Ska jag vara mindre gubbe och skaffa min bror ett WoW-account?

Permalänk

Låter som en sjukt dålig idé, med tanke på hur hans situation ser ut för tillfället; röstade givetvis nej. Om du vill göra honom glad får du nog hitta på något annat. Beställ ett armborst till honom?

Visa signatur

CPU: C2D E6600 Graffe: 8800GTX Ljud: SB X-Fi XG Minne: OCZ Platinum DDR2 PC6400 2048MB Känsla: Fisljummen

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror nog "Nej" är det bästa valet tills vidare..

En timme läxläsning eller motion = en timme wow skulle kanske få fart på honom annars

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Klart grabben ska få spela WoW, pegi har satt 12+ års gräns på det så klart han har åldern inne det är ju från person till person hur man blir dragen till det.
Men som någon sa tidigare så finns ju faktiskt parent control, använd det i början så kommer nog allt gå bra

1 timmes WoW spelande kräver 2 timmars motionerande eller något dylikt.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

few

klart som fan du ska låta han spela, se det från den ljusa sida låt han nöra spelet i se så där 1-2 månader är han duktig så levelar han fort sedan byt bara pass så kan du lira sedan . va inte duktig va självisk

Permalänk
Medlem

Re: few

Citat:

Ursprungligen inskrivet av clemmens
klart som fan du ska låta han spela, se det från den ljusa sida låt han nöra spelet i se så där 1-2 månader är han duktig så levelar han fort sedan byt bara pass så kan du lira sedan . va inte duktig va självisk

Haha, klockrent.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Re: few

Citat:

Ursprungligen inskrivet av clemmens
klart som fan du ska låta han spela, se det från den ljusa sida låt han nöra spelet i se så där 1-2 månader är han duktig så levelar han fort sedan byt bara pass så kan du lira sedan . va inte duktig va självisk

Du borde nog återgå till skolan där du kan lära dig att stava.

Jag säger nja. Jag kan hålla med båda sidor. En ytterst komplex fråga där båda sidorna har bra argument. Någon kanske kunde ta och doktorera inom området?

Det som oroar mig är killens hälsa. En fullt friskt 12-åring med en ölmage är inte bra. Den måste bort och han måste se till att förbättra sin hälsa. Svårt att inse detta i den ringa åldern, jag hade verkligen inte klarat det. Vem fasen tänker på vad man stoppar i sig när man är 12? Killen borde börja sporta, lätt att säga inte lika lätt att tvinga någon att göra något de inte vill.

Sedan är 12 år en ganska klurig ålder när det gäller mognadsgrad. En del klarar av ansvar en del inte. En del behöver tydliga gräners en del klarar av frihet under ansvar.

Min åsikt är att det bör vara minst en 16-årsgräns eller till och med 18-årsgräns i spelet. Spelet kräver en viss mognadsgrad för att spelas. Jag är evigt trött på folk som tigger bosst (deras stavning) och pengar. Dessa personer är överrepresenterade av de yngre spelarna som inte lärt sig allmänt hyffs.

Sedan till det lite mer kluriga. Är det rätt att förbjuda honom att spela när alla hans kompisar gör det? Sätter man inte honom i en ganska prekär situation? Hade jag fått som jag vill ska ingen 12-åring spela WoW men nu när vissa gör det är det då rätt att förbjuda honom. Man vet ju skälv hur det var när man var 12. Min mor förbjöd mig att titta på tv-serien V. Inte roligt att vara jag när kompisarna började prata om vad som hände i "V" igår.

Tidsbegränsning kan var en lösning eller att han börjar motionera och får spela så länge som han uppehåller detta. Vilket kan lärqa

Min åler är 29.

Visa signatur

Pentium D 2.66 @ 3.9 Ghz, Voltmoddat 7900 GT

Permalänk

Klanka inte ner på någon annans stavning när du "skälv" inte precis bländar med oklanderlig grammatik.

Men ja, tidsbegränsning skulle kunna var en god idé. Tycker dock fortfarande att folk borde betänka att 1) grabben är överviktig, 2) han sköter inte sin skolgång och 3) hans föräldrar är inkompetenta - och snacket om att spelet kan användas som morot och piska... Något sådant har aldrig fungerat på åtminstone mina syskon.

OP, tycker du ska vänta tills grabben visat att han kan sköta skolan innan du ger honom ett WoW-konto.

Visa signatur

CPU: C2D E6600 Graffe: 8800GTX Ljud: SB X-Fi XG Minne: OCZ Platinum DDR2 PC6400 2048MB Känsla: Fisljummen

Permalänk
Medlem

Oj grattis du hittade ett stavfel. J och K är ganska nära varandra på tangentbordet. Ett litet feltryck. Ta du och rätta min grammatik du som är såpass duktig. Jag sitter inte och pillar i folks små stavfel men när han skriver ett idiotiskt svar och inte ens kan börja en mening med stor bokstav får det vara nog. Har personen i fråga dysilexi ber jag ödmjukast om ursäkt men det inlägget var inte vidare givande.

Vad säger killen själv i fråga? Är han reda att skärpa sig för att få spela t ex?

Visa signatur

Pentium D 2.66 @ 3.9 Ghz, Voltmoddat 7900 GT

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga som många andra, att ifall killen kan visa ansvar (sköta skolan etc.) så låt honom spela.
Om han inte spelar kan han råka ut för att bli socialt utstött(utfryst etc.).

Ett krav borde dock vara att han ska kunna stå för kostnaderna själv.

Permalänk
Medlem

absolut inte alla jag känner som lirar wow gör verkligen inget annat, nu spelar jag själv aldeles förmycket! men det finns ändå nyvåer på överdrift.. en 12 åring som verkar vara väldigt spel intresserad kommer inte att ha mycket försvar mot wow. om du låter honom spela så kommer det bara att gå värre för hans hälsa och skolgång. tro mig vid den åldern är det VIKTIGT att ha god hälsa och setta god grund. det kommer att påverka dig hela livet.

Visa signatur

AMD M2 4200, 2gb 533, 1 Terra+ hd
--
Inspiron 6400, core duo 1.6, 1gb ram, 60 gb

Permalänk
Medlem

A det e ju som sagt schysst att kranka ner på en med dysilexi, men du är ju så jävla mogen och på pekar sådant du är ju 29 år och det märks ju att du är jävligt mogen å hänger på forum som detta och på pekar något sådant. Skulle nog vilja säga att min lille brosa har mer till liv än dig och är mycket mognare än dig och han är ju trots allt bara10 år . Sedan är ju inte din stavning perfect märker jag hehehehe kanske du borde gå om grund skolan

aja men jag skulle säga låt grabben spela jag har 2 brosor i den åldern jag låter dem spela men begränsat och ibland vill dom inte alltid spela , låt han syssel sätta sig med det en timma på kvällen eller något men inte allt för ofta.

Permalänk
Medlem

Flagel, ifall du låter honom spela, se till att han straffas ifall han bryter mot någon gräns du/föräldrarna satt, säg att han sitter uppe för sent eller dylikt. Se till att dunka in i huvudet på honom att ifall han missköter sig så blir det inget WoW i en vecka (borde vara ganska hemskt för din lillebror, ifall han får sitta och spela WoW varje dag) eller passande antal dagar.

Återigen, vill han spela spelet tillräckligt mycket så kommer han förmodligen göra det hur mycket du än protesterar, se bara till att han står för kostnaderna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscra
[snip]

Äh, stöka inte till trosorna på dig, pyret. Ville bara ge dig en välmenande knäpp på näsan; själv skiter jag fullständigt i hur andra skriver, så länge de kan göra sig förstådda - vilket jag tycker clemmens lyckades med. Vänner?

Flagel - uppdatering?

Visa signatur

CPU: C2D E6600 Graffe: 8800GTX Ljud: SB X-Fi XG Minne: OCZ Platinum DDR2 PC6400 2048MB Känsla: Fisljummen

Permalänk
Medlem

Det låter ju onekligen som att WoW inte direkt är vad killen behöver.

Dock skulle det ju kunna tänkas att WoW eller något motsvarande skulle kunna fungera som morot för att skärpa sig. Så det är väl om någon verkligen kommer se till att han inte sitter hemma och spelar WoW istället för att gå till skolan eller så som det skulle kunna bli positivt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kokomander
Äh, stöka inte till trosorna på dig, pyret. Ville bara ge dig en välmenande knäpp på näsan; själv skiter jag fullständigt i hur andra skriver, så länge de kan göra sig förstådda - vilket jag tycker clemmens lyckades med. Vänner?

Flagel - uppdatering?

Klart vi är vänner Vet att en del inte gillar när man kommenterar personers språkanvändning. Börjar bara bli lite rädd vart vi är på väg. Clemmens jag bad om ursäkt om du hade dysilexi. Jag brukar inte vara någon språkpolis men när du skickade ur dig den dumma kommentaren tyckte jag mitt svar var passande. Förutom min kommentar om ditt inlägg, på vilket sätt är jag omogen?

Hur går det med pojken? Uppdatering tack

Visa signatur

Pentium D 2.66 @ 3.9 Ghz, Voltmoddat 7900 GT

Permalänk

Tror OP har råkat fastna i WoW och glömt bort sin tråd.

Visa signatur

CPU: C2D E6600 Graffe: 8800GTX Ljud: SB X-Fi XG Minne: OCZ Platinum DDR2 PC6400 2048MB Känsla: Fisljummen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kokomander
Tror OP har råkat fastna i WoW och glömt bort sin tråd.

Nej då, det är bara så att hans lillebror har slagit ihjäl honom. Jag skulle INTE sätta honom framför wow...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej för f-n, ge inte grabben WOW! Jag känner 4 personer som har förstört sitt liv på grund av det där spelet (2 st är mina kusiner). Borde vara 18 år på WOW!

Tycker jag i alla fall!

Permalänk
Glömsk

Ska man vara lite jävlig, så låt han spela WoW och arbeta upp ett beroende. Sen när han vill spela som mest kan man börja ställa krav.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

absoult nej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Ska man vara lite jävlig, så låt han spela WoW och arbeta upp ett beroende. Sen när han vill spela som mest kan man börja ställa krav.

Nej, haha, det där kan du inte mena
Samma sak som att göra grabben beroende av snus och cigaretter.

"Du får en cigg om du kilar ner till affären och köper en liter mjölk"

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Stå på dig, att börja spela WoW om man redan innan ligger dåligt till i skolan är inte alls en bra början. Självklart går det att kombinera skolan och WoW, men då måste du vara tillräckligt studiemotiverad.
Jag själv spelar på en lagom nivå vilket gör att jag både hinner med WoW och får tid över till skolan, men som sagt måste man vara studiemotiverad, annars tar troligtvis WoW överhanden.
Tyvärr vet jag ingen annan än mig själv som jag kan använda som gott exempel, de flesta andra jag känner som lirar WoW har dalat rejält i skolan.
Så om du vill ha en morot som får pojken att arbeta på i skolan råder jag dig till att skaffa något annat, något som inte får en beroende.

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inte fastnat i WoW och glömt bort tråden. Jag är ledsen att jag inte hunnit svara på så länge, har nämligen varit utomlands ett tag. Det slutgiltiga svaret blev nej, ett bestämt nej och så ska det förbli. Jag är ytterst tacksam över alla svar jag fått.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Re: Ska jag vara mindre gubbe och skaffa min bror ett WoW-account?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Kära bullen,

nu är det så att min 12-årige bror har fått för sig att han ska börja spela WoW, något som jag totalvägrar att gå med på. Inte bara för att han redan nu har problem med skolan och dygnsrytmen, läxor blir allt för sällan gjorda. För att inte tala om kroppsfiguren, aldrig har jag sett en 12-åring med "ölmage" av den kaliber han innehar. Sedan vet jag för ett faktum att WoW är otroligt beroendeframkallande, jag har otaliga vänner som inte gör annat än att spela WoW. Personligen har jag aldrig spelat WoW (och tur är väl det), men väl många andra MMORPG, och jag vet exakt hur enkelt man kan fastna (jag ska bara... någon som känner igen det?).

Så nu vill jag höra från er, ska jag sluta vara tråkig gubbe och skaffa honom ett account eller ska jag fortsätta och stå på mig?

Om situationen är som du beskriver så vore det bästa att ni hittar någon gemensam uteaktivitet istället...

En ide med som någon professor hostade upp i USA angående spelberonde var att det egentligen inte är ett beroende utan en verklighetsflykt därför att man inte har något att se fram emot i det verkliga livet. Det kan vara allt från mkt som driver honom till att sitta där hela dagarna...

Har själv personligen varit med om liknande utan att gå in på detaljer, men du verkar som en riktigt schysst bror som bryr dig så mitt tips är att umgås med honom ute lite då och då...

T.ex. så tog jag mitt databeroende "objekt" till en judoklubb, så varje Måndag, Onsdag och Lördag så hade han det som han skulle göra, och sakta men säkert så öppnade han ögonen för annat än bara "Data & Tv Spel".

Nu idag 2 år senare så har han fått sin första tjej
Jävligt stolt över grabben faktiskt nu när jag tänker efter.

Det vore faktiskt det bästa, någon form av fys som ni båda kan göra gemensamt.

Lita på mig när jag säger att det funkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar
Knivig situation, minst sagt.

Du beskriver WoW som ett spel som man verkligen inte borde spela.
Det är fel

Det finns väldigt många positiva saker om WoW. Engelskan blir bättre, man lär sig samarbeta och man får väldigt många nya vänner.

Lol omg wtfbbq engelska? Du är ju rolig du...

...och vänner: det får man ute i verkliga livet.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

sett för många transformeringar av personer som innan spelade skjutspel och var helt normala men sen efter 4 veckor med wow satt dom där 15 timmar om dygnet och var otrevliga och bittra
Låt honom inte skaffa ett wowacc om han nu inte lyckas träna typ 3 ggr i veckan och om många andra aå använda parental control

Permalänk
Medlem

Var tråkig gubbe och stå på dig. Eller ja vet! Säg att om han börjar fixa alla läxor och det börjar gå bra i skolan osv då kan du låta han börja spela lite. Dela kontot så kan du hålla koll kanske?

Visa signatur

Nej jag vill inte.

Permalänk

nej, nej och nej.

Permalänk
Medlem

jag spelar massor av spel och är 13. Fast jag spelar mest trummor och trumpet

men en av min kompis lille brosa spelar wow som är 12 år. Han är besatt
men liskom det är inte helt värdelöst att spela mpg man lär sig engelska.
Nu på helgen sitter man typ 5 timmar/dagen sen när det är måndag så sitter man kanske 1timme. Då finns det annat att göra!

Visa signatur

Sugen på nått spännande?

Permalänk
Medlem

Men liksom, typ då va de e just skilnad på ängelska och ängelska... haja'ru?

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]