Kan inte återinstallera Open Suse 10.2?

Permalänk

Kan inte återinstallera Open Suse 10.2?

Hej!

Jag som skapar denna tråd heter Karl-Olov Nordin.

Jag kan inte återinstallera Open Suse 10.2

Och lika gäller det även Suse Linux 10.1

Fast jag har haft om installerade i min Dator i Höstas under 2006, efter sedan jag har skaffat både en ny Hårddisk utav märket Maxtor Diamond 10 200 GB SATA2

Och jag har även Köpt i ett nytt Kontrollerkort av märket Promise SATA300 TX2Plus

Också det av SATA2 Teknik.

Kan det vara också så att den iso fil, som jag brännde ned till en DVD Skiva eftersom det är ett DVD Format är skadad då tro?

Jag hade ju detta installerad i Höstas, och då gick installationen utan som helst problem, men inte nu.

Vad är detta för mystiskt bekymmer jag har råkat ut för?

Är det några andra som har råkat för samma sak som mig?

Mvh: Kalle Nordin

Visa signatur

Karl-Olov Nordin

Permalänk
Medlem

Är boot-ordningen korrekt?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk

Svar till Movement

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Är boot-ordningen korrekt?

'

Hej!

Och svar till Movement.

Jag kan dock inte riktigt veta om boot-ordningen är korrekt, men jag skulle vilja tro, att den är korrekt rätt, eftersom DVD Skivan med installationsprogrammet med Open Suse 10.2 finns på, är helt korrekt rätt, och jag måste Godkänna och Acceptera installationen kan börja, men efter en stund när Skivan skall påbörja att skapa Partitionen som är 2.st, då uppkommer det ett Felmeddelande av en Fel Kod av något slag, och sedan så avbryts installationen bara.

Men jag skall testa igen i ikväll, och sedan skall jag skriva upp felkoden.

Så kanske ni kan lista ut vad som spökar för mig.

Mycket konstigt tycker jag att detta är.

Mvh: Kalle Nordin

Visa signatur

Karl-Olov Nordin

Permalänk
Medlem

nu ska tydligen det kortet ha stöd. men har du provat med disken kopplad till moderkortet om det stöder SATA? eller provat hur det reagerar med en gammal PATA-disk om du har kvar. bara för att utesluta problem givetvis.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Svar till AndreaX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nu ska tydligen det kortet ha stöd. men har du provat med disken kopplad till moderkortet om det stöder SATA? eller provat hur det reagerar med en gammal PATA-disk om du har kvar. bara för att utesluta problem givetvis.

Hej!

Och svar till AndreaX

Jag vet dock att när jag testade i Höstas efter, sedan jag har installerat nya Hårddisken som är av märket Maxtor Diamond 10 200 GB SATA2, och sedan så har jag också ett nytt Kontrollerkort utav märket Promise SATA300 TX2 plus.

Efter att jag hade först installerat Windows XP Home Edition SP2 på en Partition på 40 GB som heter C:\ och sedan så jag har en annan Partion som heter J:\

Och då gick det utmärkt att installera Open Suse 10.2, men inte nu.

Och sedan så har jag för säkerhets skull laddad ned en Live-DVD med Open Suse 10.2 på, och sedan så testade jag detta utan som helst problem.

Jag har dock så mycket kvar utav nya Hårddisken och det är då kvar så här mycket 114 471,0 MB, så jag skall väl inte behöva Krympa Windows Partitionen, som installationsprogrammet säger att jag skall göra, jag vet dock att Open Suse använder sig utav helt andra Filformat än Windows gör.

Och eftersom jag får upp ett felmeddelande som har Felkod 3027,och sedan får jag upp, ett annat Felmeddelande som är detta ERROR95.

Och sedan så får jag upp ett annat felmeddelande som säger att det är att det är fel på Fil Formatet som är NTFS och det säger så här.

NTFS Failed.

Vad tror du att det kan vara för fel då AndreaX?

Jag vill att någon som läser detta inlägg funderar ett bra tag, innan ni svara mig.

Mvh: Kalle Nordin

Visa signatur

Karl-Olov Nordin

Permalänk
Medlem

så det har ändå fungerat med det styrkortet innan menar du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karl-Olov Nordin

och sedan får jag upp, ett annat Felmeddelande som är detta ERROR95.

Och sedan så får jag upp ett annat felmeddelande som säger att det är att det är fel på Fil Formatet som är NTFS och det säger så här.

NTFS Failed.

det enda error95 jag hittar nått om är ett skämtprogram som visar felkoder på skoj till Windows.. nån kanske skojat med dig ocj lagt in det.

