Har ett Voodoo 2 i orginalkartong något värde idag?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
crap, då blir det inget spelande på några månader
men det går inte med en vanlig förlängnings kabel till monitor? elr är den special koplad?

Kan hända att det fungerar med en förlängning, kabeln används bara när det är 2D grafik, typ s3 kortet visar 2D grafik och kopplar förbi Voodoo2 kortet.

Men jag vet inte hur långt monitorkabeln får vara, kanske 2D inte fungerar alls med tanke på att förlängningen är t ex. på 1.5m och monitorkabeln är 1.5m = 3m.

Dock så har jag för mig att det ska gå upp till 5m kabel utan att det strular

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Man får hoppas att ledarna är kopplade likadant som i en vanlig skärmkabel...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Du kan annars få köpa både kort och kabel av mig?

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk

vilket kort o för hur mkt?

verkar fungera med förlängnings kabeln (får bild genom voodoo kortet ialafal) men hur märker man att voodoo kortet används och vilka spel går det att använda till???

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Orchid Righteous 3D med kabel en hundring.

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Nope, det var bara Voodoo2 som hade möjlighet till SLI

Sen lite info till dom som inte hade Voodoo2 kort eller liknande =

Man var tvungen att ha 3st grafikkort vid SLI eller 2 utan SLI, en som man körde 2D genom då Voodoo2 är en ren 3D acclerator utan 2D och Voodoo2 fans bara som PCI, AGP kom först till Voodoo3 och då försvann SLI.
Men PCI korten försvann inte alls, dom levde kvar till Voodoo5 5500.. och 3Dfx fick ekonomiska problem pga nVIDIA stämde 3Dfx då nVIDIA hävdade sig att 3Dfx använde nVIDIAs teknologi/patent (thats why I hate nVIDIA).. så 3Dfx blev faktiskt "våldtagna"

Härligt med en grafikkort med 4st GPU http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/92/F3_3.JPG

Dock så fanns det kort med 8st GPU http://www.x86-secret.com/pics/divers/v56k/histo/1999/aalchem...

Hoppas någon hittar bild på 3Dfx monster kort, 4st kort i SLI vadera kort har 4st GPU.. dock ingen spel kort utan bara för CAD

Någon får gärna rätta till mig om jag har fel, tvekar dock redan att det kallades GPU på voodoo

Fast mitt första RealTek Voodoo1 kort var ju tvungen att koppla ihop med ett 2Dkort, så man kan ju kalla det sli det också även om det kanske inte funkar så

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
vilket kort o för hur mkt?

verkar fungera med förlängnings kabeln (får bild genom voodoo kortet ialafal) men hur märker man att voodoo kortet används och vilka spel går det att använda till???

Det har nog sagts tidigare i tråden men jag orkar inte kolla så vi (du) måste första veta om det går att köra olika voodoo 2 kort i SLI (och hur mycket minne korten har, 8 eller 12 MiB). För du vill väl köra SLI och öka spelprestanden.
Sen så behöver du väl köra ett gammalt operativsystem, typ 98SE eller ME (rätta mig!).
Du märker att det fungerar genom att du har drivrutiner installerade och kör ett spel som använder 3D (via directX, glide (och openGL?)) så tar voodoo-kortet hand om det.
Uppenbarligen har du ingen nytta av det för moderna spel, men det finns många gamla goda spel man kan köra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Fast mitt första RealTek Voodoo1 kort var ju tvungen att koppla ihop med ett 2Dkort, så man kan ju kalla det sli det också även om det kanske inte funkar så

Nej man kan inte kalla det SLI
http://en.wikipedia.org/wiki/Scan-Line_Interleave
"Each card rendered alternating horizontal lines of pixels composing a frame."

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Fast mitt första RealTek Voodoo1 kort var ju tvungen att koppla ihop med ett 2Dkort, så man kan ju kalla det sli det också även om det kanske inte funkar så

Det har väl aldrig funnits något kort som har hetat Voodoo1 ?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Det har väl aldrig funnits något kort som har hetat Voodoo1 ?

