Permalänk
Medlem

Jag tror det är HDCP support på H...
http://www.gigabyte.com.tw/Products/VGA/Products_Overview.asp...

Jag har D gjorde man en miss... det är dyrare?!

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

nån som vet när ati hd2600 kommer ut?
och om den blir bättre än geforce 8600gt/gts?
vad tror ni priset kommer bli på en hd2600a?

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335098

vad tror ni om detta kortet? funderar på köpa.

ska även köpa dessa..

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=313834

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=324695

och så ska jag sätta in min gamla P4 3 Ghz processor. tills jag har råd med en core 2 duo.

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk

Vad du än gör ta inte ECS.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

ska man köpa en 8600gt me fläkt eller utan fläkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Vad du än gör ta inte ECS.

Är ECS kassa? :/ Berätta mer..

Nu till Grafikkort..

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335098&view=detailed

vs

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329295&view=detailed

Vilken ska man ha? Beslutsångest!!

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem

vilket av de två nämnda korten presterar bäst i RTS-spel (eg Company of Heroes, C&C3, supreme commander)?

Någon skillnad i linuxkompabilitet?

Tack.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJiM
Är ECS kassa? :/ Berätta mer..

Usel överklocknings möjligheter. Buggig moderkort, osv.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Ja nu säger dom flesta "bättre prestanda på x1950"

Och här är varför, x1950 är gammalt, det funkar bra till dom flesta spelen fram till dec förra året, och det är dom spelen som används som facit,

men som sagt , ska du spela spelen som kommer nu med alla shaders och vertex prylar så är det 8xxx eller ati 2xxx serierna som gäller.

dom gammla grafikkorten funkar som en enad processor som växlar mellan hanteringen av alla effekter (shaders, vertex, animeringar)

Medans 8600 i det här fallet jobbar som (tror det är 80st+) miniprocessorer och kan därför hantera alla nya prylar som spelen visar mer och mer nu ,

har du tänkt att spela fear och quake 4 hela livet så är det nog bättre med ett x1950 .. men vill du prova dom nya titlarna som några släppts och några kommer så är 8600 helt klart det bästa! och det går som sagt att klocka väldigt fint och lätt!

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E7300 2.66GHz@3.0Ghz, Gigabyte GA-EP35-DS3L, Crucial DDR2 BallistiX PC6400@800mhz 2048, XFX GeForce 9800GTX+, Scythe Infinity. Pure Addiction

Permalänk
Medlem

Angående Passivt/aktivt kylt så verkar de passiva korten funka utmärkt. Om du vill överclocka mycket med de passiva korten så kan du alltid montera dit en extra fläkt om du har problem med temperaturen.

Angående prestanda så håller jag med wessla, vem behöver 100fps i doom3? Jag anser inte att prestandan spelar någon större roll om det är spelbart. Oblivion verkar vara det som ger de sämsta resultaten, här slår 8600 serien x1950pro.

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wessla
Ja nu säger dom flesta "bättre prestanda på x1950"

Och här är varför, x1950 är gammalt, det funkar bra till dom flesta spelen fram till dec förra året, och det är dom spelen som används som facit,

men som sagt , ska du spela spelen som kommer nu med alla shaders och vertex prylar så är det 8xxx eller ati 2xxx serierna som gäller.

dom gammla grafikkorten funkar som en enad processor som växlar mellan hanteringen av alla effekter (shaders, vertex, animeringar)

Medans 8600 i det här fallet jobbar som (tror det är 80st+) miniprocessorer och kan därför hantera alla nya prylar som spelen visar mer och mer nu ,

har du tänkt att spela fear och quake 4 hela livet så är det nog bättre med ett x1950 .. men vill du prova dom nya titlarna som några släppts och några kommer så är 8600 helt klart det bästa! och det går som sagt att klocka väldigt fint och lätt!

Mycket intressan läsning, har nog fått mig på andra tankar, från x1950pro till just 8600GT.

Funderar på detta:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=MSINX8...

...men som ni säger, överklockningsmöjligheterna är likadana för alla kort?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Problemet är nog att 8600 serien är för klen för att kunna köra kommande DX10 spel med vettiga inställningar. Den har tekniken för att kunna visa en massa ögongodis men den orkar inte hantera det skulle jag tro.

Permalänk
Avstängd

Rekommenderar att du faktiskt väntar med köpet tills det finns några DX10-spel att jämföra med. Och då kommer även korten i prisklassen du tänkt dig vara bättre

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
Problemet är nog att 8600 serien är för klen för att kunna köra kommande DX10 spel med vettiga inställningar. Den har tekniken för att kunna visa en massa ögongodis men den orkar inte hantera det skulle jag tro.

Med handen på hjärtat tror jag inte ens 8800Ultra har den krämen att visa allt ögongodis :/.
För seriös dx10 måste vi nog vänta på nästa gen gfx kort.

Hur som hellst.. Personligen valde jag 8600gt över 1950pro.

Pris 8600gt: 1400kr

Pris 1950pro: 1350+700 (nätagg)=to much.

Valet stod givet och ja. Presterar fan inte långt ifrån 7900gtx kortet i andra datorn.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Då måste du haft ett mycket dåligt nätagg om det inte orkade med ett 1950PRO. Jag har sett flera som drivit det med 300-350 watts nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Med handen på hjärtat tror jag inte ens 8800Ultra har den krämen att visa allt ögongodis :/.
För seriös dx10 måste vi nog vänta på nästa gen gfx kort.

Hur som hellst.. Personligen valde jag 8600gt över 1950pro.

Pris 8600gt: 1400kr

Pris 1950pro: 1350+700 (nätagg)=to much.

Valet stod givet och ja. Presterar fan inte långt ifrån 7900gtx kortet i andra datorn.

smyger in o lånar tråden lite, men noxxer hur upplever du spelprestandan med dit gt kort?, och har du testat klocka den nått?, bara lite nyfiken funderar på o köpa själv:)

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk

Re: 8600gt vs x1950pro?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke007
jag hade tänkt köpa ett grafikkort men då undrar jag vilket av dom hära 2 som är bäst? geforce 8600gt eller radeon x1950pro
eller har ni nått annat förslag priset ska ligga kring 1000-1300kr och vara ett pci-e kort.

vilket nätaggregat måste man ha för att kunna driva nått av dom?
jag har just nu ett 300w tro ni att de räker?

???WOOOOT???
Ett radeon x1950 pro, jag kör det själv med ett 350 watts nätagg.
radeon är både billigare och mer prestanda.

Jag spelar Oblivion, bf2, ghost recon advanced warfighter, rainbow six vegas, dark messiah, på högsta grafik utan lagg.
tycker inte du att det räcker så får du nog gå upp i 2000 - 2300 kr klassen.
Väntar med spänning till crysis ska komma, det kommer att lagga säkert, men man vill ju testa:).

I övrigt så har jag intel pentium d 2.8 GHz dual core,
1.5 gb ram 667 mhz.

men kom ihåg att du måste ha vista för att ha dx10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke007
alla 8600gt har ju HDCP..

nån som vet vad det är för skillnad på dom hära 2 korten?

GV-NX86T256H

och
GV-NX86T256D

Nope, alla 8600GT har inte stöd för HDCP.

Permalänk
Avstängd

Tusen människor har ju redan svarat men jag är rätt säker på att x1950 är det snabbare kortet, även om det inte har stöd för lika mycket standarder. Minst sagt tunt på DX10-spel dock och när det väl kommer kanske du vill ha något fetare ändå, så kör på x1950 du och maxa dx9-spelen och uppgradera igen när du tycker att det behövs.

Permalänk
Medlem

300 watt

Jag har själv ett x1950pro 256mb och det fungerar utmärkt med mitt original 300 watt nätagg som satt i HPn. Är för överigt en Am2 5000+ 2gb 667ram o en hd. Så drar nog inte så mycket ström för övrigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wessla
Ja nu säger dom flesta "bättre prestanda på x1950"

Och här är varför, x1950 är gammalt, det funkar bra till dom flesta spelen fram till dec förra året, och det är dom spelen som används som facit,

men som sagt , ska du spela spelen som kommer nu med alla shaders och vertex prylar så är det 8xxx eller ati 2xxx serierna som gäller.

dom gammla grafikkorten funkar som en enad processor som växlar mellan hanteringen av alla effekter (shaders, vertex, animeringar)

Medans 8600 i det här fallet jobbar som (tror det är 80st+) miniprocessorer och kan därför hantera alla nya prylar som spelen visar mer och mer nu ,

har du tänkt att spela fear och quake 4 hela livet så är det nog bättre med ett x1950 .. men vill du prova dom nya titlarna som några släppts och några kommer så är 8600 helt klart det bästa! och det går som sagt att klocka väldigt fint och lätt!

