Permalänk
Medlem

Jaja, blir säkert bra.
Se bara till att täta hårddisken och att inte dehär små skyddslapparna som sitter fast med klister lossnar för hålen in till hårddisken. Olja inne i maskineriet mår nog inte mekaniken såbra av.

Men som sagt ovan, det finns anledningar till att inte olja har blivit någon vidare hit, tillverkare såsom dell/HP har ju to.m gått in på vattenkylning.

Doppar du dina komponenter i olja kommer du nog ångra dig mer förr än senare..

Och kommentarer såsom:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrdanjel88
Agazza? Vad är det för mening att ha ett forum om man ändå ska läsa på varje gång innan man frågar.. då är det ingen vits med att fråga..

VI LÄGGER NER SWEC, SÅPP BAAA!

Du liksom verkar vara helt seriös? DET E KUL ATT EXPERMINETERA! Men gå du till din gamla dator å sitt där me dina fläktar, såå kommer ja med min oljekylda kylaggsdator med heatpipes sedan å kör över dig!

Vad låter fräckast?

"hej jag e agazza å har en dator med fläktar"

ELLER!

"Tja ba EY YO! mannen! Min dator är oljekyld!"

Min dator kommer piska din såå hårt, min dator kommer väga så mycket av all olja,att om jag släpper den på din dator så kommer det bli mos! Vilket de kommer bli ändå, för alla kommer skratta åt dig.. å nu e ja trött, =/ TACK SÅ MYCKE!

Ger inte nått speciellt seriöst intryck.....

lycka till

Permalänk

Tack för alla svar, men det är ju knappast så att ajg går å köper en splitter ny 500GB å trycker ner i oljan. Kommer ta några gammla diskar som ligger i källaren som är på typ 5GB.

Föresten, vart spids kyla snabbast? HÅller på me lite tester här men om ja har nått som kyler, spids den snabbast i luft eller i olja? Åå utan fläktar såklart, allt står still, vart kommer kylan ut snabbast? Tacksam för svar

Visa signatur

Windows Mobile 5, 200MHz, 64MB Ram

Permalänk
Medlem

Oljan tar lång tid att kyla ner när den väl blivit varm och det går mycket effekt att få oljan kallare än omgivande temp.

satsa på peltier med dubbla cpublock istället och ett dubbelt kylsystem där system nr 2 enbart kyler peltierns varma sida

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
Han får gärna testa att doppa sin hårddisk i olja eller lägga absurda pengar på att bygga en AC av peltiers istället för att fara på skroten och ta ett gammalt bil AC system som är tystare billigare och lättare att hantera.

Det jag försökt påpeka ett antal gånger är att samma sak har hänt för, och det kommer hända igen och igen och igen. Det jag vill säga att söker han på sweclockers efter peltier, tec, olja, minikylskåp, noob, så kanske han skulle kunna läsa sig till hur det gick för killen före honom och killen före honom.

ett forum är till för att diskutera problem som ej ännu inte har ett svar. Detta har svar på svar på svar på svar..

hoppas ni fattar vad jag menar. Men vill han experimentera med att doppa sina grejor i olja så får han gärna göra det och göra en projektlogg och visa oss. Att skapa en ny tråd om en gammal fråga blir bara jobbigt och ivägen för övriga trådar.

Det jag rekommenderar är att när någon av er får en briljant idé, sök på det då. Och gärna mer än 2 minuter, spendera gärna en halv dag att besvara era egna frågor, då lär ni er mer än att ständigt bli matade med svar.

Jo jag förstår vad du vill komma och hur du menar och till viss del hållar jag med dig Agazza

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Citat:

..att söker han på sweclockers efter peltier, tec, olja, minikylskåp, noob,

Permalänk

till viss del kan jag holla med.. men om jag vill vara med och följa hans prochekt hur skulle det gå till om han enbart söker runt och inte skapar en egen tråd.. jag menar är man inte intreserad behöver man inte skriva. skippa alla inläg som heter någe med olja etc.. läs inte dom. om du inte är intresserad.

Permalänk

Jag <3 Bil_experten

Skulle aldrig kunnat ha sagt det bättre själv det du just sa

Visa signatur

Windows Mobile 5, 200MHz, 64MB Ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
Men vill han experimentera med att doppa sina grejor i olja så får han gärna göra det och göra en projektlogg och visa oss. Att skapa en ny tråd om en gammal fråga blir bara jobbigt och ivägen för övriga trådar.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

men han vill allstå inte ha en KALL eller TYST kylning utan ovanlig?

det är bara o prova på då o se hur bra det går. tänk på att oljan måste kylas väl också!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cS_mAnIaCx
http://www.tomshardware.com/2006/01/09/strip_out_the_fans/ ?
det där med olja funkar ju

Klart det funkar, har vart på den sidan massa gånger:) Dock finns det ju filk, så som agazza, SOM KANSKE KUNDE LÄSA PÅ LITE INNAN DOM POSTADE MASSA SAKER!

