Väldigt låg prestanda med 8800 kort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Sli i wow = Väldigt Väldigt varmakort

Dock till trådskaparen, clocka upp prollen lite!!! till runt 2500mhz.

Testar jättegärna! Men det är det jag är absolut sämst på. Jag har ingen koll på hur man gör, jag vet inte vad som är farligt/safe och så vidare.

Finns det någon bra länk där jag kan läsa mig till info om detta? Kan ni dela med er av er erfarenhet?

Help..... !

/Anders.

Permalänk
Medlem

Använd sökfunktionen och kolla lite hur andra har gjort med liknande system och samma processor och samma typ av kylning (typ lufkylning)...

Håll också koll på tempraturen på processorn så den inte sticker iväg men allt under 60grader full load är safe!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Använd sökfunktionen och kolla lite hur andra har gjort med liknande system och samma processor och samma typ av kylning (typ lufkylning)...

Håll också koll på tempraturen på processorn så den inte sticker iväg men allt under 60grader full load är safe!

Isch... Jag är lite orolig för att applicera "godtyckligt hittat material" på min hårdvara när jag har så dålig koll på hur det skall genomföras, men ok, jag inser att folk inte kan skriva samma sak i 100 miljoner trådar, jag skall kolla, men jag är lite nervös.

Allt under 60 grader är safe, hur är det med grafikkort? Mitt 8800 är 70-80 grader vid fullt flås, men varningen är lagd på 125 grader. Vad är safe på grafikkort?

/Anders

Permalänk
Medlem

Allt under kokpunkten (100grader) är garanterat safe där .
Mitt 8800gts kommer också upp i liknande tempraturer som dom du har så oroa dej inte 8800 korten är grymt varma av sej så är det bara.

EDIT/Här har du en bra guide hur du klockar din processor: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6... /EDIT

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amdfanboy
Men lollerskates på dig, även fast du kör med kvalitativ mundiarée så vill jag gärna veta HUR du "kollat upp spelet nu" och hur du kom fram till "att den använder sig av nästan samma grafikmotor". Körde säkert värsta imba programmet? /rofl Hajper

Ta och knip igen den där dryga käften som svamlar omkring här, och sen så försök inte spela rolig. Jag är ingen WoW nörd som sitter inne 24/7 och spelar det spelet så jag visste inte direkt vad Shattraz var?
Men att du kommer med din dumma komentar till mig är inget jag accepterar. Sen när jag säger att jag kollat upp spelet så menar jag att jag kollat in lite screenshots och att jag fått det till ett WoW liknande spel fast det är samma spel.

rättare sakt: KOM INTE IN HÄR OCH BÖRJA KOMENTERA ANDRAS INLÄGG, KOM MED NÅTT VETTIGARE SJÄLV? FÖRSÖK HJÄLPA ANDERS ISTÄLLET FÖR ATT KOMENTERA.

Permalänk
Medlem

@Hajper och Amdfanboy!

Kan ni inte ta den där diskutionen på PM istället så vi andra slipper läsa erat svammel?

Tack på förhand!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
@Hajper och Amdfanboy!

Kan ni inte ta den där diskutionen på PM istället så vi andra slipper läsa erat svammel?

Tack på förhand!

Jo visst kan vi det, men jag vart bara lite arg på Amdfanboy pga att han komenterar mitt inlägg om ett spel jag alldrig spelat eller känner till så mycket. jag ursäktar mitt senaste inlägg! (innan denna)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hajper
Jo visst kan vi det, men jag vart bara lite arg på Amdfanboy pga att han komenterar mitt inlägg om ett spel jag alldrig spelat eller känner till så mycket. jag ursäktar mitt senaste inlägg! (innan denna)

Men vafan, det var ju lite roligt (och förvirrande ett tag, då jag själv inte visste vad det där Shattras var för nåt) att du hade luskat ut att det var ett spel som använt samma grafikmotor då det ju såg så hemskt likadant ut som WoW. Det kan du ju bjuda på.

Jag garvade som fan i alla fall.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amdfanboy
Haha känslig. Du som kom med idiot-inlägg. Jag läser tråden och många kommer med bra tips om vad TS ska göra för att öka sin FPS. Sitter själv med ett 8800GTS, så det är intressant med informativa inlägg om vad man själv kan göra. Vill du slippa dryga kommentarer? Kom inte med pantade inlägg.

Gillar du inte mina inlägg, läs dem inte.
PS. "kommentar" DS.

Vill inte svara på det här.
Vi tar det genom PM istället.

Permalänk
Medlem

Suck,tråden handlade hurvida han hade en bra eller dålig score i 3dmark.

Har någonting förändrats AndersLi?
Lyckats klocka lite och se om det blir någon skillnad?

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

AndersLi...

Jag har ett förslag.
Gå in i BIOS och se efter vad du har för värde i " AGP Aperture size " sätt värdet så nära den minnesmäng du har på Grafikkortet. Vet att du sitter på ett PCI-e men detta värde gäller för PCI-e likväl som för AGP. Testa och se... vet inte om det kan hjälpa dig, men det är inget som kan gå sönder om du ändrar detta värde.

Jörgen

PS Ytterligare ett tips gör en sökning på FPS i WOW forumet --> http://www.worldofwar.se/forum/viewforum.php?id=31 Och se om fler har samma problem DS

Visa signatur

AMD Opteron 185 @2.8Ghz (SD) // Asus A8N32-SLI Delux // Kingston HyperX 2Gb @FSB 220Mhz // nVidia 8800GTS 320Mb // Western Digital 200Gb // Creative Live 5.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Suck,tråden handlade hurvida han hade en bra eller dålig score i 3dmark.

Har någonting förändrats AndersLi?
Lyckats klocka lite och se om det blir någon skillnad?

Jag är ju livrädd för att klocka så jag testade en grej först, jag slog på något som hette optimized settings i Bios, det verkade inte hjälpa så mycket. Nu har jag 7476 i 3dm.

Skall kolla på minnesgrejen i bios oxå nu. Återkommer.

Edit: Mixtrat.

AGP Aperture size kan jag inte hitta i mitt bios. Jag testade att börja fippla med CPU Frequency som stod på 200, jag ändra det till 300 men då bootade inte burken efter mem check, den bara startade om. Jag gissar att det är för att cpu:n inte får tillräckligt med ström, jag har fotfarande strömförsörjningen till cpu på normal. Jag gick ner succesivt tills jag kom till 210 då bootade den, 10 mer än standard alltså. Jag körde 3dm igen och fick 7568 den här gången.

Jag har något som heter PCIE Clock som står på 100 mhz, skall jag pilla på den?

/Anders

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersLi

Jag har något som heter PCIE Clock som står på 100 mhz, skall jag pilla på den?

/Anders

Du kan ju testa att öka den till t.ex 110,men det är väl egentligen till för att ändra när graffet inte går igång annars(tror jag,kommer inte på någon bättre formulering).

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Amdfanboy, läs PM.

Permalänk
Medlem

Jag är mycket tacksam för all hjälp jag har fått hittills. Jag har inte lyckats komma vidare med mitt problem i princip överhuvudtaget eftersom jag personligen är väldigt rädd för att överklocka. Mina tankar för att ta nya steg i detta problemet är följande:

1. Ta reda på vad ett 8800 GTS 640mb kort skall generera för resultat i 3dm, något jag inte hittat bra info om, jag vet att det finns fräcka sidor som visar massa hårdvara info. Skulle man kunna få använda sig av er hjälp och hitta tester som visar vad ett sådant kort skall ha för 3dm score?

2. Gå igenom alla mina inställningar i bios samt alla drivrutiner jag har installerade. Jag hade tänkt posta det här (när jag kommer hem igen) och se om någon av er skulle kunna vara så snälla och berätta för mig om jag gjort något fel.

Därefter, om ingen förbättring skett med ominstallerade drivrutiner och grejor är min nästa utväg att knata iväg med burken någonstans (INET exempelvis eftersom det ligger ganska nära där jag bor) och lämna in den och be dem felsöka hela burken.

Finns det inget fel där så vet-e-katten vad jag skall hitta på.

Det är min plan just nu. Överklocka är alltså inte en plan direkt, rakt-upp-och-ner.

Vad tror ni? Är det vettigt resonerat? Kan ni hjälpa mig med länkar till 3dm score?

Tack igen på förhand.

