Ursprungligen inskrivet av Överkill
Som det är nu, alla druider gnäller som tokar på att deras bear mangle gör 200mindre i skada! Men de blev inte glada över att man får 15-20% mer rage, och de verkar helt och hållet ha glömt bort att man faktiskt kan heala och byta form. Sen alla diskussioner går till att man kommer på teorier på pappret och that's that enligt dem. De tar inte in något annat i beräkning än DMG och HP. Vilket är riktigt synd, PvP i world of warcraft har aldrig varit ett "one shot kill" spel, och jag hoppas att DEVsen styr bort från det då det börjat krypa ditåt. Sen att druider gnäller över att de inte kan maintanka en raidinstance längre får dem att "good bye wow shit game":a och grina som små barnrumpor.
Nej fyfan jag blir irriterad! Jag blir ännu mer irriterad på mig själv eftersom att jag vet att det inte finns en mening med att bli irriterad på internet, då det alltid finns personer som inte förstår eller vägrar att lyssna (läsa).
Du som börjat på en så bra post som kommer du med helt galna generaliseringar om druider... Synd tycker jag!
Själv kan jag berätta hur jag själv ser på patchen lite kort:
Armor nerf - Ok, vi hade lite mycket (jag var uppe i 70% dmg reduction)
HP nerf - Samma där, det gör inget direkt att det sänktes, var ändå uppe i 16k med raidbuffs och warrior shout på nästa raid.
Nerf på björn-skada: Detta var också ok om man bara ser till skadan, dvs ett pvp scenario. Men dess effekt i PVE, gällande tankning då, förstår man inte om inte vet hur druider generar threat. Vi generare threat genom skada, vi har samma procentuella ökning av threat i björnform som en warrior i defensive stance, båda klasser har talent som ökar med ytterligare 15%. Men nu är det ju så att warriors har ju massa fräsiga saker som sunder armor, revenge och dylikt som generar mycket threat utan skada. Det saknar druiderna, vi har bara våran damage som ger threat.
Som jag sa tidigare, i ett PVP scenario var nerfen inget problem utan snarare väl motiverad. Men vad den gjorde med vår möjlighet att bygga threat i ett PVE scenario var alldeles fel, det hade varit mycket svårt att tanka så som patch notes först såg ut.
Nu kom dom ju lyckligtvis med en hotfix som ordnade detta genom att lägga en speciell +threat modifier på björn-mangle och ge lacerate instant-skada (lacerate är en bleed DoT som många mobs är immuna mot, i synnerhet i karazhan) så den funkade på alla mobs.
Det hela slutade med att det blev lite svårare att tanka, men inte mycket. Jag tycker det hamnade på en lagom nivå där det är utmanande men inte omöjligt, då det innan patchen var alldeles för lätt.
Summa sumarum: Björnform gjorde för mycket skada, det är inte det folk gnäller om. Folk gnäller om druidernas sänkta kapacitet till att tanka, vilket sen blev avhjälp med en hotfix.
Blev inte så kort ändå
EDIT: Protection warriors har alltid varit bättre tanks än druider på nästan alla encounters, det är bara en del där druiden har för del. Det är när det är nästan bara fysisk skada, och riktig hög sådan. Detta på grund av våran högre armor och ibland större mängd hp.
Sen tycker jag det är rätt korkat att dömma ut hela druid comminutyn som gnällbäbisar genom att bara läsa blizzards forum. Titta på alla andra klasser så ska du se att du hittar stora mångder gnäll där med.