Annars, på tomshardware så har han inget som kyler oljan, de tänkte ja ha:) Å sen så tänker jag inte köra matolja, för de skulle tydligen börja lukta illa efter ett tag.. vilket jag okckså har LÄST mig till (agazza).

Låt mig stolt, få presentera... *trumvirvlar å symbaler*
AGAZZA! som snart kommer in och skriver ännu ett inlägg, vi välkommnar honom stort:) Krammar å pussar

Visa signatur

Windows Mobile 5, 200MHz, 64MB Ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrdanjel88
Klart det funkar, har vart på den sidan massa gånger:) Dock finns det ju filk, så som agazza, SOM KANSKE KUNDE LÄSA PÅ LITE INNAN DOM POSTADE MASSA SAKER!

Annars, på tomshardware så har han inget som kyler oljan, de tänkte ja ha:) Å sen så tänker jag inte köra matolja, för de skulle tydligen börja lukta illa efter ett tag.. vilket jag okckså har LÄST mig till (agazza).

Låt mig stolt, få presentera... *trumvirvlar å symbaler*
AGAZZA! som snart kommer in och skriver ännu ett inlägg, vi välkommnar honom stort:) Krammar å pussar

skärp dig.

Få se lite resultat istället för detta onödiga babbel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
Jag tycker ni får skaffa en separat avdelning på sweclokers där alla perfektionister (veteraner) kan få göma sig om dom vill.
Jag har rättigheter.
I detta landet har jag rätt att skriva vad jag vill och fråga vad jag vill.
Ett forum är till för att diskutera. och lätta på tankarna..
Om alla som sitter inne med ider inte får utrycka sig eller prata om det kommer utveklingen stanna helt.
Alla ider är inte perfekta det är jus därför dom fortfarande är i idestadiet och inte finns i praktiken..
Detta kallas utvekling.
Vill ni inte vara med i utveklingen så isolera er i eran egna perfektionist värld och gör allt på erat sätt.

Ja du har rätt att skriva och tycka vad du vill under eget ansvar märk väl det men räkna med motsatta åsikter om det du skriver och tycker, och om jag inte gillar det så talar jag om det utan att man för den skull tar till kraftutryck eller blir våldsam när orden tryter vilket jag har fått erfara att 13-åringar gör när man diskuterar med dom!

Men olja som kylning? Nä tror inte att det kommer funka så bra då oljans primäregenskap är smörjning av metalldelar under värme och tryck vilket den klarar mycket bra men för kylning så är det vatten som gäller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Men olja som kylning? Nä tror inte att det kommer funka så bra då oljans primäregenskap är smörjning av metalldelar under värme och tryck vilket den klarar mycket bra men för kylning så är det vatten som gäller.

Jag sa aldrig att det skulle funka, det va en test. Och dom har ju fått det att funka på tomshardware, fast jag tror inte dom hade så fina temps särskilt länge, eftersom dom inte kylde oljan, vilket jag tänker göra.

Såå om vi gör så här, nu å framåt vill jag inte ha nåra kommentarer om att det inte kommer funka, skriv iställed VAD jag kan kyla oljan med, några ideer? Själv tänkte jag ett kylaggregat från en kyl eller frys?

Jag ska också sluta vara tyken

Visa signatur

Windows Mobile 5, 200MHz, 64MB Ram

Permalänk
Medlem

Kanske ett alternativ, om du nu inte tänker köra med olja.
http://www.tomshardware.com/2007/03/15/vigors_monsoon_ii_tec_...

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk

efter att ha läst igenom alla dessa inlägg med dispyter, tips, tricks och klagomål kan jag inte säga annat än lycka till....

personligen tror jag att du, om du gör testet med din primära dator kommer ångra dig BIG TIME när du inser att det inte var så roligt att ha hela burken fylld med olja när du senare vill byta chassi och, eller komponenter.

kalla mig gammalmodig, men jag är nog en av de personerna som borde ha en egen jätteseriös del i det här forumet och diskutera saker som fungerar eller redan har testats.

men som sagt... posta bilder sen så får vi alla en stund av förnöjelse.

