Varför handla prylar hos de stora drakarna?

Permalänk
Medlem

Varför handla prylar hos de stora drakarna?

Förr handlade jag mina elektronikprylar på Onoff,de stora datorbutikerna på nätet men tröttnade pga okunniga säljare,noll service.

Jag bor på en liten ort där det dock finns en datorbutik.
Den är öppen några timmar på eftermiddagen och drivs av två gentlemen i 40 års åldern.De har skruvat datorer innan många av er här ens var påtänkta

De är kanske lite dyrare men har man problem är det bara att fråga dem.De tar sig tid och när jag hade problem med datorn så fixade dem den gratis!

Gynna datorbutiken runt hörnet!

Permalänk

Instämmer!

Permalänk

De flesta datorbutiker runt hörnet är lika okunniga som personalen på Onoff.
Gynna komplett, datorbutiken och Shg.biz istället!
Och... din plånbok ;).

Permalänk
Medlem

Sen är det ju lite större chans att dessa småbutiken går i konkurs, dvs garanti etc kan bli krångligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon
Sen är det ju lite större chans att dessa småbutiken går i konkurs, dvs garanti etc kan bli krångligt.

Må hända...men här så drivs butiken på fritiden,då de har vanliga jobb så den drivs utan större vinstintresse.
Bara de får ihop till lokalhyran + att det är en liten ort.Alla känner alla så de är nog extra noga med att allt funkar.

Vi vet var de bor

Permalänk
Medlem

Förr gick man till sin lokala handlare och köpte TV.
Nu handlar man i ladorna eller på nätet.
Dator, dammsugare, bilar, whatever.

Allt handlar om pengar, betala mindre, och köpa mer, och oftare.
Alltid ha det senaste.

Plockade ihop en dator på komplett för 16k. den lokala skulle ha 20k.
4k skattade får man jobba ett tag för. Valet blir inte svårt.

Förr när det inte fanns internet eller lador hade man fortfarande dator, TV, stereo och kylskåp. Lokala handlaren körde hem varorna och gynnade sina trogna kunder. Man kände sig välkommen när man kom in i butiken.
I ladorna är man bara en i mängden som nån säljare skall göra maximal provision på.

Konstigt... jag tror vi blir lurade.. på nåt sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Lokala handlaren körde hem varorna och gynnade sina trogna kunder. Man kände sig välkommen när man kom in i butiken.

Det är inte så konstigt, så mycket stålar som dom tjänade på en.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Köper på nätet i Sverige. Datorbutiken på hörnan konkade också (visseligen var jag ingen trogen kund, någon fläkt från fyndlådan och en qpad musmatta). Jag kan med datorer så mycket att jag inte behöver deras service.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Enda bra datorbutiken nära mig är JMEdata då stygga pojken konkat och dit tänker jag aldrig i mitt liv gå in igen. köper hellre på nätet och sparar en slant också.

Permalänk
Avstängd

Det fanns en kille som hade en datorbutik på sin gård. Allt gick bra tills han fick för sig att öppna mitt i stan. Trots våra varningar att det inte var nån bra idé så gjorde han det och kursade nåt år efter flytten. Så går det när man inte har nån större affärskunsap

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Ja du HazZarD styggapojken var förbannat bra. Synd att de gick i konkade. JME suger verkligen hest, har du ork kan du ta dig in till itel i lund, där är de faktiskt billiga och bra, svårhittad kombination.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Jag försöker alltid handla hos den lokala handlaren, i mitt fall overclockers.se, kanske lite dyrare men tycker fördelarna är fler än nackdelarna. Bara en sån sak som att man kan direkt gå dit och klaga/få service utan att måsta hålla på med mail eller telefon är guld värt enligt mig!

Ibland blir det dock att handla på internet/elgiganten just pga att de kan ibland hålla mycket lägre pris. Men ligger priset bara några hundra över vad de stora har så tar jag och handlar hos på lokala haket

Permalänk
Avstängd

itel i lund är förbenat bra, inga problem att trolla fram vad man än ska ha, trevliga och glada med

Permalänk
Avstängd

Fyfan vad ni bor bra, den lokala butiken är tok dyr men dom kan sin sak... vem vill köpa Tomb Raider 3 för 399kr (bara ett exempel)

Så det blir å burna till V-ås som ligger bara si så där 6mil, där finns Computer City och PC-Shitty... man undviker inkompetenta datacorner.se och riktigt dyra fan är dom också... samt öppettiderna, stängt när andra har öppet, men ändå stängt när andra har stängt

Men man kan ju fynda hos kominn.se också, passar på efter jobbet.. 12km något.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

vår lokala butik har jag bara varit i ett par gånger och dom är dyra + att snubben som driver den är riktigt dryg och kunde inte speciellt mkt fast än han trodde det, sen att han knappt kunde svenska så man inte fattade vad han menade gjorde inte saken så mkt bättre det heller.

NEJ tack, jag kör hellre på de billiga jättarna

EDIT: nämde jag att han fortfarande säljer p4 prollar som "värsting" och att alla AMD cpuer är ostabila och mkt dåliga. har ett par polare som gått dit och kikat men dom tyckte det var underligt att P4 fortfarande var bäst :/

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Det fanns en kille som hade en datorbutik på sin gård. Allt gick bra tills han fick för sig att öppna mitt i stan. Trots våra varningar att det inte var nån bra idé så gjorde han det och kursade nåt år efter flytten. Så går det när man inte har nån större affärskunsap

gårdshuset-multimedia.

bra på återköp om man ej var nöjd var han iaf.

KÅS eller vad han kalalde sig väl?

Inne i västralund..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
gårdshuset-multimedia.

bra på återköp om man ej var nöjd var han iaf.

KÅS eller vad han kalalde sig väl?

Inne i västralund..

Ja, han var ok men kunde inte så mycket om datorer :D, ibland undrade man om han var bakfull eller nåt. Exempel: Han öppnade kontrollpanelen, men hittade inte programmet (ägaren till datorn stod och kollade på med), han satt och kollade flera minuter tills jag sa åt han "öppna fönstret fullt så ser du allt", han hade glömt bort att det gick att scrolla i sidled också. Men hans butik låg väldigt bra till för mig innan han flyttade ner till centrum. Tror han heter Kjell-Åke Svensson därav KÅS. Men som sagt schysst var han, jag bor ganska nära honom, när jag skulle köpa ett grafikkort så fick jag springa hem och testa om det var bra, om jag inte var nöjd så ficka jag testa nästa osv osv, tills jag blev nöjd med kortet :D. Tänk om alla affärer var så

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

i malmö är komplett, jme data, inwarehouse och netonnet mina lokala handlare.. hehe.. så bara o beställa och gå dit sen...
Lika långt som till elgiganten eller siba och mycket billigare ju...

Permalänk
Medlem

Jag föredrar komplett/Dustin/DB framför lokala butiker p.g.a kunnande, bättre garantisäkerhet och konkurssäkerhet. Sedan att de är ganska mycket billigare är bara ett plus. Jobbat i ett antal lokala datorbutiker under sommar såväl som fritid och kunskapsnivån (där jag jobbat) var inte särsklit imponerande.

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Inaktiv

i Växjö är dom lokala handlarna ganska dyra ändå, servicen är ju ok och måste man ha något snabbt så är det ju ett garanterat bättre alternativ än att åka till OnOff/Elgiganten etc och bli garanterat blåst, vissa priser är ju helt sjuka

Permalänk
Medlem

kanske lite OT men hittar ingen lämplig tråd och orkar inte skapa en ny. ber om ursäkt om den hamnar fel etc.

men vad tror ni om detta:

http://www.electro-grammi.com

??? det är sjukt billiga iaf...

Visa signatur

markus

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markusw
kanske lite OT men hittar ingen lämplig tråd och orkar inte skapa en ny. ber om ursäkt om den hamnar fel etc.

men vad tror ni om detta:

http://www.electro-grammi.com

??? det är sjukt billiga iaf...

Sidan påminner mycket om tidigare scam sidor, fast priserna såg normala ut.. när man räknar in skatt, tull å skit

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

jag handlar alltid mina grejer hos en data firma i stan där jag bor, och då jag känner dem så får jag oftast grejerna billigare än vad db o komplett tar.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X | ASUS ROG Ryujin II 360mm | ASUS ROG Crosshair X670E Hero | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | WD Black SN850X 2TB Gen 4 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart | AOC CU34G2X 144Hz |