Bilförstärkare på rummet

Permalänk
Medlem

Bilförstärkare på rummet

Tjena det e så att min kompaktstereo nyss har krashat för jag lasta ner den på 3 ohm medans den bara klara av 6 ohm

ja iaf till frågan, hadde tänkt köpa ett bilslutsteg att ha på rummet nu (som senare får ta plats i min bil när den är klar).
undrar nu om man kan driva det på ett bilbatteri eller bildas det knallgas även vid urladdning så det blir farligt att ha inomhus??

Permalänk
Medlem

Enligt uppgifter jag såg i en annan tråd här så verkar det funka att driva med ett datornätagg. Det verkar en hel del bättre än ett bilbatteri.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jo jag har sätt det med men problem är bara att jag inte har något agg som ligger å samlar damm däremot har jag några bilbatterier över till ingen nytta för tillfället.

I så fall måste man skaffa ett nättagg å det kostar.
håller på å sparar till massa delar som ska i bilen te sommarn så helst vill jag bara skaffa ett steg efter som det ändå ska in i bilen senare.

Permalänk
Medlem

Haha ja jag skulle vilja se ett nätagg lämna 60 ampere ungefär

Om steget vill ha 400W så krävs det 33 ampere vid 12 Volt vilket kommer bränna av vartenda liten kabel + 10 ampere säkringen i nätagget

Permalänk
Medlem

Jo precis så därför undrar jag om man kan köra med ett batteri inomhus eller bildas det farlig knallgas även vid urladdning??

Permalänk
Medlem

Du behöver ha ett slutet / underhållsfritt batteri i så fall. För att inte spela slut på det krävs också en kraftig batteriladdare vilket totalt sett kommer kosta mycket mer än ett bra begagnat slutsteg designat för 230V.

Permalänk
Medlem

Det går inte använda ett batteri med påfyllningslock??
varför inte??

Permalänk
Medlem

Om du inte är rädd för avgaser / bullrande ljud så kan du alltid driva en 80 ampere generator med en bilmotor ^^

Permalänk
Medlem

Som alltid så avråder dem flesta från att köra med 12v steg inomhus, av den enda anledningen att det är otroligt mycket jobb och mycket pengar för att det ens ska bli någolunda bra.

Skulle säga att det är lika smidigt med 12v steg inomhus som en riktigt trevlig 230v förstärkare kopplad med en förlängningskabel till bilen

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Visst går det fint o köra på ett vanligt bilbatteri, nackdelen är att det måste laddas mer än tiden du spelar ... om du inte har en fet laddare.

Ett vanligt icke underhållsfritt går finfint, men du måste vädra lite när du laddar det om du inte vill ha knallgasexplosion i rummet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Speltid med mera bryr jag mig inte så mycket om efter som detta bara är en provisorisk lösning.

Det bildas alltså bara knallgas vid laddning och inte något vid urladdning om jag fattar rätt??