är väl inte nyhet i bärbara vad jag vet.

Nej tack, jag vill inte ha en snabb bärbar heller? Hårddiskarna är riktiga flaskhalsar i bärbara datorer.
7200RPM är inte nyhet, men i denna kapacitet är de det, samt att de är helt nya för fujitsu.

Jag har suttit i valet mellan 100GB 7200RPM och 160GB 5400RPM. Nu kanske jag inte behöver välja!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Perfekt! Då är det bara att vänta på att dom ska släppas då så får man handla sen. Vore grymt skönt med lite mer lagringsutrymme utan att förlora snabbheten vid laddningar. Man vill ju inte ha en slö disk i en gaming dator. Bara att hoppas på att dom inte blir alltför dyra då...

Visa signatur

Spelriggen: Cooler Master 430 Elite > XFX PRO750W > ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 > Intel i5 2500K @ 4,3GHz > Antec Kühler H₂O 620 > 8GB (2x4GB) Corsair Vengance DDR3 @ 1600MHz > Sapphire HD6950 @ 940/1375 1.15V, 1536SP > 2x500GB Samsung HD501LJ

Permalänk
Medlem

7200Rpm bland 2,5 är inget nytt, kanske för Fujitsi.
Ej heller perpendikulär lagring, det finns redan, dock var dom rejält stora för 2,5 diskar, men priset blir väl därefter.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Har vi tur blir det inte allt för dyrt. Redan idag tycker jag inte diskarna är så dyra. En 160GB 5400RPM kostar ungefär lika mycket som en 100GB 7200RPM, dvs strax över 1000kr.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Mm..Du har rätt i att diskar har blivigt billiga..

Tycker att det inte är så länge sedan jag köpte en 8GB (3,5) för 2 papp..min senaste 500GB kostade 1300:- *S*

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Varför ska dom alltid ha så förbaskat svåra serie-namn? Jag fattar väl visst att "MHW2" står för något avancerat babbel. Numera lanserar i princip alla it-företag produkter med en random kombination av bokstäver. Det sätter mer frågetecken i skallen på konsumenter, än det säger om produkterna.

Edit: "De heter Quadro FX 4600, Quadro FX 5600 samt Quadro Plex VCS och bygger på Geforce 8800-arkitekturen"

Saxat från nyheten om Nvidias nya grafikkortsserie! Behöver jag tillägga nåt mer för att styrka mitt påstående?

Det handlar om "branding". Ett företag som döper modeller till kryptiska namn, stärker företags varumärke (eftersom det är det enda som fastnar i huvudet). Ett företag som har klatschiga namn på produkterna, stärker produkten, på bekostnad av företagets kändhet. Apple - iPod (här är det iPod som blivit känt på bekostnad av Apple - men apple har lyckats bra att bibehålla företagets kändhet. Skulle iPoden hetat något kryptiskt så skulle Apple blivit ännu mera känt - "den dära apple mp3spelaren".)

Permalänk
Medlem

25db! jösses. det är ju jättehögt.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
25db! jösses. det är ju jättehögt.

Nja, jättehögt är det ju inte. Gränsen för en tyst dator går vid runt 30dBA, en meter från datorn.

Vi vet ju inget om avståndet heller. Antar man att det är från 1 meters håll, då är det högt för att vara en 2.5" disk.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
nej tack, jag vill inte ha massa onödig extra värme.

edit: 7200 är väl inte nyhet i bärbara vad jag vet.

"Hej, jag har ingen aning om hur mycket 2w värme är och har aldrig läst specifikationerna på en 5400-rpm-disk"

Hårddisken är det absolut långsammaste i din maskin. Dra när ljusstyrkan ett snäpp på skärmen eller välj en processor som är 100mhz långsammare istället för att snåla på flaskhalsen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Har vi tur blir det inte allt för dyrt. Redan idag tycker jag inte diskarna är så dyra. En 160GB 5400RPM kostar ungefär lika mycket som en 100GB 7200RPM, dvs strax över 1000kr.