Det hette voodoo sen kom voodoo 2. Precis som det finns TNT2 men inget TNT1.
Folk sätter en etta efter voodoo då de flesta mest kommer ihåg voodoo 2.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Det hette voodoo sen kom voodoo 2. Precis som det finns TNT2 men inget TNT1.
Folk sätter en etta efter voodoo då de flesta mest kommer ihåg voodoo 2.

Jo jag vet, folk envisas med det, precis som man skriver Pentium1, DOOM1 osv osv..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

fan med voodoo kortet blir det snygare grafik än med mit gamla ti4200 i quake 2

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Hittade inte tråden förssän nu.. skön nostalgi Började med ett voodoo 4Mb kort tror jag det var, lirade Quake och det såg grymt bra ut Sen strax efter Voodoo2 korten kom köpte jag två st Orchid righteous (visst hetet dom så?) 12Mb vardera. 24Mb graphic power.. det var riktigt stort. Har fortfarande kvar, har dock tappat bort ATA kabeln Synd att glide inte fick leva vidare ett tag till, men dom var ju inte de bästa ingenjörerna heller. "Vadå snabbare? Vi trycker dit fyra-fem kärnor på nästa generations kort bara.. vänta, inte nog med ström? Äsch, vi kör med extern strömadapter ist! (tror inte det kortet släpptes dock). Undrar vad som hade hänt om 3dfx inte köpte STB? Hade 2d + 3d kort levt kvar längre då? Tyvärr så ägde ju Nvidias TNT2 krets Voodoo3 korten.. Saknar hursomhelst den tiden!

Permalänk

är Orchid Righteous 3D bättre än powercolor voodoo 2 8mb ???

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag hade flera kort
Vanligt 2d kort och ett Voodo 2 och Orchid Righteous 3D.

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dx.
[...]
Har fortfarande kvar, har dock tappat bort ATA kabeln
[...]

Det är inte en ATA-kabel utan bättre nämnt en flatkabel.
För övrigt lika många ledare som floppykabeln men lite omkoppling av ledarna. Finns nog någon guide via google hur man gör sin egen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Det har väl aldrig funnits något kort som har hetat Voodoo1 ?

Det blir så även om Voodoo1 inte hette så, det var i alla fall nr 1

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Det är inget som heter 1:an
likaså med filmer.

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det är inte en ATA-kabel utan bättre nämnt en flatkabel.
För övrigt lika många ledare som floppykabeln men lite omkoppling av ledarna. Finns nog någon guide via google hur man gör sin egen.

Jo jag vet. Tänkte dra igång sli i min K6-2'a. Just nu har jag ett voodoo3 2000 PCI där, men voodoo2 är ändå the shit

Permalänk

lirar q2 nu och om man tar bort kabeln från det inbyga graffet så fortsätter den ändå spela, då används väll voodoo kortet?

kör med: 500mhz celeron, 192mb ram, intels inbygda + voodoo 2, windows xp pro sp1

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Hedersmedlem

Ja då används det definitivt. Sen när du går till windows får du ingen bild alls om du inte pluggar i kabeln igen.

Man blir sugen på att skaffa en gammal maskin och ladda upp med lite gammal hårdvara och massa spel. Någon slags motsvarighet till dem som samlar på arkadmaskiner och spelar lite då och då hemma.
Typ pentium 2, massa internminne, två st voodoo2-kort, någon raptor på kontrollerkort, bra ljudkort.
Meningen med att blanda in sprillans nya saker (raptorn) är ju att man liksom ska ha igång den snabbt som attan när man vill spela.
Hade win98 klarat dubbla processorer eller om voodoo2 fungerat i SLI i windows 2000 så skulle man kört det (eller fungerar det där? Jag har läst om att man kunde köra 2D från kortet till en extra skärm, men det var ju hemmaskrivna drivrutiner (det fungerade inte som primär skärm då voodoo2-kortet identiferas under "sound, video and game controllers" i enhetshanteraren).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Ja då används det definitivt. Sen när du går till windows får du ingen bild alls om du inte pluggar i kabeln igen.

Man blir sugen på att skaffa en gammal maskin och ladda upp med lite gammal hårdvara och massa spel. Någon slags motsvarighet till dem som samlar på arkadmaskiner och spelar lite då och då hemma.
Typ pentium 2, massa internminne, två st voodoo2-kort, någon raptor på kontrollerkort, bra ljudkort.
Meningen med att blanda in sprillans nya saker (raptorn) är ju att man liksom ska ha igång den snabbt som attan när man vill spela.
Hade win98 klarat dubbla processorer eller om voodoo2 fungerat i SLI i windows 2000 så skulle man kört det (eller fungerar det där? Jag har läst om att man kunde köra 2D från kortet till en extra skärm, men det var ju hemmaskrivna drivrutiner (det fungerade inte som primär skärm då voodoo2-kortet identiferas under "sound, video and game controllers" i enhetshanteraren).

Hehe, jag tänkte med att fixa en gammal dator för äldre spel.. Den håller jag på lite då och då med å fixa ihop.
Köpte datorn komplett för 300kr från www.kominn.se

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Jag har en gammal Compaq med Intel 450MHz processor + 17" skärm som jag köpte för 100:-. Den duger gott som speldator för Diablo II m.m. och tillsammans med mitt Voodoo4 4500

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christer
Det är inget som heter 1:an
likaså med filmer.

Så länge folk säger voodoo-kort när de menar voodoo 2 så får man poängtera voodoo 1 när man menar första kortet.

Det är ett förtydligande för att underlätta kommunikationen. Onödig information som förhindrar missförstånd.

"Jag spelade quake i helgen." Är t.ex. en mening som för olika människor betyder olika saker. Quake 1, 2, 3, 4... m.m.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Hittade en väldigt bra sida om 3DFX korten på http://www.thedodgegarage.com/3dfx/index.htm

Skulle gärna vilja ha ett sådant:

http://www.thedodgegarage.com/3dfx/q3d_obsidian2/q3d_x24_full...

Kommer ihåg att Skribo Font hade en sådan, tror priset låg över 5-6 papp för ett sådant, 2 stycken Voodoo2 kort på ett enda PCI kort.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hittade antistatpåsen till mitt gamla Diamond Monster 3D II igår
Jag undrar bara vart själva kortet har tagit vägen... =/

Permalänk

tjo, hitade en förlängnings kabel till vga som är ca 10cm lång o är svart, kan den vara till voodoo2?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Christer
Har något liknande med kabel, vad kan det vara?
http://www.varmlandsfynd.com/3d.jpg
[/QUOTÉ]

Woo! Ett sånt där har jag med! Fattade aldrig hur man får det att funka? Satte in kortet i den dator, kopplade en kort kabel emellan grafikporten och den där och fick bild men vad är skillnaden? Och de drivrutiner jag hittade på internet ville inte funka med XP (som jag hade då).

EDIT:
Så ser mitt ut
http://surl.se/pictures/20074/37785.jpg
Är typ en IDE-kontakt/port i toppen??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När spelen eller programmen använder grafikkortet så kopplas det om med ett relä.

Man brukar höra ett svagt tick från kortet.

Kontakten i toppen är för SLI koppling med ett andra kort.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
När spelen eller programmen använder grafikkortet så kopplas det om med ett relä.

Man brukar höra ett svagt tick från kortet.

Kontakten i toppen är för SLI koppling med ett andra kort.

SLI? det trodde jag var nåt nytt som bara fanns på nya moderkort och grafikkort... Men eh ok.
Eller, betyder det att jag kan koppla ihop det med tex mit gamla ATI?
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=729...
Som syns på bilden så sitter det ju en liknande kontakt på det. (har aldrig hittat drivrutiner som får D3d att funka med det kortet så det kanske inte pelar nån roll)
måste nog leta efter drivrutiner och se om jag kan få nåt å funka i min Aptiva (är från 98, precis som kortet)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sli är från mitten av 1990 talet, kom med voodoo 2. Fungerar enbart med grafikkort av samma modell..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.