Har ett Voodoo 2 i orginalkartong något värde idag?

Permalänk
Avstängd

Yep, i värsta fall bara samma tillverkare med

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wazman
Hittade en väldigt bra sida om 3DFX korten på http://www.thedodgegarage.com/3dfx/index.htm

Skulle gärna vilja ha ett sådant:

http://www.thedodgegarage.com/3dfx/q3d_obsidian2/q3d_x24_full...

Kommer ihåg att Skribo Font hade en sådan, tror priset låg över 5-6 papp för ett sådant, 2 stycken Voodoo2 kort på ett enda PCI kort.

Såg långt ut. Du får väl ta bort lite på baksidan för att få dit det där kortet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Nä jag tror det passar i dåtidens lådor, de flesta lådor på den tiden hade plats för fullängdskort.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem

Åkte på en rejäl släng av ångest när jag läste igenom denna tråden. Hinkade våldsamt iväg 2st Pentium II 300MHz burkar med Voodoo2, 128- respektive 224mb ram och 6GB vid min flytt för två år sedan. Sen kommer den gamla goda tiden aldrig tillbaka oavsett om man har kvar hårdvaran.

Det enda jag har kvar nu är ett GeForce2 MX440(?) på 64MB som trots sin passiva kylning var underbar att överklocka. Hade gärna hoppat tillbaka till 1996 och börjat om från början

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

Tänker samma sak där som ovan skrivare.

Hittade dock mitt allra första grafikkort, ett Gforce3 Ti200, mer klocknings bart kort " för att vara den tiden" får man nog leta efter,,hade dock en fläckt som snurrade för kung o fosterland men jääävlar va de gick att dra upp de.
De slutade aldrig att gå fast flensen va KOKHET! De va gammla goa tider de,

Hittade åxo ett par ramminnen, PC100 LOL!...aaa tänk va det har utvecklats.

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli att länka till de 2 sidor som jag tar alla mina drivare från då det gäller 3Dfx. Där finns det "nya" drivare för er som promt vill köra med ett OS som det inte fanns orginal drivare till I 3Dfx. Klart läs värd sida

http://www.voodoofiles.com/
http://www.3dfxzone.it/index.php

P3 450Mhz / 3Dfx V5500 128mb AGP / 256Mb ram / SB16 ISA / Win98se / Quantum Bigfoot 5.25 5400 rpm 6.4Gb /

Visa signatur

AMD Opteron 185 @2.8Ghz (SD) // Asus A8N32-SLI Delux // Kingston HyperX 2Gb @FSB 220Mhz // nVidia 8800GTS 320Mb // Western Digital 200Gb // Creative Live 5.1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigMomma
Tror inte det är värt särskilt mycket. Ett par hundringar kanske.
Jag köpte ett Voodoo2 12MB (bara kortet) på tradera för 100 spänn för ett år sen.

Nej sätt det i nån gammal burk och sparka igång Quake2 istället

Tänkte först skriva en tjuga men är osäker på det, så får väl bli att han kanske kan få byta det emot två bugg av någon som behöver det till någon gammal maskin som bara skall användas som terminal eller dylikt och saknar grafikkort.

Ett par hundringar? Inte en chans, gav ju 250kr för mitt Geforce 2 GTS/Pro 64MB begagnat för typ 6 år sedan...

Permalänk

jag sålde mitt för 200k, jag ångrar det..., ah 192bit på den tiden... PWNAGE ägde ALLA kort...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
jag sålde mitt för 200k, jag ångrar det..., ah 192bit på den tiden... PWNAGE ägde ALLA kort...

200 000 kr?

Permalänk

whoops menar "kr"

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
3DFX killarna var genier, synd att dom inte kunde fortsätta att utveckla korten. När NVidia köpte upp 3DFX så kunde dom väl ha gjort Geforce korten 100% glide kompatibla med

3dfx-killarna fick ju göra nvidias fx-serie, räcker väl bra med den, tur att de inte fick fortsätta.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maddzzon
Tänker samma sak där som ovan skrivare.

