Permalänk
Medlem

Flasha bios utan floppy!?!

Hej, ska få snart min nya dator med Windows vista, Asus striker extreme och Core 2. Men hur ska jag flasha till senaste bios när jag inte har någon floppy?

Finns det ngn program man kan flasha bios med i Windows vista ? Är total noob i bios flashning och behöver hjälp från hand.

Tack för alla svar! Google räckte inte för mig denhär gången

MvH DarKzy

Permalänk

Titta i bruksanvisningen.
Har för mig att det finns tre olika sätt att flasha.
Ett windowsbaserat program bl.a.
Via USB är en möjlighet.

Kolla hemsidan för hjälp.

Permalänk
Medlem

Har mejlat till Asus men fått ingen hjälp. Finns det ingen här som vet ?

Permalänk
Medlem

du får med asus update mm på drivrutinsskivan.. mycket enkelt

Permalänk

ja updaterade mitt mobo i windows miljö..tankade bios från asus hemsida och sen mata in de i asus update..enklare kan det inte bli

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Ok! Tack så mycket! Finns det ngn sätt att ladda hem "Asus update" utan skivan ?

Permalänk
Medlem

Yepp, kolla på Asus hemsida. Leta reda på din model så ska du hitta alla saker som finns med på drivrutins CDn.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Hej! Fick min dator idag, men det finns ingen Asus update i skivan!! Om jag laddar ner det är det säkert att det funkkar med Asus striker extreme och Windows vista 32bit ?

Permalänk

usb-minne ftw.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

ahh hittade asus update på skivan

Permalänk
Medlem

Du hade ingen plan på att kolla manualen som följer med moderkortet innan du fick värsta paniken och började skapa trådar om sånt som står stort o klart i manualen?

Permalänk
Medlem

detta med usb flashning har ja inte fått att fungera faktiskt, har ju fat system på minnet, och jag går in i alt-f2 alternativt update inne i bios, men den hittar inte minnet? har provat med 2st.

sry stealar lite

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Synd att ASUS servrar är de långsammaste som finns Försöker få ner en ny Updateter men lyckas aldrig.

Lånar tråden lite. Körde på ett beta-BIOS ett tag till mitt ASUS-kort, i väntan på ett riktigt BIOS, körde betat eftersom det var det enda som då stödde mina minnen. Nu när jag ska flasha till nyare så säger ASUS flash toolen att det nya bioset är äldre än mitt beta-BIOS, även fast det just släppts.... Updatern vägrar updatera och hänvisar till DOS-flashning. Nu har jag ingen diskettstation eller USB-minne

Vet någon hur man löser det?

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Du väljer Options i listan och trycker Next. Där klickar du i "BIOS Downgradable" sen Next igen.

Bara att tuta och köra sen.

Permalänk
Medlem

TACK! att det var så enkelt, satt och sura på ASUS ett tag där. TACK!

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk

Har kört med asus moderkort i 6 år i rad och har alltid bara kört med deras windows program för att ny bios och det har aldrig krånglat. ska även fungera i vista utan problem vad jag vet.

Visa signatur

H€n®i©

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
detta med usb flashning har ja inte fått att fungera faktiskt, har ju fat system på minnet, och jag går in i alt-f2 alternativt update inne i bios, men den hittar inte minnet? har provat med 2st.

sry stealar lite

Lånar tråden lite....jag har också problem med usb-flashning....någon som lyckats och kan förklara!?

Permalänk
Medlem

Mitt p5b har kajkat på den där fronten, systemet fryser totalt när jag ska köra Ezflash med usb minnet ...sikket skit måste använda floppyn, såå mycke för lätta flashningen

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

usb minnet ska först formateras och sen lägga över startfilen, sys filen, och bootfilen

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem

hmm sysfilen startfilen? vilka är det, har jag inte läst om nånstans!

vet ju att man ska lägga in biosen, så långt har jag ju hajjat samt att man måste ha fat på minnet för att det sak funka, och det har jag ju för det stöder inte ens NTFS men vilka andra filer menar du?

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

alltså att göra usbminnet bootbar precis som en diskett
för att sen i bios välja usb som första boot det är ju så disketten
gör vid flash

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem

ok ok , då hajjar jag .... men alltså, det ska juh gå att välja minnet i Ezflash också , och sen uppdatera därifrån direkt.. men då hänger det sig bara .. :/

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
ok ok , då hajjar jag .... men alltså, det ska juh gå att välja minnet i Ezflash också , och sen uppdatera därifrån direkt.. men då hänger det sig bara .. :/

tyvärr så har jag aldrig råkat ut för det men troligen så går det bättre i en ren boot

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem

okidoki får väl la göra det som en boot istället då

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Inaktiv

Asus moderkort som är relativt nya kan uppdateras med USB-minne
Edit: Men det kanske redan har sagts

Permalänk
Medlem

precis, det är ju det vi har diskuterat!

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.