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad du vill uppnå med denna tråden egentligen mrdanjel88? Att skapa en ny tråd där man för tusende gången tar upp hur coolt det är med olja/peltier och kylskåpslkompressorer tillför inte speciellt mycket till det redan nedgånga Sweclockers :/. Jag säger som många andra och det är att du kommer ångra dig eftersom detta projektet kommer kosta långt mycket mer än en vanlig vattenkylning och knappast kyla så speciellt mycket bättre. Jag tycker att du borde lägga ner detta projektet men om du nu måste fortsätta med detta så kanske heatpipes från CPU/GPU/Chipset och ut ur chassit som är fyllt med olja skulle fungera hyffsat men jag gissar bara på det jag tycker verkar mest logiskt.

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk

som att könskonvertera till kvinna, å sedan upptäcka att det inte va så kul, å sedan få reda på att ens gamla kön såldes på ebay och att det itne går få tag på ett nytt:)

Visst, det kan jag ångra, men som sagt, tänker börja med att kyla en hårddisk på 5GB = Liten förlust.

Men de ni s'äger de redan finns oljekylda datorer med kylaggretgat? Kan ni inte posta en länk såå ja får se, behöver inspiration:)

Visa signatur

Windows Mobile 5, 200MHz, 64MB Ram

Permalänk
Medlem

Få se bilder på den oljekylda hårddisken först, koncentrera dig på den.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

vore det inte effektivare att leda värmen med värmeledande kopparrör till ett kallt oljebad

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Ja du har rätt att skriva och tycka vad du vill under eget ansvar märk väl det men räkna med motsatta åsikter om det du skriver och tycker, och om jag inte gillar det så talar jag om det utan att man för den skull tar till kraftutryck eller blir våldsam när orden tryter vilket jag har fått erfara att 13-åringar gör när man diskuterar med dom!

Men olja som kylning? Nä tror inte att det kommer funka så bra då oljans primäregenskap är smörjning av metalldelar under värme och tryck vilket den klarar mycket bra men för kylning så är det vatten som gäller.

så då är det fel att ha en oljekyld kopling till atomatlåda menar du? då borde man istälet dra vatten koplingar från vatenburna kylsystemet?

och varför kylla hydraloljan direkt i hydral drivna system till grävmaskiner etc.. när man kan kopla rören genom en gemensam kylare till motorns vatten system.

olja har oxå bra kylegenskaper dock kan jag inte utala mig om fall de är bätre eller sämre.

det kommer alltid att exprimenteras.

även om alla ider inte är bra så moste vi alla börga någonstans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
så då är det fel att ha en oljekyld kopling till atomatlåda menar du? då borde man istälet dra vatten koplingar från vatenburna kylsystemet?

och varför kylla hydraloljan direkt i hydral drivna system till grävmaskiner etc.. när man kan kopla rören genom en gemensam kylare till motorns vatten system.

olja har oxå bra kylegenskaper dock kan jag inte utala mig om fall de är bätre eller sämre.

det kommer alltid att exprimenteras.

även om alla ider inte är bra så moste vi alla börga någonstans.

Vad gäller kylning av en automatlådas olja så är det en vanlig radiator som oljan går igenom och kyls via luften och det är bara för att annars blir oljan för varm och då skär automatlådan ihop. Brukar mest sitta kylare för automatlådeoljan när man drar tungt med bilen och återigen så är det oljan som måste kylas och inte att den hjälper till så mycket för att kyla själva automatlådan.

Sen gällandes hydrauloljan så antar jag att man inte gör det krångligare än vad som behövs men det primära är att kyla ner oljan och inte att kyla ner några komponenter vad jag vet.

Permalänk

ett peltier-element blir kallare på den kalla sidan änn vad det blir varm på den vara, så använd ett sådant hät element
http://iweb.supercool.se/archive/images_catalog/tem_front_pag...
eller köp 3-5 st i olika storlekar och caskad koppla dem

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Riktigt svårt att cascad koppla peltier då det kräver stora mängder data och uträkningar för att få det att stämma.
Sedan är det svårt att få tag i olika storlekar på peltiers.

Förövrigt har vatten en värmeupptagningsförmåga som är mycket högre än olja. Hittar dock inga siffror på hur mycket just nu. Söker du på "watercooling water oil"
så hittar du nog det på en kvart men det är erat jobb.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk

det behöver ju inte vara olika storlekar eller effekt, du kan ju köra element n1 på 15v nr 2 på 10v och nr 3 på 7v

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

[obejkt som skall kylas][90w][180w][360w][jäkligt stor kylare]

Problemet är här att ju fler steg du kör den i desto svårare är det att kyla. Och om du behöver ett rätt seriöst peltier element för att ta hand om en processors temp, minst ~180w för en klockare, nästa steg bör vara specat för mer än dubbelt. Så för en processor så får du aldrig till mer än två pelts i kaskad i princip.

