Permalänk
Medlem

klockning , vista strejk

hejsan jo har bara en snabb och enkel fråga,

när jag gav mig på att klocka datorn i bios bara nån enstaka mhz så vägrar vista boota man kommer till load sidan sen bootar datorn om:(

vista 64 bit
64 x2 dual core 4200+
minne 3070mb 800mhz
1950 pro 265mb
450watts agg
allt körs orginal

cpu idl 35grader och load 40grader

??:(:(

Permalänk
Medlem

Något som inte pallar överklockningen då. Reboots vid startup är oftast ett tecken på att minnena inte orkar och det blir felskrivningar vid boot och Vista startar om.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

vi pratar om o höja 1 mhz och sen strejkar datorn låter lite konstigt.. eller så har du helt rätt och mina 800mhz minnen är klockade till 100%.

någon som har nån annan ideé? om jag ska sänka minnerna så får jag sänka multipliern så både minnen o busshastighet sänks eller hur var det?

mvh Kristoffer

Permalänk
Medlem

Öka spänningen till dina minnen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

jag testade öka spänning till minnerna då gick de klocka och logga in i vista men efter 15 sek fick ja bluescreen... läste i bios att mina minnan va något 5.5.5.5.18 eller nåt vad borde jag öka volten till då om jag ökar från 200 till 220 på processorn

de här är otroligt frustrerande när jag har så pass bra chassi och cpukylning i burken.

lyckades klocka min förra dator 1800+ 1.5ghz till 2.6ghz med orignal kyl och nu sitter man här me splitter ny dator och kan inte klocka 50mhz ens

mvh

Permalänk
Medlem

Du har låst pci-e bussen också? Sänkt HT till 4x?

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

ändrade ht till 4,, låste pci-e ,,,höjde ram volt ,,,klockade först till 200-220 de var ok allt funkade bra körde olika prestanda tester allt var ok temp gick upp 1 grad bara..

sen försökte jag med 200-230 då fick jag upp felmeddelande om att hårdvaran ändrats och att ja ska sätta i vista skivan så om jag ska klocka denna datorn så får jag klocka sen köra skiva och upprepa detta i all evighet?

då kommer jag skicka tillbaka deras skitvista och be dom köra upp den kan inte vara lagligt att blockera min hårdvara va i helveete har dom för rätt o bestämma hur mycke jag får klocka min dator!

Permalänk

Microsoft har utformat Vista på det sättet för att folk inte ska piratkopiera det, om du byter någon vital del i datorn som komemr ud bli tvungen at omaktivera det. Det jobbiga med det här är då att en Vista verision (ej OEM) går bara att aktivera 10 gånger. Så antagligen anser Vista att du bytt processor när du klockat den, då processorn är en rätt så vital del.

Enligt mina egna åsikter så, du har faktsikt skaffat Vista, hade du förväntat dig något bra av ett crap företag som Microsofteller? Faktiskt så tycker jag, skylld dig själv, då du kör Vista

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Vila i frid

Vista? Så länge XP supportas av Microsoft finns det ingen anledning att installera Vista - om man nu inte vill spendera tid på OS-problem istället för att ha kul och kunna använda datorn fullt ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Vista? Så länge XP supportas av Microsoft finns det ingen anledning att installera Vista - om man nu inte vill spendera tid på OS-problem istället för att ha kul och kunna använda datorn fullt ut.

Han har ju redan Vista, det är ju det som e problemet >.<

Och ja det är nog som någon sa att Vista tror att du har tryckt in en ny prolle så det vill att du ska aktivera igen.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

hejsan med lite modifiering i bios lyckades jag ställa processorn på 3.ghz och det märkliga me de hela är att när jag avslutar bios och sparar så får jag ingen bild efter att datorn bootar om. då måste jag dra ur elsladden sen starta så går de fint. vad beror detta på för klent nätagg?

burk info hittar ni på första post

en sak till bara:P när datorn hittar maskinvaruförändring och jag kör windows skivan så systemåterställer datorn kommer detta att ta av dom 10ggr ja kan annvända min skiva?

mvh

Permalänk
Medlem

Ang vista och aktivering så tror jag inte det spelar någon roll hur mkt du klockar eftersom det troligtvis baseras på serienumret på processorn och det ändras ju inte. Nu vet inte jag hur det räknas ut men på XP var det väl serienr på cpu, hårddisk id, macadress och nåt mer som låg till grund för aktiveringen. Kan ha fel men det är åtminstone vad jag skulle tippa på.

Troligtvis så är det nåt som når gränsen i din klockning, kan vara spänningen till processorn, kylning, minnen, andra inställningar som dividers osv, nätagg, processorn kanske inte klarar mer. Men 1mhz ska det inte balla ur på.

450W säger egentligen inget om kvaliteten på nätagget, vad har du för nätagg märke/modell?

