Vilket Windows föredrar du?

Permalänk
Avstängd

Jobbigt att det finns 10 olika versioner av Windows Vista.

Mjölka pengar rules?

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christer
Men tycker man om blåskärm ska man nog ha XP.

Jag tycker om blåskärmar och har därför kört XP i över 6 år, på många olika datorer, med alla möjliga tillbehör och skumma drivrutiner, men har aldrig lyckats få en blåskärm.

Vad gör jag för fel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

2003 Server har fungerat bäst för mig. Det kändes kvickast också.. Jag har bara testat en beta utav Vista och den gillade jag inte alls.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk

Jag gillar XP, men jag har inte testat Vista än. Det stabilaste operativsystemet enligt mig var Windows 95

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

Stabilaste tycker jag W2000 är, men Vistan verkar stabil också, än så länge, men då spelar jag inga avanserade spel.

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Vilken version av 2003 Server använder du?
Jo då, det finns nog många som använder Windows XP Home, men den här tråden är inte vad man kör, det är vad man föredrar, och ingen föredrar väl Home när Professional finns?

Nej. Vista är mycket annorlunda från XP.
2000 (NT5) -> XP (NT5.1) -> 2003 (NT5.2) -> Vista (NT6).
Vista kräver mycket mer datorkraft, har mer DRM och pro-Hollywood/anti-användar grejer.
Mycket är annorlunda.

Du har visst glömt ladda ner ironi extention

sen kom DRM med XP så det är inget nytt.. det är bara lite mer avancerat i Vista

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag tycker om blåskärmar och har därför kört XP i över 6 år, på många olika datorer, med alla möjliga tillbehör och skumma drivrutiner, men har aldrig lyckats få en blåskärm.

Vad gör jag för fel?

XP är inställt så att istället för att visa en blåskärm, så startar den om automatiskt istället. Men man kan ändra en inställning för att få tillbaka så att den visar en blåskärm när nåt går fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swe_clockering
Jag gillar XP, men jag har inte testat Vista än. Det stabilaste operativsystemet enligt mig var Windows 95

Windows 95 var ju bara bluescreen. 9x kerneln suger rejält.
3.x, 95, 98, ME var skit system.
NT4, 2000, XP var trevligare. Det jag gillade mest när det kom var 2000.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

var detta en retorisk fråga? självklart windows xp pro. !!!

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swe_clockering
Det stabilaste operativsystemet enligt mig var Windows 95

Skämtar du eller? Enligt min mening kvalificerar nog win95 till jumboplatsen bland microsofts sämsta operativsystem.
Men visst, alla har ju olika uppfattningar.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag tycker om blåskärmar

tycker du om blåskärm så kan du ladda ner den här: http://www.microsoft.com/technet/sysinternals/Miscellaneous/B...

Permalänk
Medlem

Tvär testade Win Vista och det åkte ur efter en vecka och in med XP PRO SP2 igen.

"Borta bra men hemma bäst" eller hur jag skall säga det?

Permalänk
Medlem

Nu är jag verkligen sugen på Win 2003 Server! Jag kör nu Win XP Pro. Mina frågor är, hur många av programmen som fungerar i XP kommer att fungera i Win 2003 Server om jag byter operativsystem? Måste man beställa Cd:n med servicepack eller kan man köpte Windows update som i XP?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gant
Nu är jag verkligen sugen på Win 2003 Server! Jag kör nu Win XP Pro. Mina frågor är, hur många av programmen som fungerar i XP kommer att fungera i Win 2003 Server om jag byter operativsystem? Måste man beställa Cd:n med servicepack eller kan man köpte Windows update som i XP?

Först och främst vill jag säga att om du behöver betala för det så tycker jag inte att det är ett prisvärt workstation os, såpass mycket bättre än xp är det inte även om det enligt min mening är bättre.

Men så till dina frågor:
1) Vad jag märkte var att de flesta programmen jag körde fungerade bra, det är dock lite klurigt med antivirus och brandväggar. Om det är något speciellt program du undrar över så får du nog googla fram det.

2) Det är klart att windows update finns till windows server 2003 (http://v4.windowsupdate.microsoft.com/sv/about.asp), så nej i princip behöver du inte ha någon integrerad servicepack på skivan. Förresten så släpptes sp2 idag: http://www.idg.se/2.1085/1.99142

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem

Hittills är w2k pro/server de som jag har trivts bäst med. Kör XP på ett par datorer men jag anser att det krävs för mycket jobb för att rensa bort allt bloat och skräp som jag inte vill ha för att jag ska byta till det på resten av mina datorer.

Dock kan det bli så att jag installerar det nästa gång det är dags för en ominstallation på nån av mina egna datorer, men att installera om enbart för att skrota en väl fungerande w2k pro sp4-install gör jag inte.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

var är x64 windows?

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
var är x64 windows?

Det är 64bitar istället för vanliga 32

Permalänk
Medlem

Har föredragit Win2k sen det kom, men nu har jag gått över till x64 och är helt såld. Klart bästa OSet hittills!

Visa signatur

[Asus M4A89GTD-PRO/USB3; Phenom II X6 1955T; 4GB DDR3; 1st OCZ VERTEX 2 120GB; SSD 1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB; Creative sound blaster AUDIGY SE. {Win 7 Home Premium}

Permalänk
Snusfri

Kör XP atm, NT4 har varit stabilast för mig, hade det på en routerburk förut med uptime på 2år+.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Trevligt att det finns flera Win2k fantaster :d, jag kör själv win2k på alla mina maskiner(5).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Windows 2000 Professional

Bäst om du frågar mig.

Kör dock XP/XP/95 på mina datorer.

Visa signatur

~xiao-x~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Hittills är w2k pro/server de som jag har trivts bäst med. Kör XP på ett par datorer men jag anser att det krävs för mycket jobb för att rensa bort allt bloat och skräp som jag inte vill ha för att jag ska byta till det på resten av mina datorer.

Dock kan det bli så att jag installerar det nästa gång det är dags för en ominstallation på nån av mina egna datorer, men att installera om enbart för att skrota en väl fungerande w2k pro sp4-install gör jag inte.

Samma sak med win2000 där får du lägga till istället minst lika mycket.
Inget större fel på 2000 men det känns bra gammalt idag och trots allt är väl winxp rätt så mycket mer användarvänligt i desktopen.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Win XP Pro här och Vista rör jag inte i med tång ens föränn SP1 har kommit tidigast! Skulle ju komma nytt filsystem med Vista men det försvann visst(a) :D.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Samma sak med win2000 där får du lägga till istället minst lika mycket.
Inget större fel på 2000 men det känns bra gammalt idag och trots allt är väl winxp rätt så mycket mer användarvänligt i desktopen.

Som vad?

Jag kör vanligtvis rätt slimmade installationer och lägger bara in det jag vill ha.

Nu är jag dock rätt säker på att nästa ominstallation kommer att innebära ett byte till XP för mig.. sen om det blir nästa vecka eller ett halvår låter jag vara osagt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Vista känns klart trevligast och modernast att använda. Väntar dock på SP1 innan jag installerar det på Hem-PCn, så XP Pro får min röst.

Permalänk
Medlem

W2k Pro, Sp4 lätt!

Tyvärr så slängde jag ut det för ett år sen till förmån för Win XP Sp2.
Tål att tilläggas att jag jag kört Vista (Longhorn, RC1, RC2, RTM) och att jag inte kommer röra skiten förrens Pyttemjuk släpper ett SP eller två...

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
Det är 64bitar istället för vanliga 32

Tror han menade att det inte fanns med bland valen...

edit: nej förresten, Det fanns inte så mycket bra om det på google

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Som vad?

Jag kör vanligtvis rätt slimmade installationer och lägger bara in det jag vill ha.

Nu är jag dock rätt säker på att nästa ominstallation kommer att innebära ett byte till XP för mig.. sen om det blir nästa vecka eller ett halvår låter jag vara osagt.

Gå in i en mp3 mapp tex under bokstav T och backa tillbaks så märker du att den skrollar högst upp igen.
Under Xp vid bakått hamnar du i samma läge och slipper skrolla ner igen.
Nog ett skäl att byta tycker jag.
Sjukt irriterande sak med win2000 som inte många tänker på och som sagt sa jag -bättre i desktopen.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|