Permalänk
Medlem

Problem, driver_irql_not_less_or_equal

Halloj.

Jag har haft denna dator sen slutet av januari och har ej lyckats lösa problemet.

Jag skapade en tråd för ett tag sedan om exakt samma fel och fick som svar att det kanske kunde vara mitt nätaggeregat som var boven, körde då ett antec phantom på 500w. Sen dess har jag införskaffat ett rejält Enermax Infinity på 720w och en ny SATA disk på 500gb ifall raptor disken skulle vara trasig.

En nyinstallation av windows xp sp2 32bitars gjordes på den nya hårddsiken med raptor disken urkopplad och endast de viktigaste drivrutinerna installerades (moderkots drivrutiner, grafikkort). Installerade ett krävande datorspel (supreme commander) och tyvärr är samma fel som förut kvar, kan spela kanske 20minuter perfekt sen vipps blåskärm med felet: driver_irql_not_less_or_equal. Det står ingen fil eller något på blåskärmen om vad som kan tänkas vara fel utan endast ett stop: (0x00000) osv.
Då datorn aldrig har funkat så är det väldigt svårt att lista ut om det är någon del som är trasig.

Har kört memtest86 i 12timmar med 0 fel rapporterade för att kolla ramminet.
Har kört Orthos på cpun i antal timmar utan problem.
Har testat Grafikkortet i en annan dator och det funka perfekt.
Enligt TAT vid 100% belastning går tempen aldrig över 60 grader (kör oklockat) och en scyche infinity som kylare.
Nvidias NTune rapporterar grafikkortet runt 66-70 grader vid spelande.

Datorn är förövrigt stabil i windows, vid vanligt surfande, film kollande osv. Får endast blåskärm när mer krävande spel körs. Kan t.ex spela quake2 i timmar utan bekymmer? men det är väl förmodligen inte direkt krävande.

När jag testade grafikkortet i en annan dator provade jag ett sämre kort i min (geforce 7600 något) och vill minnas att datorn inte crashade med det de få timmar jag hade möjlighet att testa. Någon som vet ifall PoV är ostabilt med Asus?

Jag börjar få slut på idéer om vad jag ska hitta på för att få bukt med mitt lilla "problem". Några förslag?

/michael

Jag har föjande prylar:

OS: Windows XP pro SP2 32bit.
Chassi: Antec P180
Moderkort: Asus p5b deluxe
CPU: Intel Core2Duo E6600
PSU: Enermax Infinity 720w
GFX: Point of View Geforce 8800GTX
Minne: Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme (2x 1gb) i dualchannel.
Hårddiskar: 1x Raptor 150gb,1x Sata 500gb, 1x IDE 250gb.
Utöver detta sitter jag med en Samsung Syncmaster 940BF 19" LCD skärm, NEC AD-5170A DVD/RW brännare samt vanligt standard tagentbord och en Razer Diamonback mus.

Visa signatur

Asus p5b-deluxe - 2gb ddr2 - Intel E6600@orginal - pov 8800gtx -

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

är alla enheter installerade? inga frågetecken i enhetshanteraren? om det står acpi och frågetecken eller ngt så är det bara att köra in moderkortsskivan så fixar den det.
måste vara ngt fel med drivrutiner eller så, ngt som krockar, att sedan hitta vad som krockar är inte det enklaste...
inget ljudkort som spökar måhända?

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Alla enheter är installerade, inga frågetecken i enhetshanteraren. Det ironiska är moderkortsskivan inte funkade så jag fick tanka hem drivrutinerna ifrån nätet istället. Har inte märkt några problem med ljudkortet direkt..

Visa signatur

Asus p5b-deluxe - 2gb ddr2 - Intel E6600@orginal - pov 8800gtx -

Permalänk
Medlem

på min dator så var det grafik drivrutinerna som inte fungerade som de skulle. jag fick andvända en äldre variant. så det skadar inte pröva installera de drivrutiner som följer med ditt grafikkort alternativt leta upp något lite äldre drivrutiner.