Permalänk

Nu har jag fått mitt SLI att fungera

Fick cleara Cmos o rycka batteriet ett par gånger sen fungerade det.
Jag kör fortfarande på mitt Neo 480watt agg men har dock inte klockat nånting alls.
En sak som e lite knas är att om man ska köra SLI med 8800 kort så kan man bara ha en sata disk. Man måste sätta sata kabeln i porten längst ut annars får inte 8800´s kylare plats

Men tänker sälja mitt moderkort och min processor och köpa ett ABIT IN9 32X-MAX WiFi och en E6600 istället.

Visa signatur

[i5 2500k@4.5Ghz][Gigabyte Z68MX-UD2-B3][2x4096Mb Corsair XMS3 2000mhz][Gigabyte GTX580 3xWindforce][Intel 80GB SSD][Corsair 520W][Samsung Syncmaster 2443BW 24"][Antec Three Hundred][Windows 7 Pro 64-bit]PS3 Mediaserver]

Permalänk
Inaktiv

Nytt bios 0505

ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/socket775/P5N-E%20SLI/

PRova på egen risk.

1. Add C1E function support for Conroe-L A-1 stepping CPU .
2. Support new CPU, please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=...
3. Support FSB 1333 CPU .
4. Fix CPR might fail when overclock too much.

Har ryktats att man inte kan ändra multipeln efter att ha installerat detta bios.

Permalänk

tackar

E4300 e fortfarande inte med på listan, lol
E4400 finns

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk

Är det någon som har haft problem med att hitta SATA2 diskar (som bootdisk) med detta kortet? Anlednigen att jag undrar är eftersom jag just har det problemet (söker hjälp i "Lagrings-forumet" och hoppas att detta inte anses som korspostning).

/S

Visa signatur

Livet är inget för nybörjare...

Permalänk

funkar inte att ändra multin enligt asus forum, flera som testat....

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Kollade just manualen, skulle man ta fel kontakt för de extra 4 pinnarna på ATX-kontakten skulle det blir för mycket spänning hur man än vrider och vänder.

Håller på byta till mig ett gammalt 7800GT istället för mitt passivt kylda Leadtek 7600GT (som jag får sälja senare). Det blir intressant att se vad det har för betydelse, kan få lite mer fart på både spel och luftrotation. Kanske avlastas moderkortet lite då det är separat strömkontakt. Nu råkade jag härma noacs system

Uppdaterat. Bytte grafikkort, satte på BG-flänsar på SB (en tunnare och en grövre). Riktade en 50mm fläkt mot NB. Resultatet: CPU oförändrad temperatur, moderkortstemp upp några grader på idle och ner 1 grad på full. Minnet funkar fortfarande lika kasst. Högre ljudnivå pga två nya fläktar. Vet inte om det var värt de extra 3dmark poängen. Funderar på att skifta tillbaka.
http://www.geting.se/viewimage.php?image=32655-SA400005.JPG
Skulle nog ha vänt på 50mm fläkten åt andra hållet. Ursäkta röran i lådan, jag är lite rörig av mig.

Permalänk
Inaktiv

jag kör en 80mm som står på mitt X800XL som blåser mot det NB-flänsen.

Permalänk
Medlem

Jag har en 60mm fläkt på min, funkar prima... Ska dock köpa en Thermalright Hr-05 chip.kylare och trycka dit.
Är det någon som har testat den nya biosversionen? Att man inte kan ändra multi. oroar mig lite, då jag ställt min på 8 i dagsläget och det skulle bli jobbigt att behöva köra den på 9

Permalänk

inte testat den ännu, men det med multin e lite jobbigt, kör min också på 8

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

Fick min igår tillsammans med en e4300.
Uppdaterade drivarna och körde upp cpun direkt över 3 ghz utan några problem alls. Inga problem alls med Minnet (Ocz soe urban 6400). Än så länge är jag supernöjd med kortet.

Permalänk
Medlem

Då var det min tur att få problem med detta kort då.

