Permalänk
Medlem

1495:- för turbo 3g modem?

Har funderat ett tag på 3's turbog 3g internettjänst, men att modemet kostar 99:- / månad eller 1495:- är ju helt galet. Inte konstigt att dom kan göra reklam för 199:-/månad om det nu tillkommer andra kostnader..

Nu till frågan: Kan man få tag på ett sådant modem från någon annan stans?

Permalänk

Du kan köpa det löst, men då kostar det ungefär mellan 3000-4000:-

Permalänk
Medlem

Kan man inte surfa med en 3g telefon som man kopplar med blåtand mot dator. Läste lite kort om det men vet inte vad som krävs utöver en telefon med 3g och en dator med blåtand.

Kan någon fylla på med information om hur det funkar?

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flippin
Kan man inte surfa med en 3g telefon som man kopplar med blåtand mot dator. Läste lite kort om det men vet inte vad som krävs utöver en telefon med 3g och en dator med blåtand.

Kan någon fylla på med information om hur det funkar?

Sålänge telefonen har inbyggt modem så fungerar det utmärkt. Man brukar antingen kunna ansluta till datorn via bluetooth, IR eller med kabel. Man brukar få med mjukvara för detta med telefonen. Kör själv på detta vis när det inte finns andra alternativ att tillgå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Du kan köpa det löst, men då kostar det ungefär mellan 3000-4000:-

nja, 1495:- som jag skrev

Jag har för mig att man inte kunde få 3's bredbandstjänst om man inte använde usb-modem. Att man skulle välja deras andra tjänster (nån påbyggnadstjänst på befintligt abonnemang) om man ville ansluta via en telefon

Dessutom kan man väl inte ringa från den då? Vilket i så fall innebär att jag behöver skaffa en telefon att ha som modem (som dessutom stöder Turbo 3g)

Permalänk
Medlem

Det borde kunna ringa samtidigt. Annars är väl turbo3g relativt nytt och är långt ifrån utbyggt överallt jag skulle vänta eller satsa på "vanlig" 3g.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X00L
Sålänge telefonen har inbyggt modem så fungerar det utmärkt. Man brukar antingen kunna ansluta till datorn via bluetooth, IR eller med kabel. Man brukar få med mjukvara för detta med telefonen. Kör själv på detta vis när det inte finns andra alternativ att tillgå.

Vad har du för abonnemang när du kör på detta då?

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flippin
Vad har du för abonnemang när du kör på detta då?

Kör med kontantkort. Alla operatörer har stöd för antingen GPRS eller 3G.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
nja, 1495:- som jag skrev

Jag har för mig att man inte kunde få 3's bredbandstjänst om man inte använde usb-modem. Att man skulle välja deras andra tjänster (nån påbyggnadstjänst på befintligt abonnemang) om man ville ansluta via en telefon

Dessutom kan man väl inte ringa från den då? Vilket i så fall innebär att jag behöver skaffa en telefon att ha som modem (som dessutom stöder Turbo 3g)

Det kostar mellan 3000-4000:- helt rent. Tre's, tele2's etc är subventionerade. Så det du betalar är inte marknadspriset.

Permalänk

Tre har visst ett Turbo 3G PC-card så du behöver inte använda usb.

Har det själv och det funkar kanon

Permalänk
Medlem

Du kan använda en telefon som modem, förutsatt att det är en 3g-telefon.
Du kan använda vilken 3g-telefon som helst som modem om du har ett 3gabonnemang.

Anledningen till att du måste välja ett tillvalspaket om du ska ha telefonen som ett modem är för kostnadens skull. I abonnemangets grundutförandet kostar det ju ca 15 kr/mb. Man köper alltså ett datapaket, med fri data eller någon begränsning som man betalar lite varje månad för.

Om du köper ett mobiltbredbandspaket från 3, så skulle du kunna ringa från kortet, men inte från modemet, eftersom det inte har telefonfunktioner.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Det kostar mellan 3000-4000:- helt rent. Tre's, tele2's etc är subventionerade. Så det du betalar är inte marknadspriset.

nja, jag kollade upp det. enligt prisjakt cirka 2500kr

Permalänk
Medlem

Re: 1495:- för turbo 3g modem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Har funderat ett tag på 3's turbog 3g internettjänst, men att modemet kostar 99:- / månad eller 1495:- är ju helt galet. Inte konstigt att dom kan göra reklam för 199:-/månad om det nu tillkommer andra kostnader..

Nu till frågan: Kan man få tag på ett sådant modem från någon annan stans?

1495 kr tycker jag är billigt för ett usbmodem med EDGE, UMTS och HSDPA stöd. Finns att köpa exakt samma modem för 2500 kr om du kollar prisjakt. Om du skaffar det hos tre så kommer nog de att skicka uppgradering av modemet när de lanserar 7 mbit om det inte redan har stöd för det.
Tycker du det är för dyrt så kolla tradera eller ebay.

Permalänk
Medlem

Skaffade det här abbet för ett par dagar sedan.

Enligt Tre så kan man endast använda deras abbonemang med deras Tre-modem.
Vidare så går det inte att skaffa abbonemanget /UTAN/ deras usb-modem.. du har bara valet att köpa det för 1500kr eller 99kr/mån i 12mån så det finns inte något val även om det eventuellt kan fungera med andra modem.

/Raz

Permalänk
Medlem

Vissa datorer kommer numera också med hsdpa inbyggt.
Titta lite på dell latitude d420 och under batteriet fanns det simkort platts.
Finns fujitsu siemsn som också har det.

Om jag inte minns fel så gjorde de reklam att man kunde använda de datorerna med deras abb, fast de kanske var tele2.

Men om man laddar in tre's vanliga inställningar i t.ex. en htc telefon som har stöd för hsdpa och kopplar upp den via usb sladd då blåtand kan bli aningen segt.

Eller om man köper ett hsdpa kort från ebay.
http://cgi.ebay.com/NEW-In-Box-UNLOCKED-SIERRA-860-QUAD-BAND-...

Står t.ex. att de funkar med telia och tele2

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.