Reklamation av Mp3spelare

Permalänk
Medlem

Reklamation av Mp3spelare

Hej, har nu en liten fråga som jag hoppas kan besvaras här.

Min lillebror köpte för ca 1.5-2 år sedan en mp3/mp4 spelare som kunde spela film å mp3 och hela kittet. efter strax under ett år gick den sönder och han fick då välja en ny produkt för ca 2800 som jag tror var det han gav för den. Han valde då en vanlig mp3 och nu har den gått sönder igen. Nu erbjuds han en sämre spelare för ca 800kr av företaget.
Den gmala mp3n gick på 2500 och 300 fick han i handen om jag inte minns fel.

jag är lite rostig på hur sånnt här ska hanteras så undrar nu om det inte är en lite för dålig produkt han får i utbyte, han hade en m-bird XY-22 och erbjuds en Creative ZEN V 1gb.

Den gamla spelaren har utgått från företagets sortiment.

Visa signatur

.
.
.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att det normala är att man brukar få ett tillgodokvitto på samma belopp som den trasiga produkten.
Jag skulle nog försöka hitta något som är sämre med den där Creative spelaren verkar ju t.ex. som att din gamla mp3 hade inbyggda högtalare vilket inte finns på Creative spelaren. Det bästa vore ju att försöka häva köpet och handla hos någon med bättre kundservice.
Jag har själv jobbat i butik och vet också att om man är lite jobbig kund får man ofta igenom sina krav i slutändan.
Jag menar butiken kommer ju troligen ändå få tillbaka sina pengar för den trasiga mp3 spelaren från deras leverantör så för dom är det ju ren vinst att ge dig en billigare produkt.
I värsta fall om dom vägrar ge med sig får du göra en amälan till allmänna reklamationsnämden så att dom får pröva vem som har rätt. Men jag tror dom flesta företag väljer att hellre göra upp i godo med kunden än att dra på sig en massa anmälningar speciellt för en struntsumma som en sketen mp3 spelare.

Permalänk
Medlem

nåja butiken får bara igen pengarna om de har garanti-tid kvar hos dist, och på okända skräpmärken är detta överlag 1 år från dist till återförsäljare så.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
nåja butiken får bara igen pengarna om de har garanti-tid kvar hos dist, och på okända skräpmärken är detta överlag 1 år från dist till återförsäljare så.

Ja, men i det här fallet verkar det ju vara under 1 år så det borde inte vara något problem med garantin hos distributören.
Annars kan jag hålla med om att det nästan alltid är smartare att köpa ett välkänt märke och gärna någon som erbjuder 2 års garanti.
Jag har för mig Creative faktiskt är ganska bra just när det gäller service och garantier.

Permalänk
Medlem

creative har utbytesgaranti, iaudio och iriver (har iaf haft) 2 års servicegaranti.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Det där med högtalare tycker jag är den rätta vägen att gå. Och brorsan använder högtalarna jävligt ofta (gjorde jag också när jag hade föregångaren till xy-22). Så därav är creative inte en likvärdig spelare.

Visa signatur

.
.
.