Permalänk
Melding Plague

FZ testar Killer NIC

"Ett högteknologiskt nätverkskort som förbättrar både ping och prestanda, det låter som rena drömmen. Namnet är Killer NIC och priset drygt tvåtusen kronor - en vettig investering, tro?" Så inleder FZ sin recension av Killer NIC, ett nätverkskort för prestandajägare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilket skämt! Det värsta är att det säkert finns många gamers som både kan tänka sig och kommer köpa ett sådant.

Visa signatur

!
!
!

Permalänk
Musikälskare

Priset var saftigt, sänker dom det så kanske de vore en kul grej att införskaffa, men inte nu.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Inte en liten flaskhals heller (AMD 3700+) :/
Det såg ju onekligen intressant ut att man fick upp mot 21% FPS ökning i BF2.

Sweclockers borde låna kortet och göra ett mer utförligare test, det är vad jag tycker iaf.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Nu skummade jag igenom recensionen men jag måste påpeka att jag tycker det är riktigt kasst gjort av FZ. Att jämföra med det integrerade nätverkskortet är ju verkligen relevant :rolleyes:. Det belastar processorn duktigt.

Stoppa i ett Intel 1000 GT för några hundringar och jämför så hade jämförelsen varit mycket bättre.

Vill bara påpeka att Anandtech eller Xbitlabs (minns ej vilket) har gjort ett riktigt utförligt test av kortet, tipset är att läsa det istället.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem

Att göra detta test med en såpass klen processor och bara jämföra med ett integrerat NIC tycker jag är ganska bristfälligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Nu skummade jag igenom recensionen men jag måste påpeka att jag tycker det är riktigt kasst gjort av FZ. Att jämföra med det integrerade nätverkskortet är ju verkligen relevant :rolleyes:. Det belastar processorn duktigt.

Stoppa i ett Intel 1000 GT för några hundringar och jämför så hade jämförelsen varit mycket bättre.

Vill bara påpeka att Anandtech eller Xbitlabs (minns ej vilket) har gjort ett riktigt utförligt test av kortet, tipset är att läsa det istället.

Länkar tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Länkar tack!

Google.com > anandtech killer nic

Svårt?

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2865

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Verkligen ett värdelöst test.

Permalänk
Medlem

Att göra staplarna i office är riktigt hardcore.

Nå skärp med ful "kylfläns"? Nej tack.

Permalänk

Är väl inte helt fel att jämföra med ett inbyggt nätverkskort, detta kort riktar sig till gamers, och jag tycker det känns som om dom flesta gammer kör med just det inbyggda nätverkskortet så en jämförelse med ett sådant känns som en bra ide tycker jag. men det hade varit intressant att ha med lite andra kort åxå så man ser om det blir en förättring jämtemot dem åxå, för en lite förbättring blev det ju, men knappast värt 2500kr.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Är väl inte helt fel att jämföra med ett inbyggt nätverkskort, detta kort riktar sig till gamers, och jag tycker det känns som om dom flesta gammer kör med just det inbyggda nätverkskortet så en jämförelse med ett sådant känns som en bra ide tycker jag. men det hade varit intressant att ha med lite andra kort åxå så man ser om det blir en förättring jämtemot dem åxå, för en lite förbättring blev det ju, men knappast värt 2500kr.

Uhm, men frågan är ju om det är värt att lägga 2500:- på ett sådant kort om ett annat kort för 500:- är likvärdigt?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem

21% bättre fps... Måste varit något annat som orsakat skillnaderna. Vi kan nog konstatera att Killer NIC är lika mycket ett skämt i verkligheten som det första intrycket var när man läste om det. Även om kortet skulle kunna förbättra ens ping med ett par ms och avbelasta processorn något så är så otroligt liten förbättring om man ser till det stora hela. Kostade kortet 200kr så kanske bara för placebo effekten, men nu är det bara vansinne att köpa ett killer nic .

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk

- Skräp

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=KILLK1 - borde inte vara så stor skillnad? vad har man usb porten på kortet till? :\

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Fint bältesspänne som man fick iaf:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Ja ett mer utförligt test med:
Minst 2 olika integrerade nätverkskretsar och 3 vanliga nätverks kort i olika pris klasser (Pris <100, >200 och >500kr). Det är skillnaden på prestanda på olika modeler och tillverkare. Vissa moderkort har bättre integredade kretsar och andra har skit även om det blivig bättre deom senast åren.

Sedan finns det ett billigare kort från Bigfoot Networks som heter Killer K1.

Sedan tycker jag det bara är intressant att test med spel med många spelare (WOW, BF2, CS:S m.f.l).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Uhm, men frågan är ju om det är värt att lägga 2500:- på ett sådant kort om ett annat kort för 500:- är likvärdigt?

Det är precis det som är det roliga. Ett nätverkskort som kostar runt 200kr ger samma prestanda som med ett Killer NIC = man sparar 2300kr på att köpa ett "normalt" externt nätverkskort istället för att köpa ett svindyrt Killer NIC. Och vi vet ju alla hur mycket kul man kan ha för 2300kr.

Jag vet detta därför en polare var ju tvungen att testa så klart och envis och dryg som jag var skulle jag bevisa att han hade köpt grisen i säcken. Både FPS och ping var lika mellan Killer NIC och ett 200kr nätverkskort men om vi däremot körde med det inbyggda nätverkskortet blev det skillnad på FPS men ingen skillnad i ping.

Vad ska komma härnäst då. Super Ultra Mega Flex Ping Reducer Slaughter DDR3 Memory för 25.000kr.

OMG så mycket BS det finns.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Fullkomligt bortkastade pengar! Lägg pengarna istället på bättre CPU och GFX. Det finns bra Intel NIC:s för 300-400 Kr.

Permalänk
Avstängd

Tycker det är för dyrt.

Dock coolt att det är Linux-powered.

1-2ms skillnad i ping. Men FPS var ganska stor skillnad. Lite förvånadande.

Har inte Intel eller 3Com något riktigt grymt nätverkskort?
När ska vi få se 10-gigabits nätverkskort?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Köper man ett av dessa är man ett pucko så enkelt är det, 2500kr eller ens mer än 500kr är för mycket för att lägga ner på ett nätverkskort rent prestanda/kr jämfört med att lägga pengarna på andra delar av datorn.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem

uid313: 10GbE (för 10Gbps Ethernet) finns redan och har funnits bra länge

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Det roliga är ju att man kan köpa ett nytt grafikkort för samma peng. Jag undrar vilket som ger mest

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan inte se någon skillnad mellan detta och det överpris på vissa grafikkort och det blir bättre överlag så om man har pengarna varför inte...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det är precis det som är det roliga. Ett nätverkskort som kostar runt 200kr ger samma prestanda som med ett Killer NIC = man sparar 2300kr på att köpa ett "normalt" externt nätverkskort istället för att köpa ett svindyrt Killer NIC. Och vi vet ju alla hur mycket kul man kan ha för 2300kr.

Jag vet detta därför en polare var ju tvungen att testa så klart och envis och dryg som jag var skulle jag bevisa att han hade köpt grisen i säcken. Både FPS och ping var lika mellan Killer NIC och ett 200kr nätverkskort men om vi däremot körde med det inbyggda nätverkskortet blev det skillnad på FPS men ingen skillnad i ping.

Vad ska komma härnäst då. Super Ultra Mega Flex Ping Reducer Slaughter DDR3 Memory för 25.000kr.

OMG så mycket BS det finns.

Nja du får ju titta lite på vad du får för pengarna. Jag håller med om att kortet är lite för dyrt men titta på specifikationerna så finns det stora skillnader mellan detta kortet och ett kort för 200kr.

Du får en Network Processing Unit på 400Mhz som inte finns på något budgetkort, samt 64MB integrerat RAM och jag är tror inte de placerat det där för att det är kul och inte går att använda till det positiva.

På ett hemmanätverk blir det förmodligen ingen större förbättring, men på ett mer trafikerat nät som DreamHack skulle det möjligtvis bli ännu bättre resultat. Även om trafiken styrs at switchen så antar jag att det släpps igenom en hel del "skit"/skräppaket ändå.

Hade varit kul att hårdpressa nätverkskortet och se hur bra det egentligen är. På en singlecore eller på flerakärniga processorer när spela utnyttjar fler kärnor så kan resultatet säkert bli ännu bättre än vad det blir idag.

Jag hade nog köpt det om det kostat 1000kr

Edit/Tillägg: Att lägga pengarna på ett grafikkort har inte lika lång effekt. Du behöver inte byta nätverkkort när resten av datorn kastas ut. Ett nätverkskort har längre livslängd.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Som sagt tidigare: Det intressanta är ju att kunna köra t ex en BitTorrent-klient på den eller liknande. Eller brandvägg.

Permalänk
Medlem

Jag tror de flesta verkar missa en vital punkt. Processorn som Anandtech använde sig av var en dual core. Kör man spelet på en kärna och alla andra processer på den andra så finns det inte en chans att Killer NIC kan ge spelet mer FPS.

Men med en singel core processor som FZ använder, kan ge en ganska stor prestandavinst.

För mig med en gammal slö P4 så är detta ganska intressant. Men om det är Killer NIC som ger prestandavinsten eller för att det är ett dedikerat nätverkskort har jag inte blivit övertygad av. Men jag ger kortet pluspoäng för hur kortet fungerade som Anandtech beskrev.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Är väl inte helt fel att jämföra med ett inbyggt nätverkskort, detta kort riktar sig till gamers, och jag tycker det känns som om dom flesta gammer kör med just det inbyggda nätverkskortet så en jämförelse med ett sådant känns som en bra ide tycker jag. men det hade varit intressant att ha med lite andra kort åxå så man ser om det blir en förättring jämtemot dem åxå, för en lite förbättring blev det ju, men knappast värt 2500kr.

Det är helt fel att jämföra med ett integrerat nätverkskort, jo. För att?
-Det är som att jämföra värstinggrafikkort ATI mot nVIDIA bara att du kör ATI-kortet på en Core2Quad och nVIDIA-kortet på Sempron 1600+.

Korten har med andra ord inte jämförts på lika villkor.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

vore kul att se om det är nån skillnad på den här och t.ex https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=INTP10... ?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Inaktiv

Minst sagt mediokert test. Inte ens grundläggande procenträkning har de koll på! Från 65 till 83 FPS innebär en ökning på ca 28%, inte 21% procent som de skriver i artikeln.

(83/65 - 1)*100 ≈ 28%