NTFS bör du undvika att använda med Linux hursomhelst.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Svar till AndreaX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
så det har ändå fungerat med det styrkortet innan menar du?

det enda error95 jag hittar nått om är ett skämtprogram som visar felkoder på skoj till Windows.. nån kanske skojat med dig ocj lagt in det.

NTFS bör du undvika att använda med Linux hursomhelst.

Hej!

Och svar till AndreaX.

Det är precis jag menar alltså, och sedan kan det vara så att när DVD Skivan som Open Suse 10.2 ligger på, har ett eget Partitionsprogram. och det är när det skall skapa dessa 2.st Partitionerna som skall vara en som heter Swap och en som skall heta ReiserFS enligt en person som jobbar som Administrator hos den här sidan för Linux Produkter.

http://www.linuxguiden.se

Och han sade att det Uppstod gpartition Error eller något sådant kopplat till Felkoden 3027

Och den text han fick fram, så stod att man skulle defragmentera hårddisken alltid.

Och det har jag gjort, och jag kommer att testa igen ikväll för se om detta var orsaken till mitt Problem.

Så jag vet hur det kommer att bli då.

Jag återkommer senare.

Mvh: Kalle Nordin

Visa signatur

Karl-Olov Nordin

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt, så har du aldrig ny-installerat SUSE tidigare på den nya HD'n, ansluten till den nya Promise-controllern??

I så fall är det sannolikt att du måste ha en Linux driver för Promise controllern inläst innan HD'n kan initieras. Om inte drivern finns på SUSE/CD1 har du problem.

Kolla på Promise hemsida om det finns någon lämplig Linux driver för kortet. Läs sedan in den via USB sticka eller diskett i början av SUSE installationen.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Svar till larryd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Om jag förstår dig rätt, så har du aldrig ny-installerat SUSE tidigare på den nya HD'n, ansluten till den nya Promise-controllern??

I så fall är det sannolikt att du måste ha en Linux driver för Promise controllern inläst innan HD'n kan initieras. Om inte drivern finns på SUSE/CD1 har du problem.

Kolla på Promise hemsida om det finns någon lämplig Linux driver för kortet. Läs sedan in den via USB sticka eller diskett i början av SUSE installationen.

Hej!

Och svar till larryd

Jag kan förmeddela dig, att jag testade detta i Höstas med både Suse Linux 10.1 och även Open Suse 10.2, så problemet var att jag fick veta utav "Lars Olsson" på ett Företag som heter Net IT Internet Solutions AB han använder också Linux i HP Dator, så han sade efter sedan han hade tittat på mina Fel koder som var 3027, och det var att det inbyggda Partitioneringsprogrammet som finns i både Suse Linux 10.1 och även i Open SuSe 10.2 att det uppstod error i själva Partitionsögonblicket, för i höstas så installerade jag alltihopa utan som helst bekymmer, så det berodde något på helt annat. Än vad du tror skulle jag tro, så han sade att jag skulle installera om hela Datorn igen, och vilket jag kommer att göra under Morgondagens Kväll efter Klockan 18.00

Mvh: Kalle Nordin

Visa signatur

Karl-Olov Nordin

Permalänk
Medlem

Löste det sig för dig Kalle?

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem

Promies TX2Plus är kombinerad en IDE kanal och 2st sata. Sata fugnerade utan problem med TX2 drivisarna för vanliga TX korten men togett tag innan det kom drivisar med stöd för PATA delen i chipse. Fins numera sedan nåt år i tillbaks stöd för TX2Plus i 2.6 kernel för både pata och sata. 2.4 kernel har knappast stöd utan patchar i så fall för pata delen. Kör du cdromen tex på TX2Plus kortet så kanske den helt enkelt tappar bort disken eller nåt. Alternativt buggig kernel.

Men TX2Plus krotet var iget roligt kort å pilla med för i alla fall. Gav mig huvudvärk men det fugnerar acceptabelt nu med nyare 2.6 kernels.

Permalänk

Svar till L0rden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0rden
Löste det sig för dig Kalle?

Hejsan!

Och svar till L0rden.

Jag vet nu lite bättre, var det som orsakade att jag inte kunde installera Open Suse 10.2, för nu har jag sett att jag skall ha en Tom Partition, men jag skall inte ha någon filformatering gjord, och det var den största orsaken till att jag inte kunde installera vare sig Open Suse 10.2 eller Suse Linux 10.1

Eftersom installationsprogrammet trodde att jag hade en Windows Installation kvar.

Och därför blev det stopp helt och hållet.

Mvh: Kalle Nordin

Visa signatur

Karl-Olov Nordin