Permalänk
Medlem

Varför stoppa ping?

Hej, detta är en fråga som dykt upp i mitt huvud ett par ggr men den har tidigare alltid haft den goda smaken att försvinna innan jag faktiskt orkat bry mig om att fråga någon... men nu vill den plötsligt inte försvinna ur mitt huvud. Så för att ta död på den en gång för alla:

Vad finns det eg. för anledning till att vissa sidor stänger av funktionen att kunna pinga dem (ex. aftonbladet, expressen, svd osv...)? Det kan väl knappast vara en fråga om att det stressar servrarna?

Visa signatur
Permalänk

För att förhindra mass-ping.

Om du skickar en echo request så måste servern/routern svara på varje request.
Vilket stressar maskinen om det skickas i massor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

På Aftonbladet är det väl bara att trycka på uppdatera några gånger (med adblocker av):D

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

Det hjälper inte att stänga av IMCP, paketen skickas ändå fram till sista routerhoppet där det spärrars. Och det medför att man ändå transporterar trafiken ivlketfall som.

Högt troligen beror uteblivandet av IMCP-svar från AF/IDG mfl på att dom har lastbalancerare framför sina webbar för att sprida lasten.

Vanligtvis så aggerar denna lastbalancerare NAT mot serverna bakom, och håller reda på sessioner så att du som användare alltid surfar mot samma server under din vistelse.

//Erik