Vill du dra till strå till stacken i kampen mot övervakningssamhället?

Permalänk

Vill du dra till strå till stacken i kampen mot övervakningssamhället?

Ingen kan ju ha undgått det faktum att vi rör oss alltmer mot Orwells framtidsvision 1984. Storebror vill se allt, veta allt, och inte ens i våra egna hem går vi säkra för hans vakande öga. När myndigheter som Försvarets Radioanstalt (FRA) har rätt att avlyssna vanligt folks privata kommunikation är steget dit inte långt.

Det är dags att agera, låt oss låta storebror smaka på sin egen medicin genom att övervaka HONOM!

Följande är taget från Creepers hemsida. Att ansluta sig till Creeper är enkelt, det är bara att lägga till en rad med kod på din sida så sköter Creeper resten.

Citat:

Creeper är ett enkelt övervakningssystem för den allmänhet som vill kunna se vad våra svenska myndigheter, militär och politiska partier är ute och letar efter för information på det svenska Internet. Men det bygger på att just du är med och sköter din del av övervakningen. Syftet är att försöka tillföra något till diskussionen om övervakning i den pågående debatten om integritet och FRA:s övervakning av den svenska allmänheten.

Övervakningen sker genom att du på dina egna webbsidor länkar en bild på den här webbsajten. Detta möjliggör att Creeper kan ta den information som en hämtning av denna bild ger, som att titta på vilken IP-adress förfrågningen kommer ifrån och den hänvisning som gör att hämtningen av bilden sker. Detta är inte en optimal lösning eftersom den som surfar kan dölja sin referrer genom en inställning i sin webbläsare.

Tjänsten är inte till för att du som sajtinnehavare ska kunna få ut din egen statistik, all statistik finns på en enda webbsida som är offentlig för alla. Det har dessutom fördelen att det inte krävs någon registrering för att böja övervaka, det räcker med att börja länka Creeper.

Om Creeper-bilden till vänster visar rött surfar du från en IP-adress vi övervakar, och du loggas därmed. I alla andra fall visar bilden grönt och ingen information lagras alls.

Tycker du att det saknas något i IP-adresslistan? Skicka gärna in IP-adressen och tillhörande ägare så får vi se om jag lägger in den. Kontakt sker genom att skicka ett e-mail till pawal@blipp.com. Nyheter om Creeper kommer att postas på min blogg Datasvammel.

Äger du en domän som får många träffar? Slå ett slag för din egen och för Svenssons integritet redan idag!

http://www.gnuheter.com/creeper/

P.S. Datorn ser dig!

Permalänk

Jag tycker det är trams, nu har Creepers min ip-adress i.o.m. att jag surfade in på deras sida. Vad skall de göra åt saken? Inte ens om kycklingarna hade haft min adress så hade de vågat komma hälsat på.
Problemet är inte det tekniska övervakningen utan alla grannar, bekanta och arbetskamrater som glor på vad en gör och sedan pratar skit om den. (förtal)

Nå jag är för mer övervakning, det sker b.la. så mycket sabotage i skolor och övervakning minskar dem kostnaderna så att skolorna kan lägga pengar på att försöka lära ungdomarna något istället.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Visst är det mer utav en parodi på statens övervakning än något som verkligen leder till handling, men det är ett enkelt sätt att ta ställning och öppna ögonen på folk som tror att det är bara är strunt att staten inte övervakar vanliga Svenssons. Med lite tid kan man säkert även få ihop bättre IP-listor så att lite saftigare namn börjar dyka upp i listorna. (Och inte bara någon underbetald tjänsteman på Västkustens Marinkommando som sitter och slösurfar )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag tycker det är trams, nu Creepers min ip-adress i.o.m. att jag surfade in på deras sida.

Öh, va?

Visa signatur

mirkk

Permalänk
Medlem

Rätt härliga övervakningsmöjligheter det där lär ge när det har anslutits lite folk.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Övervakning i centrum, på affärer, på banker, på andra befolkade ställen = BRA.

Övervakning i privatliv, Telefon, Internet, hiddencamera på toan = Dåligt.

Haller helt med,

bor i overvakningskamerornas land och det ar ratt accepterat. Jag kanner mig saker i stan med CCTV i varje gathorn och klubbar och har inget att dolja. Det enda jag har emot ar att man egentligen vet vad som hander med informationen och hur enkelt det skulle vara for nagon att fa tag pa materialet, nu ar inte jag sa kanslig men nagon annan.

Permalänk
Medlem

Jag motsätter mig konceptet att stoppa övervakning genom att övervaka... Så det blir inget creeper för min del. Vill man göra någonting för att stoppa det hela tycker jag snarare att man ska hålla koll på debatterna som beror det hela och ta del i protestera när det går för långt (d.v.s. sluta rösta på paranoida maktgalna fjant-partier... fast tyvärr har vi ju nästan enbart sådana).

Sen måste jag hålla med Robbaz. Jag är extremt mycket emot övervakningssamhället men kan ändå förstå värdet av att ha övervakning. Kameror och annat i parker och på stan skulle hjälpa mot mycket (random misshandlar, överfall, våldtäkter och annat), och även om de inte aktivt stoppar någonting så kan de användas till att identifiera människor som inte håller sig till vårt samhälles regler, vilket är bra.

Men den dagen någon får för sig att mina privata samtal, mina brev eller mitt hem måste övervakas så har det gått för långt. Det finns då inte längre ett för befolkningen fördelaktigt syfte med övervakningen, utan det handlar då om att kontrollera människor i deras privatliv, och det kommer jag aldrig kunna acceptera på något sätt. Sen skiter jag i att paranoida politiker ser terrorister i varje gathörn, de har inte i mitt privatliv att göra ändå.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Haha, bra kul att folk från regeringskansliet sitter på swecheck och warpdrive samt att skatteverket kollar in joox.

Bra kul grej

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av discusnl
... Jag kanner mig saker i stan med CCTV i varje gathorn och klubbar och har inget att dolja. ...

Det här är i mina ögon en väldigt farlig inställning. Att låta sig bli övervakad eftersom "jag har inget att dölja" eller "jag har rent mjöl i påsen" kommer att slå tillbaka stort.

Faran ligger i att samma personer som kontrollerar kamerorna även bestämmer vilket mjöl som är rent och vilket som är smutsigt. Även om de som övervakar för tillfället tar sitt ansvar och inte missbrukar makten, så finns det all möjlighet att framtida makthavare kommer att missbruka det. Det byggs upp mer och mer avancerad övervakning och de systemen kommer att lämnas över till nästa regering, och nästa, och nästa.
Du har ingenting att dölja nu, men vad händer om en fascistisk regering får makten och det blir olagligt att tillhöra fel parti eller yttra negativa åsikter om regeringen. Då känns det nog inte så säkert med kameror i varje gathörn längre.

Det där är väl worst case scenario, men makt har en tendens att missbrukas.

Nej, jag gillar inte övervakning.