Hittade dock mitt allra första grafikkort, ett Gforce3 Ti200, mer klocknings bart kort " för att vara den tiden" får man nog leta efter,,hade dock en fläckt som snurrade för kung o fosterland men jääävlar va de gick att dra upp de.
De slutade aldrig att gå fast flensen va KOKHET! De va gammla goa tider de,

Hittade åxo ett par ramminnen, PC100 LOL!...aaa tänk va det har utvecklats.

Vet du vad? jag kör fortfarande mitt Gefore 3 ti200!
Det andvänds dagligen utav mig faktiskt!

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhesus
Det där är väl ett Orchid Righteous 3D, ett av de allra första 3dfx-korten.

som dessutom hade 6MB nått i ram väl? de hade lite mer än de vanliga iaf har jag för mig

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maddzzon
Tänker samma sak där som ovan skrivare.

Hittade dock mitt allra första grafikkort, ett Gforce3 Ti200, mer klocknings bart kort " för att vara den tiden" får man nog leta efter,,hade dock en fläckt som snurrade för kung o fosterland men jääävlar va de gick att dra upp de.
De slutade aldrig att gå fast flensen va KOKHET! De va gammla goa tider de,

Hittade åxo ett par ramminnen, PC100 LOL!...aaa tänk va det har utvecklats.

Usch, nu kände jag mig riktigt gammal då det där för mig är moderna grejer... PC100 är ju iaf SDR minne, och GF3 har ju bara några år på nacken. Nädu "gammla goa" tiden var för en sådär 10-15 år sen

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dx.
Usch, nu kände jag mig riktigt gammal då det där för mig är moderna grejer... PC100 är ju iaf SDR minne, och GF3 har ju bara några år på nacken. Nädu "gammla goa" tiden var för en sådär 10-15 år sen

haha håller med. Det där var ju nästan igår.
Iofs är jag väl bara varit 10 år med datorer (räknar bort en sketen mac som vi fick).
Voodoo 2 (som tråden handlar om). Det är den goda tiden

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

har en sån i min fujutsu simens (stavning), den eeee coool

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk

haha fyfan vad gammal man börjar känna sig

Jag har fortfarande mitt GF3Ti200 i min dator. Fan jag kommer ihåg hur jag drömde om att uppgradera min dator till en ny fet med 200Mhz MMX processor och kanske ett Voodoo1 kort, hade ju bara 120Mhz vanlig pentium med nåt integrerat grafikkort och 16mb ram, min första dator var det, jag vet jag var lite efter många andra.

Sen fick jag ett Voodoo2 kort och körde i min K6-2:a 400Mhz, efter ett tag fick jag ytterligare ett Voodoo2 och kunde köra SLI, fan vad läckert att kunna köra i 1024*768.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sugrövmanövern
haha fyfan vad gammal man börjar känna sig

Jag har fortfarande mitt GF3Ti200 i min dator. Fan jag kommer ihåg hur jag drömde om att uppgradera min dator till en ny fet med 200Mhz MMX processor och kanske ett Voodoo1 kort, hade ju bara 120Mhz vanlig pentium med nåt integrerat grafikkort och 16mb ram, min första dator var det, jag vet jag var lite efter många andra.

Sen fick jag ett Voodoo2 kort och körde i min K6-2:a 400Mhz, efter ett tag fick jag ytterligare ett Voodoo2 och kunde köra SLI, fan vad läckert att kunna köra i 1024*768.

Jag minns inte om jag skrivit det tidigare i tråden. Men att köra 1024x768 går bra med voodoo 2... så länge man kan stänga av Z-buffern i spelet Något need for speed hade den inställningen minns jag. Utan Z-buffern kan man tappa prestanda men det räckte till i det där spelet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Vet att jag återupplivar en gammal tråd, men jag har alldeles precis köpt mig ett Powercolor Voodoo2 till min gamla Dell Optiplex P200. Datorn har ett integrerat grafikkort (S3 Trio64 V+) på 2 megabyte och saknar AGP-port. Går det att få moderkortets integrerade att köra 2D och låta Voodoo-kortet sköta resten, eller måste jag helt enkelt skaffa ytterligare ett PCI-anslutet grafikkort för att få det att funka? (najje, har bara två PCI)

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Skrivet av Q4Rspwn:

Tjenare!

Vet att jag återupplivar en gammal tråd, men jag har alldeles precis köpt mig ett Powercolor Voodoo2 till min gamla Dell Optiplex P200. Datorn har ett integrerat grafikkort (S3 Trio64 V+) på 2 megabyte och saknar AGP-port. Går det att få moderkortets integrerade att köra 2D och låta Voodoo-kortet sköta resten, eller måste jag helt enkelt skaffa ytterligare ett PCI-anslutet grafikkort för att få det att funka? (najje, har bara två PCI)

jag körde så, det var inga problem, koppla bara in kabeln mellan korten och drivrutiner

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Jag hade 2st 3dfx i SLI när det begav sig, de kostade väl dryga 3000:- på den tiden, men fyfan vad man ägde i Quake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Jag hade 2st 3dfx i SLI när det begav sig, de kostade väl dryga 3000:- på den tiden, men fyfan vad man ägde i Quake.

Samma här, 2st voodoo kort + unreal Nu blir faktiskt lite suggen på att spela om spelet med alla 3dfx effekter på

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Tjenare!

Eftersom det finns en tråd i ämnet Voodoo 2 uppe på förstasidan tänkte jag att det var lika bra att hålla sig i den. Hoppas ingen misstycker.

Är det någon som har erfarenhet av att använda voodoo-kort i ett "nytt" moderkort? Jag har för mig att jag läst om risk för överhettning. Skiljer det något på strömförsörjningen av PCI-platser på ett modernt moderkort jämfört med ett från 90-talet?

Permalänk
Medlem

Fan vad glad man blev när farsan köpte Voodoo 2 så jag kunde starta Quake 2

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade Voodo2 ett tag men bytte upp mig till ett Rendition Vérité kort och slog till på det första Gforce 256 kortet när det kom, det var i slutet på 90talet när jag hade en spelperiod

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Haha, härlig tråd Frambringar många fina minnen!
Tror jag ska ta och fixa mig ett Voodoo2 eller liknande i framtiden, även köpa processor, hdd och moderkort från den tiden. Sen smälla in alla produkter i något modernt chassi, typ Define R3 eller så. How cool would'nt that be?

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arvidh:

Haha, härlig tråd Frambringar många fina minnen!
Tror jag ska ta och fixa mig ett Voodoo2 eller liknande i framtiden, även köpa processor, hdd och moderkort från den tiden. Sen smälla in alla produkter i något modernt chassi, typ Define R3 eller så. How cool would'nt that be?

Jag kör ett Voodoo1 i min ena retroburk eftersom en del äldre spel enbart fungerar med 1an. Minns inte vilka nu tyvärr. 2an är alldeles för modern.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Antielefant
Skrivet av MultiMan:

Jag kör ett Voodoo1 i min ena retroburk eftersom en del äldre spel enbart fungerar med 1an. Minns inte vilka nu tyvärr. 2an är alldeles för modern.

Funkar det inte med nGlide (Glide till D3D-emulator) också? Många gamla godingar som kräver Voodoo-kort för att fungera bra fungerar även med det, och dagens grafikkort har inga problem med emuleringen heller då de är för kraftiga för att man ska märka att den är ineffektiv. Kräver minimum ett Geforce 7 för att flyta bra dock... antagligen något i stil med x1xxx för Radeon.

Finns en kombinerad nGlide/DosBOX-version där ute också som fungerar utmärkt, http://www.si-gamer.net/gulikoza/dosbox/dosboxcvs-090704.zip

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

jag har ett 3DFX Voodoo5 5500 om nån är intresserad
Samt ett Miro Hiscore Voodoo 1, enda kortet med 2mb frame buffer om jag inte minns fel

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB