Samsung utvecklar lcd-panel med led-belysning

Permalänk
Melding Plague

Samsung utvecklar lcd-panel med led-belysning

Samsung meddelade idag till en koreansk nyhetssajt att de nu i andra kvartalet kommer att börja producera lcd-paneler som använder sig av led-belysning. De första modellerna kommer att vara 24 tum stora och stödja hd-upplösningar.

Läs nyheten: Samsung utvecklar lcd-panel med led-belysning

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Häftigt. Ju fler som gör större skärmar desto fortare blir de standardstorlekar (I min värld iaf).
Undrar om det här kommer att göra att backlightbleeding minskar också på de här skärmarna?

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

När kommer dessa till bärbara då? Vanliga skärmar har ju inga större problem med ljusgenomsläpp, i alla fall inte om man jämför med hur det ser ut på bärbara...

Betraktningsvinklarna på bärbara brukar också vara helkassa. Brukar räcka med 20-30 grader för att färgerna ska börja ändras. På min stationära 204Ts hade jag runt 170 graders betrakningsvinkel innan färgerna ens ändrades..

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

sweet ska definitivt skaffa en om jag får råd vill säga stog det ngt om ca pris plus moms?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

det borde väl inte bli bleeding överhuvudtaget då det är jämn belysning över hela ytan, eller är jag ute och cyklar?

något jag undrar över också är ifall led är billigare att tillverka än den gamla tekniken?

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Avstängd

Det här med led-belysning: är det en lysdiod per pixel så att man kan bestämma precis hur mycket varje pixel ska lysa eller är det bara ett gäng strategiskt utplacerade bakom panelen?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Hört sedan innan att det var 1 lysdiod per ett antal pixlar. Om det är 4, 9, 16 eller 35 har jag ingen anning om.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Avstängd

180 graders betraktningsvinkel? Jag garanterar att det inte stämmer förutsatt att det inte räknas att betrakta sidostycket på skärmen

Permalänk
Medlem

Väldigt lite snackas det om livslängden. Dagen vanliga oled man får för 300-450kr håller inte så länge då pixlarna börjar lysa olika starkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är inte en OLED, så livslängden på panelen är inga problem. LED-backlighting är en annan sak.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Samsung meddelade idag till en koreansk nyhetssajt att de nu i andra kvartalet kommer att börja producera lcd-paneler som använder sig av led-belysning. De första modellerna kommer att vara 24 tum stora och stödja hd-upplösningar.

Läs nyheten: Samsung utvecklar lcd-panel med led-belysning

Är det här en nyhet? Vad har jag missat?
Samsung har väl haft en modell med LED-bakbelysning ute rätt länge vad jag vet.
http://www.samsung.com/se/products/tv/lcdtv/le40m91b.asp

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem

Men nu gäller det datorskärmar och inte tv.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Luden]Piscaba
Men nu gäller det datorskärmar och inte tv.

Edit: Hittade den koreanska artikeln... my bad.

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem

Väldigt tunna kanter på den där skärmen! Givet köp om man kommer ha råd samt priset inte blir för hög.

Gissar att en lysdiod belyser 4-12 pixlar. Frågan är hur många dioder de lyckas få in bakom panelen i sån "liten" skärm. Det handlar trotts allt om 1900x1200 upplösning och "bara" 24".

Hur det nu blir så ja backlightbleeding ska vara historia i en sån skärm.

Permalänk
Avstängd

Första skärmarna kommer nog inte vara så jätte bra och kommer säkert rikta sig mest till grafiker och vara väldigt dyra.

Undrar hör mycket strömsnålare de är?
Undrar hur snabba de är?

Längtar till en LED skärm, de kommer bli trevligt...
Om inte SED eller NED eller någon annan teknik.
För varken CRT eller LCD/TFT är så jätte bra.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Första skärmarna kommer nog inte vara så jätte bra och kommer säkert rikta sig mest till grafiker och vara väldigt dyra.

Är du medveten om att du säger emot dig själv?

Inte vara så jättebra + Rikta sig till grafiker = ?

Grafiker - om några - är väl sådana som kräver extrem bildkvalitet?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Är du medveten om att du säger emot dig själv?

Inte vara så jättebra + Rikta sig till grafiker = ?

Grafiker - om några - är väl sådana som kräver extrem bildkvalitet?

klockren

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Denna länk om en Samsung LED skärm såg jag här på sweclockers för ett bra tag sedan. Var mycket intressant då. http://www.engadget.com/2006/10/18/samsungs-ultra-thin-17-inc...

Kolla responstiden skärmen har!

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Denna länk om en Samsung LED skärm såg jag här på sweclockers för ett bra tag sedan. Var mycket intressant då. http://www.engadget.com/2006/10/18/samsungs-ultra-thin-17-inc...

Kolla responstiden skärmen har!

Som Genome sa: Skärmen i nyheten är en vanlig LCD med LED-bakgrundsbelysning. Den du länkar till är en OLED-panel, dvs en helt annan teknik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
180 graders betraktningsvinkel? Jag garanterar att det inte stämmer förutsatt att det inte räknas att betrakta sidostycket på skärmen

Hahaha! =D Jobbigt när geometrin står i vägen för utvecklingen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Ok, men den verkar tvärgrym och har för mig att det då sades att Samsung enbart skall tillverka OLED 2008 eller var det LED bakgrundsbelysning?

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Ja inte var det OLED 2008 i alla fall, tyvärr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Det här med led-belysning: är det en lysdiod per pixel så att man kan bestämma precis hur mycket varje pixel ska lysa eller är det bara ett gäng strategiskt utplacerade bakom panelen?

Vet inte om de enklare skärmarna ens varierar ljusstyrkan på LEDarna
Är som sagts oftast flera pixlar per LED.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
När kommer dessa till bärbara då? Vanliga skärmar har ju inga större problem med ljusgenomsläpp, i alla fall inte om man jämför med hur det ser ut på bärbara...

Betraktningsvinklarna på bärbara brukar också vara helkassa. Brukar räcka med 20-30 grader för att färgerna ska börja ändras. På min stationära 204Ts hade jag runt 170 graders betrakningsvinkel innan färgerna ens ändrades..

Har funnits till bärbara rätt länge nu, bl.a. Sony har ett par modeller. Men själva ljusgenomsläppet blir väl inte bättre med LED. TFT skärmen blir inte bättre på att täppa till ljus för att det är LED belysning (och anledningen till att bärbara är dåliga på det här nog med ström och storlekskraven. Däremot blir bilden nog betydligt jämnare.

Sen är de ju dyra :\

Sen tycker jag inte att backlight-bleeding är något problem isolerat för bärbara. Även high-end desktop-TFT-skärmar är ibland ruskigt kassa på det.

Jag blev ju helblåst på LED hypen. I slutet av 2005 skulle det komma LED 24" TFT skärmar och de skulle vara billigare än de vanliga skärmarna. Då tänkte jag hoppa på...
Jaja, kanske blir en sådan här skärm 2008 eller något då (optimistisk).

Första desktop-skärmen med LED för oss dödliga (från samsung (20")):
http://www.behardware.com/articles/654-1/xl20-samsung-s-1rst-...

Permalänk

det blir grymt när (om) de börjar styra ljusstyrkan på dioderna (jag antar att de inte gör detta redan?) fast damn vad mycket extra elektronik det blir..

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Sony OLED:

http://news.com.com/2300-1041_3-6175494.html?tag=nefd.top

haha, roligt att själva "foten" är 10ggr tjockare än själva skärmen.. kunde man inte ha lagt så mycket utav strömförsörjningen i en separat låda UNDER skrivbordet? eftersom det ändå drar mindre en en normal skärm? nåja,, det är det första men en liten "optisk" miss tycker jag.

Permalänk
Medlem

Har de inte hittat på en teknik för att skriva ut LED matrisen med typ en bläckstråleskrivare, borde bli väldigt billigt att framställa ett bakplan i så fall.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu