OCZ lanserar nytt minne

Permalänk

Nu struntar jag i fullständigt i hur ett par amatörjournalister på SweC skriver utan jag vänder mig direkt till OCZ.

På deras hemsida skriver OCZ följande:

Citat:

OCZ
New OCZ PC2-6400 Memory Modules are NVIDIA nForce SLI Certified resulting in better performance with select NVIDIA nForce motherboards

OCZ skriver tydligt att minnena har dessa egenskaper: att de är SLI-certifierade ... som ger resultat av bättre prestanda med Nvidia-nforce-moderkort.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
Nu struntar jag i fullständigt i hur ett par amatörjournalister på SweC skriver utan jag vänder mig direkt till OCZ.

På deras hemsida skriver OCZ följande:

OCZ skriver tydligt att minnena har dessa egenskaper: att de är SLI-certifierade ... som ger resultat av bättre prestanda med Nvidia-nforce-moderkort.

SLI-certifiering är enligt Nvida först och främst att Nvidia har testat produkten och godkänt den (gäller alla "SLI"-produkter).

För minnen innebär det även att de har programmerats med profiler för att optimera minnesprestandan (de inställningar tillverkaren anser är optimala). En SLI-certifiering innebär inte att minnena ger bättre prestanda än fysiskt likadana minnen (samma kretsar), men om man går in i bios på vissa Nvidia-nforce moderkort kan man aktivera dessa profiler. Skulle man manuellt ställa in dessa själv får man självklart exakt samma prestanda. Ändrar man inget får man inte bättre prestanda utan det kräver i regel en aktiv handling.

EPP-minnen (SLI) är enbart till som hjälp för de som inte vet hur man skall optimera minnesinställningarna. Finns olika profiler inklusive sådana som överklockar både minne och processor. Alltså framförallt hjälp för de som inte vet hur man skall ställa in dessa och även för att t.ex. mer avancerade användare skall få "bra" inställningar att påbörja sina egna överklockningar.

Vanligen är annars minnen programmerade med SPD (dvs anger för moderkortet vilka minnesinställningar dessa skall ha t.ex. 5-5-5-15 osv).
Det finns dock utrymme för mer programmering än detta och det är här Nvidia tillsammans med diverse minnestillverkare har kommit överens om att utöka programmeringen.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
Nu struntar jag i fullständigt i hur ett par amatörjournalister på SweC skriver utan jag vänder mig direkt till OCZ.

På deras hemsida skriver OCZ följande:

OCZ skriver tydligt att minnena har dessa egenskaper: att de är SLI-certifierade ... som ger resultat av bättre prestanda med Nvidia-nforce-moderkort.

Så om OCZ skriver att deras minnen är "det där lilla extra" så är det så, punkt slut?

Så om microsoft säger att deras oprativsystem är det bästa, så är det så, punkt slut?

Permalänk
Medlem

Men menar dom att SLI-certifieringen gör SLI-grafiken bättre, alltså ger den bättre prestanda i SLI eller menar dom att SLI-moderkort får bättre prestanda som är helt skilda saker.

Om de menar det senare så tycker jag att dom syftar på fel sak. Även om de menar att SLI-moderkort får bättre prestanda med dessa minnen så är det väl egentligen fel de också. Då ska ju moderkort utan SLI inte få någon bättre prestanda med dessa minnen då utan bara SLI-moderkort, eller hur?!

Jag fattar inte vart SLI-kommer in i bilden med ett par minnen. Jag kan förstå att ett moderkort får bättre prestanda med bra minnen och såklart hela systemet också då, men det är lite långsökt att kalla det för SLI-certifierade minnen, det kan man inte komma ifrån.

Skrattretande är det samtidigt som det är förvirrande.

Själv skulle jag köpt ett par sånna här minnen och en E4300:
PQI PC6400 1GB
http://www.multitronic.se/showprod.php?prod_id=P%2F800%2F1%2F...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Men menar dom att SLI-certifieringen gör SLI-grafiken bättre, alltså ger den bättre prestanda i SLI eller menar dom att SLI-moderkort får bättre prestanda som är helt skilda saker.

Om de menar det senare så tycker jag att dom syftar på fel sak. Även om de menar att SLI-moderkort får bättre prestanda med dessa minnen så är det väl egentligen fel de också. Då ska ju moderkort utan SLI inte få någon bättre prestanda med dessa minnen då utan bara SLI-moderkort, eller hur?!

Jag fattar inte vart SLI-kommer in i bilden med ett par minnen. Jag kan förstå att ett moderkort får bättre prestanda med bra minnen och såklart hela systemet också då, men det är lite långsökt att kalla det för SLI-certifierade minnen, det kan man inte komma ifrån.

Skrattretande är det samtidigt som det är förvirrande.

Själv skulle jag köpt ett par sånna här minnen och en E4300:
PQI PC6400 1GB
http://www.multitronic.se/showprod.php?prod_id=P%2F800%2F1%2F...

Om du tog dig tid till att läsa vad KnightCharger skrev två poster upp innan du skrev skulle du sluppit skriva något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Om du tog dig tid till att läsa vad KnightCharger skrev två poster upp innan du skrev skulle du sluppit skriva något.

Jo jag förstår inlägget men jag förstår ändå inte vart SLI kommer in i bilden.
SLI-moderkort skulle jag kunna sträcka mig till att förstår certifiering för men absolut inte "alla SLI-produkter". Vad som nu menas med det. SLI förekommer enligt mig endast på moderkort och grafikkort, som är själva förutsättningen för att SLI ska funka. Så "alla SLI-produkter" förstår jag fortfarande inte vad de menar med och vart minnena kommer in. Bara för att minnena automatiskt ställer in sig på maximal prestanda betyder väl inte att de ska vara SLI-certifierade?!

Det skulle ju betyda att om man byggde in överklocknignsprofiler direkt på en CPU skulle även den bli SLI-certifierad enligt OCZ?

Jag förstår vart de vill försöka komma, jag håller bara inte med deras resonemang. Missvisande certifiering så de bara ryker om det enligt mig.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.