En 7200-rpm på 100 gig kostar inte tusen kronor, en samsung 400 gigs kostar 1000 kr...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
En 7200-rpm på 100 gig kostar inte tusen kronor, en samsung 400 gigs kostar 1000 kr...

Okej. Visa mig en 400GB 2.5" disk för 1000kr och jag bjuder 1500kr för den direkt!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
25db! jösses. det är ju jättehögt.

Inte direkt om du läser på ljudnivåer på till exempel storagereview.com

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

En sak jag undrar, vad menas med "lodrät lagringsteknik"? och skilnaden mot "gamla"?

Har alltid tänkt hårddisk som hårddisk

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
En sak jag undrar, vad menas med "lodrät lagringsteknik"? och skilnaden mot "gamla"?

Har alltid tänkt hårddisk som hårddisk

Tänk dominobrickor, om de står upp ryms fler på samma area än om de ligger ned. Teoretiskt sett skall man kunna peta in bortåt 8ggr (?) mer data på en hårddisk med perpendikulär lagring. För vidare information hänvisar jag till www.google.com

Vidare är det måhända inte den hetaste nya tekniken i universum som rapporteras i den här nyheten, men konkurrens är bra skit för oss konsumenter - ringakta inte värdet av denna nyhet.

Permalänk
Medlem

Snabbt roterande diskar till bärbara datorer har ju funnits länge. Men hur blir det med batteritiden? Det är det främsta argumentet varför många tillverkare väljer långsammare disk.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Snabbt roterande diskar till bärbara datorer har ju funnits länge. Men hur blir det med batteritiden? Det är det främsta argumentet varför många tillverkare väljer långsammare disk.

Det du förlorar på en sån här hårddisk vinner du genom att dra ned din bildskräm ett steg i ljusstyrka. Det finns andra saker som drar så mycket mer ström i en bärbar ändå, så den här prestandavinsten kan jag lätt ta. Tycker man 2W är för mycket så kan man ta en långsammare processor. Systemet blir ändå snabbare eftersom hårddiskarna är rejäla flaskhalsar idag.

Om denna drar 0.2W idle och 2.1W vid sökning är det ju riktigt bra.

Idle, Load
Hitachi TravelStar E7k100 7200RPM 1.5W, 3.8W
Seagate Momentus 7200.1 7200RPM 1.7-2.9W, 3.7W
Samsung MP0402H 5400RPM 0.8W, 2.4W

Denna ligger alltså, om det stämmer, UNDER vad en Samsung 5400RPM-disk drar. Den är ändå rätt snål, har sett 5400RPM-diskar som dragit mer än så. Stämmer det är ju valet SOLKLART!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Fujitsu skulle ju lansera hårddiskar på 250 och 300 GB. Hur gick det med dessa?
Det var ju ändå ganska länge sedan.
http://www.sweclockers.com/news_show.php?id=5286

Vore skoj om de kan släppa en 300 Giggare med 7200 rpm.

Visa signatur

Asus N73S | Core I5 2410m | 6GB | 120 GB Corsair force 3 + 1TB | Geforce GT 540m - 1GB | Windows 7
HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 320 GB HD | Radeon x1600 256mb | Win 7

Permalänk

Ackelind - Varför tramsar du med att säga att man ska dra ner ljuskänsligheten i skärmen?
Det är om något väldigt dumt. Varför se sämre?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Nja, jättehögt är det ju inte. Gränsen för en tyst dator går vid runt 30dBA, en meter från datorn.

Vi vet ju inget om avståndet heller. Antar man att det är från 1 meters håll, då är det högt för att vara en 2.5" disk.

Jag har lånat hem en db-mätare till att mäta ljudnivån på min dator, och den rörde sig inte det minsta från det att datorn var av, till att den är på. Bakgrundsljudet i rummet var 24db, jag filmade decibelmätaren med mobilen och satte på datorn från ett annat rum.

Kan nämna att jag använder en 5400rpm 2,5" hårddisk i min dator

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!