EA, läste du Eulan? :-) (EA Link)

Permalänk
Medlem

EA, läste du Eulan? :-) (EA Link)

EA, läste du Eulan?

Så trodde man att man äntligen kunde köpa uppgraderingar till BF2 och BF2142 utan att

behöva lägga upp kontokortsinformation och konto hos EA.

Hur?
Jo genom de nya uppgraderingspaketen utan skiva, som har endast en aktiverings kod som går

att köpa i butik nu.

Vad som tragiskt nog inte framgår vid läsning på förpackning, eller för den delen av något

i förpackningen är att mjukvaran måste tas hem med EA Link, dvs gamla EA Downloader i ny

förpackning.

Det kan man ju leva med tänkte jag och tog hem klienten, men vis av EA’s tricks på sistone

så gjorde jag något som jag normalt sällan gör dvs. läste Eulan.

Efter det så bestämde jag mig att det var bortkastade kronor på uppgradering då man numera

måste ha den igång hela tiden (EA Link) samt vad värre är,
1. att de har rätt att installera ny programvara utan att fråga
2. samla statistik, kolla datorn efter om du har flera EA produkter samt validera

dessa ”om nödvändigt” även förändra dessa.

Dessutom så står det faktiskt att det inte bara gäller den datorn som du installerat på

utan hittas flera på nätverket så får dom göra sitt bästa för at snoka i dom också.

EA gav en väldigt ”dålig smak” efter BF2142 med det oannonserade reklampaketet som det

innehöll, vilket framgick först när du öppnat förpackningen och det var för sent att ångra

sig, nu fortsätter man med mera i samma stil.

Här är de två intressanta paragraferna i Eulan som jag nämner i texten ovan paragraf 1

punkt C samt paragraf 8:

================================================================================

Senast ändrad: 6:e september, 2006

ELECTRONIC ARTS
ANVÄNDARLICENS FÖR SLUTANVÄNDAR
1, punkt C
EA LINK krävs för att verifiera licenser för särskilda produkter som införskaffats via EA

LINK. Du bekräftar härmed ditt samtycke till att EA LINK automatiskt kontrollerar

licensregler för vissa eller samtliga EA-produkter utan att ge dig separata meddelanden.

Detta innebär att du för att använda EA LINK och särskilda EA-produkter måste behålla EA

LINK installerat på din dator med en aktiv internetanslutning. Du samtycker även till att

EA LINK kan ladda ner och installera uppdateringar som EA anser nödvändiga för att antingen

förhindra obehörig användning och kopiering av produkterna eller för att förbättra EA:s

produkter och tjänster. Du bekräftar även ditt samtycke till att mjukvaran kan använda

information om din dator och din användning av mjukvaran för att verifiera dina

licensrättigheter samt att uppdatera mjukvaran. Vi kan använda denna information för att

förbättra våra produkter och tjänster och vi kan dela med oss av denna information till

andra för detta syfte, dock inte på ett sätt som kan identifiera dig som person.

8. Insamling av data.
Vid användning av mjukvaran förbehåller EA rättigheten till att samla in, använda, lagra

samt överföra följande information: (i)
information som identifierar din dator eller andra datorer (inklusive, utan begränsning,

din Internet Protocol-adress) för att möjliggöra användning av mjukvaran över ett nätverk

eller Internet; och (ii) data om hur mjukvaran används.
Denna data kan inte identifiera dig som person utan används till att förbättra din

spelupplevelse samt till att förbättra EA:s produkter och tjänster. EA och dess

samarbetspartners kan även samla in, använda, lagra överföra samt offentligt visa upp

statistisk data (inklusive, utan begränsning, dina resultat, ställning och achievements)

som genereras vid ditt bruk av mjukvaran över ett nätverk eller över Internet. All data av

denna typ kommer att samlas in, användas, lagras samt överföras i enlighet med EA:s policy

om personlig integritet som du kan läsa mer om på www.ea.com <http://www.ea.com/>.

OM DU INTE SAMTYCKER TILL ATT EA FÅR SAMLA IN, ANVÄNDA, LAGRA, ÖVERFÖRA ELLER VISA UPP DEN

DATA SOM BESKRIVS I DENNA SEKTION, VAR VÄNLIG OCH INSTALLERA EJ DENNA MJUKVARA.

================================================================================

Jag gillar särskilt sista biten, ”installera inte detta om du inte tycker om det” då man

får veta det när produkten är köpt och förpackningen bruten.

cb99

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

Sinnesjuka stasifasoner egentligen. Har man betalt för en produkt ska man ju kunna använda den utan att behöva gå med på allt det där.

Permalänk
Medlem

Alltid lika skönt med "skydd" som drabbar användare faktiskt betalar för varan. Sånt här gör ju bara att folk får vatten på kvarnen ang. piratkopiering. Fult, EA. Och glöm att jag köper någon sådan produkt i alla fall.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

:(, jag som tänkte köpa BF2142. Dåligt av EA.

Permalänk
Medlem

Jag köper inga EA spel längre.

Samla in information om ANDRA datorer i nätverket? WTF liksom.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Haha, hur fan skulle EA kunna "förbättra spelen" genom att snoka runt på mitt nätverk? Vilket jävla skämt!

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Gud så underhållande.
Jag förstår verkligen inte varför Företag gång på gång bara serverar anledningar till piratkopiering på silverfat när de sen försöker stoppa det. Är det verkligen så svårt att använda de hjärnceller man har? (även om de bara är 2st)
Eller är att vara hjärndöd och kortsynt ett krav för att få en styrande position inom spelmarknaden?

Inte för att jag köpt ett EA-spel på länge då jag haft mycket emot deras försök att "för att förbättra EA:s produkter och tjänster". Jag har det tillräckligt jobbigt att hålla borta reklam och malware från min burk som det är... behöver inte försök från lögnaktiga små girigburkar från EA också.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka spelet till stället där du köpte det. Kan du inte läsa licensavtalet utan att bryta förpackningen så har du rätt att lämna tillbaka den trots att den är öppnad. Trilskas dom så hänvisa till Plus där det varit uppe iaf en gång för några veckor sedan och om jag minns rätt i tidigare säsonger oxå.

Permalänk
Medlem

Som vb säger, lämna tillbaka det och kräv pengarna tillbaka. Fan, det är nästan så man skulle köpa det bara för att bryta förpackningen och sen lämna tillbaka det för att visa sin protest!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Som vb säger, lämna tillbaka det och kräv pengarna tillbaka. Fan, det är nästan så man skulle köpa det bara för att bryta förpackningen och sen lämna tillbaka det för att visa sin protest!

Där sa du nått... undrar vad EA säger om handlarna börjar ringa och är upprörda för att deras hjärndöda EULA får folk att lämna tillbaka prylar. Prylar som de dessutom helt uppenbarligen skulle ha behållt utan EULAn (eftersom man faktiskt köpt det, men lämnat tillbaka det p.g.a. just eulan, inget annat)

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker på detta, men jag tror inte att butiken är skyldig att ge dej pengar tillbaka, däremot är EA det. Men jag har haft fel förut så. Men så man inte går till affären och är ond och elak o kräver pengar utan att ha rätten på sin sida.

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fisksnor
Jag är inte säker på detta, men jag tror inte att butiken är skyldig att ge dej pengar tillbaka, däremot är EA det. Men jag har haft fel förut så. Men så man inte går till affären och är ond och elak o kräver pengar utan att ha rätten på sin sida.

Är dem återförsäljare åt EA så är det väl ändå deras sak att ta det med EA, kunden ska aldrig behöva vända sig till något annat ställa än där produkten är köpt. Sen kan ju butiken bråka med EA bäst de vill. Har inte butiken någonting med EA att göra alls så blir det ju lite lurigt dock.

Allt annat skulle ju nästan vara bedrägeri eftersom man inte i förhand informerar om vad som gäller för att kunna använda produkten.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag ska gå och köpa det och lämna tillbaka det av princip, om jag har råd nästa lön. Jag rapporterar tillbaka hur det gick om det blir av. Dem ska fan ha, detta är ett jävla sätt!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Visserligen ska det vara så, men iom att du har brytit förpackningen kan det vara lite andra regler tror jag, fortfarande inte någon fakta, utan nåt jag har hört. Dock ska man aldrig behöva betala för en produkt som man inte accepterat licensavtalet i. De borde ha en liten bok liggandes vid disken, o åt folk att läsa igenom det, o sen skriva på en lapp där det står att det har läst det, o sen sälja spelet till dem... då hade allt varit löst

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem

Brukar inte sådan programvara kallas spyware och vara betraktat som virus
Som skickar tillbaka information i bakgrunden utan att göra något väsen av sig, eller är det jag som har fel nu?

isf så borde ju AntiSpyware programen snart börja upptänka sådant
Då väcker det nog rätt så stor förvirring hos kunder om spywareprogramet varnar får något EA skit

Permalänk
Medlem

hm ja det skulle verkligen bli kul ifall det nu kom ut att det skulle vara så att dem har skyldighet att ge tillbaka pengarna till folk pga att man inte kan läsa EULAN..

Alla företag skulle bli tvungna att göra om fodralen till ALLA sina spel, + att säkerligen ifall detta kom ut och det visade sig att vi har rätt så skulle säkert typ 400 000 arga "The Sims" ägare ringa och klaga hos alla sveriges spelbutiker.

"JAG VILL HA MINA PENGAR TILLBAKA FÖR ETT SPEL SOM JAG KÖPTE HOS ER FÖR 4 ÅR SEN!"

Allt skulle bli kaos och EA skulle förklara krig mot världen i sin protest..

Permalänk
Medlem

hehe.. har ni inte kollat upp vad som gäller för MSN Messenger? Allt ni skriver/skickar/whatever får microsoft rätt till Skriver jag en programkod till en polare på msn, har dfem fullständigt rätt o ta patent på den

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

är det inte lite överdrivet att göra spelhandlarna till nån slags tvångsrekryt i kriget mot EA?

visst är EA ena onda och lömska svin då de aldrig ger sig med sånt här, och de borde kollektivt steglas för det. men skjuta brevbärarna är allt lite Postal..

köp inte EA-spel bara, så enkelt är det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
hehe.. har ni inte kollat upp vad som gäller för MSN Messenger? Allt ni skriver/skickar/whatever får microsoft rätt till Skriver jag en programkod till en polare på msn, har dfem fullständigt rätt o ta patent på den

Vilket är exakt varför man inte använder det. En liten dos av paranoia är bara hälsosamt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
är det inte lite överdrivet att göra spelhandlarna till nån slags tvångsrekryt i kriget mot EA?

visst är EA ena onda och lömska svin då de aldrig ger sig med sånt här, och de borde kollektivt steglas för det. men skjuta brevbärarna är allt lite Postal..

köp inte EA-spel bara, så enkelt är det.

Fast att dra in handlarna har ju en klar poäng. Då får ju EA garanterat veta exakt varför folk inte köper deras spel, och de lyssnar ju garanterat mer på handlarna än på spelarna.

Om folk bara slutar köpa spelen så kommer ju första bästa råtta på nått kontor kläcka ur sig idén att spelarna
A. Har dålig smak och inte förstår hur magnifika EA's spel är = Mer reklam
B. Inte tycker de är roliga = Mer onödig hype för att få folk att köpa skitspel som egentligen inte blivit bättre.
C. Bara är korkade.

