Mobiltelefon som fjärrkontroll?

Permalänk
Medlem

Mobiltelefon som fjärrkontroll?

Tja! hörde av lite polare att dom sett folk som byggt/gjort/flashat sina mobiltelefoner så att de även funkar som fjärrkontroller till till exempel TV.
nu undrar jag finns det något lite program för detta? eller snackar vi om en större ombyggnad av telefonen?
Har själv en m600i så antar att det är den jag hoppas det kan funka till.
Någon som hört, testat eller nått liknande om detta?

Permalänk
Medlem

jag har inte sett det till den versionen av UIQ

annars är det bara att installera ett program som utnyttjar din inbyggda IR (på toppen av telefonen)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

låter intressant faktiskt har själv en k800i telefon liksom så

Permalänk
Medlem

IR-enheten i mobiltelefoner är vad jag vet anpassade för korta sträckor (1-2 cm), medans fjärrkontroler är anpassade för flera meter.

Permalänk
Medlem

nästan rätt... ir på telefoner , datorer mm når längre än 1-2 cm...det brukar skrivas att man skall lägga dem med ca 20-30 cm avstånd...

jag har kört med ir-program på ett antal olika PDA: er och det har fungerar på långa avstånd

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Jag antar att det skickas mycket mer information mellan telefoner/datorer än från en fjärrkontroll och en TV. IR på telefoner är ju till för att skicka stora filer, fjärrkontroller sänder bara ut en impuls, så det borde ju gå på längre avstånd.

Permalänk
Medlem

skulle tv apparaterna köra bluetooth hade det nog inte varit så svårt iaf

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

jag har oxå letat efter det här... min polare laddade hem en programvara för längesen till den första? kameramobilen från nokia(tegelsten med slide funktion). Men sen har jag inte hört eller sett nå mer av det. Tyvärr kommer han inte ihåg vad det där programmet heter. Den funkade btw på iaf 3-4 meter.

Visa signatur

Asus P6X58D-E | Core i7 950 | 12GB Corsair XMS3 | 120GB OCZ Vertex 2 ssd | Zotac GTX480 | Corsair 750W HX | Antec P183 | Cooler master V8 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p1n6
http://shop.psiloc.com/en/Application,65545,Psiloc+Total+irRe...

funkar dock bara till symbian

inte aktuellt i detta fallet eftersom M600i har symbian 9.1 och UIQ3 vilket inte stödjs av irRemote

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Någon fler som kan ge tipps på programvaror som medger att en SE W800 kan användas som ir-fjärrkontroll?

Permalänk

Ganska säker på att detta inte går att göra mha Java-program, det krävs nog en symbian-lur som klarar c++ osv.

Kommer säkert till m600:an också om det är någon utvecklare som känner att det är kul att lägga lite tid på detta.

Iof borde det väl gå med en hårdare flashning men då se/nokia:s egna op-system inte ligger ute kan det nog vara lite väl mycket jobb...