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dartMan
hejsan jo har bara en snabb och enkel fråga,

när jag gav mig på att klocka datorn i bios bara nån enstaka mhz så vägrar vista boota man kommer till load sidan sen bootar datorn om:(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dartMan
...
nu sitter man här me splitter ny dator och kan inte klocka 50mhz ens

mvh

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dartMan
ändrade ht till 4,, låste pci-e ,,,höjde ram volt ,,,klockade först till 200-220 de var ok allt funkade bra körde olika prestanda tester allt var ok temp gick upp 1 grad bara..

sen försökte jag med 200-230 då fick jag upp felmeddelande om att hårdvaran ändrats och att ja ska sätta i vista skivan så om jag ska klocka denna datorn så får jag klocka sen köra skiva och upprepa detta i all evighet?

då kommer jag skicka tillbaka deras skitvista och be dom köra upp den kan inte vara lagligt att blockera min hårdvara va i helveete har dom för rätt o bestämma hur mycke jag får klocka min dator!

Först säger du nån enstaka megaherz, inte ens 50 megahertz, och sedan visar det sig att 220 MHz är ok, men 330 MHz klarar inte datorn.

3GB ram, så jag antar att du har 4 st minnen. Det är svårare att få upp 4 minnen i hög hastighet än 2 st minnen. Om du inte gjort något med minnesinställningen så har du försökt köra dem i DDR920 när du ökar fsb till 230MHz.

Att Vista bråkar för dig beror på att registret blivit korrupt av okunnig klockning, troligen enbart orsakad av för hög klock på minnena. Samma problem uppstår även med XP när registret blir korrupt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

[i]Att Vista bråkar för dig beror på att registret blivit korrupt av okunnig klockning, troligen enbart orsakad av för hög klock på minnena. Samma problem uppstår även med XP när registret blir korrupt. [/B]

Tänkte det eftersom jag kan klocka min lilla dator utan problem.

Permalänk
Medlem

ska testa det tack så mycket.. jag tar åt mig allt ni skriver och tackar för att ni orkar hjälpa folk här inne=)
mvh

Permalänk
Medlem

håller med,nåt sjukt e det med vista kan klocka max 2-4% sen är det stop och burken vägrar att boota? man kanske ska använda en *censur* version av vista istället?
int fan vet ja,synd är det för vista är väääääldigt trevligt och lätt å skönt

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lapdance
håller med,nåt sjukt e det med vista kan klocka max 2-4% sen är det stop och burken vägrar att boota? man kanske ska använda en *censur* version av vista istället?
int fan vet ja,synd är det för vista är väääääldigt trevligt och lätt å skönt

Försök hitta felet istället för att skylla på Vista. Jag kör Vista och kan klocka min Opteron 165 till 9x300MHz istället för standard 9x200MHz, vilket bör vara tillräckligt för att visa att Vista inte stoppar klockning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Försök hitta felet istället för att skylla på Vista. Jag kör Vista och kan klocka min Opteron 165 till 9x300MHz istället för standard 9x200MHz, vilket bör vara tillräckligt för att visa att Vista inte stoppar klockning.

jag kan skylla på vista eftersom jag sitter på 2 burkar en med xp och en med vista, kan skifta över alla komponenter och allt rullar på i alla möjliga clock i xp.

jag försöker hitta felet har provat med 2 olika asus brädor tex a8n32 sli deluxe, väldigt bra och stabil + plus den jag har nu i sign, det enda jag inte bytt ut är minnena, ska nog ta bort mina 2st 512 och bara köra med 2st 1 gb,kan vara orsaken. men det är skönt med 3gb i vista så frågan är egentligen vad som är viktigaste här(i mitt fall) clockad cpu med mindre minne eller inte

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem

felet för mig va precis som Hardware guy sa.

sänkte minnerna til 6xxmhz då kom ja längre men sen bluscreen.
fick höjja vcore från 1250 till 1450 då släppte det.

men blev mycket besviken höjjde till 230 alltså 2200mhz- 2500mhz och de blev väldigt liten skillnad tycker jag... körde bara vistas eget prestanda test och fick 0.1 mer i poäng processor temp ökade från ca 45 i full load till 60 så det blir inget klockande för min del det var för ostabilt och blev för varmt helt enkelt.

mina poäng i vistas prestanda test

processor 5,0-5,1
minne 5,9
grafik 5,9
spelgrafik 5,8
hårddisk 5,5

Permalänk
Citat:

Det jobbiga med det här är då att en Vista verision (ej OEM) går bara att aktivera 10 gånger. ]

Det där stämmer nog inte alls! Har du en retail version så kan du aktivera den hur många gånger som helst, dock bara på en dator samtidigt!! Och det här gäller alla Windows licenser. Är det en OEM licens så är den bunden till den dator(moderkort) den först installerades på men någon begränsning på aktiveringsgånger existerar inte!

Visa signatur

Amd64 X2 4200+ | Elitegroup KN1 Extreme | Geforce 9800gt | 4x512mb PC3200 | Wndows7 Ultimate & Windows Vista Ultimate