Okej, snarare så här---.

DirectX 10 är microsofts nya API, ett "program" som hjälper programerare att styra vad som händer på din bildskärm.

Shaders är små grafikprogram som i stället för att utföras på processorn utförs på din GPU. De är oftast effekter och används mer och mer i spel idag.
DirectX 9 byggde på 2 olika sorters shaders, pixel shaders och vertex shaders. Då hade grafikkorten några vertex piplines och några pixel pipelines.
Alla spelen fram tills idag bygger på detta systemet (sanning med modifikation). I directX 10 har man, som sagt, "unified shaders" som gör det dom behövs till, och de utför även dom nya "geometry" intruktionerna som kommer sköta fysik i framtiden. Men detta ger altså ingen prestanda ökning i directX 9 spel, inte häller någon extra bildkvalite.

En tid fram kommer spel utnyttja dx10, men i och med att dx9 korten kommer finnas kvar så kommer dessa spel även stödja directx 9, räkna med minst 1 år framåt. Frågan är bara om et 8600gt är snabbt nog för att utnyttja dom effekter, fysik osv. som kommer användas och nu identifieras i det snygga directX 10 spelen för att man ska kunna använda "ah men det är dx 10" som ett försvarbart argument till att köpa kortet. Är ett grafikkort snabbare i directx9 spel, så är det antagligen det i framtidens spel med även om 8600gt lätt kommer tjäna lite på rena dx10 spel.

Kan ha helt fel, men så jag fattat allt, och jag programerar dx 9, och lär mig dx 10, men är ingen mästare på exakt hur grafikkort fungerar.

I ärlighetens namn kommer nog varken 8600gt eller x1950pro 256 kunna köra spel som släpps om 5-6 månader. Har ett 1950pro själv och märker redan nu att det sackar efter på supreme commander tex.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OakEagle
Okej, snarare så här---.

DirectX 10 är microsofts nya API, ett "program" som hjälper programerare att styra vad som händer på din bildskärm.

Shaders är små grafikprogram som i stället för att utföras på processorn utförs på din GPU. De är oftast effekter och används mer och mer i spel idag.
DirectX 9 byggde på 2 olika sorters shaders, pixel shaders och vertex shaders. Då hade grafikkorten några vertex piplines och några pixel pipelines.
Alla spelen fram tills idag bygger på detta systemet (sanning med modifikation). I directX 10 har man, som sagt, "unified shaders" som gör det dom behövs till, och de utför även dom nya "geometry" intruktionerna som kommer sköta fysik i framtiden. Men detta ger altså ingen prestanda ökning i directX 9 spel, inte häller någon extra bildkvalite.

En tid fram kommer spel utnyttja dx10, men i och med att dx9 korten kommer finnas kvar så kommer dessa spel även stödja directx 9, räkna med minst 1 år framåt. Frågan är bara om et 8600gt är snabbt nog för att utnyttja dom effekter, fysik osv. som kommer användas och nu identifieras i det snygga directX 10 spelen för att man ska kunna använda "ah men det är dx 10" som ett försvarbart argument till att köpa kortet. Är ett grafikkort snabbare i directx9 spel, så är det antagligen det i framtidens spel med även om 8600gt lätt kommer tjäna lite på rena dx10 spel.

Kan ha helt fel, men så jag fattat allt, och jag programerar dx 9, och lär mig dx 10, men är ingen mästare på exakt hur grafikkort fungerar.

I ärlighetens namn kommer nog varken 8600gt eller x1950pro 256 kunna köra spel som släpps om 5-6 månader. Har ett 1950pro själv och märker redan nu att det sackar efter på supreme commander tex.

Du programmerar inte alls Direct X. Hade du gjort det så hade du exakt vetat hur ett grafikkort fungerar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Kolla toms nya vga charts och 1950pro kickar 8600gts stjärt i typ allt...

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OakEagle
Okej, snarare så här---.

DirectX 10 är microsofts nya API, ett "program" som hjälper programerare att styra vad som händer på din bildskärm.

