Permalänk

7900GS är idag ett helt okey kort, det går att spela på 1024 * och ha bra flyt.
Men i vinter lär det ju vara rätt värdelöst?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danny1891
Ni som har/haft en i9400 vad har ni att säga om datorn?

Ordet är fritt..

Själv är jag helnöjd. Kraftig sak; Rainbow Six: Vegas flyter bra, Splinter Cell: Double Agent fungerar också bra. Lite varm bara, men annars är den topp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hallonraden
hej
återigen.
jag skulle vilja veta varför KSMB blivit avstängd och för hur länge...
saknar honom - antagligen inte ensam om det... hmm
mvh nils

Nej, du är inte ensam... Någon vänlig själ (moderator) som kan säga vad som hänt? Han var trots allt en av de mest aktiva här, så inte OT egentligen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Callister 7900GS är idag ett helt okey kort, det går att spela på 1024 * och ha bra flyt. Men i vinter lär det ju vara rätt värdelöst?

Fast om du tänker på det, den detaljrikedom som idag råder (tänk typ Oblivion, Double Agent, Vegas, etc) kan du spela helt OK på med denna dator och grafikkort. Och den är det inte egentligen något fel med. Så till jul kanske den sämsta grafiken är som den du spelar på idag, så det spelar liksom ingen roll, om du fattar vad jag menar? Visst, ju kraftigare datorer som finns, desto latare blir väl utvecklarna, men det finns fortfarande en hel del dåliga datorer där ute...

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem

Chattade idag med en försäljare på Dell och från idag är geforce 7900 borta från inspiron 9400 och utbytt mot ATI Radeon x1400. Igår fanns dom kvar. Han jag pratade med verkade helt ovetande om att dom ens funnits i 9400.

Permalänk

Beställde min 9400 den 27 maj, ska komma på fredag.
Är riktigt förväntansfull.
Lite spec.
-Inspiron 9400 Core 2 Duo-processor T7200 (2,0 GHz, 667 MHz FSB, 4 MB L2-cache)
-2 048 MB (2 x 1 024) 533 MHz DDR2 SDRAM
-160GB (5,400 rpm) Sata Hard Drive
-Nvidia GeForce Go 7900 GS
-Widescreen 17 tum WXGA (1 440 x 900)
-Vista Home Premium

Slutsumman hamnade på 13290:-

Visa signatur

-Do you feel lucky?
-Well do ya? PUNK!

Permalänk

Stämmer det att DELL slutat med 7900 GS kortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danny1891
Stämmer det att DELL slutat med 7900 GS kortet?

låter väl inte otänkbart att de har gjort det i förmån för 8xxx serien från nvidia. rimligtvis borde ju inspiron 9400 vara inne på sista svängen och att dell är pågång med en ny laptop och att 9400 utgår. jag tror det är läge att vänta på den förmodade kommande modellen för er som tänkt köpa en dell.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Permalänk

Det är ju så drygt när de ska lansera något nytt för då kostar allt plötsligt 5 gånger mer ..

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk

Egenskaper på "Den här datorn"

Högerklicka på "Den här datorn" och välj "Egenskaper". Nu ser man lite kort info om bukren. bl.a. hur mkt RAM och hur stor processor man har.
Jag kör en 1.83 GHz CoreDuo. Borde där inte då står 1.83 GHz istället för som det nu gör drygt 900 MHz. I Enhetshanteraren står där ju att de finns två st 1.83 GHz:are och inte totalt 1.83 GHz (2x900 MHz). Hur funkar det....sitter där två 1.83 GHz eller två 900 MHz??? Och hur skall det stå under "Den här datorn"? Är rädd att nåt skumt hänt med systeme.

Visa signatur

[Inspiron 9400 | CoreDuo 1.83GHz | 2 x 1024MB (667MHz) | GeForce Go 7900 GS (256MB) | 120GB (5400RPM) | 3DMark05: 6333 (oklockat och originaldrivers)]

Permalänk

Det känns lite tråkigt att det ska komma nytt nu när man köpt sin Inspiron 9400 för en månad sen. Jag ville egentligen ha en macbook pro men sket i det för grafikkortet var för kasst och nu kommer de med kraftfullare grafikkort och en led-skärm.. mums

Fast samtidigt så hade man inte fått sin bärbara såpass billigt om det inte varit för den snart förmodligen kommer utgå. Vad jag skulle vilja veta är om det kommer finnas möjlighet att uppradera grafikkortet i framtiden (om 1 år när min garanti går ut). Vet någon hur det varit med uppgraderingsmöjligheter med dells föregående laptops?

Om ett år hade det varit najs om man kunde uppdatera sitt grafikkort och möjligen slänga in SSD-storafe i ExpressCard-sloten så håller nog ens dator ett tag till

Permalänk

Har nu redigerat ihop en film och tänkte visa den på tv'n, så jag köpte en sladd med S-video och 3.5 mm stero i ena änden och scart i andra, men när jag kopplar ihop saken (not trying to fit square pegs to round holes), får jag antingen en svartvit bild som inte kan visa video som spelas upp på datorn, eller så får jag en otroligt utsmetad färgbild som jag inte kan lyckas förbättra. Någon som vet något?

Felsökning hittils:
Har bytt sladd en gång och det fungerar inte. Testat en annan TV (äldre men bättre) och det fungerade inte (fick inte ens färg). Testat genom (digital)box, men den hittar den inte. Är lite irriterad, tycker det borde fungera.

Övrigt:
Har nvidia-kort. Den första tv'n jag har testat med är kanske inte den bästa och båda tv'na är vanliga gamla apparater (d.v.s. ej plasma eller LCD). DVD fungerar i ena (inte testat i den andra) och box fungerar i båda = scart-kontakten på tv'n är ok.

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk

Hallå

Är det någon som har erfarenhet av att beställa reservdelar från Dell, beställde en skärm till min inspiron 9400 men har ej fått svar ännu! Är det någon som vet hur lång tid detta brukar ta? Skickade mail till dell_nordic_spare_parts som är deras e-post adress. Tacksam för alla svar och hjälp

Permalänk

Re: Egenskaper på "Den här datorn"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avfallskvarnen
Högerklicka på "Den här datorn" och välj "Egenskaper". Nu ser man lite kort info om bukren. bl.a. hur mkt RAM och hur stor processor man har.
Jag kör en 1.83 GHz CoreDuo. Borde där inte då står 1.83 GHz istället för som det nu gör drygt 900 MHz. I Enhetshanteraren står där ju att de finns två st 1.83 GHz:are och inte totalt 1.83 GHz (2x900 MHz). Hur funkar det....sitter där två 1.83 GHz eller två 900 MHz??? Och hur skall det stå under "Den här datorn"? Är rädd att nåt skumt hänt med systeme.

När du inte gör något krävande går CPU'n i lägre hastighet för att spara ström och inte utveckla onödigt med värme. I ditt fall 900Mhz istället för 1.83Ghz.
På din CPU sitter det två kärnor på 1.83Ghz vardera.
I mina egenskaper står det "T2300 @ 1.66Ghz, 980Mhz".

Permalänk

någon som vet var jag kan fixa nya drivrutiner till ljudkortet? det är SigmaTel, nuvarande version 5.10.0.4823 från 2005-11-16. känns som det borde vara dags med nytt. har hittat en version 5.10.0.4943 på någon drivrutinssida.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Najsman
någon som vet var jag kan fixa nya drivrutiner till ljudkortet? det är SigmaTel, nuvarande version 5.10.0.4823 från 2005-11-16. känns som det borde vara dags med nytt. har hittat en version 5.10.0.4943 på någon drivrutinssida.

har ett ännu bättre förslag, om du nu inte redan har mjukvaran. (hitta det på notebookforum ett tag sedan).
(gäller endast XP)

hämta hem denna fil, [92XXM2-3]. (du måste va inloggad för att kunna hämta filen. (är såklart gratis):
http://www.notebookforums.com/attachment.php?attachmentid=112...
hämta sen hem Sigmatel paketet från Dells sida.
------------------------------------------------------------------------------------------

Zippa upp Sigmatel paketet, avbryt installationen när Datorn ska installera själva Sigmatel

gå sen till C:\DELL\drivers\R122161\WDM.......kopiera sen in 92XXM2-3 i WDM-mappen

klicka tillbaka ett steg, (så du ser SETUP-filen. dubbelklicka igång resten av installationen)......starta om datorn....klart

sen får du en bättre mjukvara. (fungerar klockrent. blir ett helt annat ljud)
http://img128.imageshack.us/img128/5425/46265348yl8pd2.png
http://img128.imageshack.us/img128/681/61925697yp5sg3.png
http://img403.imageshack.us/img403/6569/71176312pa6oa2.png

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk

så sigmatel-paketet är de senaste drivisarna och .ini-filen tweakar kontrollpanelen med lite fler inställningar?

tack för tipset!

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Nu verkar mitt batteri ha gett upp. Fick varningsmeddelande om att "its reaching the end of its usable life". Det är ett 9 cells batteri och datorn är inköpt dec 06. Batteriet har aldrig laddats ur helt då datorn stängs av vid 9% kvar.

Jag har 36 månaders på platsen garanti. Jag antar att detta måste innefattas av det. Någon som vet? Dell är ju stängt över helgen så jag är nyfiken...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pi
Nu verkar mitt batteri ha gett upp. Fick varningsmeddelande om att "its reaching the end of its usable life". Det är ett 9 cells batteri och datorn är inköpt dec 06. Batteriet har aldrig laddats ur helt då datorn stängs av vid 9% kvar.

Jag har 36 månaders på platsen garanti. Jag antar att detta måste innefattas av det. Någon som vet? Dell är ju stängt över helgen så jag är nyfiken...

självklart innefattar garantin trasigt batteri. ring supporten så byter dom ut batteriet.

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk

Garantin infattar inte utslitna batterier. Men om det är trasigt, ja.

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem

garanti tiden på batterier brukar väll vara 6 månader?

Permalänk
Medlem

Hej.

har stött på ett litet delikat problem.
har inhandlat ett creative X-fi xtreme audio notebook till men kära maskin.

allt har funkat relativt bra till idag, när jag ska spela lite wow. då kommer det ett elakt sprakande ljud ur högtalarna. oavsett om jag har SB kortet i eller om jag har hörlurar inkopplade, så kommer det i alla fall ett elakt sprakande ljud ur högtalarna på datorn!?!?!?

har provat att installera om drivisarna till ljudkortet med det vill sig inte i alla fall. nån som stöt på nå liknande?

har även råkat ut för en sak till nu

när jag sitter och spela wow så blåskärmar datorn ibland. hände för första gången idag. och har haft datorn i över ett år utan minsta problem. har inte heller mixtrat nått med den.

*** Hardware Malfunction
Call your hardware vendor for support
NMI: Parity Check/Memory Parity Error
*** The system has halted ***

är det som står i felmeddelanden när den blåskärmar.

nån som stött på detta problem ???

Permalänk

Nej, och jag är glad att jag inte har stött på det. Har du kontaktat Dell? Det verkar ju vara hårdvarafel, och om du inte har haft den mer än två år så täcker nog garantin in det.

Ljudkortet har jag ingen aning om.

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem

Jag har en Inspiron 9400,

Core Duo T2400 @ 1.83GHz,
2GiB RAM
80GB HDD
Integrerat Intel-piss-grafikkort

samt att jag har den matta skärmen som totalt suger Hur tänkte dom ens, den är riktigt dålig i alla avseenden. Skulle tagit en glossy istället.

Visa signatur
Permalänk

Som har vad med vad att göra? :S

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Byss
Hej.

har stött på ett litet delikat problem.
har inhandlat ett creative X-fi xtreme audio notebook till men kära maskin.

allt har funkat relativt bra till idag, när jag ska spela lite wow. då kommer det ett elakt sprakande ljud ur högtalarna. oavsett om jag har SB kortet i eller om jag har hörlurar inkopplade, så kommer det i alla fall ett elakt sprakande ljud ur högtalarna på datorn!?!?!?

har provat att installera om drivisarna till ljudkortet med det vill sig inte i alla fall. nån som stöt på nå liknande?

nån som stött på detta problem ???

Jag har också köpt ett creative X-fi audio notebook, dock hade jag problemen med det sprakande ljudet redan innan. Fixade det genom att stänga av funktionen SRS WoW i windows mediaplayer, det var bara genom den spelaren jag hade problemet....

Nån som installerat Vista på en 9400 som hade XP vid leverans?? Erfarenheter? Problem? Nåt speciellt att tänka på?

Visa signatur

Man ska prova allt en gång...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
garanti tiden på batterier brukar väll vara 6 månader?

kan ju tillägga att jag fick ett nytt batteri utan tjafs och det levererades dagen efter jag ringde ! nöjd med servicen...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Hallå!!
Jag ber om ursäkt om det redan finns svar på min fråga nedan i tråden, men det kändes lite tufft att leta igenom ca 1500 inlägg då jag inte hade någon bra söksträng.

Hursomhelst har jag en Dell Inspiron 9400 som jag köpte för ca 1,5 år sen. Den levererades då med XP Home och har fungerat helt utan problem. I våras slog jag dock till och köpte en uppgraderingslicens av Vista Home Premium. Jag hade kört Vista Upgrade Advisor och den sa att all min hårdvara skulle fixa en uppgradering till den versionen av Vista.

Nu igår gav jag dock upp och gjorde en återställning och installerade XP Home på nytt... Problemet är nämligen att ända sen jag uppgraderade till Vista så har WLAN:et fungerat rent ut sagt bedrövligt. Jag har kunnat surfa ca 1-30 min åt gången men efter ett tag så tappade jag nätverksanslutningen (den blev markerad som "begränsad", gul varningstriangel) och enda sättet att åtgärda detta är att starta om datorn... Droppen blev i söndags när jag startade om datorn minst 40 ggr. Innan jag uppgraderade till Vista (och nu när jag återgått till XP) så har detta aldrig hänt utan enda gången jag har tappat nätverksanslutning så har det varit pga att routern har hängt sig, dvs inget problem med själva datorn.

Är det någon annan som har haft samma problem som mig?? Alternativt har någon idé om vad detta kan bero på??

Vette fan om jag kommer tordas försöka mig på att uppgradera till Vista igen på den här datorn, möjligen efter att det har kommit ett servicepack.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pi
kan ju tillägga att jag fick ett nytt batteri utan tjafs och det levererades dagen efter jag ringde ! nöjd med servicen...

Dells support blir ju bara bättre och bättre. Trodde aldrig att du skulle få ett nytt batteri.

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LGA
Snipp, snapp fillibombombom

Jag hade exakt, precis och till hundra procent samma problem när jag bytte upp mig från XP Pro till Vista Business. Viss förbättring skedde när jag uppgraderade drivrutinerna till Intel Pro Wireless, men jag fick fortfarande drops på uppkopplingen ett par tre gånger om dagen, fruktansvärt frustrerande. Hittade ingen direkt lösning heller, det var bara en ominstallation av XP som rådde bot på det hela. Förhoppningsvis blir det löst med SP1 eller nya intel proset drivrutiner, annars får man leva med XP tills man skaffat ny dator.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

Pipande utan strömsladden i!

Är det någon mer än jag som har problem med att datorn piper utan strömsladden i, det är riktigt ett riktigt jobbigt ljud. Grejen med en bärbar är ju lite att slippa sladden....

Support bad mig uppgradera bios men det hjälpte inte.

Är det fler som har detta problem???