Om handlarna istället protesterar och säger att "Folk kommer in och lämnar tillbaka spel på grund av er EULA, och vi förlorar pengar på det" så lär det ju ta betydligt mer skruv.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
hehe.. har ni inte kollat upp vad som gäller för MSN Messenger? Allt ni skriver/skickar/whatever får microsoft rätt till Skriver jag en programkod till en polare på msn, har dfem fullständigt rätt o ta patent på den

Nu använder jag inte instant messaging-program öht, men om man nu skulle vilja använda ett, vilka är då att rekommendera utan att man måste sälja sin själ?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

op - Tipsa kvällspressen osv om detta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Nu använder jag inte instant messaging-program öht, men om man nu skulle vilja använda ett, vilka är då att rekommendera utan att man måste sälja sin själ?

http://www.miranda-im.org/

Open source, gratis och stödjer både ICQ, MSN och diverse andra protokoll. (Lite OT kanske)

Vad gäller EA så .. vad ska man säga, dom är helt galna. Man blir mörkrädd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Nu använder jag inte instant messaging-program öht, men om man nu skulle vilja använda ett, vilka är då att rekommendera utan att man måste sälja sin själ?

Jabber. Problemet är att alla andra använder MSN.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Om folk bara slutar köpa spelen så kommer ju första bästa råtta på nått kontor kläcka ur sig idén att spelarna
A. Har dålig smak och inte förstår hur magnifika EA's spel är = Mer reklam
B. Inte tycker de är roliga = Mer onödig hype för att få folk att köpa skitspel som egentligen inte blivit bättre.
C. Bara är korkade.

Om handlarna istället protesterar och säger att "Folk kommer in och lämnar tillbaka spel på grund av er EULA, och vi förlorar pengar på det" så lär det ju ta betydligt mer skruv.

jag invänder mot ditt argument genom att påstå att EAs råttor redan konstaterat att svaret på påstående A, B & C är ja.

och som svar på det skickar EA ut en handlingsplan där säljarna instrueras om hur de hädanefter ska varna alla köpare för det som står i EULAN på ett så luddigt sätt att ingen begriper vad det handlar om, affärer som vägrar eller inte framför det tillräckligt obegripligt blir inte EA-certifierade återförsäljare och EA drar därmed in en klausul om vägran av återköp enligt denna i fall av brott mot riktlinjerna.

personligen hoppas jag på det, det kommer leda till en vidare kedja av händelser som förbättrar hela marknaden.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Det är till sånt här ett EU-medlemskap skulle kunna vara bra... Fast nänä, inte ett skit kommer hända. EA kommer likt Real och många andra företag helt obehindrat få full insikt i enorma mängder datorer.

Givetvis får man lämna tillbaka varan om man inte går med på eulan, sålänge du inte fått denna information när du köpte spelet, alternativt att det står uttryckligen på fodralet. En av de få riktigt bra användbara konsumentregler vi har!

Däremot är det nog värre om man köpt spelet direkt från EA, speciellt om det är amerikanska EA (och inte något svenskt dotterbolag som har hand om köpbiten). Är det dock från ett svenskt bolag du köpt produkten så borde ARN kunna skipa rättvisa.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

har jävlig lust att köpa och lämna tillbaks

Permalänk
Medlem

Är ganska säker på att EULA har nästa intill ingen juridisk vikt i Sverige ...

Orkar inte leta fram men jag vet att det var några prejudiserande fall för några år sedan då några programvaruföretag försökte använda EULA i ett rättsfall men inte fick något gehör för detta eftersom det inte likställdes med avtal i juridisk mening.

Permalänk
Medlem

Köpte, bröt förpackningen i butiken och började gapa direkt.

Inte ett knyst, pengarna tillbaka direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Köpte, bröt förpackningen i butiken och började gapa direkt.

Inte ett knyst, pengarna tillbaka direkt.

Haha, Så rätt.
Mycket kudos

Eloge till butiken också måste jag säga.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Köpte, bröt förpackningen i butiken och började gapa direkt.

Inte ett knyst, pengarna tillbaka direkt.

DAMN RIGHT!

Visa signatur

---