Permalänk
Medlem

Uppgradering av befintlig dator

Hallå,

Går i tankarna om att uppgradera datorn lite smått men vet inte riktigt VAD jag ska uppgradera...

Just nu sitter jag på Pentium D 805 @ 3,4GHz, 1GiB DDR, 6800LE och Asus P5P800 SE. Budgeten ligger väl på ungefär 2000-2500 och har då antingen tänkt på Asrocks 4CoreDual-VSTA + E4300, och isf kan jag ju behålla både det ena och det andra... Men så börjar ju grafiken bli för krävande för min trotjänare och då började jag tänka på om det var bättre att uppgradera grafikkortet istället.

I början var väl datorn 70% spel och 30% kontor men nu på slutet är det nog ombytta roller rätt av. Varför vet jag inte, men spelen är väl inte lika roliga när det inte flyter eller ser snyggt ut.

Så nu står jag som en pojke i en godisaffär och vet inte vad jag ska köpa.

Köpråd?

Mvh

Permalänk
Medlem

Du bör enligt mig lägga minst 4500:- på en uppgradering (inkl grafikkort) för att det ska vara värt det om man ser till det du har nu. Intel Core2 Duo ska du köpa om du ska klocka. Annars kan nog AMD vara mer "bang-for-the-buck". En liten risk finns att du behöver nytt nätagg men antagligen räcker det du har nu. Det beror lite på vilket grafikkort du skaffar och hur mycket du tänker klocka.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

Har samma grafikkort som du och ska också köpa det där asrock moderkortet och dual corenån gång. Skulle dock rekommendera om du har ett leadtech graffe att låsa upp pipes då får du ca 1/3 dels bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi
Du bör enligt mig lägga minst 4500:- på en uppgradering (inkl grafikkort) för att det ska vara värt det om man ser till det du har nu. Intel Core2 Duo ska du köpa om du ska klocka. Annars kan nog AMD vara mer "bang-for-the-buck". En liten risk finns att du behöver nytt nätagg men antagligen räcker det du har nu. Det beror lite på vilket grafikkort du skaffar och hur mycket du tänker klocka.

Nätagget är räcker till och klocka upp E4300 lär jag nog göra - eller iaf upp till vad Asrocket tillåter...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapteno
Har samma grafikkort som du och ska också köpa det där asrock moderkortet och dual corenån gång. Skulle dock rekommendera om du har ett leadtech graffe att låsa upp pipes då får du ca 1/3 dels bättre prestanda.

Pipor är upplåsta till 12/1,6 och klockat till 420/860MHz så jag har ju iaf försökt kräma ur det.