/Anders

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersLi
Jag är mycket tacksam för all hjälp jag har fått hittills. Jag har inte lyckats komma vidare med mitt problem i princip överhuvudtaget eftersom jag personligen är väldigt rädd för att överklocka. Mina tankar för att ta nya steg i detta problemet är följande:

1. Ta reda på vad ett 8800 GTS 640mb kort skall generera för resultat i 3dm, något jag inte hittat bra info om, jag vet att det finns fräcka sidor som visar massa hårdvara info. Skulle man kunna få använda sig av er hjälp och hitta tester som visar vad ett sådant kort skall ha för 3dm score?

2. Gå igenom alla mina inställningar i bios samt alla drivrutiner jag har installerade. Jag hade tänkt posta det här (när jag kommer hem igen) och se om någon av er skulle kunna vara så snälla och berätta för mig om jag gjort något fel.

Därefter, om ingen förbättring skett med ominstallerade drivrutiner och grejor är min nästa utväg att knata iväg med burken någonstans (INET exempelvis eftersom det ligger ganska nära där jag bor) och lämna in den och be dem felsöka hela burken.

Finns det inget fel där så vet-e-katten vad jag skall hitta på.

Det är min plan just nu. Överklocka är alltså inte en plan direkt, rakt-upp-och-ner.

Vad tror ni? Är det vettigt resonerat? Kan ni hjälpa mig med länkar till 3dm score?

Tack igen på förhand.

/Anders

Innan du drar i väg till en datorbutik och betalar en massa slantar skulle jag rekommendera att du avinstallerar alla program som du inte behöver göra en diskfragmentering av hårddisken och skulle detta inte hjälpa så formatera om HDD och installera om Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersLi
Jag är mycket tacksam för all hjälp jag har fått hittills. Jag har inte lyckats komma vidare med mitt problem i princip överhuvudtaget eftersom jag personligen är väldigt rädd för att överklocka. Mina tankar för att ta nya steg i detta problemet är följande:

1. Ta reda på vad ett 8800 GTS 640mb kort skall generera för resultat i 3dm, något jag inte hittat bra info om, jag vet att det finns fräcka sidor som visar massa hårdvara info. Skulle man kunna få använda sig av er hjälp och hitta tester som visar vad ett sådant kort skall ha för 3dm score?

2. Gå igenom alla mina inställningar i bios samt alla drivrutiner jag har installerade. Jag hade tänkt posta det här (när jag kommer hem igen) och se om någon av er skulle kunna vara så snälla och berätta för mig om jag gjort något fel.

Därefter, om ingen förbättring skett med ominstallerade drivrutiner och grejor är min nästa utväg att knata iväg med burken någonstans (INET exempelvis eftersom det ligger ganska nära där jag bor) och lämna in den och be dem felsöka hela burken.

Finns det inget fel där så vet-e-katten vad jag skall hitta på.

Det är min plan just nu. Överklocka är alltså inte en plan direkt, rakt-upp-och-ner.

Vad tror ni? Är det vettigt resonerat? Kan ni hjälpa mig med länkar till 3dm score?

Tack igen på förhand.

/Anders

Här hittar du en användbar sida(förutsatt att resultaten stämmer)

Det verkar som om du får en normal score,med tanke på din övriga hårdvara.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Har inte direkt läst allting nu men.

Du har alltså 3 stycken minnes stickor med amd propp. Dom körs i 166mhz ist för 200mhz.
Du har 3st stickor och därför kan du inte köra Dualchannel. Vad jag vet iaf.
Provade köra 3 st 1gigs stickor i min amd maskin och det fungerade rumpnisse. Score i 3dmark 03 gick från 21 300 ner till 18 000, Med 7900gtx kort. kunde inte köra dualchannel med 3 minnen heller.
Tror du loosar mycket spelprestanda där med.

Din cpu är lite taskig..

Om jag får säga mitt så säger jag:
Sänk Agp aparture size till 256mb, Plocka bort en minnes sticka kör 2 i dualchannel så du kan iaf köra dom i stock speed..
Klocka cpun och se vad du får.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Har inte direkt läst allting nu men.

Du har alltså 3 stycken minnes stickor med amd propp. Dom körs i 166mhz ist för 200mhz.
Du har 3st stickor och därför kan du inte köra Dualchannel. Vad jag vet iaf.
Provade köra 3 st 1gigs stickor i min amd maskin och det fungerade rumpnisse. Score i 3dmark 03 gick från 21 300 ner till 18 000, Med 7900gtx kort. kunde inte köra dualchannel med 3 minnen heller.
Tror du loosar mycket spelprestanda där med.

Din cpu är lite taskig..

Om jag får säga mitt så säger jag:
Sänk Agp aparture size till 256mb, Plocka bort en minnes sticka kör 2 i dualchannel så du kan iaf köra dom i stock speed..
Klocka cpun och se vad du får.

Njäää... Jag har 2x0.5 gb och 2x1.0gb så jag har minnen i par. Det står dual channel, 128-bit ang. minnet när jag bootar.

Men hur i %¤%" kan du ha 21000 i 3dm score med ett 7900gtx kort? Skulle inte jag med 8800 GTS 640mb slå dig lätt? Det är ju en ofantlig skilnad på mina futtiga ~7500 poäng och 21k. Hur gör du? Berätta vad jag skall köpa för att få 21k!!? Det är ju sådana score jag vill komma åt typ.

/Anders

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersLi
Njäää... Jag har 2x0.5 gb och 2x1.0gb så jag har minnen i par. Det står dual channel, 128-bit ang. minnet när jag bootar.

Men hur i %¤%" kan du ha 21000 i 3dm score med ett 7900gtx kort? Skulle inte jag med 8800 GTS 640mb slå dig lätt? Det är ju en ofantlig skilnad på mina futtiga ~7500 poäng och 21k. Hur gör du? Berätta vad jag skall köpa för att få 21k!!? Det är ju sådana score jag vill komma åt typ.

/Anders

De 21000 han fick var i 3DMark 2003 och inte 2006 som du använder dig utav. Det är en stor skillnad mellan 2003, 2005 och 2006 på poängvärdena och de går inte att jämföra rakt av på något sätt.

Angående tråden i sig är jag också intresserad av den då jag har ett liknande grafikkort (dock ett Gainward Golden Sample som är något överklockad direkt från fabrik) samt en Athlon X2-processor, dock ett 5600+.

Reagerade också på hastigheten i Shattrath vilken för mig ligger mellan 30-35 fps i snitt. Ute i t ex Zangarmarsh (där jag spelar för stunden med min alt) går det mellan 50-60 beroende på om jag är nära Telredor eller ute där det är lite glesare. Outland ska vara rätt krävande i fps mot vanliga världen vad jag vet...

Iaf, har inga 3DM-värden att bidra med men kan fixa senare ikväll när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant Antipod.

Jag har däremot fått ett helt annat problem som gör mig jättedeppig...

Vid ett tillfälle så fick min burk för sig att boota om, jag menar inte att den hängde sig så jag fick boota den eller att den stakade sig och sedan bootade - jag menar att den tvär dog och började boota på, i princip, ingen tid alls. Det gick jättefort.

Jag tänkte inte så mycket på det, det kunde ju ha hänt något speciellt vid just det tillfället så det var inte så mycket jag fäste mig vid. Spelade vidare ung. 6 timmar (på en höft) utan problem alls och fick sedan för mig att kolla om det fanns nya drivrutiner till 8800 kortet.

Jag installerar nya drivisar och sedan var det kört.

Lirar jag WoW så bootar burken efter 10sekunder-10minuter. PANG - omstart.
Lirar jag GW så bootar burken efter 20-30 minuter.
Lirar jag något annat samma sak.

Är jag i windows och pillar runt - inga problem.

Jag lämnar in den på Inet idag för att dom skall få kolla på den.

F-n vad jag är trött på den hör typen av problem

// Anders, på rejält dåligt humör.

Permalänk
Medlem

Ahh, tråkigt att höra... det låter iaf som värmeproblem. Konstigt om det bara är uppdaterade drivrutiner som orsakar det dock?

Tänkte mest bara uppdatera angående 3dMark-värden. Testade först med Forceware 158.24 (Vista 32 bit) där jag fick ~8350. Uppdaterade drivrutinerna till 160.04 igår kväll och körde igenom 3dM'06 igen och fick ~8560.

Nu är dessa värden tagna från minnet och är inte helt 100%iga men det var något sådant. Fick iaf ett något högre värde med 160.04 än 158.24.

Edit:

Tänkte bara fråga hur det går med datorn, om du fått tillbaka den och om den fungerar bättre nu?

Appråpå prestandan i WoW, jag har läst massor med trådar på olika forum och det verkar som att väldigt många har prestandaproblem i just Wow framför allt sen senaste patchen (2.1). Finns de som sagt att deras prestanda nästan halverats, andra som upplever att spelet segar ner för någon sekund då och då etc. Tydligen ska Blizzard och nVidia vara varse om prestandaproblemen och Blizzard har en lösning på iaf två saker; när man alt-tabbar och tillbaka ska prestandan ibland sjunka och det ska fixas i kommande 2.1.2-patchen, plus att det är något problem med scripts som sänker prestandan. Annars gissar jag att vi får vänta på en lösning.

Dessutom så har jag problem med ljudet i spelet vilket också är ett vanligt problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersLi
Mitt 8800 har 640mb minne. JAG tycker inte att det borde vara det, men jag är ju inte någon hårdvaruguru så jag har inte exakt koll Men jag tycker det vore väldigt konstigt om det var det.

När det gäller 3dmark06 i 1280x1024 så får jag 7327 3dmark poäng.

Följande:

SM2.0 Score 3385
HDR/SM3.0 3470
CPU Score 1610

Ingen stor märkbar skillnad om jag köper de nya greojrna alltså? Och om jag skall köpa så skall jag vänta så jag kan få det hela billigare.

Det är så simpelt så det är world of Warcraft jag lirar.

Hajper: Detta är mer en quest för att kolla vad man kan få för prestanda än att försöka spela så bra som möjligt. Jag vill få upp FPS med de inställningar jag har och jag är beredd att experimentera lite.

Men jag gjorde i alla fall en test i Shattrath. Jag står på 60.44 brevid elefanten och tittar ut rakt mot flightmaster med alla killar som står och tränar där. Jag har 23-28 fps i 1920x1200.

Om jag drog ner upplösningen till 1680x1050 istället, men bibehöll alla andra inställningar så fick jag ingen skillnad överhuvudtaget på FPS. Inte ett smack.

Det jag kör är alltså 1920x1200 mot en 24 tums HP LP2465, jag har allting aktiverat utom smooth mouse (givetvis) och level of detail (eftersom det puckade ur i 2.1 patchen) jag kör 24bit color med 24bit depth på 4x multisample och vill få upp FPS till 60 (helst) men i alla fall minst över 40.

Farshid: du sa att du har 60 fps i Shattrath, vad har du för inställningar?

Igen: tack för all hjälp och jag tycker det är görkul att ni orkar engagera er i min lilla quest

/Anders.

Såg att du kör 3Dmark i "När det gäller 3dmark06 i 1280x1024 så får jag 7327 3dmark poäng."Dra ner till 1024x768 som dom flesta benchar i så får du nog ett lyft:-)

Permalänk

Hmm vad har du för nätagg??

8800korten kräver minst 600w med 25A på grafikkortsmatningen och 30A på 8800 med 768Mb, annars sänks grafikprocessorns kraft, med resultat mindre fps.

Jag har också dåliga fps fast i CS:Source, dessutom flaxar det väldigt mycket från 60fps upp till 130fps, för ibland ligga på max 199fps, och detta beror på att nätagget inte klarar av att förse tillräckligt med ström.
Jag kör Chieftech 400W nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gazer3312
Hmm vad har du för nätagg??

8800korten kräver minst 600w med 25A på grafikkortsmatningen och 30A på 8800 med 768Mb, annars sänks grafikprocessorns kraft, med resultat mindre fps.

Jag har också dåliga fps fast i CS:Source, dessutom flaxar det väldigt mycket från 60fps upp till 130fps, för ibland ligga på max 199fps, och detta beror på att nätagget inte klarar av att förse tillräckligt med ström.
Jag kör Chieftech 400W nätagg

Vad jag har sett så rekommenderas minimum 400 watt till 8800gts korten, att det skulle vara så mycket mer för gtx korten är bara löjligt. Kanske ett Q-Tec 600watts nätagg då

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.