Yrsel vid FPS spel, hur undvika?

Permalänk
Medlem

Jag har hört att det är vanligt att folk blir yra av att spela HL2 för att det har så låg fov. Prova öka foven i dina spel så mår du nog bättre

Permalänk
Avstängd

dom som blir yr i huvudet är oftast dom som kollar på när andra spelar.
varför jo därför att man inte vet vad som kommer att hända och det blir svårt att hänga med i svängarna.

seriöst så beror det på att det inte kopplar,insignalerna vs hur det rör sig.
styr man själv brukar det inte vara nåt problem för då vet man vad som kommer att hända.
likadant om man kör bil eller om man sitter brevid.
kör man bilen så blir man inte åksjuk,sitter man brevid kan man bli det.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt är en form av "åksjuka". Åksjuka beror på att du uppfattar rörelse fast du själv sitter stilla på samma punkt och och din hjärna blir "lurad" av det. "Spelsjukan" beror på samma sak fast tvärt om, ögna uppfattar rörelse medan du själv sitter stilla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aegon
Låter som rent skitsnack, tbh.

Ganska underligt att du är den enda som säger så, kan jag fråga varför? Och vad är det du nu 'tror på'

Inte precis vidare smart inlägg, kom gärna med något annat än "skitsnack" så nå, vad beror det på? Eller säger du att man inte kan bli yr ?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pg_ice
kör man bilen så blir man inte åksjuk,sitter man brevid kan man bli det.

Men om man kör bilen så följer man även med fysiskt och sitter man vid så blir man åksjuk om man inte följer med. Skulle jag få för mig att läsa en bok i bilen så spyr jag efter en halvtimma (beror lite på vägen, är dem helt rak så är det nog ingen större fara). Men tittar jag på vägen så är det inga problem med åksjuka.
När det gäller FPS spel så verkar det som att mindre skärmar inte är lika problematiska men har nu testat och spela på en trettiotummare och det går inte alls eller rättare sagt så går det om det inte händer något och man knappt behöver titta på skärmen men måste jag fokusera så kommers illamåendet direkt, det tar ett tag innan det går bort med. Man mår alltså lite pissigt någon timme efter om man inte slutat direkt vid första känning.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det klassas som illamående, men när jag ser på en CRT skärm med mindre än 70 hertz ser jag att den blinkar. Måste byta till mer än 60 hertz på t.ex. skoldatorerna för att jag ska kunna jobba, sticker i ögonen annars, svårt o koncentrera mig, lätt att få huvudvärk. Det var väl det första jag kom att tänka på när jag läste din post. Men enligt vissa andra finns det ju typer av åksjuka, men det vet jag inget om. Prova ställa om hertzen, det är mitt tips

Permalänk
Medlem

Har aldrig kunnat lira FPS-spel utan att må pyton efter en kvart. Är välle samma orsak som sjösjuka och åksjuka antar jag d.v.s. att hjärnan får signaler från ögat och balansorganet som inte stämmer överens. Möjligt att det går att träna bort men vet inte om det är värt besväret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Ganska underligt att du är den enda som säger så, kan jag fråga varför? Och vad är det du nu 'tror på'

Inte precis vidare smart inlägg, kom gärna med något annat än "skitsnack" så nå, vad beror det på? Eller säger du att man inte kan bli yr ?

Hans inlägg var det smartaste här, ditt var det mest dummaste jag har hört du har inga belägg av du säjer. Sluta vara Dr. wannabe och gå ut skolan istället.

Permalänk
Medlem

... blunda när du spelar.

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk
Medlem

Precis som andra varit inne på så är det som åksjuka/sjösjuka, synen uppfattar en sak och hjärnan en annan.
Testa att ta lite pauser när du spelar, gå upp och gå lite, eller rör din character lite långsammare där du kan. Jag tycker att man brukar vänja sig när man spelat ett litet tag.

edit: Det är iallafall INTE epilepsi. Gå till en läkare och säg att du tror att du har epilepsi eftersom du mår illa när du spelar dataspel så kan jag garantera att han kommer att kräva lite mer symptom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Ganska underligt att du är den enda som säger så, kan jag fråga varför? Och vad är det du nu 'tror på'

Inte precis vidare smart inlägg, kom gärna med något annat än "skitsnack" så nå, vad beror det på? Eller säger du att man inte kan bli yr ?

För att ditt inlägg gav intrycket att vara skrivet av en tolvåring och det låter helt absurt att man ska få yrsel för att ett spel inte ser "nogorlunda värkligt" ut.

Permalänk
Medlem

jag har aldrig blivit illamående av andra spel än FPS... (och det är inte när jag sitter och tittar på när andra spelar)
ni som får detta, testa wolfenstein... det är för mig ospelbart, jag tror mer på att det är för att man sitter och spelar med lagg (inte mycket utan så där, knappt märkbart)
wolfenstein hackar ju fram lite

Permalänk
Medlem

när jag började lira quake1 på nätet 1997 blev jag yr och illamaende i början..
värst var det när man kollade på någons annans skärm.
fast 10 år senare har jag inte dom problemen mer
det e bara vanlig åksjuka..
bästa botmedlet e ingefära konstigt nog..
mythbusters ftw

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag känt av samma fenomen. Det lustiga är att det går över efter ett tag. Jag lirar ju wow på en stående basis och där är det inga problem. Men om jag provat ett fps (senast stalker) så blir jag lite illamående. Däremot om jag tar en paus, spelar lite, tar en paus och håller på så en stund (kanske tre timmar) så börjar jag vänja mig vid det så då mår jag inte illa längre. Och ja, wolfenstein höll jag på att spy av.

Lustigt att det bara är fps:er som får mig att må illa och att det går över.

Permalänk
Medlem

Jag får det av allt möjligt... wolfenstein, dreamfall, doom... allt där man rör sig fort och där det är first-player-aktigt.

Men som sagt, tar man en liten paus så går det okej, och efter en stund vänjer man sig.

Permalänk
Medlem

Brukar generellt se mig som totalt opåverkad av alla sorters rörelsesjuka. bilsjuk, sjösjuk, flygsjuk, berg&dalbanesjuk, "spelsjuk" - never happened. Dock var jag med om en ögonöppnare för ett tag sedan.

Satt och maxi-fulade mig i narbacular drop... Hade spelat ett par timmar, först genom alla banorna, sedan en del tilläggsbanor. När jag tröttnat på det försökte jag skapa de mest vrickade "portalfallen" jag kunde. Efter en kvart av det mest surrealistiska falla genom golv/vägg tak/upp&ner/baklänges så började jag känna mig lite underlig i magtrakten. "Hmm, mår jag illa, konstigt?" Ju mer jag spelade desto mer påfallande blev det, var tillslut tvungen att sluta glo på skärmen för att bestämma mig om jag höll på att bli magsjuk eller ej. Medans jag satt (tittade bort från skärmen) och funderade blev jag mycket bättre, tänkte - "nej det kan inte vara sant, åksjuka?". Började sätta upp lite vrickade portaler och kände att känslan smög på igen, garvade för mig själv och insåg att jag verkligen blev åksjuk!

Kudos till teamet bakom narbacular drop för att de lyckades skapa en spelupplevelse som gjorde mig så påverkad att jag blev åksjuk!

Har dock aldrig hänt sedan dess. Väntar med spänning på portal - hoppas det kan göra min hjärna lika förvirrad!

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem

inte läst alla inlägg, men testa kanske höja HZ på din skärm:) vem vet de kanske funkar.

Permalänk

Det är klassisk åksjuka. Min flickvän drabbas lätt av det.
Har man bra balanssinne så påverkas man av det man ser. Ju större skärm desto mindre blir området runt skärmen som man har i ögonvrån så att säga. Samma sak ju närmre man sitter. Ser man bara skärmen så kommer ögonen att säga att du rör dig medans dina öron säger åt sig att du sitter still. Det blir en lätt konflikt. Klassisk åksjuka.

De som mår illa av låga hz kan lida av migrän. Epilepsi är det dock inte.
Epilepsi är total kortslutning i hjärnan. Alla som känner någon eller sett någon få ett epilepsianfall kan intyga om att det inte innefattar lite illamående eller huvudvärk.

Själv får jag huvudvärk och illamående och som om jag inte är beredd på det leder till ett migränanfall.

Att undvika det går inte annat än att träna sig själv.
Som att åka karusell på liseberg. Ju mer du åker ju mer klarar du.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Hm.. detta låter knepigt. Ditt balanssinne är nog inte vid fulla bruk. =/

Hur gammal är du? Ifall du är över 18-20år så testa kanske med en grogg innan och se ifall du slappnar av bättre.

LOL Vilket tips !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Worexon
LOL Vilket tips !

Särskilt som ett bra balanssinne faktiskt orsakar det här. Ju känsligare balans desto snabbare och sjukare blir man.
Men man kan dock vänja sig av med det genom träning.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

sitter man i bilen och tex läser en bok och ser terängen utanför i ögonvrån kan man lätt bli åksjuk, har själv blivit det, jobbigt att bli det hemma vid datorn, går det så långt att ni måste spy?

har aldrig upplevt det hemma framför datorn, har spelat med: alcohol i kroppen utan yrsel effekt av spelandet, även spelat med 39 graders feber utan yrsel effekt, även spelat med lite tyngre läkemedel i kroppen ingen yrsel där heller!

som sagt hur fungerar ni i övrigt? rör ni på er? hur är erat blodtryck? osv...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Har man bra balanssinne så påverkas man av det man ser.

Nu ska jag inte försöka vara nån viktigtpetter, eller besserweisser, men har du fått det där medicinskt bevisat för dig? För efter min logiska förmåga skulle ett bra balanssinne kunna agera utan hjälp av eller bli påverkade av andra sinnen, i det här fallet synen. Det är bara vad jag tycker låter rimligt, men upplys mig gärna om jag har fel. Googlade lite efter "bra balanssinne" + åksjuka och fick fram massor av människor som sa just som du, men ingen riktig förklaring till det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
går det så långt att ni måste spy?

inte på långa vägar för mig, får oftast bara lite ont i huvudet och som mäst känner jag av det lite i magen (men det är så pass att jag väljer att sluta spela iaf)
[QUOTE]
som sagt hur fungerar ni i övrigt? rör ni på er? hur är erat blodtryck? osv...
[/QUOTE]
Kondisen är det inget fel på (kan ju alltid vara bättre men iaf), blodtrycket har jag ingen aning om.
Jag har idrott på skolan som jag deltar i och joggar minst 1-2ggr i veckan (har varit lite segt nu i vinter dock, men det blir nog fart på det igen snart )

Personligen så blir jag inte yr eller något, blir bara, ah... åksjuk =/
EDIT: känns lite skummt att det bara förekommer i vissa spel... (jag har kanske bara ett lindrigt fall kan jag tro)

Permalänk
Medlem

låter jobbigt, jag gillar inte att flyga mer än ca 4 timmar efter det vill jag hellst dö!

EDIT: borde ni inte bli sjuka av att se på tv då? typ biljakter eller något?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
låter jobbigt, jag gillar inte att flyga mer än ca 4 timmar efter det vill jag hellst dö!

EDIT: borde ni inte bli sjuka av att se på tv då? typ biljakter eller något?

Jag blir groggy av bilspel efter 5 minuter om jag använder vyn innifrån bilen men inte om jag använder vyn bakom bilen t.ex.

Permalänk
Medlem

Åksjuka ja! .
Så var det för mig när jag spelade Doom&Doom II i mina yngre dagar.

Prova Sea Band finns på apoteket.

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=4564&Produ...

Inte speciellt dyrt iaf!

Ska inte ge några biefekter vad jag vet åtminstonde.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ända spelet som jag kännt av det i, är nog Prey när man snurrar upp och ner och knallar på väggarna. Säger som en kompis till mig sa en gång: "Det gäller att vara lite 3D i huvet"

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Avstängd

Om man måste ta piller/ta en grogg etc för att kunna spela vid datorn borde man nog ändå tänka efter lite.

Permalänk
Medlem

nu vet jag inte hur det är för gosh, men så allvarligt så jag måste käka åksjukepiller är det inte när jag väl känner av det så har jag spelat ett tag och då mår jag inte illa av en paus direkt ,det inträffar väldigt sällan dessutom (och i få spel), jag skrev mest i tråden så gosh skulle veta att han inte var ensam med "problemet"

Permalänk
Medlem

jag får också det när jag spelar goldeneye på n64 när jag var liten...HL2 bruckar jag också få ont i huvet eller må illa av. men inget mer

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100