Datorbutiken drog pengarna 3 gånger

Permalänk
Medlem

Nej, precis... Force Majeure gäller ju vid skador som är till följd av händelser som man inte hade kunnat förebygga.
http://susning.nu/Force_majeure har en liten förklaring...

Det här är ju ett fel som är en följd av ett fel som Samport orsakat...

Och jag är av den bestämda uppfattningen att någon form av ersättning bör betalas ut av butiken för att ha någon som helst chans att behålla de drabbade kunderna, sen får de ta det med Samport som ju bör ta kostnaden i slutänden... (Och som butik skulle jag allvarligt överväga att fly från Samport, och göra dem väldigt medvetna om detta.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

DB skriver "I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses(...)".

Det är i min mening rätt tydligt att DB inte kunde förutse felet, och att det ligger utanför deras kontroll, men jag är ingen jurist, och det är inte du heller

Din susning-länk ger för övrigt exemplet krig och naturkatastrofer, men också att det inte finns en begränsning för vad Force Majeure innebär, och att det bör anges i avtalet. Vilket DB har gjort.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad som är så svårt att förstå, detta är en engångshändelse och det är första gången på många år som detta drabbar Samport. Att ett såpass långt förtroende skall raderas av en sådan här miss tycker jag är väl drastiskt. Även om detta är en otroligt jobbig händelse för den enskillda kunden har jag svårt att tänka mig att en annan leverantör av samma tjänst till 100% kan gardera sig mot en liknande händelse.

Permalänk
Medlem

Den stora frågan tycker jag är:

Hur kan det överhuvet taget gå att dra pengar från ett konto som står på minus???

Borde det inte finnas en spärr för detta?
Men om ett företag drar pengar så kan dom inte bara tömma mitt konto utan även fortsätta att dra , även vid minus saldo!

Det betyder ju att vilken summa som helst kan dras på kontot,
jag tänker då på om någon är kriminell och dra pengar utav bara fan.

Detta hände för ett tag sedan :http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.107344
i raden av andra händelser.

Ett rimligt krav borde vara att del aldrig går att dra minus!

Själv handlar jag med ett konto på internet som är begränsat till 5000 kr TRODDE jag tills nu!

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Förstår hur du tänker fernux, men det funkar nog inte eftersom många har en "inbyggd" kredit i sina konton, även de som aldrig nyttjar den utan bara har den som en reserv.

Betänk oxå att det kanske var meningen att det skulle betalas med den krediten, skulle det nekas då ?

Tycker fortfarande att felet är att Samtron tillåts dra pengarna och att det inte är kunden som "släpper" dom.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Förstår hur du tänker fernux, men det funkar nog inte eftersom många har en "inbyggd" kredit i sina konton, även de som aldrig nyttjar den utan bara har den som en reserv.

Betänk oxå att det kanske var meningen att det skulle betalas med den krediten, skulle det nekas då ?

Tycker fortfarande att felet är att Samtron tillåts dra pengarna och att det inte är kunden som "släpper" dom.

intressant svar,jag undrar då om någon som har blivit felaktigt debiterad,
kan verifiera om dom hade en "stående" kredit på sitt konto eller inte?

Jag misstänker att så är inte fallet.utan debiteringen kan belasta ett
vanligt löne konto utan kredit möjlighet.

(hoppas verkligen att jag har fel)

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk

Varför gnälla på datorbutiken, helt klart Nordea o Samports fel.................................................................................

Men skumt att de kan dra så mycket minus, bra kredit på ditt kort?

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

Jag mailade en av de högre cheferna på Samport och fick följande svar angående kompensation:

"Samport kan tyvärr inte ersätta dig som drabbad kortinnehavare för den skada du eventuellt haft då ingen avtalsrelation finns mellan Samport och
kortinnehavaren. Samport kan därmed inte se vem som är kortinnehavare för
ett givet kort utan hanterar endast transaktionen med hjälp av kortnummer
mm. Den avtalsrelation som kortinnehavaren har, är med kortutgivande bank.
Brukligt är dock att bankerna återtar eventuella övertrasseringsavgifter och
förseningsräntor när krediteringsunderlaget har processats."

Det här är under all kritik och datorbutiken.com borde ta sitt ansvar. Jag har nu varit utan pengar i 4 (!) dagar och INGEN kompensation alls får jag. datorbutiken.com skyller på Samport och Samport vill inte ge nån kompensation.

Jag hoppas att datorbutiken.com ser över sitt samarbete med Samport för detta är inte acceptabelt i mina ögon.

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk
Medlem

Nej verkligen inte, jag hade nog hoppat i taket om jag haft minus på 20 000 eller nåt och räkningar inte kunnat betalats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan78
Jag mailade en av de högre cheferna på Samport och fick följande svar angående kompensation:

"Samport kan tyvärr inte ersätta dig som drabbad kortinnehavare för den skada du eventuellt haft då ingen avtalsrelation finns mellan Samport och
kortinnehavaren. Samport kan därmed inte se vem som är kortinnehavare för
ett givet kort utan hanterar endast transaktionen med hjälp av kortnummer
mm. Den avtalsrelation som kortinnehavaren har, är med kortutgivande bank.
Brukligt är dock att bankerna återtar eventuella övertrasseringsavgifter och
förseningsräntor när krediteringsunderlaget har processats."

Det här är under all kritik och datorbutiken.com borde ta sitt ansvar. Jag har nu varit utan pengar i 4 (!) dagar och INGEN kompensation alls får jag. datorbutiken.com skyller på Samport och Samport vill inte ge nån kompensation.

Jag hoppas att datorbutiken.com ser över sitt samarbete med Samport för detta är inte acceptabelt i mina ögon.

Det där låter som kvalificerat bullshit.
De lär säkert åka dit på att ersätta drabbade kunder, men vill inte medge bara.

Sen en sak till. Du har ju Defacto inte köpt ngt av Samport utan av Datorbutiken....Är det så att deras val hantering av köp skapat problem för kunden, är det till syvende och sist deras problem att ersätta.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Nej, inte om det är ett fel de inte kan rå över. Om Postbilen går i diket och brinner upp blir du ersatt för det som försvinner, men du kan inte lasta DB och begära kompensation. Samma sak bör gälla om internetbilen med dina 0111000100 kör fel och drar summan tre gånger, såvida det inte beror på en ren teknisk miss i DB:s system. Annars kan man alltid ringa sin lokala konsumentrådgivare och fråga, men då får man ju också påpeka för honom/henne var i ledet det gick fel, dvs. inte mellan DB och Samport utan mellan Samport och CEKAB.

Åter igen, Samport är en av de största hanterarna av kortbetalningar i Sverige. Tar man en snabb titt på deras hemsida har de, hittils i år, stoppat kortbedrägerier för 1 111 552 593 kr. Det är ingen sketen liten lokal lallare som DB anlitat. Byter ni alla bank varje år när de blir utsatta för hackingförsök? Samma lika.

Permalänk
Medlem

Jag ska försöka göra en förenkling:

Jag köper varor ifrån datorbutiken som använder Samports betalningstjänst. Samport klantar sig och tar betalt 4 gånger.

Jag vänder mig till Samport för DE har gjort fel. Samport säger till mig att jag och Samport inte har någon avtalsrelation och därför har jag inte rätt till ersättning.

Hur f*n ska man göra? Ringa Sverker?

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk

Ring din konsumentvägledare och fråga om du har ett case.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan78
Jag ska försöka göra en förenkling:

Jag köper varor ifrån datorbutiken som använder Samports betalningstjänst. Samport klantar sig och tar betalt 4 gånger.

Jag vänder mig till Samport för DE har gjort fel. Samport säger till mig att jag och Samport inte har någon avtalsrelation och därför har jag inte rätt till ersättning.

Hur f*n ska man göra? Ringa Sverker?

Muhahhaha
Gör du så, skule vilja se den direktören som mailade dig med det bullshittet...och Sverker som en ilsken liten Terrier....tror nog det blivit en aning svettigt där

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Muhahhaha
Gör du så, skule vilja se den direktören som mailade dig med det bullshittet...och Sverker som en ilsken liten Terrier....tror nog det blivit en aning svettigt där

En typisk Norrlänning.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är korrekt att kunden som handlat på Datorbutiken inte ska få ersättning av Samport direkt.
Däremot borde som jag ser det kunden kunna få ersättning av Datorbutiken, som i sin tur borde kunna få ersättning av Samport.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Att hävda Force majeure är bara störtlöjligt. Hur någon kan göra en sådan tolkning är bara idioti.

I såna här fall är det oftast följande som gäller:

Kunden får sina pengar tillbax av banken möjligtvis direkt från DB.
Banken kommer kräva DB
DB får i sin tur kräva Samport.

Hursomhelst så har ni garanterat lagen på er sida så oroa er inte. Det är jobbigt när sånt här händer men tingsrätten kommer att döma någon att ge er ersättning för skadorna.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Hur gick det med det här? Har ni drabbade fått någon ersättning?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Jag fick ersättning efter två dagar...
Det gällde ingen stor summa, bara ett chassi, men samport löste det ganska fort iaf. De sa att det skulle dröja till dagen efter för några drabbade men de flesta fick alltså tillbaka pengarna efter två dagar

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLn
Jag fick ersättning efter två dagar...
Det gällde ingen stor summa, bara ett chassi, men samport löste det ganska fort iaf. De sa att det skulle dröja till dagen efter för några drabbade men de flesta fick alltså tillbaka pengarna efter två dagar

Att få tillbaka pengarna som de drog felaktigt och att få ersättning är väl iofs inte riktigt samma sak.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hur blir det med övertrasseringsavgifter och kravräntan från banken? Måste den drabbade betala detta?

Räkningar som förfaller och som debiteras 50kr i påminnelse eller 160kr i inkasso måste den drabbade betala detta?

Vad händer om man inte kan betala sin hyra eller får åker på kronofogden pga strulet?

Permalänk
Medlem

Postförskott är inte dyrt, men det är däremot säkert, pengar mot vara!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Postförskott är inte dyrt, men det är däremot säkert, pengar mot vara!

Pengar mot paket med okänt innehåll. Så det är väl säkert om man kan lita något sånär på avsändaren.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Pengar mot paket med okänt innehåll. Så det är väl säkert om man kan lita något sånär på avsändaren.

Vilket man kan göra när man beställer från ett känt företag som datorbutiken.

Permalänk
Medlem

Liksom enda jag ser är att Samport har gjort fel eller blivit fel där imellan,

Utan Tvekan att jag skulle polisanmäla det tidigast som möjligt för att ha en anmälan inne.

Sen gå till banken för att få utskrivet vad som har hänt och vilket företag som dragit pengar (Kontouppgifter) Det har man rätt att få

Sen kontakta DB för att få Kvitto så du inte har skickat iväg flera ordrar på samma sak.

Visa signatur

-|| Titan ! :P ||-

Permalänk

Hur är det nu för tiden med datorbutiken.com?
Har dom fixat så kunderna inte blir av med mer pengar än dom har beställt?

Permalänk
Medlem

Det var ju inte datorbutiken som drog pengarna flera gånger. Beställ dina delar som postpaket och betala genom postförskott istället om du tror att dom drar pengarna flera ggr.

Permalänk
Medlem

E-kort ftw

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!