Permalänk
Medlem

M'zoft Vista

Hej

Jag köpte nyss en helt ny data från Siba, jag har allt som behövs för att installera Vista (från minne till processor).

Idag installerade jag Vista, på första booten fick jag detta meddelande:

"The computer restarted unexpectedly or encountered an unexpected error. Windows installation cannot proceed. To install Windows click OK to restart the computer and then restart installation"

Jag har försökt att installera igen igen och igen, men samma skit hela tiden :/

Nu sitter jag fast i ett "restart cycle" och kan inte göra nått med datan förrän
det här har blivit fixad. Just nu sitter jag vid min pappas data och skriver detta meddelande.

Snälla hjälp mig, all hjälp är jag väldigt tacksam för!!

PS. Jag är ingen pirat, jag har original CD:n av Vista med activation code osv....

Permalänk

Troligen har du ett fel i din hårdvara, minnet skulle jag tippa på eller grafikkortet.

Vad är det för en dator du har köpt?

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

P4-3.2 GHZ CPU 641 800 MHZ 2MB CACHE
1024 DDR2 533 MHZ CORSIAR
120 GB HDD
DVD RW SATA 18 X DUAL SAMSUNG
Asus P5GZ-MX, Intel 945GZ MK
Inbygd GFK 224MB
LAN 10/100
LJUD 5.1 INBYGD
ATX 420 WATT TYST LÅDA

Permalänk
Medlem

P4an kan ju mest troligtvis va en preskot (stavning..) som överhettar. Sedan är det ju väll bara att glömma aero temat i vista med inbyggt grafikkort.

Permalänk

Jaja spec är ju bra i och för sig men vad heter datorn enligt Siba, jag hittar ingen på deras hemsida som motsvarar specen du har skrivit.

Installera xp på den och ladda ner Windows Vista upgrade advisor som finns här:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=42B5...

För att kolla att din hårdvara har stöd för Vista.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Förklara problemet på Siba och lämna tillbaka datorn.

EDIT : Det var så att du fick vista med datorn va?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Det jag brukar rekommendera vid köp av dator är att köra memtest först av allt. Gärna alla test vilket tar tid men kör det över natten så vet du om minnet är helt i alla fall.

Annars är det gammal god felsökning som gäller. Avlägsna/byt så många komponenter som möjligt (DVD, hårddisk, minne om du har flera stickor, ljudkort, grafikkort, nätverkskort osv), om detta inte hjälper kan det vara processor, moderkort eller nätagg vilket är svårare att felsöka om du inte har likvärdig hårdvara du kan testa med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Sedan är det ju väll bara att glömma aero temat i vista med inbyggt grafikkort.

Det var ju konstigt då aero fungerar fint på min (och MÅNGA andras) bärbara med inbyggt grafikkort.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

aero i vista, fungerar ínte på den där datorn då den inbyggda grafikkortet inte har dom funktioner som behövs inbyggda, det är ett "Graphics Media Accelerator 950" = ingen support för aero

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
aero i vista, fungerar ínte på den där datorn då den inbyggda grafikkortet inte har dom funktioner som behövs inbyggda, det är ett "Graphics Media Accelerator 950" = ingen support för aero

Då måste min dator helt enkelt vara en anomali.

Systemkrav för Vista Premium enligt Microsoft:
Support for DirectX 9 graphics with a WDDM driver, 128 MB of graphics memory (minimum)², Pixel Shader 2.0 and 32 bits per pixel.
² If the GPU uses shared memory, then no additional graphics memory is required beyond the 1 GB system memory requirement; If the GPU uses dedicated memory then 128MB is required.

Specifikation för GMA950 enligt Intel:
Microsoft* DirectX* 9 Hardware Acceleration Features:
Pixel Shader 2.0

Det finns även WDDM driver för detta chipset.
Så ja, aero fungerar med GMA950.

Om du fortfarande inte är övertygad så får du gärna förklara hur denna dator med GMA950 och Windows Vista lyckas köra aero.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk

GMA 950 stöder aero, dock stöder inte tidigare modeller det.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Då måste min dator helt enkelt vara en anomali.

Systemkrav för Vista Premium enligt Microsoft:
Support for DirectX 9 graphics with a WDDM driver, 128 MB of graphics memory (minimum)², Pixel Shader 2.0 and 32 bits per pixel.
² If the GPU uses shared memory, then no additional graphics memory is required beyond the 1 GB system memory requirement; If the GPU uses dedicated memory then 128MB is required.

Specifikation för GMA950 enligt Intel:
Microsoft* DirectX* 9 Hardware Acceleration Features:
Pixel Shader 2.0

Det finns även WDDM driver för detta chipset.
Så ja, aero fungerar med GMA950.

Om du fortfarande inte är övertygad så får du gärna förklara hur denna dator med GMA950 och Windows Vista lyckas köra aero.

Okej, men eftersom M$ rekumenderar (ej minimum) 256mb grafik minne till aero så borde väll det stackars ramminnet få sig en chock?

Permalänk
Medlem

Öh, 256 mb grafikminne till Aero? Skulle räcka med en fjärdedel..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

Varför startar man en sådan här tråd om man inte har några planer på att skriva någonting i den...? Mycket märkligt.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

GMA950 stöder som många redan sagt Aero (Glass) utan problem.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.