Oblivion - Alchemy fråga

Permalänk
Medlem

Oblivion - Alchemy fråga

När jag gör en Posion har det ingen betydelse om jag har två, tre eller fyra olika ingredienser. Inte heller om jag har en eller flera av varje ingrediens, resultatet blir ändå det samma.
Beror detta på:
1. Dålig Skill?
2. Oscuros Oblivion Overhaul 1.3 modden?
3. Bugg?

Lev väl.

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem

det står ju vad varje ingrediens gör när man mixar de, o sen totalt vad potionen gör. om du får olika där ska de ju bli som de står annars så är de nog bugg.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X | ASUS ROG Ryujin II 360mm | ASUS ROG Crosshair X670E Hero | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | WD Black SN850X 2TB Gen 4 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart | AOC CU34G2X 144Hz |

Permalänk

jag har aldrig satt mig in i alchemy för jag stjäl eller hittar alla potions jag behöver, men jag har väldigt starkt för mig att även ifall man har flera växter av en sort så kan man bara använda en av varje sort i potions?

Permalänk
Medlem

Effekten blir inte starkare av att du har 3 ingredienser med samma effekt, det är bara slöseri. Och du använder aldrig mer än en av varje ingrediens till en potion. Du får fler potions istället (Tills en av ingredienserna tar slut).

Lite knasigt kanske att man inte får göra starkare potions.

Permalänk
Medlem

Jag tycker hela alchemy-upplägget suger purjo.
Själv använder jag kanske en eller två potions på ett helt spelvarv
- och då bara för att jag har glömt att skaffa mig "cure dicease" - spell.

Möjligen kan det vara intressant ur leveling-synpunkt, inte annars. Spells ftw!
Poison däremot, är mer intressant, imo.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag gillar alkemi.

Mina favoriter.

paralyze/silence/damage health/damage magicka (Ganska lätt poison att skapa).

Poisons mot fiender som har svaghet. (Kommer att tänka på shock mot daedra/dremora).

Double damage poisons.

Triple damage poisons. (Lite ovanligare).

Feather.

Restore health. (man har massor av dessa, och de är mycket bättre än potions efter ett tag).

Restore magicka. (Bättre än potions, man kan nu ha atronach som stjärnbild utan problem).

---

För nybörjaren gäller det att skapa en massa restore fatigue eftersom de är lättast att fixa, då ökar man snabbt i nivå. Gör även några restore health/magicka. Sen bör man skaffa alla fyra alkemiredskapen. Se till att bara göra meningsfulla potions/posions, inte något som ändrar attributes eller burden, fatigue och sånt. Allt står i manualen. En nybörjare bör inte kombinera mer än två ingredienser.