Permalänk
Medlem

Diablo 2 i Vista

Skaffade Windows Vista för några dagar sedan och upptäckte att jag inte kan installera Diablo II. Jag lyckades komma runt det första problemet ("No program start menu found") genom att ändra lite i registrena, men precis efter att jag valt installationsmapp får jag följande felmeddelande:

Citat:

Error in script file SetupDat\inst.ins, line 14: undefined symbol (desktop).

Jag hittade något om någon som fixat detta i Wine, men jag tror att det var för linuxanvändare... Någon som vet hur jag kan göra?

EDIT: En sak till. Varken SetupDat eller inst.ins hittas när jag söker igenom CD:n, kanske kan vara bra att veta.

Permalänk
Medlem

min gamla XP installation funkar fint om man kör det som administratör (förutom att det blir en fördröjning innan det startar)
kanske inte hjälper så mycket, men det går iaf att spela (testa installera det på någon annan dator och kopiera över)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
min gamla XP installation funkar fint om man kör det som administratör (förutom att det blir en fördröjning innan det startar)
kanske inte hjälper så mycket, men det går iaf att spela (testa installera det på någon annan dator och kopiera över)

Åh, VARFÖR har jag inte tänkt på det?... Ingen dum idé Jo, minns att jag installerat om XP några gånger men låtit Diablo ligga kvar någon gång och det fungerade... Nu när jag bytte till Vista tog jag bort det för att det inte skulle bli några mysko konflikter av nåt slag. Men okej, jag ska prova!

Permalänk
Medlem

Har du testat o startat installationen i kompatibilitetsläge för typ win98 eller nåt? Kanske kan hjälpa.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Inaktiv

Eller för Win XP t.o.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
Har du testat o startat installationen i kompatibilitetsläge för typ win98 eller nåt? Kanske kan hjälpa.

Hur gör man det? Är inte så haj på Vista än... Efter att installationen misslyckas första gången får man möjligheten att "Installera med de rekommenderade inställningarna". Är det det du menar? Det har jag provat utan lycka.

Jag provade med att installera på annan dator och koiera över. Programmet startar, men det enda som händer är att en svart ruta kommer fram uppe i vänstra hörnet och bläddrar ASCII-tecken... När jag går in i aktivitetshanteraren och avslutar GAME.EXE så försvinner den. Så jag antar att det inte är riktigt kompatibelt... Kan kanske också ha något att göra med att VideoTest kördes på annan dator med annat grafikkort?

Permalänk
Avstängd

Klart du måsta köra videotest om du byter grafikkort m.m. annars stämmer ju inte datan som den skriver i configfilen (vad den nu heter)

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om hur man kör i kompatibilitetsläge i vista, men borde finnas med där någonstans. Testa att utforska cd skivan, sen högerklickar du på install filen och tar egenskaper/motsvarigheten i vista har jag för mig sen väljer kompa.. i en flik om den nu finns sen bara välja typ xp eller nåt annat.

Borde funka, dock inte säker då jag själv inte har vista.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Har för mig att kompatibilitetsläge ligger under Properties när du högerklickar på start-ikonen. (Har Vista hemma men kommer inte åt det nu)

Där ska det finnas en flik som bla innehåller saker som kompatibilitetslägen samt köra i 256 färger mm.

Var tvungen att köra med det för att få igång det gamla spelet Magic the Gathering på Vista ...

Permalänk
Medlem

Jo, jag hittade alternativen för kompatibilitetslägena, men det hjälpte inte.

Men det verkar som om jag drabbats av ett fall av SBS/PEBCAK/Error 40, det fungerade finfint efter att jag manuellt letat upp och kört VideoTest Det fungerar inte helt felfritt, men jag kan åtminstone se till att mina gubbar inte försvinner!

Tack för tipsen! Jag lärde mig till och med lite om Vista!

Permalänk
Medlem

Tänkte bara meddela att jag installerade Diablo 2 felfritt i vista (ladder'n ska ju reset'as ), kör du x64?

Permalänk
Medlem

Nej, 32-bit.

Permalänk
Medlem

Jag får bara upp ett fönster där det står att diablo två har slutat att fungera.
Har testat med kompabilitetsläge.

Ingen som kan hjälpa mig att få igång D2?

Permalänk

har samma problem med mitt 32 bits, har inte testat installera på annan dator dock. kanske bör testas.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

jag kör Vista ultimate X64,
å jag får

error in script file setupDat/inst.ins, line 14: undefined symbol (desktop).
Errorn.

någon som vet hur man får det att fungera????

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

Lösning!

Följ anvisningarna i inlägget nedan så funkar det, eller det gjorde det för mig i alla fall...

http://www.howtogeek.com/forum/topic/diablo-2-on-vista