Permalänk
Robot

120mm->250mm FULLBORDAD! ^^,

Efter att ha nått max klock på processorn, minnen och grafikkort så började jag få lite mindre värmeproblem i load, främst på grund av hög vcore.
Istället för att klocka ner som jag skulle sparat pengar på så drog jag till men aningens bättre kylning.

Efter närmare eftertanke så kommer byte av fläkt nog inte bidra med någon nämnvärd förändring av tempsen i chassit eller processorn för den delen, dock så slipper jag den enda fläkten jag ej kunnat ändra varvtal på. Så nu kan jag äntligen få en någotsånär tyst dator.

Det är såklart denna fläkt jag pratar om:

http://www.tbh.se/index.asp?prod_id=29139

Fler bilder är att vänta inom kort ^^,

Edit nr.2

Nu var "projektet" klart, någon grad kallare är nog processorn men framförallt har minnena, SB & NB och grafikkortet fått mer och fräsh luft.

Sen var det ju inte en nackdel att det vart mycket snyggare också!

Perfekt och billig lösning för kylning åt moderkortet och alla dess komponenter.

Kosnad? 258,00 kr för fläkten+frakt från tbh.se

Borrmaskin-lånade av far min
Sticksåg-lånade av min kusins far ^^,

Edit nr.3

Efter ett hett tips om att jag skulle färga chassi-sidan svart så fick jag direkt ett typiskt moddning-upphetsningsrus, nu är färgburken tom på svart lack färg och chassi-sidan ligger och torkar över natten.

Återkommer med fler bilder när den är påmonterad igen.

Over and Out Antimatter

Besök albumet: 120mm->250mm FULLBORDAD! ^^, av Antimatter

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är helt sne ? eller har du sågat ut fästena också, asså dom små trekantiga hörnen, dom har du ju med sågat ut. Hur ska du fästa fläkten ? den borde ramla rakt igenom det där hålet... ? eller nu är jag nog ute och cyklar ^^.
Trevlig modd iallfall.

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MjoO
Är det bara jag som är helt sne ? eller har du sågat ut fästena också, asså dom små trekantiga hörnen, dom har du ju med sågat ut. Hur ska du fästa fläkten ? den borde ramla rakt igenom det där hålet... ? eller nu är jag nog ute och cyklar ^^.
Trevlig modd iallfall.

Sådär, har lagt till dom sista bilderna och förklarat det mesta. Appråpå fästningen så fäste jag fläkten med de fyra skruvarna som ska hålla kvar dammgallret. Vet inte om det är gjort för det men funkar gör det

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - ASUS ROG Ryujin II 240 - Gigabyte 32" AORUS OLED 4K 240 Hz DP 2.1 -

Permalänk
Medlem

Höhö, det är ju manligt o köra utan fläktgaller såklart :). Bara o vänta tills katten hoppar in i fläkten

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creaton
Höhö, det är ju manligt o köra utan fläktgaller såklart :). Bara o vänta tills katten hoppar in i fläkten

Fläktgallret tror jag vid närmare eftertanke hjälper till att hålla fläkten på plats. Föresten blir det lite väl starkt led-ljus utan gallret, skulle även se lite väl "naket" ut..

Och katt har jag inte men hunden skulle säkert sticka in huvudet av nufikenhet

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - ASUS ROG Ryujin II 240 - Gigabyte 32" AORUS OLED 4K 240 Hz DP 2.1 -

Permalänk
Medlem

blev ju riktigt bra, finns ingen manligare fläkt iaf...

Visa signatur

"Öl är beviset på att gud älskar oss och att han vill att vi ska vara lyckliga" - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Skulle sett bättre ut om du cetrerat fläkten lite... men det kanske inte var möjligt ?

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ubbe_wee
Skulle sett bättre ut om du cetrerat fläkten lite... men det kanske inte var möjligt ?

Nix, det var en omöjlighet då ramen från hårddiskracket skulle ta emot. Visst hade jag kunnat slipa och såga i den ramen men det hade inte tjänat något till, placeringen ur kylningssynpunkt hade bara försämrats.

Föresten, vem vill eftersträva symetri?

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - ASUS ROG Ryujin II 240 - Gigabyte 32" AORUS OLED 4K 240 Hz DP 2.1 -

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antimatter
Nix, det var en omöjlighet då ramen från hårddiskracket skulle ta emot. Visst hade jag kunnat slipa och såga i den ramen men det hade inte tjänat något till, placeringen ur kylningssynpunkt hade bara försämrats.

Föresten, vem vill eftersträva symetri?

Jag:P

Vet du vad, har ALLTID hatat NZXT's fula chassin, men de där är faktiskt rättså okej. Kanske inte låter mycket för världen, men det där ska du ta som en fet komplimang;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Jag:P

Vet du vad, har ALLTID hatat NZXT's fula chassin, men de där är faktiskt rättså okej. Kanske inte låter mycket för världen, men det där ska du ta som en fet komplimang;)

Ja jo, det enda chassit jag gillar av NZXT's chassin är just Nemesis

Edit: hur ful är väl inte deras LEXA?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320138

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - ASUS ROG Ryujin II 240 - Gigabyte 32" AORUS OLED 4K 240 Hz DP 2.1 -

Permalänk
Medlem

tufft, men kunnde blivit jävligt stilrent om du målade plexit svart som chassiet också

Permalänk
Medlem

hur mycke låter 250mm fläkten egentligen? den ser lika dan ut som till mitt Aerocool ExtremEngine 3T fast min är grå.

min låter iaf ganska mycke, inte fläktljud men tickade på nått sätt, låter iaf störade mycke, har kopplat ur den nu o de resulterar att cpun är ca 8 grader varmare
och sen så är den obalanserad med, så jag har fått satt dit motvikter på centrumet av fläkten

nån som vet hur den från www.gtek.se är, skulle vilja byta min...
eller finns de nån annan bra 25cm fläkt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wix
hur mycke låter 250mm fläkten egentligen? den ser lika dan ut som till mitt Aerocool ExtremEngine 3T fast min är grå.

min låter iaf ganska mycke, inte fläktljud men tickade på nått sätt, låter iaf störade mycke, har kopplat ur den nu o de resulterar att cpun är ca 8 grader varmare
och sen så är den obalanserad med, så jag har fått satt dit motvikter på centrumet av fläkten

nån som vet hur den från www.gtek.se är, skulle vilja byta min...
eller finns de nån annan bra 25cm fläkt?

Tror du har fått ett dåligt ex, ta kontakt med sidan du köpte av och begär ett nytt.

Min fläkt har iofs också ett tickande ljud, men det hörs bara när jag håller örat emot fläkten. Kan bara höva ett dovt "brummande" när jag sitter rak i min stol

Och nej, har inte hittat någon alternativ 25cm fläkt, tror nog det enbart är bzerk som har gett sig in på tillverkning av sånna här stora fläktar..

hebbe_85: Ska fundera på saken...

Edit, Hebbe! vilken bra idé vid närmare eftertanke, ska fråga far min efter svart lack färg sen så ska vi se vad jag lyckas åstadkomma med chassisidan.

Återkommer med fler bilder..

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - ASUS ROG Ryujin II 240 - Gigabyte 32" AORUS OLED 4K 240 Hz DP 2.1 -

Permalänk
Medlem

tror det hade sett bättre ut om du målat med sprayfärg och framförallt målat på baksidan av plexit.. =/
hoppas det blir bra ändå ^^

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
tror det hade sett bättre ut om du målat med sprayfärg och framförallt målat på baksidan av plexit.. =/
hoppas det blir bra ändå ^^

Jag vet, borde använt sprayfärg...men jag hade ingen hemma och du vet hur exalterad man blir när man känner för att modda

Jag föddes utan tålamod... ^^,

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - ASUS ROG Ryujin II 240 - Gigabyte 32" AORUS OLED 4K 240 Hz DP 2.1 -

Permalänk
Medlem

ahh mycket cleanare..det är ju ändå inte försent o använda spray färg om man vill?..bra annars med "grundlack" för ev stötar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hebbe_85
ahh mycket cleanare..det är ju ändå inte försent o använda spray färg om man vill?..bra annars med "grundlack" för ev stötar

Ska fixa fram lite sprayfärg imorgon..
Sitter och funderar på om jag ska svartlägga dom aluminiumfärgade listerna, vad tycker ni?
Då blir hela sidan svart istället vilket skulle se ännu mer stilrent ut.

Sen undrar jag om någon har en bra ide hur jag på snyggaste sätt kan täcka för de hål som blev kvar efter att jag tagit bort den defekta displayen+frontanslutningsmodulen?

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - ASUS ROG Ryujin II 240 - Gigabyte 32" AORUS OLED 4K 240 Hz DP 2.1 -