Ny SATA2 disk hittas inte av windows

Permalänk

Ny SATA2 disk hittas inte av windows

Har precis fått hem en SATA2 disk från komplett. Det är den Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2.

Den syns i bios men hittas alltså inte av windows. Jag kör windows vista ultimate 64bit och mitt moderkort borde stödja SATA2. Jag har ett Asus M2V, VIA K8T890 moderkort. Mina två andra IDE diskar syns men SATA syns bara i bios. Vad ska jag göra? fick inte med några drivare eller nånting.

edit: har kommit så långt att jag ser den i enhetshanteraren och nere vid klockan finns det en sån där "säker borttagning" ikon. Men jag ser den fortfarande inte under "Dator".

Använder Windows Vista Ultimate 64bit ifall det har något med saken att göra.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

1. Har du partitionerat den disken?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Syns den i Bios, så stödjer moderkortet SATA2. Har du kollat i diskhanteraren som JD säger?

Jag är ingen expert på Vista, men HD'n måste finnas där.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
1. Har du partitionerat den disken?

Nej, hur gör jag det? Det ska väl gå från "den här datorn" (som bara heter Dator i vista) men eftersom disken inte ens dyker upp där så vet jag inte hur jag ska göra

Permalänk
Medlem

Sitter inte på vista nu, men...
Högerklicka "Dator"...välj "Hantera"....så kommer du förmodligen in till diskhanteraren och kan fixa diskens partitionering och enhetsbeteckning etc.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

start -> administratörsverktyg -> datorhantering -> diskhanteraren

så är det i vista 64 ultimate... Du kan behöva ta fram admin verktyg i startpanelen.. Skriv om du får strul!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boken
start -> administratörsverktyg -> datorhantering -> diskhanteraren

så är det i vista 64 ultimate... Du kan behöva ta fram admin verktyg i startpanelen.. Skriv om du får strul!

testade med det där igår kväll (efter att jag installerade om vista..) och då fungerade det perfekt Nu har jag en tom 400 giggare som ska fyllas tack för hjälpen alla

Permalänk
Medlem

Varsågod!
Från alla som hjälpte dig.

Visa signatur

Gudrun1