Men i princip, ja, det fungerar, och det används men i de områden de används så är det för extrem punktkylning av något som inte genererar en massa värme som en procesor gör.

tex här

http://www.kryothermusa.com/NewProductsMultistage.htm

En multistage som tar max 34w och har en Delta-T på 83-140c
Som du ser kräver den ~135w @ ~15v för att hantera 34w värmekälla, och då är den en tvåstegs om jag förstod saken rätt. Om du skall kunna hantera uppemot 200w värme (klockad processor och lite marginal) så behöver du en slutvärmeavledare (kompressor) som kan kyla upp imot en kilowatt.

en anna sak som sällan diskuteras är att peltiers är optimerade för en hotside på ca 50C.
Ju längre ifrån 50C du har på hotside desto mer ineffektiv blir pelten.
Har du en hotside på -5C så får du aldrig ut samma dT max eller Qmax som databladet anger.

du kan inte enbart sänka volten. Ett peltier element måste öka med nästan det dubbla för att kunna köra cascade och du behöver ett 226watts till att börja med och nästa blir ~450w. Det går bara inte till en dator.

Och fortfarande är formeln mycket mer komplicerad än att bara dubbla effekten för att få det att funka peltier element är känsligare än vad du verkar tro.

här har du en sida på hur du räknar på pelt för att köra cascade

http://www.overclockers.com/tips313/

och här har du en kille som lyckats köra cascade men på en betydligt omodern processor och små peltar

http://www.overclockers.com/tips318/

lycka till!

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Gör så här så är det löst:

Köp lite Plexiplast och bygg en kub lr vad du vill bara komponenterna får plats.
Borra lite hål för oljeledningarnas ut och in flöden( kan vara mer än ett).
Se till och få nätagget på utsidan bara och silicona om nödvändigt.
Montera ihop alla komponenter på moderkortet, lacka mb med värmetålig klarlack lr liknande.
Köp elektroresistent olja( lr vad fan det heter) kostar bara 1000:- litern (ca)
Ta en gammal oljekylare från en saab 900 turbo samt en pump som klarar jobbet.

Sätt ihop och kör. Allt är billigt (förutom oljan då).
Så var allt löst.

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte riktigt förstår vad poängen med tråden är, ska jag försöka komma med ett gångbart råd istället. Köp en riktigt hemsk Peltier på Ebay. 200+watt vid 12v, bör en sandwich med en stor tung passiv kylare, eller en tyst aktiv kylare, och bulta det hela på cpu'n. Bygg en tunnel som leder ut all kylluften från kylflänsen ut ur chassit, då den annars kommer värma upp all luft i chassit med sämre kylning som resultat. Du kommer dumpa 300+ watt i luften i chassit,så oavsett om du väljer passiv, eller aktiv kylfläns, behöver du ett par effektiva fläktar som matar in frisk luft. Jag skulle nog rekomendera minst två 120mm in, och en ut, lämpligtvis i kanalen för att evakuera luften från cpu kylningen.

För att kommentera på det här med olja i chassit. Det tar längre tid att värma upp all oljan än luften, men utan att man aktivt kyler oljan, kommer tempen sakta öka medan datorn är igång, tills man når ett jämnviktsläge där cpu'n överhettar, och systemet stänger ner. Det samma gäller självklart för mindre enheter, som hårddiskar med.
För att göra det ännu värre, är luften mycket mer villig att själv göra en del av jobbet, varm luft stiger uppåt relativt fort, redan vid små temperatur skillnader. Oljan är mer trögflytande, och samarbetar därför inte lika bra. Det gör att all oljan inte hinner upp i samma höga temperatur som den precis runt den varma enheten, innan sagda enhet överhettas.
Eftersom du tänkte dig aktivt kyla oljan, är det problemet mindre, däremot kommer du få vara väldigt noga med vad du väljer för olja, och vilken temp du väljer att kyla den till. För kall= trögflytande, och för varm, sämre resultat.

Varför inte köra olja i block avsedda för vatten kylning? Olja som skulle kunna anses vara lämplig, är transformator olja, som för övrigt används just för kylning där kylmediat måste tåla en hel del värme, och absolut inte får vara ledande... Om jag minns rätt är det giftigt som attans dock.

Sista kommentaren. På sikt, kommer det krypa in olja genom, den luftkanalen som är till för att vädra ut kondens och hålla ett konstant tryck i hårddisken. (möjligen skulle man säga "motverka att trycket ökar när temperaturen stiger")

Nåja. Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Här har du en klar sådan lyftkylare. http://www.xoxide.com/ultra-chilltech-cpu-cooler.html

och här har du en färdig vattenkylare

http://www.xoxide.com/coolit-systems-tec-water-cooling.html

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
i blame lunarstorm..

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD