Permalänk
Avstängd

Kyla en lägenhet

Hejsan

I förrgår kom väl sommaren till Göteborg kan man väl säga. Och där med även värmen. JHag bor i en lägenhet som lätt blir varm på sommaren, jag nu 23:43 28 grader i sovrummet t,ex med fönstret på vid gavel. Det går förstås inte senare i sommar då det blir ännu varmare. Resten av lägenheten är ungefär lika illa. Så hur kan jag få ned temperaturen i lägenheten? Framförallt sovrummet, men gärna resten också. HTPCn mår inte vidare bra har jag noterat...

Fläktar går väl bra men är inte vidare snyggt.

Permalänk
Medlem

Skaffa AC, är väll egentligen det ända man kan göra om lägenheten är varm och du inte vill ha fläktar.

Permalänk
Medlem

Har samma problem i min lägenhet.
sett över alla värmekällor? Man kan glömma att man pumpar ut flera hundra watt med glödlampor, kylskåp, datorer, torkhängare.
Jag märker enorm skillnad när jag släcker några lampor, stängt av ett extra kylskåp, stängt av en server som egentligen inte behöver stå uppe. Förstås i kombination med öppet fönster å fläkt dygnet runt

Permalänk
Medlem

Kan du ställa upp fönster så det blir korsdrag så hjälper det mycket.
Annars är väl fläktar det lättaste sättet.

Permalänk
Avstängd

Min server står i det enda kylda rummet, en garderob som har fläktutsug via köket. Ett jädra drag där inne på vintrarna I övrigt är det totalt vindstilla FÅr väl bli fläktar antar jag. AC är kanske något att fundera på iofs, låter de mycket?

Permalänk
Medlem

inte sådana man monterar själva fläkten utanför väggen med bara intaget på insidan, men de är nog dyrare och inte så lätt att fixa i en lägenhet. Typ ljudlösa. Om jag nån gång skaffar hus är en sån här ett måste

Var hos en kille häromdan som hade den här lite smidigare typen fast mindre, lät sjukt högt, omöjligt att sova till vilket han tydligen gjorde

Permalänk
Medlem

AC är väl inte meningen att ha igång på natten..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Är det väggarna som släpper igenom värmen ? Eller fönstrerna ?

Takfläktar funkar bra och kostar inte mycket.
Om det är fönstrerna, testa att köpa sådan "svart skyddsfilm" som man sätter i bilar, dels för insyn men det finns dom som skyddar mot värme oxå.

Biltema.se (Finns ett vid Backaplan, Hisingen) har ett par olika, gå in på deras hemsida först och kolla under biltillbehör...finns i stora rullar om typ 160cm X 80 cm..Värt ett försök kanske.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

I sverige går elproduktionen upp på vintern när det är som kallast.
I florida peakar elanvändningen på sommaren för att alla kör AC

Annars är väl persienner ett visst tips för att hålla det kallt, kan man ju ha när man inte är inne i rummet eler om amn inet störs av det.

Permalänk
Medlem

Problemet jag har ett stenkast ifrån Göteborg verkar vara vinden då jag också kör med vid gavel men det blir inget korsdrag ändå.
En fläkt och lite torr-is?...

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

Jag har lite av samma problem.
Sitter i en liten etta som bara har fönster åt solsidan = varken korsdrag eller skugga.
Fick en AC-enhet av morsan förra sommaren (nnästan som den största som fsvo visade) och körde den rätt ofta vilket hjälpte riktigt mycket, både för att den kylde och för att den fick igång lite rörelse i luften. Nackdelen var dock att de 2 månader jag körde den kostade mig nästan 4000 i el... (industri-ac ... effektiv men snordyr)

Så mitt tips är nog en fläkt modell större eller en AC-enhet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Har man ingen AC måste man helt enkelt se till att hålla persienner/markiser eller liknande nere på dagarna när solen ligger på.

När det är som varmast ute ska man ju även hålla fönstren stängda. Är det svalt på nätterna så se till att vädra ordentligt då.

Har själv en AC annars blir det olidligt varmt inne. Kör den bara någon timme på eftermiddagen.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Har ett tipps till, flytta
Min förra lägenhet var var som satan, satt i soffan och svettades typ. Min nya lägenhet har solsida i stort sett hela tiden men är sval och skön ändå, lite äldre hus med tjocka betong väggar och högt till tak (2.70) kanske hjälper att få ner värmen.

Permalänk

Kan man ställa krav på hyresvärden i sådana här frågor? Att dom ska betala AC eller nåt?

Sitter i samma sits som många andra i tråden. Liten lägenhet där väggen som ligger mot solen mer eller mindre består av stora fönster. Har 28 grader inomhus nu, har dörren som ligger mot skuggsidan helt öppen. Har en fläkt som blåser lite i alla fall men den hjälper inte mot huvudvärken direkt. Det dröjer väl nån timme innan solen ligger rakt på fönstren och helveten börjar på allvar =/

Permalänk
Medlem

Fläkt med ett fat is under? kanske funkar till viss del.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av @@mårten@@
Kan man ställa krav på hyresvärden i sådana här frågor? Att dom ska betala AC eller nåt?

Intressant fråga faktiskt.

Du betalar för en dräglig lagstadgad boende miljö.
Har du mögel eller fukt/fuktskador, är värden skyldig att åtgärda och kan beläggas med vite om inget görs.

Vet inte svaret på detta, men det borde finnas en övre gräns för vad som är acceptabelt.
Är du medlem i hyresgästföreningen kan du nog maila efter svar..
Eller så kanske vi har en expert här på SweC som kan besvara denna fråga ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Problemet här i Sverige är att husen som byggs är på tok för dåligt isolerade.
Isolerar man mer så håller man både ute värme och kyla.

Annat är det i Finland.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Problemet här i Sverige är att husen som byggs är på tok för dåligt isolerade.
Isolerar man mer så håller man både ute värme och kyla.

Annat är det i Finland.

Din lösning på problemet, är alltså att flytta till Finland ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Hade samma problem i natt här i Göteborg. Låg och bara och svettades i sängen och kunde inte somna så jag gick upp och tog en iskall dusch och kunde då somna innan jag blev varm igen. Att datorn hade stått och värmt gjorde ju inte saken bättre. Annars är det väl bara att gå runt med bar överkropp inomhus och dricka mycket för att klara värmen bättre.

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersB
AC är väl inte meningen att ha igång på natten..

Jo såklart det är om det är varmt nog. Den där första som visades som har kylanordning monterad på utsidan går utmärkt att sova med, hör inte ett dugg.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tvärdrag?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har en AC, det är skitbra, visst jag har inte på den på natten, men fram tills att jag går och lägger mig så är den på, och det första som händer på morgonen är att den går på.

Nämnde jag att jag bor i studentlägenhet och inte betalar min egen el?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag har en AC, det är skitbra, visst jag har inte på den på natten, men fram tills att jag går och lägger mig så är den på, och det första som händer på morgonen är att den går på.

Nämnde jag att jag bor i studentlägenhet och inte betalar min egen el?

Värsta är att jag inte har så grisigt varmt i min studentkorridorsrum i Sverige. Har också att elen ingår i hyran = "flatrate". Synd att man inte kunde hitta ytterliggare ett ställe att förstöra miljön på

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Värsta är att jag inte har så grisigt varmt i min studentkorridorsrum i Sverige. Har också att elen ingår i hyran = "flatrate". Synd att man inte kunde hitta ytterliggare ett ställe att förstöra miljön på

Skaffa dig ett bastuaggregat så du får upp tempen nog att kyla med din AC

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

köpte oxå en ac(sån där stor med slang ut). låter en del men är mkt skön att sätta sig framför.
dock verkar dom "fuska" med billigare modeller(altså den jag har). det finns ett filter som man skall rengöra för att damm inte skall fastna i flänsarna och under sitter det oxå flänsar men inget filter och ingen möjlighet att komma in där och rensa. tyckte förra sommaren att acen inte gav så mkt som när den var ny och lös med en fick lampa in där det inte fanns något filter och såg till min fasa att flänsarna var igenkorkade av mängder av damm.
så det var bara börja skruva ned acn och rensa efter det blev den mkt bättre, kan ju vara något att tänka på, jäkla lureri av tillverkarna tycker jag, är ju inte alla som vågar öppna elektronik prylar på det visen för att rensa damm.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

En AC är grymt skönt att ha på sommarn.
Kostar visserligen skjortan att både köpa och driva men att kunna somna när man tänkt sig och inte ligga och vrida sig i värmen ett par timmar varje kväll måste väl vara värt en del? Glöm inte heller att många airconditioners även avfuktar luften och innehåller aktiva kolfilter som tar bort dålig lukt, sjyssta features som också bör uppmärksammas

Annars finns det snikvarianter på luftkylning. Onoff bla har en fläkt där luften går förbi ett par frysklampar innan den går ut ur maskinen:

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/49674?opendocum...

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Problemet här i Sverige är att husen som byggs är på tok för dåligt isolerade.
Isolerar man mer så håller man både ute värme och kyla.

Annat är det i Finland.

Jo visst, men när det blir för varmt brukar vi finnar hoppa in i saunan och ånga på som fan... sen när man kommer ut så är det väldigt svalt.

90-120°c ner till 30°c är kallt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Problemet här i Sverige är att husen som byggs är på tok för dåligt isolerade.
Isolerar man mer så håller man både ute värme och kyla.

Annat är det i Finland.

Det är därför vi har problem med att husen är för täta & välisolerade i sverige då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ja, man kan gå på värden.
Det får aldrig vara kallare än 18 grader. Då bör det även anses vara en olägenhet om det är på tok för varmt. Tror de säger 28 grader.
När vi bodde i Hammarby Sjöstad hade vi 35 grader inomhus trots öppna fönster... detta i en nyproduktion från 2005. Sjukt eller?

Man ska inte behöva köpa till en massa skit för att få en dräglig tillvaro.

I huset vi bor nu har vi ca 30 grader inne men å andra sidan har vi AC.
Eftersom det är ett hus så finns det ingen värd att klaga på.

Permalänk

Ingen som har lust att fixa lite länkar till olika "billiga" ACs?