Permalänk
Medlem

Nätagg till Dell

Jag skulle behöva ett nytt nätaggregat till min Dell Dimension 8300, pga att jag tänkte köpa ett bättre grafikkort. Men vad jag förstår så är det inte så enkelt att byta nätagg i dell burkar eftersom de inte är standard. Det kanske rentav inte är möjligt? Eftersom det endast är dell själva som säljer reservdelar till deras datorer så är väl inte utbudet särskilt stort. Jag har letat överallt men fortfarande inte hitta något. Någon som har något förslag?

Permalänk
Medlem

Hur vet du att du måste byta ut agget?

Agget är ett standard agg.. men baksidan på lådan kan ställa till problem om agget har en powerknapp.. titta bak på lådan så ser du vad jag menar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag behöver byta ut agget för att grafikkortet kräver minst 300W och mitt nuvarande agg är bara på 250W.

Alltså mitt nuvarande agg har ingen powerknapp, däremot när jag gick till en datorbutik och köpte ett standardagg för att kolla om det skulle kunna passa så hade det agget powerknapp, dessutom passade inte det agget i chassit, strömuttaget blev liksom gömt bakom chassit.

Permalänk
Medlem

DELLS 250 watts agget ska lämna närmre 345 watt vad jag fått höra...

Om du kollar på lite agg så ser du att nätbrunnen kan skifta lite var den sitter..

Vad är det för ett grafikkort du ska skaffa?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jaha okej, varför är det så? Varför står det 250W om det är 345?
Grafikkortet jag ska skaffa är antingen ett Geforce 7600GT eller ett ATI Radeon RX1650 Pro. 7600GT kräver 300W och RX1650 Pro kräver 350W.

Permalänk
Medlem

DELL anger någon form av "average" effekt..

Men prova först innan du springer iväg & köper nytt agg.. Återkom gärna & berätta hur det gick.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Vad händer om jag sätter in ett kort som kräver mer än vad datorn klarar av?

Permalänk

Den kan startas om titt som tätt, typ

Visa signatur

Intel E6600 |Crosair 2 GB DDR2 PC6400 (2x1024MB) | Sapphire ATI Radeon X1900GT 256MB GDDR3 | Asus P5W DH DELUX | Hiper M 530 W |Seagate 7200.10 320GB | Antec Nine Hundred Gamer Case

Permalänk
Medlem

Okej, men det kan inte hända någonting med kortet, jag menar så att jag kan lämna tillbaka det till affären ifall det inte fungerar?

Permalänk
Inaktiv

nejdå.. det är som att köra bil utan bensin.. inget kommer att smälla

Permalänk
Medlem

Har också Dell Dimension 8300 och haft problem med nätdelens fläkt under en längre tid. Fläkten "hackar" hela tiden, lät som en Jetplan och bestämde mig för byta ut den.
Blev en FSP 400W:
FSP 400W

Valde denna för jag trodde FSP on/off knapp skulle passa in och inte behöver göra ingrepp på chassit. Men tyvärr gick det inte som jag trodde.

Problemet som jag fick, var FSP nätdels on/off knapp som inte passade in på chassit baksida och använde en tång för böja plåten utåt tills kunde komma åt on/off knappen eller stod i vägen.
Andra problemet är kablarna stod ivägen, så kunde inte stänga chassit och fick binda fast kablarna vid chassit.

Fast FSP är inte lika tyst som jag trodde, så länge min dator ligger på idle är den tyst och när datorn arbetar på för fullt. Så går fläkten på för fullt och låter ännu mycket högre än dells nätdel jag hade.

Hoppas detta tar kål på alla spekulationer om Dells inte använder standard ATX nätdel.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Jag är inne på samma linje som bejgen. Jag har en likadan dator som han (Dell Dimension 8300).

Till att börja med: att ha en Dell dator är rätt kul i början men när åren går och man vill själv börja uppgradera den, inser man mer och mer att man har skrivit på kontrakt med Djävulen.

