Permalänk
Medlem

Uppgradering eller nytt?

Sitter och funderar på om jag ska uppgradera min nuvarande två år gamla Delldator med mera minne och nytt grafikkort eller om jag ska köpa nytt.
Som nytt hade jag tänkt mig:

Black Thunder Miditower Black 400W ATX

Asus M2N-E SLI nForce 500 SLI MCP 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket AM2 ATX

AMD Athlon64 X2 Dual-Core 3800+ 2.0GHz 2x512kb

Corsair Value Select VS2GBKIT667D2 (x2) 4x1024MB (tot. 4GB) DDR2 PC2-5300 667MHz CL5

Asus Extreme GeForce 8500GT 256MB DDR2

Hercules Gamesurround Muse LT PCI Retail

(Tips?)

Och så tar jag mina två SATA-diskar och dvd-spelaren från gamla datorn.

Alternativt att jag bara köper minnena och grafikkortet och sätter in i burken jag har nu.

Datorn jag sitter på nu har en 2.8 GHz P4, 2 st 256mb 300 MHz-minnen och ATI Radeon x300.

Jag vill kunna spela de nya spelen med bra flyt men det behöver inte vara någon monsterdator direkt.

Vad tycks?

Permalänk
Medlem

Grafikkortet du valt är smuts. Välj hellre ett X1950Pro om du har tight budget, och uppgradera till ett DX10-kort i framtiden.

https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Pro...

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget.. En annan sak är att dell har egna mått på sina moderkort och moderkorts hållare. Om du ska sätta in ett nytt i den, då måste du modda den.

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Grafikkortet du valt är smuts. Välj hellre ett X1950Pro om du har tight budget, och uppgradera till ett DX10-kort i framtiden.

https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Pro...

Tar hellre ett DX10-kort på direkten, vilket kort rekommenderas då? 8600GT, hur är det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias bambi87
Vad har du för budget.. En annan sak är att dell har egna mått på sina moderkort och moderkorts hållare. Om du ska sätta in ett nytt i den, då måste du modda den.

Jo jag kan tänka mig det, det får helt enkelt bli nytt då.
Har inte direkt någon jättebudget, men 4000-5000 borde jag kunna punga ut, kanske en tusenlapp till. Det borde räcka tycker jag, då jag som sagt har hårddiskar och dvd-enhet från gamla datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aske
Tar hellre ett DX10-kort på direkten, vilket kort rekommenderas då?

Problemet är att för 200-300kr mer får du ett dx10 kort gf 8600gts och som är något sämre än radeon 1950pro. Fortfarande är Pellias förslag bättre. Sweclockers har publicerat ett test på 10 grafikkort idag -->

http://www.sweclockers.com/artikel/5926-10_grafikkort_-_hogpr...

Det är dina pengar, gör som du vill. Jag personligen skulle valt radeon 1950pro

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Ja enligt det där testet så var ju 1950pro rätt överlägsen. Hur viktigt kommer det att vara med DX10 om man ser på de kommande spelen?

Minne också, behöver man 4GB eller räcker det med bara 2?
Hur är det med strömförsörjningen, behövs mer än 400W?
Hur mycket kylning kommer behövs för att få det att gå smidigt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aske
Ja enligt det där testet så var ju 1950pro rätt överlägsen. Hur viktigt kommer det att vara med DX10 om man ser på de kommande spelen?

Minne också, behöver man 4GB eller räcker det med bara 2?
Hur är det med strömförsörjningen, behövs mer än 400W?
Hur mycket kylning kommer behövs för att få det att gå smidigt?

Det har ryktats om att spelen Unreal Tournament 2008, Alan Wake och Crysis kommer enbart till Vista(dvs i praktiken dx10-grafikkort) men jag tror inte det blir fallet.

Om du kör Win XP så räcker 2Gb. Kör du Vista så behöver du 4Gb för att få likvärdig prestanda(speldator). Märk att i Win Xp(32-bit) kan inte windows hitta mer än 3Gb så 4Gb i en sådan konfiguraton är onödig.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Alltså, så länge spelen fungerar i XP så kommer DX9 räcka?
Har för mig att jag läste att Call of Duty 4 skulle vara DX10, vet du om det stämmer?

Okej, ja jag kommer att köra XP 32-bit så 2GB får räcka.

Permalänk
Medlem

Så länge du kör XP så räcker DX9, ja, eftersom DX 10 kräver Vista och inte kommer finnas till XP.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem

Jaha där ser man, man lär sig något nytt varje dag.

Permalänk
Medlem

Ja, och det tog bara 20 minuter idag.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem

Haha ja precis, men det lutar nog åt att bli ett 1950pro-kort.
Ingen som har något att säga om strömförsörjning och kylning?

Hur funkar det jag plockat ihop med klockning? Hade nog inte tänkt mig att klocka direkt men kommer säkert få för mig att göra det förr eller senare.

Har ändrat lite:

Antec case LifeStyle SONATA III Quiet Super MiniTower 500W ATX

Asus M2N4-SLI nForce4 SLI 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket AM2 ATX

AMD Athlon64 X2 Dual-Core 4200+ 2.2GHz 2x512Kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2

Corsair Value Select VS2GBKIT667D2 2x1024MB Kit (tot. 2GB) DDR2 PC2-5300 667MHz CL5

Sapphire Radeon X1950Pro 512MB DDR3 TV-out DUAL DVI LITE RETAIL PCI Express

Bytt ner från 4GB minne till 2GB och bytt upp CPUn en gnutta, bytte som sagt också 8500GT till 1950pro. Har även satsat på ett förhoppningsvis tystare chassi med lite bättre PSU, vad tycks?

Permalänk
Medlem

Hellre 256 Mb på grafikkortet, och en 4600+-processor. (För det blir bättre prestanda i spel.) Annars ser det riktigt fint ut!

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Hellre 256 Mb på grafikkortet, och en 4600+-processor. (För det blir bättre prestanda i spel.) Annars ser det riktigt fint ut!

/xJom

Okej, det låter ju bra. Får se om jag har råd så kanske jag uppgraderar till en 512MB också.