Erfarenheter av bussgods efterkrav

Permalänk
Hedersmedlem

Erfarenheter av bussgods efterkrav

Hej,

Håller på att sälja en vara och en snubbe ringde och var intresserad, bara det att han prompt ville att jag skulle skicka den med postförskott. När jag kollade upp pf insåg jag dock att man måste ha ett bg eller pg konto för pf. Så det gick ju inte så bra.

Vet dock att Bussgods har nått som de kallar efterkrav vilket verkar vara samma sak. Är det någon som vet om man måste ha bg/pg för det? Funkar det systemet bra annars, eller händer det att man typ får vänta på stålarna?

Kanske är helt fel men jag litar inte lika mycket på Bussgods som Posten

Mvh

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag är nästan säker på att man måste ha PG/BG. Tidigare var det så iaf. Men det kan gå att lösa endå om ditt ombud är lite service minded.

Pengautbetalningen är oftast inte reptilsnabb. Själva säger dom 10 dagar (2 veckor), oftast blir det mera. Men i sällsynta fall tar det bara några dagar.

Permalänk
Medlem

Du måste ha ett sånt konto, sedan tog det cirka 1 måndag för att jag skulle få mina pengar. Så lite tid tar det allt.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Hedersmedlem

Skumt, andra har sagt att det inte behövs. Får väl se imorgon.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Klippt ur http://www.bussgods.se/fraktsedel/pdf/att_fylla_i_en_bussgods... :

"Efterkrav fylls i om mottagaren skall betala för varan vid utlämnandet. Fyll också i det postgiro-, bankgiro-, eller bankkontonummer som pengarna skall sändas till. Om du inte har post- eller bankgiro skickas pengarna till dig via utbetalningsavi.
Efterkravsreferens är den referens du önskar på betalningen förutom fraktsedelsnumret.
OBS! Alla orter kan inte tillhandahålla tjänsten efterkrav. Se Bussgods ombudsförteckning för närmare upplysningar."

Du behöver alltså inte ha PG/BG, men notera också "Alla orter kan inte tillhandahålla tjänsten efterkrav."

Sen är det så att Bussgods anlitar massa stora och små fristående åkerier så det kan ta allt från en dag till 2 månader tills du får dina pengar beroende på hur ofta företaget betalar ut pengarna. Stora åkerier gör det varje dag, mindre samlar oftast utbetalningarna på hög till slutet på månaden.

Permalänk
Hedersmedlem

Aja, bara pengarna kommer fram nångång skall det vara lugnt. Till Göteborg skall paketet, så de bör väl ha tjänsten.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Du kan även uppge ditt kontonummer så för de över pengarna. Funkade kanon för mig.

Permalänk

Funkar fint med vanlig bankkonto när det gäller bussgods, men det tar ca 2v att få pengarna, de är sega!

Permalänk
Medlem

Samma här. Sålde ett datorbord på Blocket och skickade det med bussgods, uppgav mitt kontonr och pengarna kom in efter ca 1 vecka.

Permalänk
Medlem

Jag har använt mig av efterkrav, jag har för mig att jag antingen fick pengarna på mitt konto eller via en avi, så det fungerade, för jag har då inget pg/bg-konto!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem

Jupp, gick utmärkt att få pengarna insatta på mitt bankkonto.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Stämmer bra att man kan få sina efterkravs pengar insatta på ett vanligt bankkonto. Anledningen till att det kan dröja med pengarna är att mottagaren inte har hämtat ut paketet. När paketet är utlämnat tar det max 10 arbetsdagar innan pengarna betalas ut.
Mvh Åsa bussgodset Ulricehamn