Först var jag inne på att helt enkelt köpa ny dator men en kompis till mig, som jobbar som nätverksadmin, tyckte nog att jag kunde spara lite pengar om jag bara slängde in ett nytt grafikkort och 1 GB minne till, så kommer jag nog ha en maskin som hänger med ett tag till.

Grafikkorteten jag är intresserad av är Sapphire Radeon X1950PRO 512MB eller Gainward GeForce 7800GS 512MB.

Grejen är ju den då att ett nytt nätaggregat måste installeras. Den jag har ligger på 250W och räcker inte till. Jag köpte en extra hårddisk för ca 1 år sedan och det har hänt att den bootat om helt plötsligt.

Nu såg jag XPerion hade lyckats "knöka" in FSP 400W. Fungerar det bra?

Är det någon som har ett annat förslag på nätaggregat?

Är det nån som försökt beställa från Dell (jag har inte lyckats hitta några nätaggregat på deras hemsida).

Permalänk
Medlem

Jag har försökt beställa från Dell, jag hittade inte heller något på deras hemsida och det är ju inga andra som får sälja Dell produkter, så jag ringde till dom. Då sa dom att det mesta aggregatet som passar min dator Dimension 8300 var ett aggregat på 295W. Så det sket jag i.

Permalänk
Medlem

Beror på hur långt du är beredd att gå, men det borde gå fint att modda in ett annat agg. I värsta fall får du kapa/klippa lite plåt. Alternativt köra utan chassi-sida.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Tur då att jag jobbar i en verkstad. Här finns både plåtsaxar och slipmaskiner.

Ok, jaga rätt på ett nätaggregat, installera det här på jobbet, kolla att allt fungerar, köpa grafikkort och minne. Ha skoj!

Så ser det ut att bli.

UPDATE!

Jag köpte ett 400W nätagg med samma dimensioner som det förra, men kontakten och powerknappen var inte anpassad till Dells låda. Men det gick att skära bort en liten bit med vinkelslip (ja, jag hade packat in alla delar noga med tejp och papp, så att inga metalflisor flög in i själva maskineriet), sen passade nätagget perfekt.

Efter det köpte jag mig ett Sapphire Radeon X1950PRO 512MB AGP plus 1GB RAM till gamlingen. Körde igång det och allt fungerar perfekt. Gamlingen har fått ett förlängt liv. Härligt att se Oblivion i sin prakt.

Så ni som också sitter på gamla Dell Dimension maskiner, det finns hopp för er. Sparade pengar. Det verkar som jag inte behöver köpa ny dator på ett bra tag. Nu ska jag spana in en ny skärm istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isso
Så ni som också sitter på gamla Dell Dimension maskiner, det finns hopp för er.

Jag har en dimension 8300 också, och jag hade precis insett att jag måste sälja mitt nya grafikkort p.g.a. att jag bara har ett 295W nätagg och datorn stannar helt när man spelar. Men om det är som du säger, att man kan peta in ett nytt nätagg med lite "våld" så kanske detta är ett alternativ.. nu undrar jag bara om jag som hemmaboende med normal verktygslåda kan fixa det? Och skulle gärna vilja ha tips på bra nättagg till rimligt pris! Vore jätte tacksam för all hjälp!

Visa signatur

Dell Dimension 8300, Pentium 4, CPU: 2.8Ghz, 1.5Gb RAM, GeForce 7600GT, 160Gb Hårddisk

Permalänk
Medlem

Har du en vinkelslip hemma så ska det inte vara några problem, men det är ju inte alla som har det. Nackdel med vinkelslip är att det flyger iväg en massa järnflisor, så man måste vara noga med att skydda moderkortet. Jag har skyddspapp på jobbet plus en massa tejp. Varenda hål på baksidan av lådan tejpade jag för. Det ska påpekas att jag inte använde en stor vinkelslip. på jobbet har vi en liten jäkel för finmekanik. Vi pratar inte om att "kapa av tack på bilar"

En ordentlig plåtsax skulle också kunna vara bra, inga flisor. Problemet ät att det blir rätt svårt att komma till.