Shaders är små grafikprogram som i stället för att utföras på processorn utförs på din GPU. De är oftast effekter och används mer och mer i spel idag.
DirectX 9 byggde på 2 olika sorters shaders, pixel shaders och vertex shaders. Då hade grafikkorten några vertex piplines och några pixel pipelines.
Alla spelen fram tills idag bygger på detta systemet (sanning med modifikation). I directX 10 har man, som sagt, "unified shaders" som gör det dom behövs till, och de utför även dom nya "geometry" intruktionerna som kommer sköta fysik i framtiden. Men detta ger altså ingen prestanda ökning i directX 9 spel, inte häller någon extra bildkvalite.

En tid fram kommer spel utnyttja dx10, men i och med att dx9 korten kommer finnas kvar så kommer dessa spel även stödja directx 9, räkna med minst 1 år framåt. Frågan är bara om et 8600gt är snabbt nog för att utnyttja dom effekter, fysik osv. som kommer användas och nu identifieras i det snygga directX 10 spelen för att man ska kunna använda "ah men det är dx 10" som ett försvarbart argument till att köpa kortet. Är ett grafikkort snabbare i directx9 spel, så är det antagligen det i framtidens spel med även om 8600gt lätt kommer tjäna lite på rena dx10 spel.

Kan ha helt fel, men så jag fattat allt, och jag programerar dx 9, och lär mig dx 10, men är ingen mästare på exakt hur grafikkort fungerar.

I ärlighetens namn kommer nog varken 8600gt eller x1950pro 256 kunna köra spel som släpps om 5-6 månader. Har ett 1950pro själv och märker redan nu att det sackar efter på supreme commander tex.

nåja,, det finns spel som utnyttjar dx10 geometry shader, tex CoH.

Permalänk
Avstängd

Jag hade först tänkt köpa ett 8600gts men sen när jag såg det här så blev det ett 1950pro, det vinner över 8600gts och 8600gts har inte så bra prestanda i DX10 spel

http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&mo...

Visa signatur

DualCore AMD Athlon 64 FX-62 @ 3ghz | Radeon X1950Pro | 2048
MB DDR2-667 | 160GB hårddisk |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dcfc
Jag hade först tänkt köpa ett 8600gts men sen när jag såg det här så blev det ett 1950pro, det vinner över 8600gts och 8600gts har inte så bra prestanda i DX10 spel

http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&mo...

fast 8600 går att överklocka mycket mer dock.

Permalänk
Medlem

Drar upp tråden igen, någon idé att köpa ett 8600 om man inte ens har Vista och inte tänker skaffa på några år?

Vill spela Bioshock på bra inställningar men det går väl inte att spela det i dx10 om man har windows xp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapteno
Drar upp tråden igen, någon idé att köpa ett 8600 om man inte ens har Vista och inte tänker skaffa på några år?

Vill spela Bioshock på bra inställningar men det går väl inte att spela det i dx10 om man har windows xp?

För att köra DX10 måste du köra Vista.

Kör du vista så sinkar du prestandan på din data överlag i spel

Sitter du på ett budget kort som 8600 så kommer Vista äta upp det i dina DX9 spel som är det mesta idag.
Ta Crysis, ett av dom spelen som folk associerar till DX10

" Almost all the older media you've seen has been rendered in DirectX 9, which means that Crysis will look absolutely awesome in DirectX 9 as well as DirectX 10. Many of the features included in DirectX 10 are possible in DirectX 9 also. "

"Risken" föreligger att om du kör Crysis i DX10 med 8600GT/GTS så får du med tanke på den kassa bandbredden att lägga grafiken på en sådan nivå att ett X1950Pro med maxad DX9 grafik kommer se lika bra ut eller ?bättre?

Många av de DX10 spelen (om inte alla) som kommer framöverhär kommer vara DX9 baserade också med "liknade" grafik. Om vi säger om 2 år för helt DX10 baserade spel så kommer 8600 endå vara överslött.

Som någon sa tidigare. Sattsa på ett X1950Pro och maxa ur i DX9 istället, alla här som säger att ett 8600GT slår 1950Pro ditt o datt.. kanske i 800x600 men i riktiga upplösningar kör X1950Pro om 8600 med hästlängder.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs