Permalänk
Medlem

Sata Raid

Hej! Jag undrar om jag kan flytta över mina RAID-0 strippade diskar från ett moderkort till ett annat UTAN att data går förlorade på diskarna! Har hört att diskarna ev formateras när man strippar dem? Eller sker detta bara om man sätter in dem i en till ex NAS? Tacksam för svar! Mvh // Kim

Visa signatur

Kim McWest

Permalänk
Hedersmedlem

Är det samma kontrollerkort skall det inte vara några problem, men jag skulle nog ta en säkerhetskopia i vart fall.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Som jag skrev så är de ett byte mellan ett Moderkort till ett annat så vi snackar förmodligen två olika kontrollers till Diskarna! Tror du att de kommer att formateras då? Hoppas så inte för de är svårt att ta kopia på diskarna.

Visa signatur

Kim McWest

Permalänk
Medlem

Varning!
Det kommer inte att funka om du inte har samma moderkort och Bios i den gamla och nya datorn. Du har själv inget val att formatera eller ej.

Det finns flera sätt att lösa detta på. Men alla metoder går ut på att du kan mellanlagra hela Raidinnehållet någonstans.

Visa signatur

Gudrun1