Annars kan det kanske vara lite krångligt med den vanliga verkygslådan där hemma. Kanske en bågfil? Du kanske känner någon som jobbar på en verkstad eller liknande, som du kan få lite hjälp av?

Metallbiten jag tog bort var 45 X 50 mm. Sen passade nätagget perfekt. Lådan i sig är standard. Det är bara utformningen på den som är lite (Dell) mysko. När man väl har tagit bort den ska man vara noga med att grada kanterna, dels så man inte själv skär sig och dels så att kontakten på nätagget verkligen får plats.

Jag köpte ett billigt Sweex nätagg på 400W för 495 kr på JME data. Kanske inte det bästa märket men det fungerar bra här. Dimensionerna på den är densamma som för Dells egna.

Om du vill kan jag skicka en bild på hur det ser ut på min maskin. Jag har till och med sparat metallbiten jag skar bort.

Permalänk
Medlem

Du får jätte gärna skicka in en bild på hur det ser ut på din maskin! För jag är rätt säker på att det är strömens fel.. ska iofs testa att koppla ur cd-romerna och ena hårddisken och se (vet inte ifall det ens hjälper iofs då jag bara har ett nätagg på 295W och kortet kräver 350W, men ska testa iaf) Men som sagt, gärna bild, och Sweex nätagg hade samma dimensioner sa du? ok ska kolla upp det då!

update:

vad tror du om denna?: http://www.webhallen.com/prod.php?id=27242

Visa signatur

Dell Dimension 8300, Pentium 4, CPU: 2.8Ghz, 1.5Gb RAM, GeForce 7600GT, 160Gb Hårddisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LexMicke
Du får jätte gärna skicka in en bild på hur det ser ut på din maskin! För jag är rätt säker på att det är strömens fel.. ska iofs testa att koppla ur cd-romerna och ena hårddisken och se (vet inte ifall det ens hjälper iofs då jag bara har ett nätagg på 295W och kortet kräver 350W, men ska testa iaf) Men som sagt, gärna bild, och Sweex nätagg hade samma dimensioner sa du? ok ska kolla upp det då!

update:

vad tror du om denna?: http://www.webhallen.com/prod.php?id=27242

Skulle hellre valt denna framför Sweex:
FSP Group 400PNF 400W
Själv har jag den (läs mitt inlägg ovan), eftersom jag har inga "skär verktyg" hemma och använde en tång för böja plåten utåt. Visst ser det fult med plåten böjda utåt, men bryr mig inte om det och vistigast är det funegrar.
Det negativa är fläkten låter högt när datorn jobbar på för fullt, men beror nog på dåligt luftgenomströmming inne i chassit och inget som stör mig precis.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Skulle hellre valt denna framför Sweex:
FSP Group 400PNF 400W
Själv har jag den

Okej, för någon frågade mig hur jag tänkt lösa problemet ifall kontakten inte passar till sjäkva moderkortet, nåt om att till dell passar "20-pin" eller "20+4-pin" till som han sa "main motherboard connector" men uppenbarligen så hade den du la en länk till en sån kontakt för din dell dator funkar ju. Men skulle gärna vilja veta så man är säker liksom

Visa signatur

Dell Dimension 8300, Pentium 4, CPU: 2.8Ghz, 1.5Gb RAM, GeForce 7600GT, 160Gb Hårddisk

Permalänk
Medlem

Jag brukade ha en Dimension 8400 Men den var hel skumm... Skulle sätta in en fläkt för att kyla datorn men då gick CPU fläkten i övervarv lät som ett jumbojet som om den skällde på mig eller nåt =/

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 5,2Ghz || Asrock P67 Extreme 4 || MSI GeForce GTX 580 FrozrII OC ||8GB Corsair XMS3 1600mhz 320GB Samsung SpinPoint F4 || 2TB Seagate Green || 500GB WD Green || Windows 7 Ultimate 64-Bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LexMicke
Okej, för någon frågade mig hur jag tänkt lösa problemet ifall kontakten inte passar till sjäkva moderkortet, nåt om att till dell passar "20-pin" eller "20+4-pin" till som han sa "main motherboard connector" men uppenbarligen så hade den du la en länk till en sån kontakt för din dell dator funkar ju. Men skulle gärna vilja veta så man är säker liksom

Man splittar upp 20+4 pins och kopplar endast in 20 pin till moderkortet. Den extra 4 pin behöver man inte bry sig om och som du sagt, min dator fungerar och har gjort det i flera måndader nu.

FSP 20+4 pin

Du ser på bilden längst upp till höger sidan hur 24 pins kontakten splittar upp till 20 pins.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Man splittar upp 20+4 pins och kopplar endast in 20 pin till moderkortet. Den extra 4 pin behöver man inte bry sig om

aha! då är jag med. Ja man såg på bilden hur dom där 4 vara lösa, så det är bara 20pin man sticker in, ok. Ska köpa det där nätagget från liontech på torsdag, så jag uppdaterar då hur det gått

tack för all hjälp!

update:

Börjat fundera på om det där 400W kommer räcka för att orka med geforce 7600GT? Läste just på den klistrade tråden om nätagg att den bara ger 350W i output?

update 2:

Köpte ett Ace Raw idag, men ska genast lämna tillbaka det efter allt jag hört om det
Bestält ett FSP 400W nu och ska installera det så fort det kommer

Visa signatur

Dell Dimension 8300, Pentium 4, CPU: 2.8Ghz, 1.5Gb RAM, GeForce 7600GT, 160Gb Hårddisk

Permalänk
Medlem

Här har jag lite bilder på hur det ser ut efter mitt ingrepp. OBS! Jag är ingen proffsfotograf.

Först, metall biten jag skar ut
http://suprfile.com/src/1/73wejwv/Metallbit.jpg

Bild på hur det nu ser ut på baksidan
http://suprfile.com/src/1/73wfua3/Nätagget.jpg

Metallbiten satt där sladden nu går in.

Och en bild på datorn öppnad med det nya agget installerat
http://suprfile.com/src/1/73wgxo2/Open.jpg

Dessa bilder kan kanske inspirera andra

Permalänk
Medlem

Nu kanske folket med nollkoll som påstår att DELL inte kör med standard ATX agg numera i en del maskiner kan vara tysta?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nu kanske folket med nollkoll som påstår att DELL inte kör med standard ATX agg numera i en del maskiner kan vara tysta?

Jag har haft en gamma optiplex och den hade standard ATX nätagg lyst som satan också det gällde också mitt nyare agg väldigt tyst

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 5,2Ghz || Asrock P67 Extreme 4 || MSI GeForce GTX 580 FrozrII OC ||8GB Corsair XMS3 1600mhz 320GB Samsung SpinPoint F4 || 2TB Seagate Green || 500GB WD Green || Windows 7 Ultimate 64-Bit

Permalänk

Nån som köpte Sweex Nätaggregatet? http://www.webhallen.com/prod.php?id=27242 Är sugen på att köra det till min dell då Dell har otroligt dålig kylning för chassit original och den här har tydligen en fläkt som är riktad mot grafikkortet... Hittar inte måtten på nätaggregatet nånstans nån som vet vilka mått det har om det e samma som dells? Annars får det bli ett FSB Aggregat som nämnts ovanför, kan du som la in bilderna på hur du gjorde det för att få det att passa lägga in dom igen för länkarna har slutat att fungera =(. Och ni som kör med X1950 Pro AGP, andvänder ni originalkylningen till kortet i erat Dimension 8300 chassi? Funkar det bra? För mitt gamla Radeon 9800 pro håller på o brinna upp i min Dell Låda så man vet om man behöver köpa en Zhalman eller liknande till det nya kortet.

Update:
Testade att smälla in ett 400w nätaggregat i datorn och sen dess har den inte vart sig lik, inte mkt som funkar =( med andra ord, uppdatera en dell på egen risk! Precis slängt 2000 spänn åt h*vete!

MVH
Rob