På senare tid så har min dator varit lite svår att starta.
Den har stått och vad jag trott varit i post och snurrat (skärmen förblir svart) och den startade kanske bara 70% av gångerna.
Detta trodde jag berodde på mitt grafikkort som är lite cp och härdade då ut. Nu på senare tid har procentchansen att starta datorn blivit kanske 2% (bara över en natt typ)
Jag tog då och lånade en polares 8800GTS pluggade in (med förhoppning om att det då skulle funka)
Jag lånade det på ett lan (lånade även med det hem oxå), under dom 2st uppstarter på lanet så funkade det klockrent och jag tänkte "yes, det va graffet" men så fort jag kommer hem så vill den inte starta alls, igen

Det lustiga är att datorn startar, grafikkortsfläkten går upp på 100% och skärmen är svart, men hårddiskarna surrar igång och det verkar enligt mig som att den bootar bara det att skärmen förblir svart...

Jag har testat att byta graffe, skärm dragit ur alla onödiga enheter (blir samma sak t.o.m utan minnen eller något (bara cpu och graffe)
någon som har tips?

Jag ska till och ringa komplett på måndag och det blir nog att skicka in hitills har det funkat klockrent för mig men detta var ju bedrövligt, blir nog ett P5B Deluxe om detta är rykt.

Permalänk
Medlem

Så där är det för mig också, den startar bara ibland. Nu börjar jag även få ranndom frysningar, vilket är jävligt irriterande.

Permalänk

Asus

Jag köpte ett P5N-E hade en massa problem,kunde inte installera spel,konstiga omstarter mitt i natten och undertiden jag spelade.
Dataföretaget där jag köpte datorn bytte allt började med moderkortet och fortsatte till allt utom lådan,installerade om systemet vet ej hur många gånger,de började tro att det gick spöken i datorn.
Efter tre veckor bytte de moderkort till ett Gigabyte GA-965P-DS4 och vipps så var alla problem lösta.
Jag är nu lite skeptisk till Asus så har ni ett P5N byt moderkortet och jag lovar alla problem blir som bortblåstqa......

Permalänk
Medlem

Random frysningaena försvan för mig när jag uppdaterade bios (och så länge jag inte använder dom gula minnesplatserna), dock tvärstopp nu Synd på ett annars finfint moderkort

Edit: -lillnicke, Asus gör mycket fina moderkort, dock så har detta kortets bios lite barnsjukdomar, dom flesta är fixade nu men det är ju som sagt fortfarande en del bekymmer.
har hitils varit mycket nöjd med mitt kort, har varit superstabilt och fritt från omstarter vid 400fsb 27/7.

Permalänk

men hur länge kan det gå tills man inte får byta eller lämna tillbaka moderkortet?

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

via distansköpslagen så har man väll en vecka (eller är det 2?), sedan måste du ju reklamera (har du köpt det av ett serriöst företag så brukar det inte vara så stora problem)

jag drog en chansning nu och beställde det sista P5B Del. från "fyndvaror för 1120:-
Är det inte fel på moderkortet och det dröjer mer än en vecka innan jag får reda på det (annars så skickar jag tillbaka deluxer på distansköpalagen) så ska jag reklamera för att det är instabilt. (om det är det när jag får tillbaka kortet)

Permalänk

ok, handlade mitt på komplett........

tänkte bara om kortet börjar klydda om en månad, haft det i 1-2mån redan..

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Inaktiv

Applet: Tråkigt ditt kort dog.

Triskelon1: Du har ju distansavtalslagen. Det är ju 14 dagar, sen beror det ju på om komplett tar tillbaks ett kort som använts i 2 veckor.

Om kortet är instabilt så blir det ju RMA.

Permalänk

ok, får väl bli rma om det strular, o hoppas på man kan byta upp sig till nåt annat isåfall, tack för svaret

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Inaktiv

Det är tyvärr många som har haft problem med kortet, men vi konsumenter har ju tre års reklamationsrätt. Jag väntar på ett nyare bios än 0505.

Permalänk

0505 gjorde inte mycket.....För Vista kanske

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

0401 är väl rekommenderat antar jag!

är det ingen annan som har haft lika tur som jag med kortet och kan ändra multipliern?

Visa signatur

Core 2 Duo E4300 1,8Ghz @ 3.4Ghz || Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet || Asus P5N-E SLI || XFX GeForce 7900GS 600M 256MB @ 630/1870 || Corsair PC5300 DDR2 2048MB 667 MHz || Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM + Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM || Tagan TurboJet 1100W || Samsung 24" LCD Widescreen

Permalänk
Medlem

Tjena, jag har läst i en här tråden som en galning.. Jag har också börjat få dom skummaste problem med detta kort.

I början när jag fick det (2-3 veckor sedan) så funkade det utmärket. några dagar efter började spel stänga av sig plötsligt så jag hamnade på skrivbordet.
efter ytterligare några dagar började datorn hänga sig totalt. och det blev bara stillbild så jag va tvungen att starta om den.

Nu när jag satt och surfade i firefox ikväll så hängde den sig helt. jag tänkte, jahopp får väl starta om. när jag loggat in han jag vara inne i windows kanske 6 sekunder innan den hängde sig igen.
Nu när jag startar om den så vill den köra CHKDSK vilket hänger sig/rapporterar fel/skyller på att det ej kan vidta åtgärder pga för lite hdd-utrymme/startar om sig plötsligt.

Jag har även fått bluesccreen i 0.5 sekunder innan den bootar om sig. han läsa att det står något med "minne", mer han jag inte se.

Jag har testat att sätta mina 2 minnen i dom svarta slotarna och har uppdaterat BIOS med EZ Flash 2 till 0401. hjälpte icke.

vafan ska jag göra? =( jag har inte råd med att det ska krångla
ska ringa komplett och höra om dom har några tips.

Permalänk
Medlem

kishkov
har du varit inne och mixtrat i bios nåt?
isåfall prova loada default.

vad har du för processor
minnen grafikkort med mera?

posta här!

Processor:
Minnen:
Grafikkort:
Hårddiskar:

Visa signatur

Core 2 Duo E4300 1,8Ghz @ 3.4Ghz || Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet || Asus P5N-E SLI || XFX GeForce 7900GS 600M 256MB @ 630/1870 || Corsair PC5300 DDR2 2048MB 667 MHz || Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM + Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM || Tagan TurboJet 1100W || Samsung 24" LCD Widescreen

Permalänk
Medlem

Hej!

Hade problem med mitt kort i början oxå, men nu e allt löst!
Började med att filer från windows fattades vid varje uppstart m.m.
Reparerade å installerade om hur många gånger som helst.
Flashade om BIOS te de senaste, å krabbade m.m.
Till slut så började hårddiskarna sluta svara i installationsprogramet te windows..

Slutade med att jag köpte en ny sata hårddisk å allt funkar helt kanon!!

MVH Jonas

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Static84
kishkov
har du varit inne och mixtrat i bios nåt?
isåfall prova loada default.

vad har du för processor
minnen grafikkort med mera?

posta här!

Processor:
Minnen:
Grafikkort:
Hårddiskar:

CPU: E4300 ,oklockad.
Minnen: TwinMOS PC5300 2x1024mb.
Grafikkort: Asus Radeon X1950pro 256mb, oklockat.
HDD: Samsung SpinPoint P120 250GB SATA2

UPDATE:
Har kört HUTILS på hårddisken utan att hitta något fel (tog en jäkla tid).
Just nu håller den på och kör memtest och det ser rätt oroväckande ut

Jag har aldrig kört memtest förut, men jag får så jävla mycket errors att jag börjar tro att det ska vara så O_o mitt skarpa sinne för logik säger dock att allt som det står ERROR på inte är särskillt bra.

hjälp?

UPDATE2:

Uppe i 15 244 162 544 errors
0 pass.

=/ betyder det att minnena är helt slut eller finns det nått sätt att åtgärda?

Permalänk
Inaktiv

Prova att höja spänningen (2.1V) till minnena och kör 5-5-5-15. Se också till att Command Rate är 2T. Den är 1T default.

P5N-E SLI är lite kinkig är minnena, men det är bara att prova.

Permalänk
Medlem

Jag testade att plocka ut en ut av minnena istället och köra memtest.
då funkade det utmärkt. Sate i den andra igen och körde memtest, men det blev fel igen.

så nu är jag rätt säker på att den ena stickan är kass.
blir att returnera.

Permalänk

testat dem en o en?
som du säger verkar du bara testat ena minnet för sig själv.....?

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triskelon1
testat dem en o en?
som du säger verkar du bara testat ena minnet för sig själv.....?

jupp, testade bara att dra det ena och då löste det sig. men oavsett om det bara är fel på 1 måste jag returnera båda iochmed att jag beställde det som ett dualkit. så det enda jag behövde veta va egentligen att nått av dom va kass.